Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
30. januára 2023, 9:30
Čas čítania 8:52
Lukáš Čelka

Brigádnička z McDonald’s: Chodili k nám ľudia bez domova vyjedať zvyšky jedla z tácok. Zákazníkom vyhovieme, i keď zavádzajú

REFRESHER GASTRO BRATISLAVA
Uložiť Uložené

Zamestnankyňa reštaurácie nám nielen priblížila svoju prácu, ale vyvrátila aj najznámejšie mýty o McDonald’s.

Osemnásťročná Alexandra už viac než rok brigáduje v McDonald’s. Náplňou jej práce je starať sa o spokojnosť zákazníkov. Brigádu v reštaurácii si nevie vynachváliť a z dôvodu časovej flexibility ju odporúča všetkým študentom.

„Dokážem si naplánovať pracovné dni presne podľa toho, kedy mám školu. Nadriadení sú v tomto smere veľmi chápaví, a ak sa mi náhodou vyskytne nejaká skúška, je možné sa s nimi dohodnúť buď na náhrade, alebo zrušení zmeny,“ hovorí Alexandra s tým, že jej veľmi vyhovuje aj platové ohodnotenie.

Hoci priznáva, že niekedy majú v práci taký zhon, že sa za celú zmenu ani nezastaví, ešte náročnejšia je podľa nej komunikácia s nepríjemnými hosťami reštaurácie. „Niektorí zákazníci nás prídu zvoziť, že na objednávku čakajú už pätnásť minút, čo nie je pravda. Keď sa im totiž pozriem na blok, vidím, že si objednávali len pred piatimi minútami. Objednaný majú pritom štyrikrát Happy Meal a dvakrát veľké menu, kde príprava trvá dlhší čas.“ 

Alexandra nám vysvetlila aj to, prečo sa stáva, že ti niekedy do objednávky nezabalia všetky položky, koľko jedla vyhadzujú po zákazníkoch a či jej vôbec jedlo, ktoré pripravujú, ešte chutí. Nezabudla vyvrátiť rôzne mýty kolujúce o McDonald’s na internete a objasnila nám, ako je to v skutočnosti s množstvom hranoliek vo veľkom, v strednom či v malom menu.

Na našom webe ti pravidelne prinášame rozhovory s inšpiratívnymi a so zaujímavými ľuďmi. Naposledy sme vyspovedali depilatérku Martinu či bojovníčku v bahne Ariel. Ak nás chceš podporiť a získať neobmedzený prístup k článkom, pridaj sa do klubu Refresher+.

Ako dlho už pracuješ pre McDonald‘s?

Nastúpila som v novembri 2021, čiže vyše roka.

Prečo si sa tu rozhodla brigádovať? Vyberala si si aj z iných alternatív, alebo to bola jasná voľba?

Prišlo to veľmi nečakane. Spomínam si, že som raz večer išla s maminou okolo Avionu a zastavila sa pri búdke McDrive, odkiaľ si ľudia objednávajú jedlo z auta. Sedel tam mladý chalan, ktorého som sa spýtala, či sa mu páči práca v Avione. Odpovedal mi, že áno. Išla som teda rovno k druhému okienku, kde som sa stretla už s manažérom nočnej zmeny a prejavila záujem o brigádu. Dohodli sme sa, že sa v prevádzke zastavím na ďalší deň kvôli pohovoru. Tak sa aj stalo a ja som prijala ponuku.

Alexandra pracuje v McDonald's už vyše roka.
Alexandra pracuje v McDonald's už vyše roka. Zdroj: Archív/Alexandra

Čo konkrétne máš v práci na starosti?

Najprv som začínala ako obyčajná pracovníčka. U nás tomu hovoríme „crew“. Po niekoľkých mesiacoch som však prešla na svoju aktuálnu pozíciu „Guest Experience Leader“. V rámci nej sa starám o spokojnosť hostí, pomáham im s objednávkami a snažím sa, aby sa v našej prevádzke cítili dobre. So zákazníkmi sa veľa rozprávam, zisťujem, či im jedlo chutí, a všeobecne zabezpečujem príjemnú atmosféru v reštaurácii.

