Aj tento mesiac sme pre vás pripravili prierez filmovou históriou s tromi desiatkami titulov, ktoré sa oplatí pozrieť.
Blíži sa nám jar a my pokračujeme v našej pravidelnej rubrike. Na každý deň v mesiaci vám súhrnne odporúčame jeden film od 30. rokov po súčasnosť. Z každej dekády vyberáme tri kúsky a zvyšné dni dopĺňame stále nejakými bonusmi. Výber je vždy rôznorodý, takže okrem najväčších peciek a klasík odporúčame aj menej populárne, ale vždy zaujímavé počiny z rôznych kútov sveta, ktoré sa oplatí vidieť. Nejde o žiadny rebríček, ale o tipy na rozšírenie kinematografického vzdelania. Dúfame, že vás náš Filmový kalendár osloví a získate množstvo inšpirácie na to, čo pozerať. Marcové tipy sú nasledovné.
30. roky
Na západe nič nové (All Quiet on the Western Front, réžia: Lewis Milestone, 1930)
Príbeh idealistických nemeckých brancov bezhlavo sa rútiacich do hrôz prvej svetovej vojny nestratil nič zo svojej pôsobivosti ani po rokoch. Nečitatelia budú mať možno trochu problém s orientáciou v postavách (hlavne v úvode), no strhujúce akčné scény dokážu zaraziť do sedačky aj po rokoch. Ešte lepšie však fungujú komorné ľudské momenty, metaforicky zobrazujúce nezmyselnosť konfliktu. Víťaz Oscarov za najlepší film a réžiu.
Statoční kapitáni (Captains Courageous, réžia: Victor Fleming, 1937)
Rozmaznaný a arogantný milionársky synček sa nehodou ocitne sám na mori. Je zachránený rybárskou loďou, kde si svoj pobyt musí odpracovať. A zažije pritom nielen množstvo dobrodružstiev, ale zistí aj veľa o sebe samom a v mentorovi Manuelovi (fantastický Spencer Tracy) nájde otcovskú oporu. Elegantne natočený detský film od tvorcu Juhu proti severu a Čarodejníka zo zeme OZ dokáže byť rovnako zábavný, ako aj smutný a krutý.
Dobrodružstvá Robina Hooda
(The Adventures of Robin Hood, réžia: Michael Curtiz, 1938)
Nebudeme si klamať. Príbuzné žánrovky starnú zo všetkého asi najrýchlejšie. To však neznamená, že by ste si túto najikonickejšiu verziu príhod zbojníka zo Sherwoodskeho lesa mali nechať ujsť. Legendárny Errol Flynn je tu v najlepšej forme, Olivia DeHavilland je tak šarmantná, že sa pre ňu oplatí bojovať a záporák je dostatočne slizký. Jeden zo stavebných kameňov tradičného hollywoodskeho dobrodružného filmu získal tri Oscary.
40. roky
Gilda (réžia: Charles Vidor, 1946)
Určite si všetci pamätáte Vykúpenie z väznice Shawshank. Nezabudnuteľná scéna v kine a pre dej kľúčový filmový plagát pochádzajú z tejto klasiky filmu-noir. Rita Hayworth tu predviedla jednu z najpôsobivejších femme fatale kinematografie. Práve ona si pre seba kradne celý film. V jej tieni ostáva dokonca aj celá detektívna zápletka a niekoľko skvostných dialógov. Nenávisť môže byť veľmi vzrušujúca a aj keď tento počin nepatrí k absolútnym vrcholom svojho žánru, určtite stojí za zhliadnutie.
Poznamenaní (The Search, réžia: Fred Zinnemann, 1948)
Dobovou optikou vyrozprávané osudy detí, ktoré sa vrátili z koncentračných táborov a hľadajú svoje stratené rodiny sú neprekvapivo plné emócií a silných scén. Po prvej, mrazivej polodokumentárnej polhodinke sa totiž neskôr ide na hollywoodsku slzotvornú istotu. Český herec Ivan Jandl zatienil vo svojej úlohe dokonca hviezdu veľkosti Montgomery Clifta a za svoj výkon si vyslúžil detského Oscara. Nádherný, silný a nadčasový film.
