Pripravili sme pre vás prierez filmovou históriou s tromi desiatkami titulov, ktoré sa oplatia pozrieť.
Prázdniny a dovolenková sezóna sa skončili a my začíname našu novú pravidelnú rubriku. Na každý deň v mesiaci vám súhrnne budeme odporúčať jeden film od 30. rokov po súčasnosť. Z každej dekády vyberieme tri filmy a zvyšné dni doplníme stále nejakými bonusmi. Výber bude vždy rôznorodý, takže okrem najväčších peciek a klasík budeme odporúčať aj menej populárne ale vždy zaujímavé filmy z rôznych kútov sveta, ktoré sa oplatí vidieť. Nejde o žiadny rebríček, ale o tipy na rozšírenie filmového vzdelania. Dúfame, že sa vás náš Filmový kalendár osloví a získate množstvo inšpirácie na to, čo pozerať. Takže s chuťou na septembrové tipy.
30. roky
King Kong (réžia: Merian C. Cooper, Ernest B. Shoedsack, 1933)
Príbeh King Konga určite všetci poznáte z rôznych remakov, originál je však len jeden. A je neprekonateľný. Na svoju dobu revolučné triky už teraz síce pôsobia archaicky, no príbeh dokáže strhnúť doteraz. Skvelé tempo od začiatku do konca nenechá vydýchnuť a pred očami sa vám odohrá fantastická dobrodružná jazda, ktorá má čo ponúknuť aj po rokoch. Skutočný klenot a povinnosť pre každého milovníka pohyblivých obrázkov.
Búrlivé roky (Roaring Twenties, réžia: Raoul Welsch, 1939)
Epický príbeh o priateľstve, loajalite a drsných rokoch prohibície. V hlavnej úlohe exceluje James Cagney a takisto sa tu mohol prvýkrát výraznejšie predviesť Humphrey Bogart. Výborne vyrozprávaná a skvelo natočená gangsterka možno nepatrí k najslávnejším počinom vo svojom žánri, no kvalitou mnoho svojej populárnejšej konkurencie poráža. Donedávna zapadnutú pecku dostal opäť na výslnie Martin Scorsese.
Juh proti Severu (Gone with Wind, réžia: Victor Fleming, 1939)
Príbeh Rhetta Butlera a Scarlett O´Hara je dielom ukazujúcim možnosti vtedajšej veľkofilmovej tvorby. Adaptácia románu Margaret Mitchellovej ponúka takmer štyri hodiny toho najkrajšieho, čo diváci za 120 rokov kinematografie mohli vidieť. Láska, vášeň, osudovosť, násilie ale aj veľká dávka humoru v prvotriednom hollywoodskom balení. Nesmrteľná klasika, držiteľ 8 Oscarov a podľa inflácie najúspešnejší film v dejinách, bez reálnej šance o toto prvenstvo prísť.
40. roky
Jeho dievča piatok (His Girl Friday, réžia: Howard Hawks, 1940)
Jedna z najlepších screwball komédií. Oproti pôvodnej divadelnej hre zmenili tvorcovia pohlavie jednej z hlavných postáv a dodali tak príbehu ďalšiu vrstvu. Cary Grant ide na maximum a Rosalin Russell je mu skvelou protivníčkou. Ohromnú kanonádu skvelých dialógov, kvalitných gagov a príjemnej romantiky tomuto kúsku závidia všetky novodobé žánrovky. Neskoršia verzia Billyho Wildera s názvom Na titulnej strane je takisto úžasná a je na vás, ktorá vám bude vyhovovať viac. Vidieť by ste však mali obe.
Občan Kane (Citizen Kane réžia: Orson Welles, 1941)
Oficiálne najlepší film všetkých čias. 26 ročný scenárista, režisér a predstaviteľ hlavnej úlohy predbehol svoju dobu po každej stránke. Rozprávačskými postupmi, výrazovými prostriedkami aj technickým spracovaním. Po premiére ostal aj vďaka mohutnej protikampani nedocenený zo strany divákov aj kritikov, no postupom času sa mu dostalo zaslúženej pozornosti. Zázračné dieťa filmu už nikdy nedostalo rovnakú tvorivú slobodu a svoj debut nikdy neprekonal. Oscar za najlepší pôvodný scenár a tri ďalšie nominácie ani zďaleka neodzrkadľujú výslednú kvalitu..