Najťažšie bolo určite zvykať si na to, že niekde pracujem a som za niečo zodpovedná.

Čo je úlohou „crew“? Ide o ľudí v kuchyni?

Áno, aj. „Crew“ má na starosti prípravu jedla v kuchyni, čapovanie pitia na nápojovke, prijímanie, balenie a odnášanie objednávok. Takisto pracujú v McDrive výdajnom okne či v búdke a pripravujú objednávky z Woltu a Boltu.

Odporúčané
Filip Urbanič: Ani v Alchemiste ti nebude chutiť každý chod, ja som mal problém so zmrzlinou z jelenej krvi Filip Urbanič: Ani v Alchemiste ti nebude chutiť každý chod, ja som mal problém so zmrzlinou z jelenej krvi 14. marca 2024, 15:30

Hoci „crew“ pracuje aj s hosťami, kolegovia sa pohybujú najmä v našej reštauračnej zóne. Ja, naopak, väčšinu času trávim v zákazníckej časti prevádzky.

Ako sa k tebe správajú zákazníci?

V prvom rade musím povedať, že som veľmi komunikatívny človek. Od prvého dňa som na svojej pozícii nebola vôbec hanblivá. Zákazníkov už medzi dverami vítam so širokým úsmevom, za čo ma aj často obdarúvajú pozitívnou spätnou väzbou. Hostia sú vždy radi, keď vidia hneď pri vchode do prevádzky milú tvár, čiže, vďakabohu, väčšinou mám len milých zákazníkov, ktorí sa so mnou aj veľmi radi porozprávajú. Niekedy sa chcú rozprávať dokonca tak dlho, že už musím od nich odísť, aby som stíhala svoje ďalšie povinnosti. (smiech)

Čo je podľa teba na tejto práci najlepšie a naopak, čo najťažšie?

Najlepšia je určite časová flexibilita, pre ktorú odporúčam prácu v McDonald’s všetkým svojim rovesníkom hľadajúcim brigádu. Dokážem si totiž naplánovať zmeny presne podľa toho, kedy mám školu. Nadriadení sú v tomto smere veľmi chápaví, a ak mi náhodou do toho príde nejaká skúška, je možné sa s nimi dohodnúť buď na náhrade, alebo zrušení zmeny. Ako brigádnička takisto nemám stanovené, koľko hodín musím minimálne odrobiť, čo je super. Môžem robiť toľko, koľko chcem a vládzem.  

Najťažšie bolo pre Alexandru zvykať si na to, že niekde pracuje a je za niečo zodpovedná.
Najťažšie bolo pre Alexandru zvykať si na to, že niekde pracuje a je za niečo zodpovedná. Zdroj: Archív/Alexandra

Najťažšie bolo určite zvykať si na to, že niekde pracujem a som za niečo zodpovedná. Zrazu som zistila, že existujú nejaké odvody, a začala si počítať, koľko musím odrobiť, ak chcem zarobiť takú a takú sumu. To by však prišlo aj pri akejkoľvek inej brigáde.

Najväčší tlak teda určite cítime vtedy, keď príde veľký počet ľudí do prevádzky naraz. V takomto prípade si naozaj treba uvedomiť, že aj keď čakáš o málinko dlhšie než inokedy, s kolegami robíme všetko, čo je v našich silách.

Práca s ľuďmi môže byť náročná a vyčerpávajúca. Zažila si aj nejakých nepríjemných hostí?

Ako som spomenula, väčšinou sú zákazníci veľmi milí, ale občas sa stáva, že natrafíš aj na niekoho nepríjemného.

