2. marca 2016, 9:57

Je Far Cry Primal plnohodnotným a zábavným titulom série, alebo len stereotypnou hrou z praveku? (Recenzia)

TECH UBISOFT

Ubisoft pred pár mesiacmi nečakane oznámil Far Cry Primal, ktoré sa dostalo aj do našich rúk a musíme povedať, že sme neboli úplne nadšení.

Ubisoftu sa celkom darí. Po oživení Far Cry série takmer dokonalou trojkou začalo vyvíjať nové IP tituly a pokračovalo v zaužitých sériách. Po Far Cry 4 malo prísť niečo nové, no oznámenie Far Cry Primal nečakal asi nik. Dobové zasadenie už potom nenechalo chladným takmer žiadne médiá či hráčov. V novej časti série sme sa totiž dostali do obdobia 10 000 rokov pred Kristom, a teda do praveku, kedy bolo prežívanie náročnou, každodennou škúškou všetkých ľudí, ale aj veľkých zvierat. Hra sa sčasti drží dobovej „technológie“ a spôsobom života, no čo-to si skrz väčšiu atraktívnosť pridala, čo si uvedomíte rýchlo po začiatku hrania.

Vďaka dobovému zasadeniu sa dalo čakať, že príbeh neponúkne prepracované dialógy, mocenské hry či veľké zvraty, avšak Far Cry Primal neponúka takmer žiaden plnohodnotný singleplayerový dej. Je len o prežívaní, zabíjaní členov iných kmeňov (ďalšie mínus, keďže sme sa dočkali len dvoch nepriateľských klanov) a divných požiadaviek postáv. Žiadna z nich vám neprirastie k srdcu žiadna vás neočarí, a ani prípadná smrť akejkoľvek z nich by s vami nezamávala. Cut-scény z pohľadu tprvej osoby otiž veľmi zaujímavé nie sú, neponúkajú žiadne akčné momenty, naopak, fungujú len dialógovo, ako prostriedok posúvajúci dej vpred. Aj v ňom je pár nelogických chvíľ, kedy môže hlavná postava, a teda Takkar, za ktorú hráte, ukončiť život jednej z najnebezpečnejších osôb hneď dvakrát, a to doslova len šmahom ruky, no miesto toho čaká na možnú smrť. Zhrnuté a podčiarknuté, Far Cry Primal nemá prakticky žiaden príbeh, pomocou dialógov sa len presúvate po príliš veľkej mape a zabíjate jedného pravekého muža za druhým. Ak navyše čakáte, že scenárista hry neklamal, keď sa dušoval, že vám kampaň zaberie cez 30 hodín, budete o to viac sklamaní. Titul prejdete za niečo cez 15 hodín, platinovú trofej získate pokojne za 25 hodín.

Keď už som to načal, nedá mi neporýpať si ani v tomto aspekte. Rozloha máp posledných dielov Far Cry bola primeraná možnostiam pohybu po nich a prístupných vozidiel. Far Cry Primal si tentokrát skutočne stojí za názvom. Budete plakať, kým sa dostanete k vzdialenému cieľu, respektíve, kým prebádate mapu. Pohybovať sa môžete prvé hodiny len po svojich, čo je únavné a po čase, kedy sa naučíte nepriateľov likvidovať s ľahkosťou, aj stereotypné. Kým si totiž osvojíte niektoré skilly, ktoré si odomykáte za získané skúsenosti (zabíjanie nepriateľov, obsadzovanie outpostov...), budete musieť prekráčať dlhé a dlhé kilometre. Občas to až pôsobí, akoby sa vývojári snažili nahnať hodiny gameplayu práve neúprosnou veľkosťou mapy. Postupom času získate recept na rýchlejší pohyb či skill na skrotenie zvierat, na chrbte ktorých sa budete môcť rýchlejšie presúvať z miesta na miesto. V tomto momente si už presun po mapke bez týchto upgradov ani nebudete vedieť predstaviť. Pre menej skúsených hráčov však môže prísť až neskoro, ak si to vôbec uvedomia. Hra vás veľmi k využívaniu či odomknutiu týchto možností totiž nevyzýva.

