Rok 2013 sa chýli ku koncu, preto by nebolo od veci trochu zaspomínať, o ktoré hlavné automobilové novinky je po tomto roku trh bohatší.
Rok 2013 sa chýli ku koncu, preto by nebolo od veci trochu zaspomínať. Ako pominulé roky, ani tento rok tomu nebolo inak a na svet prišlo nespočetné množstvo noviniek, veľa modelov prešlo faceliftom a nechýbali ani tunigové úpravy, ktoré sa postupom času viac a viac derú dopredu. Spomenúť každú jednú novinku by asi nemalo zmysel a koniec-koncov by sa asi ani v týchto sviatočných dňoch nikto taký nenašiel, kto by rekapituláciu v takomto širokom spektre zbúchal. Ja som si teda pre vás pripravil zoznam tých najväčších automobilových noviniek tohto roku, na ktoré sa najviac čakalo, respektíve nás najviac zaujali. Zoradené sú podľa času uverejnenia novinky.
Mercedes-Benz E 63 AMG
Na prelome rokov sme sa dočkali naozaj výrazného faceliftu triedy E. A práve v prvých dňoch roku 2013 svet spoznal síce "len" faceliftovanú špičkovú verziu E 63 AMG, avšak prišla s radom noviniek, preto som ju zaradil do zoznamu. Z fotografií môžeme vidieť rozsiahle zmeny, vrátane nových spojených hlavných svetlometov ale i nové výrazne blatníky AMG. Prepracovaný je komplet celý paket, s ktorým vyzerá E63 naozaj dravo a zaujímavo. Po novom prišli rovno tri verzie s označením AMG. "Základom" je varianta E63 AMG s výkonom 410 kW / 557 k a 720 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,2 sekundy. Druhou variantou je štvorkolka E63 AMG 4Matic. Je o 70 kg ťažšia než klasická "éšesťdesiattrojka", avšak lepšia trakcia pri akcelerácií zapríčiňuje zlepšenie zrýchlenia na 100 km, ktoré je 3,7 sekundy. Jedná sa o rovnaký motor, pričom točivý moment motora je rozložený v prospech zadnej nápravy v pomere 33:67. Najvýkonnejšou variantou je model E 63 AMG 4Matic S, s výkonom zvýšeným na 430 kW / 585 k a točivým momentom 800 Nm. Za zlepšením týchto parametrov je zvýšenie plniaceho tlaku turbodúchadla. Model s dodatkom S je najrýchlejšie akcelerujúcim Mercedesom v histórií - za 3,6 sekundy. Túto hodnotu zdieľa so superšportom SLS AMG Black Series s výkonom 464 kW. BMW M5 killer!
Audi RS7
V podstate jediná výrazná novinka od nemeckej prémiovej automobilky so 4 kruhmi v znaku je najvýkonnejšia verzia nádhernej A7-čky. V Detroite predstavený úhlavný konkurent CLS 63 AMG a M6 Gran Coupé, vstúpil do boja s osemvalcom TFSI s objemom 4,0 litra. Ten produkuje 560 koní a 700 Nm. S pomocou osemstupňovej prevodovky tiptronic a pohonu quattro zrýchli RS7-čka na stovku za 3,9 sekundy. Maximálka je štandardne obmedzená na 250 km/h, v prípade príplatkovej výbavy posunutá na hodnotu 305 km/h. Optimálny pomer medzi komfortom a športovou jazdou zabezpečuje adaptívne vzduchové odpruženie. Exteriér je samozrejme športovo ladený, nechýbajú veľké nasávacie otvory, masívnejšie nárazníky, výsuvný spojler, difúzor, paradoxne len 2 koncovky výfukov (S7-čka má 4) a trochu lacno a zbytočne pôsobiaci nápis quattro na prednom nárazníku.
