Niekoľko stoviek kilometrov solárnej infraštruktúry bude schopných produkovať energiu pre takmer 10 % celkovej populácie.
Boj s klimatickým zmenami začína naberať celkom reálne kontúry. Po vybudovaní najväčšej solárnej elektrárne v Maroku bude onedlho realitou aj ďalší ambiciózny projekt, tentokrát vo Francúzsku, kde podľa slov ministra ekológie plánujú v najbližších rokoch pokryť približne tisíc kilometrov klasických ciest pre automobily špeciálne upravenými solárnymi panelmi bez toho, aby museli akokoľvek prerábať súčasnú infraštruktúru. A ako sme sa ďalej dozvedeli, projekt, ktorý nesie výstižné pomenovanie Wattway a za ktorým stojí spoločnosť Colas, vraj poskytne zelenú energiu až pre 5 miliónov obyvateľov krajiny, čo je zhruba 8 percent celkovej populácie. Ak by však predsa len mal úspech, určite ho rozšíria na väčších počet kilometrov, čo by v konečnom dôsledku pripojilo ešte viac obyvateľov. Ešte pred tým musia ale vyriešiť niekoľko problémov stojacich v dosiahnutí vytýčeného cieľa.
"Najväčšou výzvou bola samotná inovácia: musíme byť schopní ochrániť solárne bunky (200 mikrometrov hrubé), pretože budú po nich jazdiť niekoľko ton ťažké vozidlá," uviedol pre web TechInsider jeden z členov tímu, ktorý pracuje na Wattway. A aby sa dokázali vyhnúť potenciálnym dopravným nehodám, museli solárnu vrstvu vyhotoviť s takou štruktúrou či povrchom, ktorý zabezpečí, že keď po nej prejde automobil, nedostane v daždi alebo pri mraze nebezpečný šmyk. Vrstva je navyše prispôsobená aj pre prípadné zmeny počasia, takže vďaka dostatočnej flexibilite nenastane situácia, kedy by ju nízka alebo príliš vysoká teplota mohla nejakým spôsobom poškodiť. Čo sa týka výdrže, tak tá má byť na kvalitatívnej úrovni povrchu konvenčnej vozovky. 10 rokov ťažkého používania - alebo inými slovami frekventovaného jazdenia - by teda nemalo byť žiadnym veľkým problémom.
Podobné nápady sú čim ďalej, tým viac populárnejšie. O niečom podobnom sme mohli počuť už aj pred niekoľkými mesiacmi, kedy sa hovorilo o cestách pre elektromobily na území Spojeného kráľovstva, ktoré ich dokážu bezdrôtovo nabíjať rovno počas jazdy. V Dánsku zase disponujú solárnou cyklotrasou s veľmi pozitívnym a najmä neočakávaným prínosom, čo zabezpečí, že súčasnú dĺžku v blízkej budúcnosti ešte výrazne rozšíria a potom sa bez akýchkoľvek pochýb pridajú ďalšie moderné krajiny.