Vďaka 9-ročnému pôsobeniu slovenského dizajnéra v mladoboleslavskej automobilke sme boli svedkami značného oživenia značky.
Už ste pravdepodobne postrehli, že Jozef Kabaň tento rok na poste šéfdizajnéra Škody končí. Naozaj nečakaná správa prichádza zo zákulisia českej automobilky krátko po tom, ako bol svetu ukázaný jeden z posledných počinov, pod ktoré sa celosvetovo známy a uznávaný dizajnér podpísal, teda faceliftovaná Octavia. Túto informáciu môžeme v tejto chvíli považovať za oficiálnu, navyše Škoda Auto pridala kratšie vyhlásenie, v ktorom Kabaňovi ďakuje za odvedenú prácu a praje všetko dobré v nadchádzajúcom zamestnaní. Dozvedáme sa totiž, že slovenský rodák putuje po deviatich rokoch v škodovke do BMW, kde v druhej polovici roka zastúpi šéfdizajnéra Karima Habiba, ktorý mníchovskú prémiovú automobilku opustil začiatkom roka. Paradoxom je, že práve BMW prišlo s oficiálnou správou o "prestupe" ako prvé, nakoľko Mníchovčania na svojom press portáli uviedli, že Jozef Kabaň čoskoro nastúpi do radov ich dizajnérskeho tímu. V ňom síce bude vedúcim dizajnu, nad ním však stojí ešte sám Adrian van Hooydon, teda najvyššia osoba, ktorá je hlava dizajnu pre celú skupinu BMW Group, vrátane MINI a Rolls-Roycu. Pre úplnosť, po boku Kabaňa bude pracovať Domagoj Dukec, ktorý sa špecializuje na divízie BMW i a BMW M.
Jozef Kabaň sa narodil v roku 1973 v Námestove. Po ukončení stredoškolského štúdia umeleckého dizajnu na Škole úžitkového výtvarníctva v Kremnici nastúpil v roku 1991 na štúdium priemyselného dizajnu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Medzitým sa zapojil do súťaže pre značku Škoda, kde sa umiestnil na 2. mieste a dostal tak možnosť pracovať pre koncern Volkswagen Group. Sprvoti bol iba praktikantom, krátko na to sa ale stal dizajnérom pre exteriéry týchto vozidiel. Navyše, Kabaň bol vôbec prvým Slovákom, ktorý absolvoval štúdium (s titulom Master of Arts) na Royal College of Art v Londýne (odbor dizajnu automobilov), kde ho Volkswagen finančne podporil. Okrem pôsobenia v centre exteriérového dizajnu v koncernovom Audi sa však preslávil najmä kompletným návrhom exteriéru (okrem diskov) slávneho Bugatti Veyron, keďže v roku 1991 sa dostal do tímu, ktorý stojí za týmto superšportom.
Na pozíciu vedúceho dizajnu v Škode sa dostal 1. februára v roku 2008, kedy nahradil Jensa Manskeho. Výsledkom jeho práce sú moderné automobily s pomerne jednoduchými, no za to jedinečnými a ostrými hranami, ktorých cieľom je reprezentovať českú kultúru. Aj vďaka tomu môžeme povedať, že škodovky starnú na pohľad veľmi pomaly, vyzdvihnúť však treba najmä fakt, že modely posledných rokov vyzerajú skutočne výborne, a môže za to práve rodák z Námestova. Kto zastúpi Kabaňa v škodovke je na teraz otázne, isté však je, že bol to práve úspešný slovenský dizajnér, ktorý vo veľkej miere povýšil Škodu na novú úroveň, keďže jej dal novú, podstatne atraktívnejšiu tvár.
Jeho pôsobenie bolo v úvode ešte značne ovplyvnené výtvormi a smerovaním predošlého tímu - prvým sériovým automobilom za jeho prítomnosti na poste šéfdizajnéra bol Superb druhej generácie z roku 2008. Za jeho návrhom však ešte stál Jens Manske. Rovnako tomu bolo i v prípade zaujímavej štúdie Joyster, ale aj produkčných modelov ako Yeti, či faceliftovanej Octavie druhej generácia. To v konečnom dôsledku asi nikoho neprekvapí, aj keď sprvoti si to možno človek neuvedomí. Dizajn nových vozidiel je totiž do väčšinovej miery hotový dávno predtým, ako ich automobilka predstaví, navyše, spomenutým modelom sa nedajú odoprieť spoločné dizajnové prvky a podpis tímu Manskeho. Po sérii týchto počinov sa ale ukázalo prvé ovocie, ktoré so sebou prinieslo pôsobenie Jozefa Kabaňa pod krídlami Škody.
Odrazovým mostíkom jeho tvorby boli najmä koncepty VisionD a VisionC s akýmsi novým estetickým smerovaním so značne hranatejšími tvarmi. Krátko na to sme tak spoznali nielen Rapid, ale hlavne úplne nové, v poradí tretie generácie najstrategickejších modelov značky, teda Octaviu a Fabiu. Tie prišli o väčšinu oblých línií, stavili na vyváženejšie proporcie a hodnotnejšie vyzerajúce detaily. Výsledkom bol veľmi čistý a elegantný celok bez zbytočných výstrelkov, ktorý evidujeme na modeloch značky Škoda dodnes. Malé SUV alebo lepšie povedané crossover Yeti prešlo jeho šikovnými rukami až v rámci faceliftu (o pôvodný dizajn sa postaral Thomas Ingenlath), kedy prednú časť odvodenú od predošlej Fabie Kabaň zmodernizoval hranami, čím zároveň snežný muž prišiel o svoje povestné okrúhle svetlá. Ani malé Citigo nemôžeme považovať za jeho plnohodnotný výtvor, nakoľko ide o koncernové vozidlo (spolu s bratmi Up! a Mii), ktoré vyvinul hlavný tím VW Group a Kabaň len doladil detaily v duchu identity českej značky.