Personál pravidelne dostáva kupóny na 50-percentné zľavy – voláme to „kartička priateľa“, pričom ich zvykneme niekedy podarovať aj svojim kamarátom. Často sa potom stáva, že niekto dostane takýto kupón od zamestnanca a chce si ho uplatniť v McDrive. V McDrive sa však uplatniť nedajú. Akceptujeme ich len v pokladni v reštaurácii, čo mnohí z nich nedokážu pochopiť. Prípadne zvyknú chodiť aj s kupónmi po splatnosti. Ak im nakoniec preto odmietneme dať zľavu, rozčúlia sa a nedajú sa odbiť. Čiže áno, musíme riešiť aj nepríjemnejšie situácie.

Ako zákazníkom sa nám môže zdať, že pracujete pod obrovským časovým vypätím. Do akej miery je na vás vyvíjaný tlak na rýchlosť?

Najhoršie to je určite v obedných časoch, najmä cez víkendy, keď príde naraz veľa rodín s deťmi. Niektorí hostia sú však neskutočne prívetiví aj napriek tomu, že je v prevádzke zhon a na svoju objednávku čakajú dlhšie. Upokoja nás, že to chápu, lebo sami vidia, že toho máme veľa. Takýchto ľudí si ako personál veľmi vážime.

McDonald's
Zdroj: McDonald's/propagačný materiál

Na druhej strane, nájdu sa aj zákazníci s úplne opačným prístupom, ktorí sú nepríjemní a prídu nás zvoziť, že na objednávku čakajú už pätnásť minút, čo nie je pravda. Keď sa im totiž pozriem na blok, vidím, že si objednávali len pred piatimi minútami. Objednaný majú pritom štyrikrát Happy Meal a dvakrát veľké menu, kde príprava trvá dlhší čas.

Odporúčané
Bývalý erotický salón v Bratislave pretvorili na moderné bistro. Chystajú unikátny koncept pod holým nebom Bývalý erotický salón v Bratislave pretvorili na moderné bistro. Chystajú unikátny koncept pod holým nebom 1. marca 2024, 9:30

Najväčší tlak teda určite cítime vtedy, keď príde veľký počet ľudí do prevádzky naraz. V takomto prípade si naozaj treba uvedomiť, že aj keď čakáš o málinko dlhšie než inokedy, s kolegami robíme všetko, čo je v našich silách. Beháme po prevádzke hore-dole, narážame do seba a každý z nás sa snaží pre spokojnosť zákazníka urobiť svoje maximum.

Na aké zmeny pracuješ? Vraciaš sa po zmene domov úplne vyčerpaná?

Keď som nastúpila, robila som prevažne šesťhodinové zmeny. Teraz ťahám najčastejšie osmičky, niekedy dokonca desaťhodinovky. Nikdy som však po zmene nemala pocit, že by som bola extrémne unavená. Keďže mám aj ďalšie aktivity, ktoré ma po práci čakajú, vždy som sa po nej nejako nakopla. Napriek tomu, že mávame v práci zhon, odchádzam z nej spokojná. Dobrý pocit z toho, že som úspešne zvládla zmenu, u mňa prevažuje nad únavou.

Na mojej pozícii nie je prijateľné hádať sa so zákazníkom, práve naopak, vždy sa mu snažím čo najviac vyhovieť.

Ide teda len o vyťaženejšie časové úseky. Nie je to tak, že by si sa celú zmenu nezastavila, či?

Napríklad keď mám rannú zmenu, do desiatej sa v prevádzke ukáže možno jeden, maximálne dvaja hostia. Po desiatej sa to však už rozbehne a do večera do šiestej sa niekedy ani nezastavím. Náročnejšie bývajú už len víkendy.  

Ako často sa vám stáva, že počas takéhoto zhonu zabudnete zákazníkovi pribaliť niečo do objednávky?

Stáva sa to často a niekedy sa to dokonca stávalo aj mne samej. Čiže áno, je to bežné a občas, bohužiaľ, až veľmi bežné – to je však už potom zrkadlo personálu a toho, či si po sebe kontroluje objednávky.


