Vyskúšaj REFRESHER+ len za 1 €
25. septembra 2023, 8:11
Ema Stanovská

Vapuješ? Môžeš byť častejšie chorý. Britskí vedci dokázali, že e-cigarety paralyzujú tvoje imunitné bunky

ZDRAVIE CIGARETY VAPOVANIE ZDRAVIE

Vapovanie narúša funkciu „imunitných buniek prvej línie“ nazývaných neutrofily, ktoré predstavujú 50 až 80 percent všetkých bielych krviniek v ľudskom tele.

Fajčenie e-cigariet, či už s nikotínom, alebo bez neho, môže paralyzovať imunitné bunky tela. Toto zistenie priniesla nedávna štúdia britských vedcov, ktorá bola uverejnená v časopise Journal of Allergy and Clinical Immunology. Imunitný systém pritom môže potlačiť už nepatrné množstvo výparov.

Vapovanie narúša funkciu „imunitných buniek prvej línie“ nazývaných neutrofily. Ide o typ bielych krviniek, ktoré predstavujú 50 až 80 percent všetkých bielych krviniek v ľudskom tele. Tím vedcov to zistil tak, že extrahoval neutrofily z krvi ľudí, ktorí nikdy nefajčili ani nevapovali. Potom tieto bunky vystavili 40 šlukom, s nikotínom aj bez neho, čo predstavuje nízku dennú hranicu.

V oboch skupinách neutrofily prežili, ale ostali „zaseknuté na mieste“, dôsledkom čoho nemohli brániť telo pred vonkajšími hrozbami. Neboli schopné efektívne sa pohybovať ani vykonávať svoje normálne ochranné funkcie.

„Zaujímavé je, že výpary z e-liquidov, ktoré neobsahovali nikotín, mali rovnaké negatívne účinky ako výpary z e-liquidov s nikotínom,“ povedal vo vyhlásení hlavný autor Aaron Scott, docent v oblasti respiračných vied na univerzite v Birminghame.

Väčšie riziko vzniku zápalu pľúc

Vedci zistili, že je za tým jednoduché vysvetlenie. Keď sa výpary z e-cigarety dostali do kontaktu s neutrofilmi, v ich vnútri sa v nadmernej miere nahromadil proteínový komplex F-aktín, ktorý im bránil v pohybe. V normálnej neutrofilnej bunke sa aktín preskupuje do siete, aby bunke pomohol zmeniť tvar, vďaka čomu sa dokáže presunúť z krvi smerom k miestu poškodenia.

Ovocné džúsy: Zdravie vo fľaške alebo blížiaca sa cukrovka? Je 100-percentná šťava skutočne kvalitnejšia? Ovocné džúsy: Zdravie vo fľaške alebo blížiaca sa cukrovka? Je 100-percentná šťava skutočne kvalitnejšia? 27. apríla 2024, 9:30

Ľudia, ktorí pravidelne vapujú, tak môžu byť vystavení väčšiemu riziku respiračných ochorení. Vedci konštatujú, že tieto zistenia vyvolávajú „značné obavy“, a varujú pred vznikajúcim trendom dlhodobého fajčenia elektronických cigariet.

„E-cigarety síce fajčiarom pomáhajú odvyknúť si od klasických cigariet, ale naše údaje dopĺňajú súčasné dôkazy o tom, že elektronické cigarety nie sú ani zďaleka neškodné,“ dodal Aaron Scott.

V mnohých krajinách sú zakázané

E-cigarety sa v posledných rokoch stali mimoriadne populárnymi, a to najmä medzi mladými ľuďmi. Každý deň však pribúdajú nové dôkazy o tom, že môže mať dlhodobé negatívne zdravotné dôsledky.

Výskum na myšiach z tohto roku naznačil, že inhalovanie aerosólu môže aj v malých dávkach drasticky poškodiť pľúca na bunkovej a molekulárnej úrovni. Vdychovanie dymu z elektronických cigariet spôsobilo v experimente zápaly pľúc a premnoženie bielych krviniek zodpovedných za imunitnú reakciu.

Úplný zákaz niektorých e-cigariet na Slovensku môže byť realitou. Poslanci zverejnili dôvody Úplný zákaz niektorých e-cigariet na Slovensku môže byť realitou. Poslanci zverejnili dôvody 27. apríla 2023, 12:03

Jednorazové elektronické cigarety najnovšie plánujú zakázať vo Francúzsku. Podľa francúzskej premiérky Élisabeth Borneovej budujú u mladých ľudí zlé návyky, pretože sú „vstupnou bránou k fajčeniu“. O cigarety s príchuťami ako ľadové cukríky či marshmallow sa zaujímajú najmä tínedžeri.

O ich zákaze uvažujú aj ďalšie európske krajiny. V Belgicku nepovoľujú ich online predaj, v Nemecku zakázali ochutené e-cigarety.