Mercedes-Benz triedy CLA
Začiatkom roka Mercedes-Benz nadviazal aj na úspech triedy A a prišiel na trh s úplne novým modelom, o ktorom možno ani nevedel, že bude mať až taký enormný úspech, i keď potenciál mal už na začiatku. Nehovorím o ničom inom ako o "baby CLS", o triede CLA. Osobne si myslím, že sa jedná o najvydarenejší sedan tejto triedy. Zaujímavosťou je, že auto je dlhšie než o triedu väčšia trieda C. Karoséria typu kupé bez rámov okien, s pretiahnutými líniami, sa môže pýšiť súčiniteľom odporu vzduchu len 0,23, čo je rekord pre produkčné automobily. CLA-čko bolo predstavené na Detroitskom autosalóne. Motorová ponuka začala základom CLA 180 s výkonom 90 kW, nasleduje CLA 200 s výkonom 115 kW a CLA 250 s výkonom 211 koní. Nechýba ani populárna naftová jednotka CLA 220 CDI s výkonom 125 kW. Neprešlo ani pár mesiacov a dočkali sme sa aj špičkovej verzie CLA 45 AMG, ktorá sa pýši turbodúchadlom preplňovaným dvojlitrovým štvorvalcom, ktorý poskytuje výkon 265 kW / 360 k. Ako sme už spomínali aj pri verzii A 45 AMG, jedná sa teda o najsilnejší štvorvalec na svete. Nielen vďaka modelu CLA automobilka hlási rekordné zisky, dokonca zvyšuje výrobu a predbieha Audi či BMW. Budúci rok sa dokonca dočkáme ešte aj elegantnejšej verzie CLA Shooting Brake. Nádherné to auto!
Land Rover Range Rover Sport
Menší brat luxusného Range Roveru s dodatkom Sport mal svoju svetovú premiéru na autosalóne v New Yorku a to preto, lebo práve New York je mesto, kde jazdí najviac Sport-ov na svete. Druhá generácia tohto Roveru prišla po vyše ôsmich rokoch s vydareným dizajnom. Techniku zdieľa s luxusným Range Roverom, ktorý bol predstavený minulý rok. Disponuje teda hliníkovou karosériou, čo znamená, že je medzigeneračne ľahší až o 420 kg. Sport poskytuje vďaka predĺženému rázvoru výrazne viac miesta v interiéri, vrátane tretieho radu sedadiel, ktoré sme doteraz u Land Roveru našli len v prípade modelu Discovery. Motorizácie začínajú s naftovým motorom 3,0 TDV6 s výkonom 190 kW. Ten bol neskôr doplnený o motorizáciu 3,0 SDV6 s výkonom 215 kW. Benzínové jednotky už dlhoročne zastupuje výkonný motor 5,0 V8 Supercharged s výkonom 385 kW. Novinkou však v radoch je motor 3,0 V6 Supercharged s výkonom 250 kW. Momentálne je v príprave aj hybridná verzia.
Porsche 911 Turbo & Turbo S
Ďalej sa dostávame k športovej automobilke Porsche, ktorá predstavila začiatkom roka najvýkonnejšie prevedenie najnovšej generácie 911-tky a to hneď v dvoch verziách súčasne. V poradí už šiesta generácia s príznačným názvom Turbo, má pod kapotou už tradične dvoma turbodúchadlami preplňovaný šesťvalcový motor s objemom 3,8 l. Ten disponuje vo verzii Turbo výkonom 383 kW / 520 k, zatiaľ čo vo verzii Turbo S hovoríme o zvýšenom výkone na hodnotu 412 kW / 560 k. Medzigeneračne tak narástol výkon o 20, resp. 30 koní. Poháňané sú už tradične všetky kolesá a o sprevodovanie sa stará sedemstupňová dvojspojková prevodovka PDK. Novinkou je funkcia start-stop a funkcia vyraďovania do neutrálu pri voľnobehu. Automobilka uvádza zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy (3,1 Turbo S) a maximálna rýchlosť je 318 km/h. Na svete sa medzičasom ukázala už aj otvorená verzia Turbo Cabrio & Turbo S Cabrio so zhodnými parametrami.