Ja osobne som sa snažila vždy si po sebe objednávku skontrolovať, ale stane sa, že pri tej rýchlosti, ako človek neustále len berie a ukladá, na niečo zabudne. Niekedy som si na to v momente spomenula a stihla to tam ešte doložiť, prípadne dobehla k zákazníkovi a podala mu chýbajúcu položku.

Odporúčané
Pivo nepotrebuje párovanie s ťažkými krčmovými jedlami. Skvelé je s lososom, paprikou či so sladkým, tvrdí Vlado Machalík Pivo nepotrebuje párovanie s ťažkými krčmovými jedlami. Skvelé je s lososom, paprikou či so sladkým, tvrdí Vlado Machalík 28. februára 2024, 17:00

Stáva sa aj to, že si to všimnú až samotní zákazníci, ktorí sa buď vrátia do prevádzky, alebo nám zavolajú. V takomto prípade už ide o nepríjemnejšiu situáciu, ale keďže je to naša chyba a zodpovednosť, vždy sa ju snažíme prozákaznícky vyriešiť. Okrem zabudnutej položky zákazníkovi pokojne ponúkneme zadarmo aj niečo navyše.  

Keďže McDonald’s je takýto prozákaznícky, nestáva sa vám, že by si niektorí ľudia vymýšľali, že im v objednávke niečo chýba? Viete si to spätne nejako overiť, alebo proste niekomu dáte aj druhý burger zadarmo, len aby bol spokojný?

Vždy sa snažíme, aby bol zákazník spokojný. Na mojej pozícii nie je prijateľné hádať sa so zákazníkom, práve naopak, vždy sa mu snažím čo najviac vyhovieť. Aj keď viem, že pravda je na našej strane, niekedy musím ustúpiť.

Situácia, ktorú si opísal, sa, bohužiaľ, stáva niekedy tiež. Spomínam si, že raz k nám do prevádzky prišli dvaja mladí ľudia a tvrdili, že sme im do objednávky nezabalili sendvič. Vtedy som pracovala s kolegyňou, ktorá má super pamäť a bola si istá, že ho zbalila. Dokonca ani na stole s objednávkami nebol, pričom takmer vždy, keď na niečo zabudneme, zostane to práve tu. Vedeli sme teda, že ho určite dostali. Začali sa však rozčuľovať a tvrdiť, že sme im ho tam úmyselne nechceli dať. V takomto prípade nemáme na výber a situáciu musíme vyriešiť k ich spokojnosti – čiže im pripraviť nové jedlo. 

McDonald's
Zdroj: McDonald's Slovensko

Koľko si dokážeš v McDonald’s mesačne zarobiť?

Keďže študujem, momentálne pracujem len štyri dni v týždni – od štvrtka do nedele. Štvrtok a piatok pritom robím päťhodinové zmeny a cez víkend osem. Za soboty a nedele mám aj víkendové príplatky, pričom ak takto ťahám celý mesiac, zarobím si niečo vyše 700 €.

Jediné, čo sme v Avione museli riešiť, bolo, že sa okolo prevádzky obšmietali ľudia bez domova či deti žijúce v okolí a vyjedali nám zvyšky z tácok.

O jedle z McDonald’s koluje na internete množstvo mýtov. Jedným z nich je, že v strednom aj v malom menu sa nachádza rovnaké množstvo hranoliek. Ako to je v skutočnosti?

Samozrejme, nie je to pravda. Krabičky sa od seba viditeľne veľkostne líšia a napĺňame ich s dávkovačmi. Spomínam si, že keď som bola prvýkrát na hranolkách, sama som si to vyskúšala, lebo sa ma na to každý pýtal.

Odporúčané
Parádne steaky, výberová káva a luxusné drinky. V Urban Beach House na nábreží Dunaja si vychutnáš dokonalý chill Parádne steaky, výberová káva a luxusné drinky. V Urban Beach House na nábreží Dunaja si vychutnáš dokonalý chill 21. februára 2024, 10:00

Na naberanie hranoliek používame naberačku, pričom ak vieme, že naberáme do malého vrecka, nenaplníme ju ani do polovice. Pri strednom vrecku je už plná presne do polovice a pri veľkom sa z nej hranolky až sypú.