Poistka smrti (Double Indemnity, réžia: Billy Wilder, 1944)
Kľúčové dielo filmu noir a prvé majstrovské dielo Billyho Wildera. Zamilovaný detektív, nebezpečná femme-fatale, a zamotaný príbeh plný falošných stôp a prekvapivých odhalení. Všetky žánrové postupy tu fungujú na jednotku a jediné čo výslednému dojmu uberá na pôsobivosti je, že v súčasnosti sa z takmer všetkých originálnych prvkov stalo opozerané klišé. Zo siedmich nominácií na Oscara nepremenil žiadnu, no stále bude v dejinách zapísaný zlatým písmom.
50. roky
Dvanásť rozhnevaných mužov (12 Angry Men, réžia: Sidney Lumet, 1957)
Brilantná konverzačka silná v prvom aj druhom pláne. Špičkové herecké výkony na čele s Henry Fondom medzi ktorými sa nestratí ani česká legenda Jiří Voskovec, sú spolu scenárom a réžiou hlavným dôvodom prečo dať tejto stále aktuálnej dráme šancu. Klaustrofobická atmosféra chytí od začiatku a nepustí až do samotného záveru. Do pozornosti dávame takisto aktualizovaný remake Nikitu Michalkova pod názvom 12.
Vertigo (réžia: Alfred Hitchcock, 1958)
Jeden z najslávnejších a možno najlepší film majstra napätia ponúka všetko, prečo sú jeho diela obdivované a milované každou generáciou fanúšikov aj tvorcov. Prekvapivý príbeh, silnú atmosféru výborné herecké výkony, progresívne režijné postupy, dodnes citované aj napodobované formálne hrátky a v neposlednom rade geniálnu hudbu Bernarda Herrmana. Povinná jazda každého milovníka kinematografie a jeden z najuznávanejších počinov histórie funguje aj na viac pozretí a stále dokáže prekvapovať.
Ben Hur (réžia: William Wyler, 1959)
V kinách práve živorí Bekmabetovov remake, no vy by ste mali dať prednosť tejto verzii. Obrovské náklady a realizačné schopnosti celého štábu sú vidieť v každej scéne, z ktorých sa mnoho stalo legendárnymi. Vrcholom je samozrejme závod koňských záprahov. Dychberúca, vyše 10 minút trvajúca sekvencia patrí doteraz k tomu najmonumentálnejšiemu a najstrhujúcejšiemu, čo vo svete kinematografie vzniklo. Spoludržitel oscarového rekordu (11 sošiek) je počinom, ktorý by mal každý fanúšik pohyblivých obrázkov vidieť. Ten film je totiž aj po takmer šiestich dekádach úchvatný.
60. roky
Vyšší princip (réžia: Jiří Krejčík, 1960)
V prednormalizačnom období vzniklo v našich končinách veľké množstvo pozoruhodných diel patriacim k absolútnemu vrcholu československej kinematografie. A táto vojnová dráma patrí k najlepším. Úžasná herecká kreácia Františka Smolíka, tiesnivá atmosféra a emočne neuveriteľne silno fungujúci príbeh by ste si nemali nechať ujsť. Jasný dôkaz, že aj u nás vznikali nezabudnuteľné filmy, ktoré sa oplatí vidieť.
Dobrý, zlý a škaredý (The Good, the Bad and the Ugly, réžia: Sergio Leone, 1966)
Ukončenie slávnej dolárovej trilógie a podľa mnohých najlepší western všetkých čias. Clint Eastwood vo svojej najikonickejšej úlohe opäť žiari a tentoraz má pri sebe rovnako výrazných prihrávačov v podobe Lee Van Cleefa a Eli Walacha. Množstvo nezabudnuteľných scén, geniálna hudba Ennia Morriconeho, neopakovateľná atmosféra, veľká dávka humoru a dokonale vygradované finále. Proste dokonalý filmový zážitok, ktorý nestarne.