Dedička (The Heiress, réžia: William Wyler, 1949)
Tvorca Ben Hura a Prázdnin v Ríme dokázal zažiariť v každom žánri a ani tu nespravil krok vedľa. Táto červená knižnica má hlavný tromf v hereckých výkonoch a nepredvídateľnom deji. Pod suverénnym Wylerovim režijným vedením všetko šlape ako hodinky a hlavne ženským divákom dokáže aj po takmer siedmich dekádach priniesť skvelý zážitok. Držiteľ štyroch Oscarov.
50. roky
Eso v rukáve (Ace in the Hole, réžia: Billy Wilder, 1951)
Neúspešný novinár (Kirk Douglas v jednej zo svojich najlepších úloh) sa dostane k veľkému mediálnemu príbehu muža zavaleného v jaskyni a jeho následnému pokusu o záchranu. To, čo začína ako mediálna satira, sa neskôr zmení na temnú drámu a jedno z najlepších diel o mediálnom hyenizme. Komerčný prepadák sa postupom času dostal na zaslúžené výslnie. Mrazivé a v súčasnej dobe ešte aktuálnejšie dielo, než v dobe svojho vzniku.
Útek v reťaziach (The Defiant Ones, réžia: Stanley Kramer, 1958)
Dvom trestancom rozdielnej farby pleti sa podarí útek z väzenia. Má to však háčik. Obaja majú rasové predsudky a sú k sebe pripútaní okovami. Dielo silné myšlienkovo, herecky aj v remeselnom prevedení má vysoké tempo a patrí už dávno ku klasikám, z ktorých čerpá množstvo tvorcov. Jeho nasledovníci však pracovali väčšinou s komediálnejším a akčnejším podaním, v ktorom sa stráca naliehavosť Kramerovho počinu. Z deviatich nominácií na Oscara sa podarilo premeniť dve.
Vreckár (Pickpocket, réžia: Robert Bresson, 1959)
Sonda do života človeka živiaceho sa krádežami obsahuje vynikajúce pasáže. Hlavne úvod na nádraží sa radí k tým nezabudnuteľným. Bressonov štýl nesie znaky realizmu a vyhýba sa zámernej dramatizácie svojho príbehu. Je to nekonvenčný, originálný a pôsobivý materiál na štúdium, ako sa filmy dajú robiť aj mimo zabehnutých šablón. A to nie je málo. Autorova záľuba v detailoch rúk tu vzhľadom na tému získava nový rozmer.
60. roky
Baron Prášil (réžia: Karel Zeman, 1961)
Tvorba Karla Zemana patrí nepochybne k vrcholom tuzemskej kinematografie a Baron Prášil patrí k jeho najslávnejším počinom. Vizuálne maximálne originálne dielo, v ktorom si našlo inšpiráciu mnoho svetových klasikov, pôsobí v duchu príbehu ako zjav z iného sveta. Miloš Kopecký prepožičal titulnej postave svoju neobyčajnú charizmu a cit pre iróniu, ktorá oživuje množstvo ikonických scén. Nádherný film a výkladná skriňa talentu svojho tvorcu.
Taste of Fear (réžia: Seth Holt, 1961)
Vozíčkarka Anna prichádza po smrti svojej matky do sídla svojho otca, ktorého si už nepamätá. A čaká ju tu nejedno špinavé tajomstvo. Horory britského štúdia Hammer sú kapitolou samou o sebe. Táto snímka si však vyšlapáva trochu menej tradičné chodníčky, spojené s touto legendárnou spoločnosťou. Viac thrillerovo než hororovo ladená kultovka dokáže nielen postrašiť, ale aj prekvapiť. Hlavne vo svojom závere. Na skutočné majstrovské dielo je táto snímka možno až príliš B-čková, no o to zábavnejšia. Skvelá hra s divákom a jeho očakávaniami .
Zlyhanie vylúčené (Fail Safe, réžia: Sidney Lumet, 1964)
Stratený poklad, ktorý bol v čase premiéry potopený vlastným distribútorom. Tematicky bol totiž až príliš podobný s Kubrickovým omnoho drahším počinom Dr. Divnoláska.... od rovnakého štúdia. A je to škoda. Z mimoriadne napínavej komornej drámy o možnom začiatku studenej vojny dokáže stále zamraziť. Tvorca 12 rozhnevaných mužov sa rovnako aj tu spolieha čisto na dialóg a dokáže chytiť pod krkom ešte omnoho silnejšie než vo svojom slávnom debute. Intenzívna jazda hlavne v poslednom akte berie dych nevídaným spôsobom.
