Vyskúšaj REFRESHER+ len za 1 €
3. apríla 2023, 18:00
Čas čítania 4:44
Denisa Šútorová

RECENZIA: Murder Mystery 2 je ako Glass Onion, pri ktorom nemusíš rozmýšľať. Vydarený americký humor však strieda absurdná akcia

FILMY A SERIÁLY MURDER MYSTERY 2

Nick a Audrey Spitzovci sú späť aj s vlastnou detektívnou kanceláriou (ktorej sa však veľmi nedarí). Keď unesú ich priateľa Maharaju z vlastnej pompéznej svadby, do rúk sa im dostáva prípad kariéry. Na zozname podozrivých však nechýbajú ani oni.

Jennifer Aniston a Adam Sandler sa po štyroch rokoch vracajú v úlohe Nicka a Audrey Spitzovcov v dlhoočakávanom sequeli režiséra Jeremyho Garelicka – Murder Mystery 2. S prekvapením, no s istotou musíme uznať, že táto akčná komediálna kultovka má tie najväčšie predpoklady zvalcovať Netflix (kde streamuje od 31. marca). Keďže ide o detektívku, upozorňujeme ťa, že v článku nájdeš spoilery.

Film je bohatý na pútavé lokácie a úžasné zábery, rozmanito vyskladané herecké obsadenie a predovšetkým vskutku vydarený americký humor, ktorý je šťavnato poprepájaný s napínavými dejovými zvratmi a akčnými sekvenciami. Príjemným oživením, ktorého sa divák dočká hneď na úvod, je aj hudobná vsuvka s bollywoodskym vystúpením.

Murder Mystery 2 sa viac spolieha na vizuálnu estetiku a atmosféru filmu ako na samotný dej.
Murder Mystery 2 sa viac spolieha na vizuálnu estetiku a atmosféru filmu ako na samotný dej. Zdroj: Netflix

Napriek tomu, že film sa nezaobišiel bez dlhého zoznamu absurdít, ako verní fanúšikovia „sandleroviek“ a „anistonoviek“ ich berieme ako povinnú jazdu. Čo však tvorcom rozhodne nevieme zabudnúť, je zanedbaný počet kvalitných vrážd. Murder Mystery 2 tak od nás dostáva titul slabšieho, ale nepochybne zábavnejšieho odvaru Glass Onion: A Knives Out Mystery, ktorý síce nepotrápi mozgové závity, no zaručí príjemný oddych pri telke.

Naladí ťa výborný úvod

Skvelým rozhodnutím režiséra a scenáristu Jamesa Vanderbilta je úvodná montáž, ktorá poskytne detailný náhľad do života manželov a odhalí, ako sa im darí štyri roky po tom, čo vyriešili vraždu na miliardárskej jachte.

Hneď v prológu sa dozvedáme, že manželský pár, ktorý sa predtým nevedel vystáť, teraz funguje ako perfektne zohraté duo (stále sa však preventívne nezabúda aj pohádať) a v neposlednom rade aj súkromné detektívne očko. Ich kancelárii sa však akosi nedarí. Príležitosť ich života prichádza v momente, keď sú pozvaní na megalomanskú svadbu priateľa Maharaju (Adele Akhtar), ktorá sa koná na súkromnom ostrove.

Jennifer Aniston a Adam Sandler si počas rokov spolupráce vybudovali perfektnú chémiu.
Jennifer Aniston a Adam Sandler si počas rokov spolupráce vybudovali perfektnú chémiu. Zdroj: Netflix

V momente, keď je Maharajah počas pompéznej ceremónie unesený a jeho verného bodyguarda zavraždia, Nickova a Audreyina dovolenka sa mení na pracovnú cestu. Ako to už býva, na zozname podozrivých sú všetci vrátane Spitzovcov. Na scénu totiž prichádza ozajstný detektív MI6 Connor Miller (Mark Strong), ktorý dvojicu nespustí z očí. Aby Spitzovci očistili svoje meno, pravému únoscovi sa do Paríža podujmú doručiť výkupné v hodnote 70 miliónov dolárov.

