Nápad zakladateľa kultového Napsteru môže znamenať prelom vo filmovom priemysle.
Batman v Superman: Dawn of Justice má dnes na Slovensku svoju premiéru. Väčšina (nielen) komiksových fanúšikov si počnúc týmto dňom nájde cestu do multiplexov, aby si tento vizuálny zážitok dopriali vo svojom meste. Čo by ste však povedali na to, ak by ste neboli odkázaní na kinopremiéru a mohli si vychutnať film v pohodlí domova v rovnaký deň ako v kine? A to všetko bez toho, aby ste čakali na prvý CAMrip z Torrentov, prípadne DVD, resp. Blu-ray release o niekoľko mesiacov neskôr. Ak by dnes fungovala služba, ktorá je momentálne v štádiu ambicióznej vízie, iste by sme to mnohí veľmi ocenili. Sean Parker je v technologických kruhoch známym pojmom. Zakladateľ kedysi veľmi populárnej služby Napster a jeden z prvých investorov do Facebooku (možno si spomínate na stvárnenie jeho osoby v podobe Justina Timberlakea vo Fincherovej The Social Network) v posledných dňoch ohlásil založenie nového start-upu s názvom Screening Room, ktorý by veľmi rád vyššie spomínanú víziu uviedol v čo najskoršej dobe do reality.
Som dieťa deväťdesiatych rokov, a tak si ešte živo spomínam na rozmach videopožičovní, kam sme chodili vždy, keď sme chceli vidieť tie najnovšie filmy v pohodlí domova. Tie neskôr vystriedali prvé prenosné veľkokapacitné média v podobe CD, DVD a Blu-ray diskov, na ktorých filmy vychádzajú ešte aj dnes. Posledným súčasným mohykánom sú stále viac sa rozvíjajúce streamingové spoločnosti. Netflix funguje od roku 1997 a za ten čas si prešiel podstatným vývojom. V dobe, keď si Američania s obľubou cez poštu prostredníctvom tejto služby požičiavali DVD-čka domov, Slováci mali k dispozícii naďalej prevažne videopožičovne a postupne začali objavovať čaro plateného HBO. O Netflixe sa väčšina z nás dozvedela po tom, ako sa táto spoločnosť začala zameriavať aj na vlastnú filmovú a seriálovú tvorbu v podobe takých skvostov ako Orange Is the New Black, Daredevil či Narcos. Nech sa na tento vývoj pozeráte akokoľvek, dlhoročne vybudovanú schému distribúcie najnovšieho filmu z kín k televíznemu divákovi sa ani jednému zo spomenutých médií nepodarilo výraznejšie skrátiť. Máme tu síce neslávne známy nelegálny obsah, ktorý s obrovským rozvojom internetu v čase tretieho milénia zaujal významné postavenie na trhu, no odvtedy robí vrásky na čele v podobe miliónových strát všetkým zainteresovaným - filmovým štúdiám, distribútorom aj prevádzkovateľom kín. Screening Room by mohol konečne, v čase enormného technologického rozvoja, poskytnúť vášnivému divákovi to, po čom tak veľmi túži, a to legálnou cestou.
Nostalgia
Na chvíľu ešte ostanem pri spomínanej schéme. V súčasnosti to funguje tak, že po tom, ako sa snímka dostane do kín, musí uplynúť minimálne 90 dní, aby mohla vyjsť aj na DVD, resp. Blu-ray diskoch. Následne sa do boja o diváka začnú zapájať televízie, ktoré môžu zakúpiť licenciu k tomu, aby ju mohli ponúknuť svojim divákom. V ponuke spomínaného Netflixu, ale aj ich konkurentov - Hulu, Apple či Amazonu, sa v ponuke môžu rovnaké filmy objaviť veľmi často až po televíznej premiére. Screening Room na to chce ísť inou cestou. Podstatou celého nápadu by mal byť set-top box, ktorý v špeciálne zakódovanej a zabezpečenej podobe bude schopný stiahnuť do vášho zariadenia film v rovnaký deň, kedy bude mať premiéru aj v kine. Následne budete mať 48 hodín na to, aby ste si ho pozreli. Aké sú náklady?
Sean Parker
Nuž, spočiatku si priplatíte. Za zariadenie zaplatíte približne 130 eur a za každý film približne 45 eur. V cene každého požičaného filmu budete mať aj dva lístky do kina na rovnaký film, s ktorými môžete naložiť podľa uváženia. Film si môžete pozrieť s ľubovoľným počtom ľudí, a preto, ak ste početnejšia partia, rozmenené na drobné, môže vás sledovanie filmu v domácich podmienkach vyjsť podobne ako to súčasné, v kine. Ak ste nadobudli pocit, že by mohlo v prípade dobrého nastavenia podmienok dôjsť k postupnej likvidácii kín, Sean Parker myslí aj na túto možnosť - z každého takto predaného filmu zinkasuje kino 40 percent z poplatku, isté percento rovnako pripadne filmovým štúdiám. Obe spomínané strany by v projekte Screening Room vystupovali ako akcionári. Záujem zatiaľ prejavili Universal, Fox, Sony, ostatné štúdia zatiaľ váhajú. Nápad si získava sympatie aj z radov osobností filmového priemyslu. Verejnú podporu prejavili režiséri Steven Spielberg, Ron Howard, Brian Grazer, Martin Scorsese, Taylor Hackford, Frank Marshall či J. J. Abrams.
Záverom by som sa rád k tejto téme vyjadril aj ja sám za seba a budem rád, ak môj názor budete následne konfrontovať v komentároch. Projekt má určite budúcnosť - či už u fanúšikov tých najnovších technológií, prípadne u ľudí, ktorým prekážajú ukecaní spolusediaci, hromada popcornu pod nohami a priestor klasických kín. Na druhej strane, neviem si predstaviť, ako bude niekto, napríklad u nás na Slovensku či v Čechách ochotný zaplatiť také množstvo peňazí za jeden film. Ja viem, že film zadarmo nevznikne a rovnako si uvedomujem to, že suma, ktorú zaplatíte v lístku na projekciu, sa prerozdeľuje viacerým - riešili sme to aj v našom nedávnom článku. Navyše, ako to už býva, tie najväčšie výdobytky techniky buď slovenský trh míňajú veľkým oblúkom, alebo ho objavia až po veľmi dlhej dobe (viď. naposledy Netflix). Spomínal som, že žijeme v dobe enormného technologického rozmachu, no to si už iste uvedomuje každý z nás. Preto by nebolo žiadnym prekvapením, ak by, napríklad, také CAMripy, dosiahli úroveň vynikajúcej obrazovej a zvukovej kvality takých rozmerov, že Screening Room zaznamená neúspech skôr, než stihne svoje potencionálne kvality vôbec ukázať. Taktiež nevieme nič o bezpečnosti celého systému - dnes sa dokáže šikovný hacker s jediným notebookom nabúrať aj do veľmi komplikovaných systémov. Obávam sa, že set-top box pre neho nebude žiaden problém. Nuž, otáznikov je tu viac ako dosť, a preto si počkajme, akým smerom sa technológia v najbližších týždňoch či mesiacoch bude uberať.