70. roky
Francúzska spojka (The French Connection, réžia: William Friedkin, 1971)
Skutočný príbeh policajného prípadu o jednej veľkej dodávke heroinu do New Yorku. Absolútna klasika a jeden z najlepších filmov svojho druhu. Policajti v podaní Gena Hackmana a Roya Scheidera sa snažia zastaviť plán Fernanda Reya a vznikol o tom žánrový klenot plný nezabudnuteľných scén, ikonických postáv a slávnych hlášok. Držiteľ piatich Oscarov, vrátane najlepšieho filmu, réžie a hlavného herca má takisto výborné pokračovanie, ktoré sa však aj napriek nepopierateľným kvalitám nedokázalo svojmu predchodcovi vyrovnať.
Šimon a Matúš (Il Vangelo secondo Simone e Matteo, réžia: Giuliano Carnimeo, 1975)
Nie, na sprievodnej fotke skutočne nie sú Bud Spencer a Terence Hill, aj keď si to mnoho fanúšikov tejto kultovky stále myslí. Pokus o napodobenie originálu padol v tomto prípade na skutočne úrodnú pôdu a v mnohom svoje vzory aj prekonáva. Bláznivá komédia o dvoch podvodníkoch vydávajúcich sa za kňazov možno trochu zostarla, no stále dokáže spoľahlivo rozvibrovať bránicu. Jediná škoda je, že sa neuchoval pôvodný český dabing, na ktorom mnoho z nás vyrastalo a obsahoval ešte väčšiu nálož humoru.
Súperi (The Duelists, réžia: Ridley Scott, 1977)
Počas napoleonských vojen odohrávajúci sa osobný súboj dvoch mužov. Dôvod konfliktu je zabudnutý, nenávisť však pretrváva počas dlhých tridsiatich rokov. Debut vizuálneho mága stojaceho za klasikami, ako Votrelec, Blade Runner alebo Gladiátor ponúka pútavý príbeh zabalený do prekrásnej formy a skvelé herecké výkony ústredného dua. Držiteľ ceny z Cannes za najlepší debut a otvorenie dverí k úctyhodnej kariére tohto výnimočného tvorcu.
80. roky
Sexmisia (Sexmisja, réžia:Juliusz Machulski, 1983)
Dvaja muži sa po zmrazení zobúdzajú do budúcnosti, kde existujú iba ženy. Muži vyhynuli a pre tých, čo sa objavia, je prichystaný strašný osud. Tento poľský počin je presne tak bizarný, ako sľubuje názov a tento kratučký popis námetu. Vo svojom čase sa sci-fi komédia stala v krajinách za železnou oponou obrovským hitom a kultový status si drží doteraz. Okrem množstva humoru nechýba ani spoločenský presah.
Nepodplatiteľní (The Untouchables, réžia: Brian DePalma, 1987)
Hon na Al Capona (Robert DeNiro) vedený štvorčlennou skupinou policajtov patrí k najzaujímavejším príbehom z čias americkej prohibície. A filmová verzia mapujúca tieto udalosti patrí už dávno ku klasike gangsterského žánru. Strhujúci príbeh ozvláštňuje tradične fascinujúca De Palmova formálna stránka, dokonalá atmosféra 30. rokov, vynikajúca hudba Ennia Morriconeho a naplno šlapúci herci (Sean Connery si dokonca za túto úlohu odniesol Oscara).
Podnikavé dievča (Working Girl, réžia: Mike Nichols, 1988)
Novodobé áčkové romantické komédie sú v kríze, takže sa čím ďalej tým viac oplatí prehrabávať archívy. A možno narazíte na túto pozabudnutú, no stále výbornú žánrovku. Vtipný scenár, režisérsky klasik za kamerou a mimoriadne silný casting pred ňou ponúka množstvo dobrej zábavy. Príbeh ambicióznej sekretárky, ktorá sa vydáva za svoju podlú šéfku bol nominovaný na šiestich Oscarov (okrem iného aj za film a réžiu). Premenená bola nakoniec tá za najlepšiu pieseň.