Peugeot 308
I keď to nie je moja šálky kávy, zaradil som aj jednú francúzsku novinku, o ktorej som v priebehu tohto roka písal. Peugeot predstavil na autosalóne vo Frankfurte novú generáciu modelu 308. Francúzska automobilka už dávnejšie informovala, že v prípade modelu 308 sa nebude meniť číselné označenie, ako tomu bolo doteraz. 308-čka je váži 140 kg menej ako minulá generácia. Zapríčiňuje to aj nová platforma EMP2, kratšia a nižšia karoséria. Zabudnite teda na prednú masku s masívnym otvorom. Novinka disponuje decentnou chrómovom mriežkou chladiča a vykrojenými prednými svetlometmi s technikou LED diód. Celok po novom pôsobí oveľa elegantnejšie a jednoduchšie. Konečne! V exteriéri v podstate nenájdete žiadne francúzske dizajnové výkriky. Jeden však nájdeme v úplne novom interiéri. Po vzore menšieho modelu 208 sa prístrojová doska s budíkmi posunula vyššie a zároveň volant nižšie. Ako sa ukazuje časom, kritika valcuje chválu a nielen ja si myslím, že to bol opäť jeden z nešťastných výkrikov Francúzov. Motorizácie začínajú s trojvalcom a objemom 1.2 l. Ten poskytuje výkon 60 kW / 82 k. Nasledujú motory s objemom 1,4 a 1,6 l, či už benzínové alebo naftové HDi motory. Top model poháňa 1.6-tka THP s výkonom 200 k. Či 308-čka ohrozila Golf sa baviť nebudeme, netreba...
Mercedes-Benz triedy S
Dovolím si povedať, že rok 2013 sa niesol najmä v znamení modelovej ofenzívy nemeckej prémiovej automobilky s hviezdou na kapote. Okrem vyššie spomenutej triedy E a CLA, sa časom predstavila aj dlho očakávaná, úplne nová generácia vlajkovej lode tejto značky. Odstupom času mi dá určite každý za pravdu, že prvotné plány a správy automobilky o tom, že trieda S chce byť tým najluxusnejším sedanom na svete, sa do bodky naplnili. TOP model značky hýčka majiteľov luxusom a prepychom. Elegantný a nádherný exteriér dopĺňa luxusný interiér s tými najmodernejšími technológiami. Do oči bijú najmä dva naozaj veľké displeje s vysokým rozlíšením a uhlopriečkou až 307 mm. Hudobný systém má na starosť značka Burmester, ktorá v najvyšších výbavách ponúka sústavu s výkonom 1.500 W a 24 reproduktormi s trojrozmerným zvukovým efektom. Základ v ponuke motorizácii tvorí šesťvalcový diesel 350 BlueTEC s výkonu 190 kW / 258 k. Nasleduje hybridná verzia S 400 Hybrid, ktorú poháňa šesťvalec s objemom 3,5 litra a elektromotor s celkovým výkonom 225 kW / 306 k. Kombinovaná spotreba je okolo 6,3 l na 100 km. Verziu S 500 poháňa 4,7 litrový osemvalec s výkonom 335 kW/ 455 k a krútiacim momentom 700 N.m. Neskôr sa nám predstavila prvá špičková verzia S 63 AMG, ktorá ponúka až 430 kW / 585 koní. Čerešničkou na torte je samozrejme naposledy predstavená verzia S 65 AMG, kde pod kapotou buble 6-litrová vidlicová V12-ka biturbo s obrovským sériovým výkonom 463 kW / 630 k a extrémnym krútiacim momentom 1000 N.m! Akcelerácia trvá tejto limuzíne pritom len 4,3 sekundy. Toto je jednoznačne auto roka!