Rovnako to platí aj pri čapovaných nápojoch, o ktorých koluje rovnaký mýtus. Na plnenie pohárov totiž používame automatickú napájačku, ktorá presne vie, aké množstvo nápoja má načapovať v závislosti od ich veľkosti. Lož je aj to, že bez ľadu dostane zákazník viac nápoja než s ľadom. Z vizuálnej stránky ľad logicky nadvihuje hladinu, ale množstvo načapovaného nápoja zostáva rovnaké s ním aj bez neho.   

Koľko nedojedeného jedla po zákazníkoch musíte vyhadzovať?

Niekedy sa stane, že si zákazník objedná niečo nové, čo nikdy nejedol, nechutí mu to a po jednom hlte sa jedla už nedotkne. Čiže áno, stáva sa, že ľudia nechávajú aj celé burgery, iní len nevládzu dojesť a niektorí zase zjedia úplne všetko – čo nás vždy najviac teší. Nepredpokladám, že by sa vyhadzovali obrovské množstvá jedla, no ja do toho až tak nevidím. Ide skôr o otázku k pracovníkom z lobby, ktorí zbierajú po zákazníkoch tácky.

Spomínam si, že keď som pracovala v kuchyni a cítila neokorenené a neochutené mäso v grile, tak som Big Mac mesiac nezjedla.

Myslíš si teda, že ľudia plytvajú jedlom?

Niekedy dosť – závisí to od konkrétnych zákazníkov. Chodia k nám ľudia, ktorí si objednajú dve menu, k tomu milkshake, zmrzlinu a všetko zjedia. Ďalší ledva dojedia jeden malý burger a stačí im to.

Máš aj vtipné príhody s mladými ľuďmi, ktorí k vám zavítajú v noci?

Na Triblavine, kde momentálne brigádujem, sa nestáva, že by k nám chodili jesť ľudia z nejakej párty. Spomínam si však, že raz ráno o siedmej k nám prišiel mladý chalan, z ktorého razil alkohol. Vzadu na neho čakala celá partia, pričom sa nakoniec vysvetlilo, že išli zo stužkovej. Keď som však pracovala ešte v Avione, bolo toho určite viac, pretože bol dlhšie otvorený.

Alexandra si prácu pochvaľuje.
Alexandra si prácu pochvaľuje. Zdroj: Archív/Alexandra

Ľudia potúžení alkoholom však väčšinou nerobia žiadne problémy a nebývajú agresívni. Skôr sú len vtipní. Jediné, čo sme v Avione museli riešiť, bolo, že sa okolo prevádzky obšmietali ľudia bez domova či deti žijúce v okolí a vyjedali nám zvyšky z tácok. Riešili sme to s nimi vždy slušne a snažili sme sa, aby to nijakým spôsobom neovplyvnilo zákaznícku skúsenosť.

Nelezie ti jedlo z McDonald’s už hore krkom? 

Vôbec. Toto je podľa mňa ďalší mýtus, že ak tu niekto pracuje, stratí chuť na naše jedlo. Samozrejme, záleží na tom, aký má človek žalúdok. Ja som s tým nikdy nemala problém, práve naopak, keď som videla pripravené hranolky či Big Mac, ako sa k nám kĺžu dole po pulte, vyhladla som. (smiech)

Odporúčané
Ervín z Banchanu: Predtým než som si otvoril kórejské bistro v Bratislave, predával som v Kórei trdelníky Ervín z Banchanu: Predtým než som si otvoril kórejské bistro v Bratislave, predával som v Kórei trdelníky 15. februára 2024, 14:05

Spomínam si, že keď som pracovala v kuchyni a cítila neokorenené a neochutené mäso v grile, tak som Big Mac mesiac nezjedla. To bolo však spôsobené tým, že mne mäso samo osebe príliš nevonia. Inak mi naše jedlo stále chutí. (smiech)

Domov
Zdieľať
Diskusia