Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
22. januára 2016 o 17:25
Čas čítania 0:00
Jakub P.

Čím je zaujímavé štúdium odevného dizajnu a ako vidia dopad rýchlej módy na svet ľudia, ktorí ju študujú? (Rozhovor)

MÓDA MÓDA
Uložiť Uložené

Traja študenti odevného dizajnu na Univerzite Tomáša Baťu v Zlíne sa nám rozpovedali napríklad o tom, ako im štúdium návrhárstva zmenilo pohľad na oblečenie všeobecne.

Každému, kto nežije úplne izolovaný vo svojej bubline s jednorožcami, gombičkovým svetom a večným dobrom, je zhruba jasné, ako fungujú odevné siete. Možno ste o nich dokonca videli nejaký dojemný dokument (a vypustili pár decentných sĺz zabalení do príjemne hrejivého svetra od H&M). Práca v neľudských podmienkach sa nám zvyčajne spája s rozvojovými krajinami. Svoj podiel zodpovednosti však nesú aj pokrokové krajiny, pre ktoré je tovar určený. Móda, odev a textil tvoria najrozšírenejší, teda aj najpálčivejší priemysel na svete.

Naše milované 'fity často šijú obyvatelia krajín tretieho sveta v nedôstojných podmienkach za peniaze, po ktoré by sme sa my ani nezohli na ulici. A hoci nájsť riešenie veľkého problému je často jednoduché, jeho účinnosť je tu o niečo spornejšia. Naozaj pomôže ľuďom vo fabrikách, ak si toto oblečenie kupovať nebudeme, a prídu tak aj o minimálny príjem? Má zmysel porovnávať odmeňovanie práce v Bangladéši s tým európskym? Podobných otázok by sa dalo nájsť ako tričiek vo výpredaji. Pre tento článok sme ich však položili niekomu fundovanejšiemu - študentom ateliéru Dizajn odevu z Univerzity Tomáša Baťu v Zlíne. Tí majú na túto otázku jasný a vyhradený názor. Práve ten je hybnou silou, ktorá posúva ich tvorbu z bežného oblečenia k umeleckému dielu. Verejnosť o tom pravidelne presviedčajú na početných módnych udalostiach, napr. nedávny Fashion Live v Bratislave, Scifi Safari v Prahe, či vlastné projekty Dotek a Fashion point (2016) v Zlíne. Tieto kúsky sú navyše stopercentné originály, ktoré ich majiteľom dokonale padnú (ak zámerom nie je opak) a majú neodmysliteľný zmysel pre kultúrny rozvoj jednotlivca a spoločnosti. Presvedčia vás sami!

Čím je zaujímavé štúdium odevného dizajnu a ako vidia dopad rýchlej módy na svet ľudia, ktorí ju študujú? (Rozhovor)
odev: Kristýna Coufalová, fotograf: Diana Dobrescu, model: Veronika Juřicová z kolekcie TRANSFORMACE

Začneme veľmi prosto(ducho) - prečo dizajn odevu?

Lukáš: Odev mi ponúka široké spektrum možností vyjadrenia - konzultácia a následná prezentácia samotnej myšlienky, proces tvorby, módna fotka, prehliadka, performance - to všetko podnecuje spätnú väzbu, ktorú potrebujem - ktorú, myslím si, potrebuje každý, kto tvorí. A, samozrejme, rád sa obliekam, tak prečo neobliekať aj iných?

Odporúčané
Linda a Timotej si v Bratislave otvorili vintage shop 2nd Judgement: Za drobné sme našli kúsky od Cartiera aj Diora Linda a Timotej si v Bratislave otvorili vintage shop 2nd Judgement: Za drobné sme našli kúsky od Cartiera aj Diora 15. novembra 2024 o 12:30

Michaela: Asi preto, že odev je našou každodennou súčasťou, prezentujeme sa prostredníctvom neho, vypovedáme ním o sebe, to kto sme, akí sme, aj keď si to niekedy neuvedomujeme. Baví ma, keď sú ľudia iní a neboja sa to ukázať. Odev, to je svet krásy, avšak aj pominuteľnosti, je rýchly, dynamický. Mám rada, keď sa veci hýbu a každý deň je iný, hoci práve módny biznis podľa mňa v rýchlosti už svoj vrchol dosiahol a blíži sa pád. Zrýchľovať donekonečna nie je možné.