Ak vás, rovnako ako mňa, nezaujme príbeh, budete chcieť hrať aspoň na obtiažnosti Expert. Hra totiž na nižších obtiažnostiach nie je žiadnou výzvou (najľahšia platinovka vo vašej zbierke). Náročná je možno prvé hodiny, kým sa zoznámite si pripomeniete herné mechanizmy a získate potrebné skilly pre jednoduchší postup hrou. Úlohy sú repetitívne, ničím výnimočné a po Far Cry 3 a 4 už výstavbou takmer identické, čo nezmenilo ani úplne iné dobové zasadenie. Choďte tam, zabite toho a toho, vráťte sa do domovskej dedinky... Lepšie na tom nie sú ani vedľajšie misie, ktoré zahŕňajú eskort spolubojovníkov (v tomto prípade je AI tragická, súkmeňovci stoja na mieste, odmietajú postupovať a doslova vám zožeriajú nervy), útok na stanovištia nepriateľov či hľadanie stratených a ohrozených ľudí z vašej dedinky/klanu. Zatiaľ to vyzerá tak, že Far Cry Primal je tragickou hrou. Pravdou však je, že je skvelým titulom, no stereotypným Far Cry dielom. Po úžasnej trojke a preskinovanej, hoci zábavnej štvorke už bolo potreba niečo iné, niečo nové. Vývojári stavili na celkom inú dobu (s ktorou prišlo pár vizuálnych zmien, ku ktorým sa dostaneme v odseku nižšie), no nič viac sa nezmenilo.

Vďaka praveku sme sa dočkali krásneho prostredia, skvelej atmosféry a schopnej „grafiky“. Ak však čakáte, že vám multiplatformová open world hra od Ubisoftu vyrazí dych, nedočkáte sa. Ide však o štandard a najmä v noci pri zapálenej pochodni sa miestami dá grafikou pokochať. Je vidieť, že na topografii mapy a celkovom dizajne prostredia sa vývojári vyhrali a za to im patrí vzhľadom na rovnakú hrateľnosť ako v predošlých hrách najväčší kredit. Väčšina negatív platí hlavne pre hráčov, ktorí si užili s predošlými dvoma dielmi desiatky hodín. Pre nových hráčov bude Far Cry Primal počinom s nádherným prostredím, skvelou, zábavnou hrateľnosťou, mnohými lákavými RPG prvkami (strom schopností či upgradovanie vlastnej dedinky). Tí starší už ale jednoducho nebudú mať šancu byť unesení.

Čo sa týka potenciálu, ten nebol naplnený úplne, na druhej strane však vývojári prišli s niekoľkými zaujímavými prvkami, ako napríklad skrotením divokých šeliem či obhliadkou terénu sovou, s ktorou neskôr v hre môžete pokojne zneškodniť aj 10 nepriateľov bez toho, aby ste sami zasahovali. Trochu zamrzí, že krotenie šeliem je také primitívne. Stačí hodiť návnadu, prísť k zvieraťu a držať jedno tlačidlo. Nič namáhavé, nič, čo by sa mohlo pokaziť. Vami skrotené zvieratá sú skutočnými pomocníkmi v boji, bez výhrad za vás položia život, no ak chcete postupovať stealth štýlom, veľmi často ich budete odvolávať. Darmo, že im prikážete, aby sa držali ďalej, kým vyčistíte outpost. Po pár sekundách vyletia na nepriateľa a ak nechcete, aby vám zviera umrelo (môžete ho však kedykoľvek oživit), musíte sa mu vydať na pomoc, čím si zmaríte všetky šance na zabitie nepriateľov potichu.