Bonnie a Clyde (Bonnie and Clyde, réžia: Arthur Penn, 1968)
Skutočný príbeh dvoch zamilovaných zločincov sa kvôli svojej povahe na americkej pôde takmer nedostal do širšej distribúcie. Brutálny, amorálny a filmársky dravý počin však divákom napokon učaroval a producentom ukázal novú cestu za ich priazňou. Začiatok éry "nového Hollywoodu" a držiteľ dvoch Oscarov a ôsmich ďalších nominácií bude patriť navždy do zlatého fondu. Autorské projekty distribuované veľkými štúdiami dostali aj vďaka tejto kultovke, čím ďalej častejšie šancu na výrobu a my sme sa dočkali následne množstva obrovských klasík.
70.roky
Podraz (The Sting, réžia: George Roy Hill, 1973)
Po westernovej pecke Butch Cassidy a Sundance Kid spojil režisér Hill opäť sily s hviezdou dvojicou Robert Redford - Paul Newman a z ich spolupráce vznikla ďalšia legenda. Slávnou melódiou Scotta Joplina doprevádzaný príbeh dvoch podvodníkov je svižný a zábavný doteraz. Štýlové retro plné prekvapení a humoru s vynikajúcou pointou bolo ocenené 7 Oscarmi a stalo sa obrovským hitom, ktorý miluje každá nasledujúca generácia.
Sklenené peklo (The Towering Inferno, réžia: John Guillermin, 1974)
Počas 70. rokov sa Hollywoodom prevalila vlna katastrofických filmov. Mali veľké rozpočty, hviezdne obsadenie a väčšinou sa nevykláňali zo zabehnutých pravidiel. Vrcholom tohto trendu je práve táto snímka. Horiaci mrakodrap plný hereckej špičky je strhujúcou a svižnou žánrovkou, ktorá vám miestami nedovolí dýchať. Trikové sekvencie sú úžasné a pred kamerou žiaria mimo iných Paul Newman, Steve McQueen, Richard Chamberlain alebo Fred Astaire. 8 nominácií na Oscara, z toho 3 premenené.
Prichádza Satan! (The Omen, réžia: Richard Donner, 1976)
Spolu s Exorcistom a Rosemarynim dieťaťom absolútny vrchol satanistického hororu. Temný a precízne vymyslený príbeh podfarbený famóznou oscarovou partitúrou Jerryho Goldsmitha doteraz inšpiruje žánrových tvorcov. Stačí si spomenúť na ďalšie tri pokračovania, sériu Nezvratný osud alebo nie príliš vydarený rovnomenný remake. Budúci tvorca Supermana a Smrtonosných zbraní vstúpil do sveta vysokorozpočtového Hollywoodu s veľkou parádou a zanechal v ňom trvalú stopu , ktorú budú obdivovať fanúšikovia ešte mnoho generácií.
80. roky
Čata (Platoon, réžia: Oliver Stone, 1986)
Jeden z najlepších a najdôležitejších filmov o vietnamskej vojne. Osobná výpoveď vojnového veterána a „svedomia Ameriky" Olivera Stona sa prekvapivo stala komerčným hitom a oscarovým víťazom. Minimálne najlepšia dramatická rola Charlieho Sheena a niekoľko ikonických scén je dôvodom aby táto strhujúca snímka neunikla vašej pozornosti. V menšej úlohe si môžte všimnúť aj Johnnyho Deppa .
Kino Raj (Nuovo cinema Paradiso, réžia: Giuseppe Tornatore, 1988)
Nádherné vyznanie lásky ku kinematografii a film, ktorý by sa mal páčiť každému fanúšikovi pohyblivých obrázkov. Taliansky klasik dokáže na správnom mieste rozosmiať, dojať aj pohladiť ako málokto. To všetko nádhernom filmárskom spracovaní, na aké sme od Tornatoreho zvyknutí. Oscar za najlepší cudzojazyčný film, množstvo ocenení z festivalov a ešte viac očarených divákov. Existujú 3 rôzne zostrihy. Ktorý z nich zhliadnete je na vás. Skvelé sú všetky.