BMW X5
Samozrejme, nemôžem zabudnúť ani na konkurenčnú automobilku BMW, ktorá tento rok tiež prišla s viacerými novými generáciami populárnych modelov. Prvým z nich je u nás veľmi obľúbené SUV-čko, BMW X5. Už na prvý pohľad je jasné, že dizajnom nadväzuje na súčasnú generáciu trojkového bavoráka. Hlavne v predných partiách si môžeme všimnúť detail predných svetlometov, ktoré rovnako zasahujú do mriežky chladiča, ktoré v BMW tvoria už tradične dve ľadvinky. Celok sa však samozrejme nesie v dizajnovej línii predchádzajúcej X5-ky. Zadným partiám dominujú v celku rozmerné svetlomety. Medzigeneračne X5-ka jemne narástla, pričom zhodila približne 90 kilogramov. Na trhu máme už pomerne širokú paletu motorov. Prvou je benzínový osemvalec vo verzii xDrive50i, ktorá poskytuje výkon 330 kW a 650 N.m. Naftová šesťvalcová verzia xDrive30d disponuje výkonom 190 kW a 560 N.m. Vrcholom je verzia M50d s troma turbodúchadlami a výkonom 280 kW a 740 N.m. Neskôr sa do ponuky dostali aj verzia xDrive35i, ale aj naftové xDrive25d a xDrive40d. Začiatkom roka sa dočkáme aj špičkovej verzie X5 M, ale aj hybridnej verzie, ktorá sa ako koncept tento rok už predstavila.
BMW radu 4
Hneď po SUV-čku X5, BMW predstavilo model, ktorý už dlhšie avizovalo. Kupé a kabriolet odvodené od radu 3 sa osamostatnilo a po novom sa už označuje ako rad 4. Dizajn nového kupé a neskôr predstaveného kabrioletu, nepriniesol žiadne veľké prekvapenie. Klasická trojka prišla o jeden pár dverí, znížil sa sklon čelného skla, čoho výsledkom je línia kupé. Opäť BMW prináša viacero elegantných či športových paketov, ktoré sú navzájom odlíšené rozdielnymi prednými a zadnými nárazníkmi. Motorizácie sú zhodné tým z radu 3. Spomeniem napríklad benzínový turbodúchadlom preplňovaný dvojlitrový štvorvalec 428i disponuje výkonom 180 kW. Ďalej to je trojlitrový šesťvalec 435i, ktorý poskytuje výkon 225 kW a priemernú spotrebu pod 8 l/100 km. Naftový štvorvalec 420d tvorí základ medzi dieselovými motorizáciami. Disponuje výkonom 135 kW a spotrebou len 4,6 l. Na svete je už aj špičková verzia M4, ktorej som venoval osobitný priestor nižšie. Podľa zákulisných fotografií sa budúci rok dočkáme aj tretej karosárskej varianty. Hovorím o 4-dverovom kupé, ktoré bude pripomínať model 6 Gran Coupe.
Škoda Octavia RS
Najúspešnejší model českej automobilky sa dočkal koncom roka 2012 novej generácie, ktorá vzbudila opäť veľký rozruch. Octavia výrazne dospela, vytknúť jej však musím lacno pôsobiaci exteriér ale aj interiér v lacných verziách, ktoré už dennodenne stretávame na Slovensku. Bohato vybavené verzie vyzerajú oveľa lepšie, tam sa však stretávame s cenovými reláciami, vďaka ktorým sa Škoda stretla s naozaj veľkou kritikou. Zaslúžene. V roku 2013 sa predstavila najsilnejšia verzia, už tradične pomenovaná RS. Tá disponuje podvozkom, ktorý je znížený o 12 mm (13 mm Combi), pričom zadná náprava má nové viacprvkové zavesenie kolies. Octavia RS dostala športový bodykit a disky kolies so zaujímavým, športovým vzhľadom. Opäť vyzerá vyváženejšie práve verzia Combi. Pod kapotou už klasicky nájdeme dve motorizácie. Prvou je benzínový motor z Golfu GTI, teda 2.0 TSI s výkonom 162 kW, vďaka ktorému RS zrýchli za 6,8 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 248 km/h. Naftový motor 2.0 TDI s výkonom 135 kW dosahuje maximálnu rýchlosť 232 km/h a zrýchlenie mu trvá 8,1 s.
