31. októbra sa chceme všetci poriadne báť, čo si ale vybrať?
S koncom októbra prichádza nielen vyslúžené krátke voľno, ale aj jeden veľmi magický deň (či skôr večer?). Halloween v našich krajoch neoslavujeme tak, ako to robia ľudia v zahraničí, no čo-to sme si prepožičali. Masky, strašidlá, vyrezávané tekvice, akcie v baroch a v neposlednom rade poriadne mrazivý večer s partiou pri strašidelnom filme. Rozhodnúť sa však, ktorý horor si vybrať, je naozaj ťažké, a preto vám s tým radi pomôžeme. Ak ste pravidelný a zbehlý divák, náš rebríček najlepších mainstreamových hororov 21. storočia už pravdepodobne poznáte odpredu dozadu. Čo však so žánrovkami, ktoré minuli hlavný prúd a zväčša potichu prešli poza chrbát? Posnažili sme sa niekoľko z nich vybrať a zostaviť pre vás zoznam hneď s 10 tipmi na skvelé jednohubky. Od zombíkov z Barcelony, úchylných domovníkov a krvavých pomstiteľov, desivých podzemných príšer až po démonov v Japonsku. Každý si dozaista nájde to svoje.
I Saw the Devil (réžia: Kim Jee-woon, 2010)
Čo by to bol za rebríček o hororoch, ak by sme do mixu neprihodili aj niečo z kórejskej kinematografie? Nebojte sa! Toto nie je žiaden z ich typických žánrových koktejlov, práve naopak. Čistý, neskutočne brutálny, temný a skvelo natočený revenge horor, je jedným z ťahúňov článku. Príbeh nás zavedie do krajinky, kde vidíme, ako sériový vrah (Min-sik Choi) brutálne zabije mladú slečnu, no to tak nenechá jej priateľ (Byung-hun Lee) a vydáva sa na lov, v ktorom nepozná zľutovanie ani súcit. Skvelo zahraná záležitosť, pohrávajúca sa s vašimi emóciami a sympatiami, vás dozaista presvedčí, že ázijská kinematografia nemusí byť stále určená pre úzku skupinu ľudí.
Mientras duermes (réžia: Jaume Balagueró, 2011)
Španieli sú v hororoch doma, čo potvrdzuje to hneď ďalší skvelý „psycho" zárez a verte, že slovíčko psycho tu zohráva celkom dôležitú úlohu. Horor Kým spíš sa totiž v niektorých svojich sekvenciách príjemne podobá na túto klasiku z roku 1960. Vďačíme za to režisérovi, figurujúcom v našom rebríčku dvakrát, no zakaždým v inom štýle. Celú snímku nesie na pleciach skvelý výkon Luisa Tosara, čoby obyčajného domovníka pripomínajúceho kultového Normana Batesa a jeho nechutné praktiky, ktoré vo vás zanechajú nekľudný dojem aj po zhasnutí svetiel.
Rec & Rec 2 (réžia: Paco Plaza, Jaume Balagueró, 2007/2009)
Našu predchádzajúcu vetu o španielskych filmoch potvrdzuje aj nasledujúca dvojica, ktorá jednoznačne kraľuje španielskej hororovej produkcii. Už v úvode prvého filmu sa dostávame na predmestie Barcelony, kde sa reportérka s hasičmi dostane do paneláku, odkiaľ ľudia volajú o pomoc. Vnútri sa deje čosi neznáme a keď hlavní protagonisti prídu na príčinu, je už neskoro a ocitávajú sa v karanténe, z ktorej niet úniku. V rozmedzí pár poschodí sa šíri zákerný vírus meniaci ľudí na agresívne monštrá. Obe snímky sú geniálne v tom, akú šialenú hororovú jazdu vedia poskytnúť a nenechajú vás nadýchnuť sa ani na chvíľu. Mimochodom, vydaná je aj trojka a štvorka, ale ani jedna nedosahuje podobných kvalít.
The Host (réžia: Bong Joon-ho, 2006)
Netvárme sa, že na Halloween všetci sadáme za obrazovky bez akýchkoľvek podporných elementov v krvi. Keď sa s partiou po pár pohárikoch nebudete cítiť na duchov, démonov, zombíkov a iných „ov", jednoznačne môžete vyskúšať kritikmi ospevovaný The Host od talentovaného kórejského režiséra. Ten si satiricky vystrelil (nielen) z Amíkov, vytvoril škaredé monštrum, pridal zopár komediálnych vložiek, zamiešal to s dávkou dobrého hororového napätia a nebál sa dokoreniť štipkou drámy. Nevravíme, že to sadne každému, ale šance by ste mu určite nemali odopierať. Záchrana malého dievčatka z pazúrov zmutovaného živočícha totiž nikdy nebola zábavnejšia.
Shutter (réžia: Banjong Pisanthanakun, Parkpoom Wongpoom, 2004)
Po čom siahnuť, ak si teda chcete užiť tie klasické desivé vyskakovačky? My vám okrem iných odporúčame napríklad thajský Shutter z roku 2004. Jednoduchý, prevažne ničím výnimočný, no aj napriek všetkému desivý, efektívny a šikovný film. Sledujeme v ňom pár, ktorý na ceste z oslavy zrazí mladú ženu, no zo strachu utečie z miesta činu a nechá ju napospas osudu. Mužnejší z dvojice je však fotograf a onedlho uvidí na svojich výtvoroch veľmi čudesne výjavy. Film možno v dnešnej dobe neohúri, no stále poriadne vystraší a v podobnom zozname si miesto určite zaslúži.