Zabijak (Dip huet seung hung, réžia: John Woo, 1989)
Hádky fanúšikov, či je najlepší počin subžánru heroic bloodshed Killer alebo Hard Boiled budú asi večné. Zabijak nemá tak šialené tempo a také množstvo akčných scén ako druhý menovaný, no má predsa len nápaditejší príbeh a zaujímavejšie postavy. Chow Yun Fat s režisérom Johnom Woo si pripísali na konto ďalšiu nezabudnuteľnú spoluprácu a priniesli fanúšikom úchvatný akčný nárez a svojim nasledovateľom veľký zdroj inšpirácie.
90. roky
Voľný pád (Falling Down, réžia: Joel Schumacher, 1992)
Filmografia Joela Schumachera je záhadou. Príšernosti ako Batman a Robin alebo Česká spojka totiž bežne strieda špičkovými thrillermi. Voľnému pádu sa napriek svojim kvalitám a nábehu na menší kult nikdy nedostalo pozornosti akú by si zaslúžil. A je to škoda. Michael Douglas tu podáva jeden zo svojich najlepších výkonov a celý film je ukážkou prvotriednej žánrovky s neprehliadnuteľným presahom, ktorý je postupom čase ešte výraznejší, než v dobe vzniku.
Dokonalý svet (The Perfect World, réžia: Clint Eastwood, 1993)
Režisérska kariéra Clinta Eastwooda bola rovnako ako Schumacherova kvalitatívne rozkolísaná a hlavne v 90. rokoch striedal kvalitné počiny s tými nevýraznými. Medzi najlepšie a paradoxne najmenej docenené patrí aj táto kriminálna road movie. Kevin Costner tu žiari vo svojej prvej zápornej úlohe a sám pán režisér je mu dôstojným protivníkom. Citlivý, napínavý a filmársky precízny kúsok na dlhé večery.
L.A. - Utajené skutočnosti (L.A. Confidental, réžia: Curtis Hanson, 1997)
Štýlový neo - noir so skvelou atmosférou, vynikajúcim scenárom a brilantným castingom vám snáď netreba predstavovať. Nikdy však neuškodí si túto neprávom zapadnutú pecku zopakovať. Držiteľ dvoch Oscarov patrí do výkladnej skrine svojho žánru a je vďaka svojej komplikovanosti vhodný na viacero pozretí. Takto precízne, napínavé a nejednoznačné filmy sa v súčasnosti v štúdiovom systéme už netočia.
00. roky
Svet podľa Prota (K- Pax, réžia: Iain Softley, 2001)
Začiatkom nového tisícročia začal boom komiksoviek, premiéru mali budúce klasiky ako Black Hawk Down, Čistá duša alebo Moulin Rouge, štartovali prvé časti Pána prsteňov a Harry Pottera, takže je pochopiteľné, že toto príjemne komorné sci-fi sa v silnej konkurecii trochu stratilo. Herecký koncert Kevina Spaceyho a Jeffa Bridgesa však stojí za zhliadnutie. Občas totiž malý, kvalitný a neambiciózny film poteší viac než tie najdrahšie projekty.
Let číslo 93 (United 93, réžia: Paul Greengrass, 2005)
Od teroristického útoku na svetové obchodné centrum ubehlo už 15 rokov. Zo všetkých sfilmovaní tejto tragédie najviac vyčnieva táto rekonštrukcia od tvorcu najlepších Bournoviek. Dokumentárna formálna stránka je úchvatná a posledných štyridsať minút patrí k tomu najpôsobivejšiemu čo sa v tomto tisícročí na plátnach objavilo. Domáca projekcia sile filmu síce dosť uberá, no nič nemení na tom, že ide o výnimočný film.
Mary a Max (Mary and Max, réžia: Adam Elliot, 2009)
Formálne aj obsahovo originálny animák s výborným hlasovým obsadením našimi kinami trestuhodne prešumel. Možno aj preto, že necieli na detské publikum. Väčšinou hrejivý, no rovnakou mierou smutný až depresívny príbeh nie je žiadnou rozprávkou, ale sondou do života dvoch osamelých duší so šancou osloviť najmä starších divákov. Čerešničkou na torte je prekrásna hudba. K pozeraniu si nezabudnite zobrať vreckovky, pretože záver dokáže dojať aj nejedného cynika.