Mercedes-Benz triedy GLA
Ako avizovala nemecká automobilka krátko po predstavení modelu CLA sa na svete ukázalo aj malé SUV alebo skôr povedané crossover GLA. Ten sa hneď po premiére môže pýšiť dvoma prvenstvami. GLA je najnižším SUV na trhu vôbec, pričom súčiniteľ aerodynamického odporu 0,28 zabezpečuje rovnako prvenstvo v triede. Aj vďaka týmto prvenstvám, GLA-čko pôsobí naozaj dravo a športovo. Po dizajnovej stránke sa očakávane oproti konceptu toho veľa nezmenilo. Automobil si tak zachoval svoj naozaj vydarený tvar a dizajn, vychádzajúci z modelov (CL)A. Rovnako ako Volkswagen Tiguan, či po v tomto roku faceliftovaná Škoda Yeti, aj GLA prichádza v dvoch dizajnových vyhotoveniach. Prvým je akýsi klasický "terénny" balík, ktorý obnáša nárazníky s väčšou ochranou, tým druhým je už tradične športový paket AMG. Ponuka motorizácii sa pomaly rozširuje. Základom je benzínová 1,6-ka vo verzii GLA 200 s výkonom 115 kW. Nasleduje dvojlitrový benzínový motor s výkonom 155 kW vo verzii GLA 250, ktorá je dostupná aj s pohonom všetkých kolies 4Matic. Naftovú paletu motorov začína nový motor s objemom 2,2 litra a výkonom 100 kW, verzia GLA 200 CDI. Výkonnejšia verzia GLA 220 CDI má zhodný objem, pričom výkon narástol až na 125 kW. Mercedes-Benz už ukázal aj špičkovú verziu GLA 45 AMG, ktorá je však ešte v rovine konceptu. Opäť pôjde o zhodný dvojlitrový motor z (CL)A 45 AMG.
Volkswagen Golf R
Nemecky Volkswagen tento rok viac-menej len faceliftoval svojú modelovú paletu. Všetci sa však tešíme na úplne novú generáciu modelu Passat, ktorá by sa nám mala ukázať budúci rok a to vraj aj v nových karosárských prevedeniach. Nemci však aj tento rok predstavili vozidlo, ktoré si zaslúži priestor v zozname. Najnovšia generácia Golfu po športovo ladených verziách GTI a GTD prichádza v nadupanovom prevedení R. Ikona hatchbackov sa tak dočkala najvýkonnejšej verzie, ktorá dostala výrazné športový outfit s obrovskými 18' diskami, zníženým podvozkom o 25 mm a až štvoricou výfukov! Po novom je R-kový Golf úzko spätý s modelom S3 od Audi. Spoločne s ňou zdieľa motorové ústrojenstvo. Pod kapotou tak nájdeme dvojlitrový motor TSI (v S3-ke nesie označenie TFSI) s výkonom 221 kW / 300 koní. Krútiaci moment má hodnotu 380 N.m. V porovnaní s verziou GTI tento motor disponuje o 59 kW a 30 N.m naviac. Samozrejmosťou verzie R je pohon všetkých kolies, ktorý nájdeme rovnako aj v najnovšej generácií. Aj vďaka tomu zvládne zrýchliť Golf R na stovku za 5,3 sekundy vo verzii s manuálom, zatiaľ čo s automatom DSG akceleruje už za 4,9 s! Maximálka je obmedzená na hodnotu 250 km/h.
