19. júla 2016, 16:14

Očista série sa posledným dielom nekoná. The Purge: Election Year opäť tápe vo vodách podpriemernosti (Recenzia)

FILMY A SERIÁLY THE PURGE: ELECTION YEAR

Nevravíme síce, že je to totálny odpad, no na iné béčkové akčňáky sa to ani zďaleka nechytá.

Mesiace plynú, filmy v kinách rotujú a po výborne prijatom druhom Conjuringu nás malo najbližšie vyľakať už tretie pokračovanie série Purge, tuzemsky známej skôr ako Očista, s prívlastkom Election Year. Tento premisou zaujímavý počin mal všetky šance zabodovať a musím narovinu povedať, že som mu to naozaj prial. Aby som však ujasnil môj postoj k sérii, musím vám priblížiť svoje myšlienkové pochody. Jednotka vletela do hororových vôd s poriadnou vášňou a predstava dvanástich beztrestných hodín bola pre fanúšikov žánru (a tým pádom aj mňa) neskutočne lákavá. Bohužiaľ, aj napriek solídnym hereckým výkonom sme dostali slabučký, nestrašidelný, miestami blbý, no aj tak vcelku svižný a najmä zaujímavý zážitok. Všetci si uvedomovali, že sa z neho dá vyťažiť omnoho viac. Čo sa stalo s dvojkou? Dej sa premiestnil do ulíc, pridala sa akcia, no tvorcovia stále tápali s implementovaním nových prvkov. Výsledok? Pre mňa osobne jemne nadpriemerné akčné béčko, ktoré však stále nepoznalo svoje miesto. Na rade bola teda tretia časť.

Režisér a scenárista James DeMonaco sa mohol dokonalo poučiť zo svojich chýb a v trojke nám namiešať kvalitnú zimomriavkovú jazdu. Nevedno však prečo, Očista prináša opäť tie isté chyby, ktoré sú teraz ešte otravnejšie a po lepšej druhej časti opäť skĺzava (síce nie o veľa) z plytkého potoka jemnej nadpriemernosti do lepkavých bažín čísel nižších ako 5.

Zdroj: Universal Pictures

Dej? Ako už napovedá názov, ocitneme sa vo víre prezidentských volieb v Spojených štátoch. Tam síce stále vládne „demokracia", no pod dozorom režimu Nových otcov zakladateľov, ktorí už sú nejaký ten piatok pri moci. Postaviť sa im chce sebavedomá senátorka Roanová (Elizabeth Mitchell), ktorá pred rokmi stratila svoju rodinu práve počas každoročnej Očisty a jej prvým cieľom pri získaní kresla by bolo jej zrušenie. Problémom je však to, že bláznivý večer bez zákonov sa blíži aj teraz a s ním vyšiel aj zaujímavý dodatok v jeho takmer neobmedzených pravidlách. To, že doteraz boli politici chránení, prestáva platiť. Lov sa týka úplne každého. Ešte šťastie, že senátorka má po ruke šikovného osobného strážcu Lea Barnesa (Frank Grillo), nám známeho už z predchádzajúcej časti. Ten je presvedčený, že očistný deň treba zrušiť a jediný, kto to dokáže, je jeho politický chránenec. Môžete si byť istí, že to preňho nebude prechádzka ružovým sadom.

Začneme asi pekne po poriadku. Ako som už spomenul, tvorcovia sa mohli poučiť z chýb u oboch filmov a namixovať presnú dávku strašidelna, survival elementov a akcie. Musím uznať, že z trailerov to pôsobilo naozaj slušne. Masky boli hnusnejšie, ľudia zomierali brutálnejším spôsobom, vojaci mali lepšie vybavenie a celkovo to pôsobilo ucelenejším dojmom. Bohužiaľ, trailery klamali. Prvá vec, ktorú si po úvodných scénach uvedomíte, je to, že scenár DeMonacovi zabral pravdepodobne jeden večer pri fľaši Tokajského. Repliky sú z obrovskej časti tak úbohé, až sú sebaparodujúce. Zatiaľ čo „p*ssy and waffles" vám vyčaria úsmev na tvári, pri „candy bar" sa budete nervózne skrúcať v kresle s hlavou v dlaniach. Rovnako ako v predchádzajúcich filmoch, aj tu sú nám v spomalených záberoch predvádzaní zločinci v uliciach. Všetky pekné zábery sú však využité v traileri a pár krátkych prestrihoch, a my tak máme po srande. Filmu chýba akýkoľvek úhlavný záporák. V prvom to bol šialený ulízaný mladik, v druhom čudesný kamionista a tu? Viem, že ide o spoločenskú satiru, ale krajšie by bolo vidieť vytrvalý hon po šialencovi v obleku, ako padať systém.

Zdroj: Universal Pictures

Volebný rok sa rovnako ako Anarchia nesie v znamení honby mačky a myši, akurát v druhom spomínanom sme mali aspoň pocit, že postavy niekam smerujú. Aby som však veľmi nekrivdil, nájdeme tu aj dobré stránky. Niektoré scény boli naozaj našliapnuté a aj keď boli v konečnom dôsledku usmrtené ďalšou blbosťou (prestrelka v kostole) pôsobili na mňa aspoň vo svojom začiatku čudesne príjemným dojmom. V podstate som ani nenudil, aj keď to od zábavy malo veľmi ďaleko. Môžete to však brať ako kompliment, keďže stopáž činí niečo okolo 105 minút. Sečteno podtrženo, tu nie je veľmi čo hodnotiť. Purge si zachovalo svoju atmosféru, psychopatické prostredie, vymakaných šialencov a dokonca pridal do niektorých scén dobrý drive. Bohužiaľ, je na druhú stranu plný logických dier, debilného scenára, zlých hereckých výkonov a bez akéhokoľvek vyvrcholenia. Opakuje tie isté chyby, čo svoji predchodcovia a strašidelnosť úplne vymazáva zo svojich riadkov. Čakal som zábavné béčko, ktoré som však nedostal a návštevu kina som mohol pokjne obetovať. Mrzí ma to a dúfam, že nápad o pár rokov oživí niekto iný s trocha cieľavedomejším prístupom. 4/10.

0/10