10. roky
Sociálna sieť (The Social Nework, réžia: David Fincher, 2010)
Aký je dôvod sledovať film o vzniku Facebooku? Jednoduchý. Je to obrovská pecka. Scenárista Aaron Sorkin a režisér David Fincher patria vo svojich oboroch k absolútnej špičke a svojej povesti neostali pri tomto projekte nič dlžní. Pocitovo možno až príliš chladné, no filmársky absolútne precízne dielo uchvacuje mimo iné aj fantastickými hereckými výkonmi vychádzajúcej hereckej elity. Nenechajte sa odradiť témou a dajte tomuto trojoscarovému laureátovi šancu. Zaslúži si totiž omnoho viac pozornosti, než sa mu dostáva.
Prepadovka (The Raid, réžia: Gareth Evans, 2011)
Indonézska akčná kultovka stavila na dve veci. Na žánrovo výborný námet a bojové schopnosti hercov. A v oboch prípadoch to vyšlo na jednotku. Začínajúci režisér navyše ukázal, že má výnimočné filmárske oko a pripravil pre fanúšikov adrenalínovú jazdu plnú drsných a nápaditých akčných sekvencií, pri ktorých konkurencia zbledla závisťou. Tematicky podobný a takisto vynikajúci Dredd je možno precíznejší, no chýba mu živelnosť svojho východného bračeka. Pokračovanie potom posunulo laťku ešte o level vyššie.
Red Dog (réžia: Kriv Stenders, 2011)
Nezávislá feel good pecka z Austrálie. Podľa skutočných udalostí tu vznikol veľmi milý, vtipný, hravý a zároveň dojímavý film. V dvoch kľúčových scénach vás čaká vodopád sĺz a pri pri originálne koncipovanom zvieracom súboji sa neubránite smiechu. Iste, je to gýč. Ale s chuťou natočený a v rámci možností vkusný gýč. Pre psíčkarov a milovníkov zvierat samozrejme povinnosť. Budete ten film milovať, aj keď ste o ňom možno nikdy predtým nepočuli. Škoda akurát maličkého rozpočtu.
Televízny Bonus:
Duel (réžia: Steven Spielberg, 1971)
Predtým ako večné dieťa Hollywoodu zmenilo tvár továrne na sny svojimi Čeľusťami, pracoval v televízii. A táto snímka sa stala fenoménom a v niektorých krajinách sa dokonca dočkala uvedenia do kín. Na svojom piesočku doteraz neprekonaný, nervydrásajúci súboj obyčajného šóféra s psychopatickým kamionistom sa snažilo napodobiť množstvo pokračovateľov. Napätia, štýlovosti a originality tejto adaptácii poviedky z Playboya však nikto z nich nedosiahol.
Nemý Bonus:
Metropolis (réžia: Fritz Lang, 1927)
Nemecký expresionizmus v plnej paráde. Fritz Lang nebol iba obyčajný režisér, ale aj vizionár. Jeden z najslávnejších, najdôležitejších a najcitovanejších počinov kinematografie je živý dodnes. Jeho dopad bol obrovský a ešte aj 90 rokov od jeho uvedenia sa objavujú jeho stopy v dielach vo všetkých druhoch umenia. Túto vizuálnu žranicu a krásny kus histórie by ste mali vidieť všetci v ľubovoľnej z množstva verzií.
Krátkometrážny Bonus:
Cesta na Mesiac (Le Voyage dans la lune, réžia: Georges Meliés, 1902)
Najslávnejší film prvého režiséra hraných filmov je takisto prvým sci-fi. Ikonický záber alebo scéna je tu na každom rohu a má to iba štvrťhodinku, takže by ste nemali váhať a tento kľúčový prvok pre pokrok kinematografie si pozrieť. Je to nádherné, čarovné a odzbrojujúce. Proste kus histórie.
Na Október máme pre vás pripravené ďalšie rôznorodé lahôdky, takže skúste za najbližší mesiac toho čo najviac napozerať a samozrejme nám dajte v diskusii vedieť, ako sa vám konkrétne tituly páčili. Za mesiac, zdar.