Nissan Qashqai
Do zoznamu som zaradil aj úplne novú, druhu generáciu japonského modelu s krkolomným názvom. Crossover Qashqai totižto v prvej generácii zaznamenal nielen v Európe, pravdepodobne najväčší a najneočakávanejší predajný boom, vďaka čomu sa tento automobil ocitol na 6. mieste v predajnosti automobilov v Európe. Nissan sa tak po absencii modelov Almera a Primera opäť dostal do širokého povedomia ľudí a to nepochybne aj u nás. Pri pohľade na novú generáciu mi dáte isto za pravdu, že veľké predaje budú minimálne v nastolenej tendencii pokračovať. Celok pôsobí oveľa výraznejšie, elegantnejšie, pričom dostal populárny európsky look. Nechýbajú moderné prvky vrátane moderných LED-diód, v najvyšších výbavách dokonca nájdeme Full-LED svetlomety. Ďalší veľký skok k lepšiemu evidujeme v interiéri. Pod kapotou sa nachádzajú hneď 4 motorizácie, 2 benzínové a 2 naftové. Základom je 1.2 DIG-T s výkonom 85 kW a kombinovanou spotrebou 5,6 l/100 km. Nasleduje 1.6 DIG-T s výkonom 110 kW, vraj s priemernou spotrebou tiež 5,6 l/100 km. Naftovým základom je 1.5 dCi s výkonom 81 kW a to pri spotrebe len 3,5 l/100 km. Štvoricu dopĺňa 1.6 dCi s 96 kW a spotrebou 4,3 l/100 km. Okrem úsporných motorov vyťahuje proti konkurencii aj ďalšie zbrane. Nové sú dvoj-piestové tlmiče, ktoré pochádzajú z luxusných modelov Infiniti.
Nissan GT-R Nismo
Pri Nissane ešte zostaneme. Musíme! Rovnako ako Qashqai aj nadupaný model GT-R sa teší veľkej popularite. Môžu za to výkonové a rýchlostné parametre, ktoré robia z tohto prakticky lacného auta, jedno z najlepších superšportov na svete. V roku 2013 sme sa už tradične dočkali jemných retuší a vylepšení, avšak stalo sa aj to, na čo sa tešil asi každý fanúšik tejto rakety. Spolupráca Nissanu a úpravcu Nismo konečne nastala aj v prospech vozidla, ktoré si to z portfólia japonskej automobilky najviac pýtalo. Perfektné GT-R Nismo prišlo s navýšeným výkonom 3,8-litrového šesťvalca, na hodnotu 595 koní a 650 N.m. Úpravy vychádzajú z GT-R-ka modelového roku 2014, pričom navýšenie nemá ohroziť životnosť prevodovky. Rýchlostné parametre ešte stále neboli priamo predstavené verejnosti, avšak čo už vieme je fakt, že akcelerácia z 0 na 100 km/h za 2 sekundy sa nakoniec nekoná. To však nevadí, nakoľko keď si rozmeníme na drobné technické parametre tejto verzie, výsledok je zarážajúci. V posledných rokoch je smerodajným ukazovateľom a merítkom kvality závodných áut práve nemecký okruh Nurburgring. Severnú slučku GT-R Nismo zvládlo za 7:08 minút! To je 4. najrýchlejší čas medzi sériovými automobilmi v celej histórii okruhu! Pred ním sú tak len okruhové vozidla Radical SR8, Radical SR8 LM a nový hyperšport Porsche 918 Spyder! GT-R-ko dostalo predný nárazník s novým splitterom, zadný nárazník s väčším difúzorom. Pribudol veľký počet odvetrávacích otvorov, veľký zadný spojler, spojité koncovky výfukov a červené kontrastné detaily. Predná i zadná časť dostala mierne upravené aerodynamickejšie tvary. Cena verzie Nismo nebude drahšia ako 200-tisíc dolárov! Klobúk dole, vzdávam hold.
Porsche Macan
Nekonečná telenovela okolo úplne nového modelu značky Porsche prišla do finále na autosalóne v Los Angeles. kde sa predstavil menší brat populárneho SUV Cayenne. Macan výzorom síce pripomína model Cayenne, jedná sa však o úplne nový automobil. Predné partie majú výraznejšie a inak tvarované otvory, profil napovedá, že sa jedná o menší model, ktorý odlíšime najmä vďaka zadnej ostrejšie zrezanej časti. Vzadu je všetko nové. Do oči bijú horizontálne členené svetlomety s technikou LED-diód a štvorica koncoviek výfukov. Interiér ponúka charakteristický dizajn automobilky. Ponuka motorizácii štartuje s verziou Macan S a výkonom 340 koní. Ten má pod kapotou trojlitrový šesťvalec, ktorý zaručí zrýchlenie na stovku za 5,2 sekúnd a maximálku približne 251 km/h. Potom nasleduje naftový šesťvalec Macan S Diesel s výkonom 190 KW. Vrcholom ponuky bude vyhotovenie Macan Turbo s 3,6-litrovým šesťvalcom a výkonom 400 koní. Vďaka tomu dokáže akcelerovať za 4,4 sekundy a rozbehne sa až na 263 km/h. V budúcnosti pribudne dokonca štvorvalec ale aj špičkové GTS a Turbo S.