90. roky
Bod Zlomu (Point Break, réžia: Kathryn Bigelow, 1991)
Začínajúci agent v utajení (Keanu Reeves) je zmietaný medzi povinnosťou a príťažlivým svetom surfovej komunity, vedenej človekom, ktorého má zatknúť (Patrick Swayze). Vlani našimi kinami prešumel tragický remake, takže by možno nebolo od veci zopakovať si klasiku. Skvelý akčný film z produkcie Jamesa Camerona je plný adrenalínových scén a ikonických momentov.
Sledovanie (The Following, réžia: Christopher Nolan, 1998)
Neúspešný spisovateľ je posadnutý sledovaním cudzincov. Keď raz poruší svoje pravidlo, že žiadneho človeka nebude prenasledovať viackrát, zapletie sa do hry plnej tajomstiev. Celovečerný debut Christophera Nolana pôsobí v mnohých veciach ešte neohrabane, no už tu je jeho rukopis jasne čitateľný. Vo využívaní rozprávačských postupov aj prekvapivom nasledovaní deja. Napínavý a nepredvídateľný malý nenápadný filmík, po ktorom sa začali diať veľké veci.
Tenká červená čiara (Thin Red Line, réžia: Terrence Malick, 1998)
Malick sa po dvadsiatich rokoch vrátil za kameru a pripravil pre divákov očakávajúcich ďalšiu akčnú pecku v štýle Zachráňte vojaka Ryana studenú sprchu. Jeho dielo je pomalé, meditatívne a filozofické. To však neznamená, že sa kvalitatívne populárnejšiemu konkurentovi nevyrovná. Neuveriteľne hviezdne obsadenie exceluje, myšlienky sú viac než podnetné, kamera je nádherná a navyše tu atmosféru dokresľuje Hans Zimmer s jednou zo svojich najlepších kompozícií.
00. roky
Protikráličí plot (Rabit Proof fence, réžia: Phillip Noyce, 2002)
Tri malé miešanky žijúce v Austrálii sú na príkaz vlády odvlečené od svojich rodín. Podarí sa im však utiecť a vydávajú sa na cestu domov. Smer im ukazuje 1500 míľ dlhý protikráličí plot. V pätách však majú nekompromisných prenasledovateľov. Úžasný skutočný príbeh sa podarilo sfilmovať veľmi citlivo, elegantne a bez otravného patosu. V úlohe záporáka neprehliadnete skvelého Kennetha Branagha, režiséra prvého Thora.
Dom z piesku a hmly (House of Sand and Fog, réžia: Vadim Perelman, 2003)
Súboj skrachovalej alkoholičky a bývalého iránskeho vojaka o jeden dom neznie papierovo ako film, ktorý by mal byť strhujúci. Opak je však pravdou. Jennifer Connelly a Ben Kingsley rozohrávajú skutočný herecký koncert a audiovizuálne aj dramaturgicky skvelá práca štábu ich v tom v obrovskej miere podporuje. Komorná dráma hraničiaca s thrillerom má skvelý drive a v závere dokáže dohnať k slzám. Malý zapadnutý klenot zasluhujúci si väčšiu pozornosť.
Mníchov (Munich, réžia: Steven Spielberg, 2005)
Olympijské hry v Mníchove 1972. Po teroristickom útoku na izraelských športovcov pripraví vláda plán na pomstu. Na jej vykonanie je najatých päť mužov. Viac než tradičným thrillerom je toto ďalšie Spielbergove majstrovské dielo komentárom k politickej situácii v polovici minulej dekády. Štýlovo je zakotvený v sedemdesiatych rokoch a okrem potreby dialógu nad súčasným stavom sveta prináša hromadu nezabudnuteľných scén a skvelých hereckých výkonov. Remeselne brilantný kúsok ocenený piatimi nomináciami na Oscara.
10. roky
Blue Valentine (réžia: Derek Cianfrance, 2010)
Manželský pár sa snaží zachrániť svoj rozpadajúci vzťah. Rozhodnú sa teda stráviť jednu noc bez svojej dcéry. Chcú oživiť spomienky na chvíle, keď boli šťastne zamilovaní, no to im prinesie iba rozčarovanie. Množstvo perfektne odpozeraných vzťahových situácií a ich dopad na obe časti páru oživuje výborná réžia a najmä skvelé herecké výkony Ryana Goslinga a Michelle Williams (nominácia na Oscara). Film krutý ako sám život vo vás zanechá stopu akokoľvek silno sa budete brániť.