Jednoznačne najväčšiu pochvalu a uznanie dostal Kabaň pochopiteľne za tretiu generáciu modelu Superb. Predošlé, druhé vyhotovenie vlajkovej lode z Česka v čase svojho príchodu vcelku rozdeľovalo verejnosť, teda hlavne jeho zadná časť, ktorá veruže nebola po estetickej stránke najkrajšia. Superb II ale nevznikal ešte v réžii Kabaňa, jeho úlohou bol až následný facelift, ktorým však i tak veľa vody namútiť už nemohol. V každom prípade, Superb číslo dva zaznamenal veľký úspech, od jeho nástupcu sa teda veľa očakávalo. Ten ukázala Škoda v roku 2015, no a práve trojkový Superb môžeme vďaka nádhernému zovňajšku dodnes považovať za čerešničku na torte zo strany Slováka Jozefa Kabaňa. Kompetentní zo strany automobilky otvorene hovorili počas predstavenia ako o najlepšom modeli vo svojej histórii. Superb III získal zároveň aj niekoľko významných ocenení a rovnako viaceré médiá či popredné osobnosti z automobilového priemyslu na margo dizajnu tohto zástupcu strednej triedy nešetria obrovskými slovami chvály. Nie nadarmo mladoboleslavská značka obdobie príchodu novej generácie označila ako začiatok novej éry.
Ďalší, možno ešte významnejší krok v rámci modelového radu Škody prišiel len nedávno, a to na jeseň minulého roka, kedy sme sa dočkali vôbec prvého veľkého a plnohodnotného SUV z Mladej Boleslavi. Kodiaq nadväzuje svojimi detailmi a koncepciou dizajnu práve na súčasný Superb, čoho dôkazom sú úzke predné svetlomety, výrazná bočná línia či efektné koncové svetlá s efektom českého krištálu. Prvé stretnutia s vozidlom naživo hodnotí novinárska verejnosť rovnako veľmi kladne, ostatne, (nielen kvôli zjavu) Škoda Kodiaq v uplynulých dňoch získala titul Auto roka 2017 na Slovensku, zatiaľ čo vo zvyšných európskych/svetových anketách tohto druhu stále bojuje o priazeň.
Posledným odhalením za jeho prítomnosti v Škode bol nedávny facelift Octavie. Aj napriek tomu, že pomerne kontroverzný facelift prijala verejnosť prevažne negatívne, viacerí dokonca hovoria o tom, že práve ten podlomil Kabaňovi kolená, pravdou to ale nebude. Samotná automobilka sa netají tým, že počas "schvaľovania" zmien boli niektorí kompetentní skeptickí, napokon ale jeho riešenie podporili. Výsledkom tak je Octavia s vertikálne delenými prednými svetlami, čím sme sa od škodovky dostali až nečakanej kontroverznosti. Podotknúť ale treba, že Octavia bola poslednú dobu neraz kritizovaná za nevýraznosť a uniformnosť, a tak tento krok bol v konečnom dôsledku aj pochopiteľný. Kabaň na oficiálnom odhalení dodal, že to, že novinka vyvoláva reakcie a diskusie je dobré, lebo oktávka je síce medzi záplavou kórejských či japonských konkurentov veľmi osvedčený model, začal ale spadať medzi akýsi šedý priemer. V konečnom dôsledku, všetko je to otázkou zvyku.
V skutočnosti však faceliftovaná Octavia III nie je zďaleka posledné slovo zo strany Jozefa Kabaňa pod hlavičkou Škody. Ako som spomínal už v úvode, dizajn vozidiel je do väčšinovej miery hotový už pár rokov pred samotným odhalením. Ak máte teda v oku portfólio českej značky a poznáte medzigeneračné cykly, viete si dať už teraz iste dokopy, na čom pred svojím odchodom ešte pracoval. Ako prvé treba povedať, že o niekoľko mesiacov spoznáme druhú generáciu modelu Yeti, ktorý bude posledným, úplne novým modelom z dielne Jozefa Kabaňa. Aj napriek tomu, že pôjde o súrodenca Seatu Ateca, očakávať máme rovnako ešte zaujímavejšie krivky. Inak tomu nebude ani v prípade vozidiel Citigo, Rapid a Fabia, ktorých facelifty po estetickej stránke už medzičasom tiež dokončil. Ak si to teda zhrnieme, aj napriek ohlásenému odchodu sa najbližšie mesiace až roky i tak budeme stretávať s rukopisom slovenského dizajnéra. Inými slovami, i keď momentálne nevieme, kto na jeho miesto zasadne, jeho neprítomnosť pocítime až o niekoľko rokov. Na teraz nám neostáva už nič iné, len Jozefovi Kabaňovi zaželať veľa šťastia a nech je minimálne taký úspešný, ako tomu bolo doteraz.