Ford Mustang GT
Pravdepodobne najväčšia novinka spoza veľkej mláky, ktorá zaujíma aj európske obecenstvo je samozrejme nová generácia legendárneho modelu Mustang od Fordu. Tá vychádza viac-menej z predošlej generácie, pričom došlo k pozmenení línie strechy a teda aj zadnej časti. Práve kvôli splývajúcej zadnej časti Ford zatvorenú verziu Mustanga označuje skôr ako fastback, nie kupé. Samozrejme, na trh príde rovno aj verzia s plátenou strechou, teda otvorený kabriolet. Mustang je širší a nižší, nová maska pripomína staršie verzie, ale i súčasne modely značky. Vpredu dominujú nové pretiahnuté svetlomety, ktoré dodávajú agresívny vzhľad. Pod kapotou sa nachádza avizovaný štvorvalec EcoBoost s objemom 2,3 litra, teda v základe. Disponuje výkonom 227 kW / 309 koní. Nasleduje 3,7-litrový šesťvalec s výkonom paradoxne nižším, než v spomínanom "úspornom" štvorvalci - 224 kW / 304 k. Vrcholom je zatiaľ osemvalcový 5-liter s výkonom 313 kW / 426 k a krútiacim momentom 529 N.m. Najlepšia správa pre nás, Európanov, najnovšia generácia sa bude oficiálne predávať aj u nás!
BMW M3 & M4
Samotné BMW radu 4 som už vyššie spomenul, no asi budete so mnou súhlasiť, že kultová verzia M3, respektíve M4 si zaslúži osobitný odstavec. Začiatkom zimy sa nám totižto predstavili nakoniec aj tieto verzie, ktoré sa v podstate nelíšia od dávno predstaveného konceptu. Špičkové verzie dostali teda výrazne športový bodykit s netradičným lakovaním. Nakoniec boli hlasy obecenstva vypočuté a vyzerá to tak, že v interiéri nájdeme pravdepodobne aj klasickú šesťstupňovú manuálnu prevodovku ZF. Na výber bude aj automatická prevodovka DCT so siedmimi stupňami. Pod kapotou sa nachádza nakoniec trojlitrový radový šesťvalec preplňovaný dvoma turbodúchadlami s výkonom 316 kW / 430 koní, teda nie 450 koní ako sa predpokladalo. Krútiaci moment má hodnotu 550 N.m. Na stovku budú verzie M3 aj M4 akcelerovať už za 4,1 sekundy. Maximálna rýchlosť je už klasický obmedzená na hodnotu 250 km/h, za príplatok vám obmedzovač posunú na 280 km/h. Poznáme už aj ceny. Tie začínajú na čiastke 72-tisíc Eur v prípade M4-ky, M3 stojí o 700 Eur menej.