Sequel úspešného hitu ťa zavedie na exotický ostrov aj do romantických ulíc Paríža.
Sequel úspešného hitu ťa zavedie na exotický ostrov aj do romantických ulíc Paríža. Zdroj: Netflix

Treba uznať, že sequelu sa hneď v niekoľkých prípadoch darí prekonať originál. Prvým silným „hráčom“ sú nepochybne dialógy a komediálna zložka filmu, ktorá zafungovala oveľa lepšie ako v jednotke.

Podobne ako pri hite Dokonalý svedok od Garelicka sme sa počas celej hodiny a pol schuti smiali. Kým niektoré scény v jednotke sa nám zdali prvoplánové a v neposlednom rade bez tempa, dvojka je, naopak, nenútenou a celkom sviežou verziou, ktorá zbytočne nenaťahuje dej. Energický a originálny dialóg aj monológ sú doplnené o rovnako skvelú reč tela. Sila tohto úspechu pramení predovšetkým z dlhoročnej spolupráce Anistonovej a Sandlera, ktorý si za tie roky vybudovali poriadnu chémiu.

Príjemným prekvapením v Murder Mystery 2 je sekvencia s bollywoodskou produkciou.
Príjemným prekvapením v Murder Mystery 2 je sekvencia s bollywoodskou produkciou. Zdroj: Netflix

Jedným z uspokojujúcich rozhodnutí zo strany tvorcov je nepochybne aj výber lokácií a hravá mizanscéna. Kým jednotka nás zaviedla do Montrealu a neskôr do najkrajších častí Talianska, Murder Mystery 2 ponúka oveľa zaujímavejší kontrast. Divák si najskôr užíva scenérie na neznámom ostrove, ktorý pripomína raj, neskôr nás dejová línia berie do zákutí nočného romantického Paríža.

Perfektným osviežením filmu je aj bohatá bollywoodska produkcia, ktorú vidíme v rámci typickej indickej svadobnej ceremónie. Okrem tradičných tancov a pompéznych kostýmov ponúka aj veľa vtipných momentov – Nick a Audrey opäť raz pôsobia ako z inej planéty a darí sa im nezapadať. V každom prípade si tvorcovia zarobili na úspech aj v iných končinách.

Únoscu nebolo ťažké odhaliť

Okrem hlavných postáv sú veľmi originálne a rozmanito vyskladané aj vedľajšie charaktery, ktoré scenár veľmi rafinovane zaradil do každej scény ako kolektívneho hrdinu. Nechýba krásna Francúzka a budúca nevesta Maharaju Claudette (Melanie Laurent), obchodný partner Francisco (Enrique Arce, ktorého poznáš aj z Money Heist), sestra Saira (Kuhoo Verma), ale ani žiarlivá ex, kontesa Sekou (Jodie Turner-Smith).

Veľmi nás potešil návrat detektíva Delacroix (Dany Boon), ktorý je teraz so Smithovcami kamoš, ale aj samotného Colonela Ilenga (John Kani). Napriek dobre vyskladanému cast listu nemôže Murder Mystery ani zďaleka súťažiť s Glass Onion. Rozhodne by sme uvítali, keby sa scenáristi viac do hĺbky pohrali s dejovými líniami jednotlivých postáv a v neposlednom rade aj s hrou na podozrivých.

Pri Murder Mystery 2 sa rozhodne nudiť nebudeš. Sequel je plný vydareného humoru a vizuálne príťažlivých scén.
Pri Murder Mystery 2 sa rozhodne nudiť nebudeš. Sequel je plný vydareného humoru a vizuálne príťažlivých scén. Zdroj: Netflix

Napriek tomu, že o skutočnom zločincovi – sestre Saire (a jej komplicovi Connorovi) sa dozvedáme až na konci, divák ju celkom bez námahy dokáže označiť za podozrivú už počas filmu. Pozornému oku neunikne, že Saira je vždy tá najmilšia v miestnosti a takmer nikdy nemá alibi. Skoro prvoplánovým rozhodnutím tvorcov sú rovnako udalosti okolo expriateľky Sekou a jej asistentky Imani (Zurin Villanueva). Vďaka dialógom a výraznej mimike vieme už od začiatku, že neznášajú Spitzovcov, a každú chvíľu čakáme na to, že sa im postavia do cesty. Naše očakávania sa splnia v momente, keď sa dvojica pokúsi o krádež 70 miliónov. Ocenili by sme viac prekvapení.