Kristýna: Klasický klišé sen z dětství. Chtěla jsem být baletka nebo návrhářka. Buď jsem na Dvořákovu symfonii z Nového světa baletila po pokoji a nebo jsem sledovala v televizi pořad Móda, extravagance, manýry. Zdravý rozum zvítězil a šla jsem na gympl, ale v kvintě jsem naštěstí zjistila, že existuje něco jako střední uměleckoprůmyslová škola a přestoupila jsem na oděv. Tam mě chytlo umění jako takové.

Čím je zaujímavé štúdium odevného dizajnu a ako vidia dopad rýchlej módy na svet ľudia, ktorí ju študujú? (Rozhovor)
odev: Kristýna Coufalová, fotograf: Diana Dobrescu, model: Veronika Juřicová z kolekcie TRANSFORMACE 

Aké oblečenie nosíš ty? 

Lukáš: Svoje. Odkedy sa odevu venujem naplno, dosť si potrpím na príjemné/prírodné materiály.

Michaela: Svoje.

Kristýna: Nosím to, na co mám náladu a nerada nad tím ráno přemýšlím, protože mám hrozný problém se vstáváním. Nesnesu na sobě víc než tři barvy a nesnesu, když mě někde něco tlačí. Ráda se do oblečení schovávám, takže poslední dobou nosím velké věci, co jsem ulovila v sekáči.

Čím je zaujímavé štúdium odevného dizajnu a ako vidia dopad rýchlej módy na svet ľudia, ktorí ju študujú? (Rozhovor)

odev: Kristýna Coufalová, fotograf: Diana Dobrescu, model: Veronika Juřicová z kolekcie TRANSFORMACE 

Aký máš ty a tvoja tvroba vzťah k veľkým módnym reťazcom? Je možné reagovať na problematiku fast fashion? Ako? 

Lukáš: Mali by sme si zakaždým dobre premyslieť, či potrebujeme kopu vecí z veľkých reťazcov, lebo sú v nich výpredaje. Oveľa rozumnejšie a zodpovednejšie je investovať, kúpiť si jednu kvalitnú vec namiesto piatich „zbytočných“, a podporiť tým napríklad slovenského/českého designéra, začínajúceho návrhára, ktorý podporu potrebuje, a zároveň pre nás vytvorí niečo hodnotné a originálne.

Odporúčané
Toto sú TOP mužské kabáty nielen na tohtoročnú zimu. Vyber si z modelov od značiek COS, Kith či Stone Island Toto sú TOP mužské kabáty nielen na tohtoročnú zimu. Vyber si z modelov od značiek COS, Kith či Stone Island 14. novembra 2024 o 11:00

Michaela: Určite je to dôležité riešiť, poukazovať na to, pretože bežný spotrebiteľ si vôbec neuvedomuje, čo stojí za výrobou oblečenia, ktoré tak s radosťou nakupuje v obchodných reťazcoch. Táto problematika je veľmi zložitá a nemyslím, že rázne riešenia by ju vyriešili, skôr treba pomaly meniť systém odmeňovania, výroby, prístupu k ľudom ako ľudským bytostiam, nie k strojom.

Kristýna: Určitě je to věc, co by se měla řešit, stejně tak jako spousta dalších. Pálení lesů kvůli palmovému oleji, týrání zvířat kvůli masu a kožešinám. Ničíme si svět a ničíme sami sebe. Ale dá se to vyřešit? Řešením by snad bylo, kdyby lidé začali přemýšlet, byli víc vzdělaní a přestali být chamtiví.

Čím je zaujímavé štúdium odevného dizajnu a ako vidia dopad rýchlej módy na svet ľudia, ktorí ju študujú? (Rozhovor)
fashion design: Michaela Hriňová, fotograf: Lucie Grebíková / Lupigaphotography z kolekcie S/S 2016 CITY

V čom si iný ako tvoji spolužiaci? 

Lukáš: To, v čom som iný (resp. či vôbec som iný), sa zrejme najlepšie prejaví časom samo. Faktom však je, že mám svoj názor, pracujem rýchlo a rád sa učím, takže sa vždy púšťam do vecí, ktoré nepoznám.

Michaela: Napriek tomu, že je každý z nás iný, navzájom sa veľmi ovplyvňujeme. V čom som však iná ja? Tým, že som o trochu staršia, vnímam svoje štúdium možno trochu s nadhľadom, no zároveň si túto možnosť veľmi vážim. Čo sa mojej tvorby týka, mám rada jednoduchosť, ktorú z minimalizmu vytrhávam vytváraním vlastných aplikácií na látky. Používam najmä silikón. Snažím sa k odevu pristupovať viac z materiálového hľadiska s dôrazom na detail.