Mercedes-Benz triedy C
A opäť sme pri automobilke Mercedes-Benz. Predposlednou významnou novinkou tohto roka je nepochybne čerstvo predstavená trieda C. Zástupca strednej triedy, ktorý sa ešte nedostal ani do showroomov, nadväzuje na vydarenú dizajnovú líniu nastolenú značkou. Už na prvý pohľad je každému jasné, že do veľkej miery vychádza z vlajkovej lode, triedy S, ale aj menších štýlových modelov A, CLA či GLA. Predné partie opäť odlišujú jednotlivé pakety. Základný, tvorí elegantnú líniu, zatiaľ čo verzie s AMG packetom už tradične pôsobia oveľa agresívnejšie a športovejšie. Odlišnosť nájdeme aj v mriežke chladiča, ktorá ponúka buď elegantné línie, či veľký znak. Predné svetlomety majú podobný tvar tým z triedy S. Suma sumárov, naozaj nie je čo vytknúť. Bočná silueta s menšími oknami, opticky nafúknutý zadok, vertikálne tvarované zadné svetlá po vzore S-ka, elegantne tvarovaný zadný nárazník, všetko spolu hrá na výbornú. Do pozornosti dávam nové riešenie výfukov, ktoré bude automobilka aplikovať už stále, teda elegantne umiestnené koncovky výfukov do chrómových krytov. Interiér pôsobí tiež oveľa hodnotnejšie a luxusnejšie, než v prípade predchodcu, ktorý bol občas kritizovaný za miestami strohý interiér. Nový je pomerne malý trojramenný volant a nové budíky s perfektnou grafikou. Začiatkom roka 2014 sa C-čko dostane k zákazníkom v troch motorizáciach, ku ktorým sa neskôr pridajú ďalšie. Ponuka začína modelom C 180, čo je vlastne 1,6-litrový štvorvalec naladený však až na 156 koní. Nasleduje benzínová C 200-ka s dvojlitrovým motorom o výkone 184 koní. Naftovú ponuku tvorí zatiaľ len 2,1-litorvová verzia C 220 s novým označením BlueTec, výkonom 170 koní a kombinovanou spotrebou okolo 4 l/100km! A to je po testoch CLA-čka naozaj možné a reálne.
Lamborghini Huracan LP610-4
Záver roka sa nesie v znamení športovej novinky talianskej automobilky Lamborghini. Tá konečne, po viac než ročnom čakaní predstavila nástupcu populárneho modelu Gallardo. Nový model prakticky odhalili prvé rendery šikovných grafikov, keďže do veľkej miery priblížili sériovú podobu. Exteriér je viditeľne agresívnejší, pričom odkazuje na väčší model Aventador, ale nechal sa inšpirovať aj exkluzívnym modelom Sesto Elemento. Predné partie sú doslova zamračené. Zachovaná bola klasická silueta, vďaka čomu je vidno, že kokpit je výrazne posunutý dopredu a tým pádom bolo dosť miesta na motor, ktorý je umiestený v strede. Vzadu je typický naozaj krátky previs. Celok váži len 1422 kilogramov, a už aj v základnej výbave disponuje karbón-keramickými brzdami. Osobne si myslím, že sa jedná o jedno z najkrajších automobilov tejto kategórie, ak nie vôbec. Z označenia LP 610-4 vyplýva, že motor ponúka dokonca až 449 kW / 610 koní, pričom poháňané sú obe nápravy, teda všetky 4 kolesá. Aby som bol presnejší, jedná sa o uprostred umiestnený vidlicový desaťvalec s objemom 5,2 litra, spomínaným výkonom a krútiacim momentom na hodnote 560 N.m. Ku kolesám bude smerovať sila prostredníctvom sedemstupňového dvojspojkového automatu LDF. Huracan šprintuje z kľudu na 100 km/h za skvelých 3,2 sekúnd, zatiaľ čo pozoruhodná je najmä akcelerácia na hodnotu 200 km/h, ktorú zvládne za neuveriteľných 9,9 sekúnd! Maximálna rýchlosť je 325 km/h. Osobne si myslím, že sa jedná o jedno z najkrajších automobilov tejto kategórie, ak nie vôbec.
Samozrejme, nespomenul som zďaleka všetky novinky. Do pozornosti určite dávam nemenej zaujímavé, úplne nové Bentley Flying Spur, hyperšport McLaren P1, ultraluxusné Rolls-Royce Wraith, najrýchlejší kabriolet na svete Veyron Grand Sport Vitesse WRC, talianského krásavca Maserati Ghibli, americký sen v podobe nového Cadillacu Escalade, nádhernú špičkovú verziu Kia Ceed GT, ale aj krásny Jaguar F-Type Coupe.
Ktorý automobil roku 2013 je pre vás ten "naj"?