Murder Mystery 2 má perfektne vyskladaný cast list, no dejové línie jednotlivých vedľajších postáv nie sú dostatočne rozvinuté.
Murder Mystery 2 má perfektne vyskladaný cast list, no dejové línie jednotlivých vedľajších postáv nie sú dostatočne rozvinuté. Zdroj: Netflix

Napriek tomu, že akcia v druhej časti Murder Mystery funguje oveľa lepšie ako v prvom filme, prekvapí ťa množstvo absurdít. Tvorcom ich odpustíš len v prípade, že si skutočný fanúšik akčných komédií a občasná naivita ti neprekáža. Nás však niekoľko scén rozhodne nenechalo chladnými a v mnohých prípadoch sme si želali, aby sme mohli ovládať dej.

V prvom rade tvorcovia očakávajú, že divák uverí, že Jennifer Aniston ako kaderníčka Audrey dokáže spacifikovať bandu protivníkov. V neposlednom rade sú tu jej schopnosti superženy, ktoré dokazuje, najmä keď sa štverá po Eiffelovke.

Jednou z najväčších absurdít filmu je sekvencia s naháňačkou v dodávke, ktorá sa niekoľko minút nezastaviteľne rúti ulicami Paríža. Napriek tomu, že spolu s Jennifer a Adamom boli v dodávke banditi, obe hlavné postavy mali nekonečné množstvo príležitostí vozidlo zastaviť. Čerešničkou na torte je aj Lamborghini, ktoré si Nick a Audrey ulovili po „bitke“ na zámku. Naozaj „veríme“, že na nich čakalo pekne zaparkované, otvorené a ešte aj s plnou nádržou.

Chcelo by to viac... vrážd?

Posledná vec, ktorá nás v Murder Mystery 2 trochu zamrzela, je „nedostatok“ kvalitných vrážd. Napriek tomu, že všade naokolo zomierajú muži v maskách, ktorých Jennifer Aniston zasiahne sekerou alebo pištoľou, zostáva väčšina ústredných charakterov nažive. Berúc do úvahy, že ide o detektívku, má tento sequel naozaj čo doháňať a režisérovi by sme pokojne odpustili, keby padlo o jednu hlavu viac. Alebo z nás len hovorí skúsenosť po pozretí seriálu You?

Akcia sa v prípade Murder Mystery 2 stretáva aj s nekonečným zoznamom absurdít. To, či ich tvorcom odpustíš, už zostáva len na tebe.
Akcia sa v prípade Murder Mystery 2 stretáva aj s nekonečným zoznamom absurdít. To, či ich tvorcom odpustíš, už zostáva len na tebe. Zdroj: Netflix

Jediná smrť, ktorá sa nás na úvod dotkne, je vražda bodyguarda Louisa, k nemu sme si však nestihli vytvoriť vzťah a o pár minút už naňho vôbec nemyslíme. Oveľa dramatickejšia je však poprava Sekou a Imani, ktoré sa zabijú navzájom pri prestrelke o 70 miliónov. Nielenže sa divák s týmito postavami nestotožní, pretože sú antagonistky, ale na to, aby sme voči nim cítili emóciu, majú málo rozvinutý osobitý dej. Keby už bolo na nás, pokojne by sme na záver obetovali Sairu, ktorá to všetko spískala. Nekonalo sa a zrejme len skončí za mrežami.

Napriek spomínaným absurditám, ktoré sa týkajú akčných scén, nedostatočnej hĺbke vedľajších charakterov a absencii kvalitných záhad spĺňa novinka od Netflixu všetko, čo akčná komédia vyžaduje. Murdery Mystery 2 diváka rozosmeje, udrží pri telke a v neposlednom rade sa mu postará o skvelý vizuálny zážitok. Filmu sa darí splniť kritériá svojho žánru, a hoci sa viac sústredí na atmosféru a estetiku filmu ako na dej, môžeme s určitosťou vyhlásiť, že prekonal jednotku. Hit Jeremyho Garelicka by sme si pozreli znova a dostáva od nás sedem bodov z desiatich.

0/10