Eden Lake (réžia: James Watkins, 2008)
To, že Michael Fassbender patrí k tomu najlepšiemu, čo herecký výkvet Hollywoodu obsahuje, už definitívne nie je téma otvorená pre akúkoľvek polemiku. Vedeli ste však, že v roku 2008 si zahral po boku nádhernej Kelly Reilly v brutálnej britskej vyvražďovačke? Poskytnutá synopsa je priam dokonalá pre oddychový večer plný strašenia. Spomenutá dvojka sa vyberie na oddychový výlet do prírody, kde natrafí na nečakanú skupinku tínedžerov, ktorým nie je nič sväté a môžete si byť istí, že to neostane pri bezbolestných vylomeninách. Jazero smrti disponuje nielen dobrým obsadením a scenárom, ale aj zvláštnym nábojom, vzbudzujúcim nechutný dojem plný hnevu. Po záverečných titulkoch si uvedomíte, že ste ešte nikdy nemali takú chuť poriadne vlepiť bezbožným faganom, a to sa v podobnom filme cení.
V/H/S 2 (réžia: J. Eisener, G. Evans, T. Tjahjanto, E. Sánchez, G. Hale, S. Barrett, A. Wingard, 2013)
Filmová séria V/H/S je neobyčajná už len v tom, že sa každá snímka skladá z viacerých malých projektov od rozličných autorov. My sme pre vás vybrali práve druhý diel, ktorý je síce z veľkej časti natočený v štýle found-footage, za to však ponúka veľkú porciu jumpscareov a nechutností, aké ste ešte nemali šancu vidieť. V nej kraľuje predovšetkým zbesilá časť z názvom Safe Haven, ktorá jednoznačne definuje hororovú šialenosť. Niektorým z vás možno filmársky štýl jednotlivých sekvencií nesadne. Je však dosť možné, že vás aspoň jeden z pätice krátkych filmov osloví a spôsobí nočné mory.
The Strangers (réžia: Bryan Bertino, 2008)
Home-invasion horor, pri ktorom ostanete znepokojení a pocítite naozaj nepríjemný pocit. Nesvedčí mu len pomalý rozjazd, keď sa mladý pár po jednej svadbe snaží dostať domov s cieľom prežiť noc plnú vášne a romantiky. Veci sa začnú uberať úplne iným smerom, keď dvojica zistí, že ich niekto sleduje. Tempo filmu začne drobne stúpať, traja cudzinci s maskami dokážu nahnať hrôzu a začína noc, na ktorú nikto nezabudne. Projekt aj napriek kratšej stopáži a jednoduchému deju vie zaujať, aj keď nemusí sadnúť každému. V hlavných úlohách dokonca uvidíte Liv Tyler (The Lord of the Rings) a Scotta Speedmana (Underworld).
The Descent (réžia: Neil Marshall, 2005)
Keby bola táto snímka z Hollywoodu, tak ju už jednoznačne nájdete v našej desiatke najlepších hororov 21. storočia. Pozorujeme v nej skupinku dievčat, ktoré si opakujú svoju každoročnú dobrodružnú výpravu do hôr. Tentoraz sa rozhodnú preskúmať podzemný jaskynný systém, avšak všetko sa pokazí, keď vchod zatarasia kamene. Jediné, čo im ostáva je modliť sa, aby našli iný východ. Čoskoro však zistia, že v podzemí nie sú samy a jaskyňu obývajú krvilačné monštrá podobné ľuďom. Režisér Marshall zvládol vykresliť poriadne strašidelnú atmosféru a párkrát vám zaručene prejde mráz po chrbte. Snímka nenudí a rozhodne nepôsobí hlúpo, ako to je v dnešnej dobe u niektorých počinov zvykom.
We Are Still Here (réžia: Ted Geoghegan, 2015)
Minulý rok sa v zahraničných kinách objavil vcelku nenápadný film, o ktorom mnoho z nás ani netušilo. Zaujal nás najmä svojím prevedením, keďže skutočne vyzerá ako The Conjuring spojený s Twin Peaks, líznutý inšpiráciou z Farga. Hoďte za hlavu všetky predsudky, ten retro feeling naozaj stojí za to. Strašidlá sú strašidelné a efektívne, dom tajomný, postavy uveriteľné a dobre napísané, zápletka má veľmi príjemnú gradáciu a celkovo sa počas 84. minút nestihnete nudiť, zvlášť keď karty na stôl vyloží posledná napínavá tretina.
Čo hovoríte na náš výber? Pomohol vám? Pre ktorý z hororov ste sa rozhodli? Mimochodom, ak by sa predsa len stalo, že ste si nedokázali nič vybrať, do pozornosti posúvame aj náš výber brutálnych a nechutných filmov, rebríček najlepších mysterióznych filmov či napríklad najlepšie zombie filmy 21. storočia.