Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
9. februára 2023, 9:00
Čas čítania 2:01
Tímea Krauszová

Fenomén DEINFLUENCING: Influenceri ťa na Tiktoku odrádzajú od kúpy virálnych produktov od Kim Kardashian, The Ordinary či Olaplex

OSOBNOSTI INFLUENCERI TIKTOK TRENDY
Uložiť Uložené

Nový trend na Tiktoku ťa odhovára od kúpy virálnych produktov.

Tiktoku kraľuje nový trend. Na platforme, kde mnohí získavajú inšpiráciu (alebo až silné nutkanie) kúpiť si všetko, čo vidia, sa do popredia dostávajú ľudia, ktorí svoje obecenstvo od nákupov doslova odrádzajú.

Deinfluencing sa snaží byť opakom influencingu, teda ovplyvňovania (často takého, ktoré ťa navedie na nakupovanie). Influencerky a influenceri, ale aj ľudia bez kariéry na sociálnej sieti v ňom ukazujú produkty, ktoré mali obrovský hype, no podľa ich názoru sa do nich neoplatí investovať. Trend, ktorý už má viac ako sto miliónov videní, sa pritom netýka len kozmetiky a mejkapu (hoci kandidátov v tejto kategórii je viac než dosť), ale aj iných kategórií, napríklad oblečenia, kníh alebo bytových doplnkov. Pripomína známy koncept anti-haul videí z Youtube, ktorý preslávili najmä minimalisti.

Anketa:
Kúpil/-a si si už niečo preto, že si to videl/-a na sociálnych sieťach?
Áno.
Nie.
Áno.
51 %
Nie.
49 %

Nekupuj to!

Rastúci trend je zrejme odpoveďou na nekonečné tipy na virálne produkty. Medzi nimi aj bielizeň Skims od Kim Kardashian, ľadový roler na tvárovú masáž, „ten“ krém na tvár, ktorý na teba vyskakuje už aj z tvojej chladničky, či knižnú fantasy sériu, ktorá obsahuje erotické scény s vílami.

@maddiebwells I’m back to #deinfluence 🫶 these were more #viralbeauty products that came back just as soon as they sold :) #fyp #KAYKissCountdown #deinfluencing #makeup #viralmakeup #viralskincare #elfputtyprimer #mariobadescu #urbandecay #skincare #makeup #savemoney #culta #sephora #sephoraemployee #ultaemployee #retail ♬ Monkeys Spinning Monkeys - Kevin MacLeod & Kevin The Monkey

Tiktokeri a tiktokerky ukazujú populárne sérum od The Ordinary, virálny šampón Olaplex či mejkap značky Dior, a tentoraz menujú niekoľko dôvodov, prečo sa ti ich neoplatí kúpiť. V niektorých prípadoch ti dokonca poradia alternatívy, ktoré sú lacnejšie alebo efektívnejšie.

@alyssastephanie I love deinfluencing ❤️ #deinfluencing #deinfluencergang #cultproduct ♬ original sound - Alyssa ✨

Okrem nového obsahu týmto tvorcovia získavajú aj dôveru fanúšikov. Je podozrivé, ak všetko populárne človek len chváli. Konštruktívnou kritikou presvedčia o svojej autenticite a o tom, že ich obsah nie je len reklamným priestorom, ale skutočne zdieľajú svoje skúsenosti a názory.

@imannamolly I’ve fallen victim to all of these except the last one, just my opinions 😌 #gaming #streamer #deinfluencing #gamingperipherals #streamsetup #gamingchairs #gamingsetup ♬ original sound - imAnnaMolly

Navyše, väčšina ľudí si všetky virálne produkty ani nemôže dovoliť, a preto sa obsahu, ktorý radí lacnejšie náhrady, tak darí. Otázkou však zostáva, či deinfluencing odradí len od nákupu virálnych produktov, alebo od prehnaného nakupovania vo všeobecnosti. Insider varuje, že influencerky a influenceri si síce nanovo získavajú dôveru fanúšikov a stavajú sa do pozície konštruktívnych kritikov, ale riskujú tým svoje zárobky.

Firmy sa totiž musia rozhodnúť, s kým vstúpia do dlhodobej spolupráce, a vďaka deinfluencingu budú musieť brať do úvahy aj potenciálne straty, ktoré im influencer spôsobí, ak niektorý virálny produkt značky označí za zbytočný.

Deinfluencing je koniec koncov rovnaký trend ako ten klasický influencing. V mnohých prípadoch sa video nekončí len informáciou o tom, ktoré virálne produkty dostávajú prehnanú chválu. Rovno ti poradia alternatívu, a ty tak naďalej môžeš nakupovať.

Skutočný deinfluencing nastane až v momente, keď influenceri nebudú hľadať lacnejšie či kvalitnejšie produkty, ktoré si fanúšikovia môžu kúpiť, ale až keď budú hľadať spôsob, ako všeobecne nakupovať menej. To by však znamenalo aj koniec éry influencerstva ako práce, čo sa v najbližšom čase určite nestane.

Domov
Zdieľať
Diskusia