Pán Bobor (The Beaver, réžia: Jodie Foster, 2011)
Príbeh zlomeného muža komunikujúceho so svetom skrz bábku bobra nie je komédiou, akoby sa na prvý pohľad mohlo zdať. Je to tragický, dojímavý a občas poriadne depresívny pohľad do zničenej duše. Humor samozrejme tiež nechýba, no nie v takej miere, ako by ste ho od podobnej témy očakávali. Motorom snímky je vynikajúci Mel Gibson zo zálohy istený Jennifer Lawrence, Antonom Yelchinom a aj samotnou režisérkou Jodie Foster. Malá a nenápadná kvalitná snímka.
Take Shelter (réžia: Jeff Nichols, 2011)
Ďalší z projektov venujúcich sa prípadnému koncu sveta. Apokalyptické sny doháňajú jedného obyčajného muža k šialenstvu. Aspoň si to myslí jeho okolie, keď začne preventívne stavať bezpečnostný kryt a pripravovať sa na zánik civilizácie. Civilne pojatá paranoidná dráma stavia hlavne na skvelej atmosfére a hereckom výkone Michaela Shannona. Skvelý, v poslednej tretine emočne vyčerpávajúci zážitok.
Televízny Bonus:
Konferencia vo Wannsee (Conspiracy, réžia: Frank Pierson, 2001)
Píše sa rok 1942. Skupina nacistických pohlavárov sa stretáva pri jazere Wannsee aby dohodlo postup ohľadom židovskej otázky. Televízna, divadelnú inscenáciu pripomínajúca konverzačka o udalosti, ktorá rozhodla o "konečnom riešení" počas 2 svetovej vojny. Fantastické herecké výkony na čele s Kennethom Branaghom, Stanley Tuccim a Colinom Firthom, našlapaný scenár a pod povrchom skrytá hrôza z toho, čoho sú sfanatizovaní ľudia schopní. Veľmi nepríjemny a depresívny film.
Animovaný Bonus:
Americký chvostík (An American Tail, réžia: Don Bluth,1986)
Mladý ruský myšiak Fievel sa počas cesty do Ameriky stratí svojej rodine. Po príchode do nového domova prežije množstvo dobrodružtiev a naučí sa postarať sám o seba. Animák z produkcie Stevena Spielberga a hudbou Jamesa Hornera určite nedosahuje kvalít najlepších disneyoviek, dokáže však potešiť nejedného diváka. Veľká škoda, že sa na túto rozprávku zabudlo, pretože má všetko, čo kvalitná rodinná zábava potrebuje.
Dokumentárny Bonus:
Blesky nad vodou (Lightning Over Water, réžia: Wim Wenders, Nicholas Ray, 1980)
Skvelý dokument sledujúci posledné týždne života Nicholasa Reya, režiséra zodpovedného za nejednu filmovú legendu (Rebel bez príčiny, In a Lonely Place). Ťažkého projektu sa chopil jeho priateľ Wim Wenders a vzniklo unikátne dielo, ktoré by si nemal nechať ujsť žiadny milovník pohyblivých obrázkov.
Krátkometrážny Bonus:
Meshes of the Afternoon (réžia: Maya Deren, 1943)
Maya Deren patrila k popredným tvorcom experimentálnych filmov. Na svoju dobu skvelé strihovo, kameramansky a hlavne prácou so zvukom. Dielo pre skutočných fajnšmekrov, prípadne divákov venujúcich sa experimentálnej forme kinematografie. Ostatní to môžete skúsiť na doplnenie vzdelania. Tých 14 minút nie je nijako vražedných a uvidíte niečo, na čo nie ste zvyknutí. Jediný kraťas zaradený do renomovaného rebríčka BBC o najlepšie americké filmy 20. storočia.
Ktoré filmy ste si z minulých tipov pozreli a ktoré vás zaujali z tohtomesačných?
Dajte nám vedieť v diskusii a vidíme sa opäť pri aprílovej várke ďalších skvelých filmov.