Odporúčané
Poznáš estetiku grandpacore? Obleč sa ako tvoj starý otec a zaboduj v uliciach či pred spolužiakmi Poznáš estetiku grandpacore? Obleč sa ako tvoj starý otec a zaboduj v uliciach či pred spolužiakmi 13. novembra 2024 o 14:00

Kristýna: Svoje plusy vidím v tom, že beru oděv jako umění a jako můj způsob vyjadřování. Snažím se, aby z výsledku bylo něco cítit, aby to na ostatní nějak zapůsobilo. Většinou zpracovávám nelehká témata a občas si říkám, jestli mi oděv jako médium stačí. Ráda dělám věci navíc – jako videa nebo hudbu, takže mým výstupem není jen oděv. Baví mě celý proces tvoření, ale na druhou stranu pro mě není úplně lehké se s tím vypořádat.

Čím je zaujímavé štúdium odevného dizajnu a ako vidia dopad rýchlej módy na svet ľudia, ktorí ju študujú? (Rozhovor)

fashion design: Michaela Hriňová, fotograf: Lucie Grebíková / Lupigaphotography z kolekcie S/S 2016 CITY

Čo si na svojej škole vážiš?

(jednohlasné): Slobodu.

Čím je zaujímavé štúdium odevného dizajnu a ako vidia dopad rýchlej módy na svet ľudia, ktorí ju študujú? (Rozhovor)
fashion design: Michaela Hriňová, fotograf: Lucie Grebíková / Lupigaphotography z kolekcie S/S 2016 CITY

Čo (konkrétne) by si na svojej škole zmenil/a?

Lukáš: Myslím, že na škole je množstvo šikovných a schopných ľudí, problém je skôr v tom, že je Zlín trochu odruky.

Michaela: Zamerala by som sa na infiltráciu ľudí z praxe, ktorí sa odevu naozaj venujú, aby sme tu neboli ako v inkubátore a po skončení školy sa „nestratili“.

Kristýna: Máme celkem časově náročný rozvrh a tento semestr jsem moc nestíhala chodit na přednášky, což je hrozná škoda, protože tu máme spoustu odborníků. Není to úplně brnkačka, náš obor vyžaduje spoustu času okolo a když člověk ještě potřebuje chodit na brigádu, je to celkem legrace. Ale chápu, že ostatní předměty jsou taky potřeba.

Čím je zaujímavé štúdium odevného dizajnu a ako vidia dopad rýchlej módy na svet ľudia, ktorí ju študujú? (Rozhovor)
fashion design: Lukáš Krnáč, fotograf: Lucie Schubertová, model: Daniel Pešl

Máš aj nejakého obľúbenca medzi známymi módnymi návrhármi?

Lukáš: Určite Vivienne Westwood. Jej modely sú vždy o názore a sú perfektne stylingovo dotiahnuté. Tiež Miuccia Prada pre jej jedinečný dizajn a neuveriteľnú schopnosť kombinovať farby, vzory, materiály.

Odporúčané
Vypchávky na ramenách sú symbolom moci, šiltovka zas marketingu. Analyzujeme módu Donalda Trumpa so stylistkou Vypchávky na ramenách sú symbolom moci, šiltovka zas marketingu. Analyzujeme módu Donalda Trumpa so stylistkou 6. novembra 2024 o 19:00

Michaela: Jasné, že mám. Viacerých… Karl Lagerfeld, pre elixír večnej mladosti, ktorý si popíja veľkými dúškami a odrazom toho sú jeho show plné sviežosti, aktuálnosti a práve večnej mladosti. Miuccia Prada, pre schopnosť prekračovať a posúvať neustále, nie len svoje hranice a premienať nežiadúci artikel na hit sezóny. fashion design: Lukáš Krnáč, fotograf: Lucie Schubertová, model: Daniel Pešl A nakoniec nový objav v mojom zornom poli, Alessandro Michele, kreatívny riaditeľ značky Gucci, tak to bola láska na prvý pohľad, ktorá pretrváva a zväčšuje sa pri každej novej kolekcii. Pre ľahkosť s akou dokáže spájať často nespojiteľné do harmónie, naplnenej pulzujúcou energiou.

Kristýna: Nemám oblíbené návrháře, ale umělce. A to ne jednoho.

Čím je zaujímavé štúdium odevného dizajnu a ako vidia dopad rýchlej módy na svet ľudia, ktorí ju študujú? (Rozhovor)

fashion design: Lukáš Krnáč a Gabriela Petrová, fotograf: Jiří Alexander Bednář, model: Oanh Nguyen projekt Fashion Live

Rozhovor vypracoval Roman Poliak

Pre viac informácií zo sveta módy sleduj Restyler

Domov
Zdieľať
Diskusia