Zabila sa, lebo medzi kolegami kolovali jej nahé fotky. Prečo zamestnanci firiem Ubisoft a Activision protestujú proti vedeniu? Zabila sa, lebo medzi kolegami kolovali jej nahé fotky. Prečo zamestnanci firiem Ubisoft a Activision protestujú proti vedeniu? 7. augusta 2021, 14:30

Celková AI teda nie je na veľmi vysokej úrovni. To platí aj pre nepriateľov, ktorí sa vás síce snažia obkľúčiť, no stači, keď im zmiznete na sekundu z dohľadu, obídete kameň a môžete ich zabiť štýlom stealth (aj keď vás vidia na 10 metrov). Spolubojovníci sú prakticky zbytoční, fungujú len ako návnada a odpútanie pozornosti pre nepriateľov, zver je nesmierne užitočná v hromadných bitkách či pri lovení iných zvierat, no pri stealth hraní vám viac ublíži, než pomôže. Pri silnejších typoch zvierat sú však užitočné. Aj keď prechádzate okolo svorky hladných vlkov či nosorožcov, nepustia sa do vás. Nemusíte sa tak vysporadúvať s otravnými útokmi.

Veľa noviniek sme sa nedočkali. Vzhľadom na dobové zasadenie sa oklieštil počet zbraní, ktoré primárne zahŕňajú luk, bakuľu a oštep s pár vedľajšími pomôckami. Ani to jazdenie na zvieratách nie je celkom novinka, keďže už vo Far Cry 4 sme mohli jazdiť na slonoch. Odobrali sa však výhliadkové veže, po ktorých bolo lezenie celkom zábavné a hráčmi obľúbené. Vynahradiť si to môžete v jaskyniach, no to nie je zďaleka také atraktívne a prehľadné, navyše máte potom miestami problém dostať sa z nej von. Ubi sa nevyhlo ani bugom, či už je to interakcia so šelmami alebo občasné zasekávanie postavy, štve najmä to, keď musíte najprv nakŕmiť (uzdraviť) ranenú šelmu, ak sa na nej chcete zviesť. Nasadnutie a kŕmenie sú totiž ovládané tým istým tlačidlom a primárne je nastavené, aby ste šelmu uzdravili, čo je niekedy skutočne zbytočné a otravné. Časom sa otravným stáva aj zbieranie plodín potrebných pre craftovanie. Kým sa nenaučíte potrebné skilly, viac budete oberať čerešné a lámať drevo pre výrobu šípov, než skutočne postupovať hrou a zabávať sa zabíjaním nepriateľov. Síce má konečne zmysel zbieranie plodín, kožušín a iného materiálu (predsa len, v takom Far Cry bolo zabíjanie zvierat pre získanie väčšieho puzdra trochu odveci, keď bol hneď naproti obchod so zbraňami), a to vzhľadom na primitívne technológie, po čase sa to stane taktiež otravným.

Primal je len preskinovaná štvorka, ktorá bola preskinovanou trojkou. Takmer identická hrateľnosť, podobná úroveň grafickej stránky, rovnaké herné mechanizmy, dokonca aj HUD vrátane signalizácie nepriateľov, zvierat a celej mapky. Ako veľký datadisk pre Far Cry 4 by bolo Primal úplne geniálne, ako samostatný titul však nefunguje na takej úrovni, o akej sa Ubisoft snaží hráčsku obec presvedčiť. Stále sa však bavíme o zábavnej hre, ktorú si užijete, aj keď sa časom stane repetitívnou. Budúci diel už ale musí priniesť skutočné zmeny, inak po ňom siahne ešte menej ľudí. Hovorí sa, že ak niečo funguje, netreba to meniť, ale ťažiť 5 rokov z toho istého je veľa už aj na sériu Far Cry, ktorá je skutočne zábavná. Ak ste predošlé diely nehrali, respektíve vám fakt, že ide len o preskinované staršie tituly, nevadí, pokojne si bodík pridajte, takto je to ale „len“ 6,5/10.

PS: Tie nezmyselné a otravné drogové tripy by si mohli odpustiť aspoň v praveku

0/10