Jedna z najstrmších železničných tratí vôbec.
Niekto si predstavuje letnú dovolenku v tropických krajinách pri vode, príjemnom vlnobití, drinku, nekonečnom teple vo dne i v noci. Nájdu sa však aj takí, ktorí radi zavítajú do hôr, respektíve do krajiny, v ktorej možno obdivovať prírodu od rána do večera a neustále sa jej nebudete môcť nasýtiť. Jeden z takýchto štátov je určite Nórsko a hoci sa v tu v lete nedočkáte tropických horúčav a kúpania v teplých vodách, máte k dispozícií jedny z najkrajších zákutí nepoškvrnenej prírody na svete. Kam konkrétne sa však v Nórsku vybrať? Spomedzi množstva miest určite nevynechajte ani železničnú trať Flåmsbana, nachádzajúcu sa vo fjorde Norwegian.
V preklade železničná trať Flåm spája dve väčšie dedinky a to Flåm s Myrdalom. Je dlhá 20,2-kilometra a počas cestovania prekonáte výškový rozdiel až 863 metrov, napriek tomu však nebudete vo vyššej nadmorskej hladine ako spomínané nastúpané metre, totiž dedina Flåm leží iba 2 m.n.m. Počas výletu tak postupne stúpate, respektíve klesáte a od doliny obdivujete ostro vytŕčajúce vrchy pohorí. Maximálny gradient je 5,5 percenta, pričom až 12,6-kilometra neklesáte pod 2,8 stupňa. Trasa železnice sa stala čisto turistickou záležitosťou a v posledných rokoch ide o tretiu najnavštevovanejšiu atrakciu v krajine.
Výstavba odštartovala v roku 1924 a o 16 rokov neskôr trať slávnostne otvorili. Relatívne krátky úsek poslúžil ako jeden z väčších železničných uzlov spájajúcich Sogn s Bergenom, druhým najväčším mestom Nórska. Už po 4 rokoch prevádzky sa do obehu dostali lokomotívy El 9 využívajúce elektrickú sieť a teda nepoškvrnená príroda bola i naďalej ničím nerušená. V priebehu rokov boli elektrické lokomotívy obmieňané za stále výkonnejšie verzie, avšak prvú z nich ešte stále nájdete vystavenú na zastávke. Linky boli prepojené s trajektovou dopravou a až do 1991 všetko prebiehalo bez problémov. V roku 1992 bolo však cestovné v príliš veľkom nepomere ku nákladom na prevádzku lokomotív a celkovo liniek, čo takmer vyústilo k uzavretiu trate. Od 1998 prudko narástlo cestovné a postupne sa prioritou trate stala ukážka čarokrásnej prírody pre zvedavých turistov. V súčasnosti slúžia na ťahanie vozňov lokomotívy El 17 s výkonom 3000 kW.
Lokomotíva El 9, prvá z používaných "ťahačov" na elektrickú energiu
10 staníc, 20 tunelov, 1 most a hrané predstavenie. Toto všetko vás čaká na jednej z najstrmších železničných tratí na svete. Unikátny zážitok si môžete dopriať celoročne a teda počas každého ročného obdobia si pri výhľadoch nájdete to svoje. Okrem samotnej prírody majú svoje čaro aj jednotlivé zastávky, na ktorých sa takisto pár minút zdržíte. Minimalistické stanice obklopené horami ťahajúcimi sa vysoko do mrakov a samozrejme samotami, ktorých počet obyvateľov dosahuje maximálne par desiatok, sú pastvou pre oko. Tí, čo obľubujú bývanie na pokojných miestach, určite snívajú o letnom domčeku kdesi v centre ničoho. Len pár domov a úplná izolácia od vonkajšieho sveta.
Aj počas zastávok sa môžete kochať domami postavenými v centre divokej prírody
Za zmienku určite stojí stanica Kjosfossen, na ktorej môžete svojvoľne vystúpiť z vlaku a pokochať sa prírodným a zároveň hraným divadlom, keď sa s machom obrasteného domčeku blízko vodopádu Kjosfossen objaví tanečnica oblečená ako Huldra a predvedie vystúpenie za sprievodu hudby. Ako by povedal náš fanúšik Miroslav: "Šikmáci nedýchali." Voda v Kjosfossene prekonáva výškový rozdiel až 225 metrov a pokiaľ sa pýtate, kto je Huldra, ide o postavu zo škandinávskeho folklóru, ktorej meno značí "tajomstvo". Predstavuje horskú nymfu v podobe krásneho dievčaťa lákajúceho okoloidúcich mužov vábivým spevom.
Vodopád Kjosfossen
Huldra
Najdlhší z tunelov dosahuje dĺžky 1341,5m
Atrakcia získala viacero ocenení, ktoré ju okrem iného označujú ako najlepšiu, prípadne jednu z najlepších železničných trás Európy. Ročne sa vlakom prevezie viac než 550 000 turistov. Spiatočný lístok vás vyjde na zhruba 47€, čo vzhľadom na náklady a celkovú ekonomiku krajiny rozhodne nie je premrštená suma. Druhou možnosť je jednosmerný lístok hore či dole. Odvážili by ste sa prekonať túto vzdialenosť po vlastných? Tá bolesť nôh by však určite stála za to.
Jedna zo staníc v zimnom období
220 robotníkov bolo nútených počas výstavby vytvoriť tunel, ktorý uľahčoval prístup k častiam trate
Pokiaľ sa vydáte pešo, naskytne sa vám aj takýto nádherný pohľad
Rallarvegen Road - cestička, ktorá sa až 21-krát sínusovo zvŕta smerom na vrchol pohoria - Myrdal
Flam, počiatočné mesto železnice a takisto miesto prestupu na trajekt
Bližší záber na prístav vo Flame