Ako si Kanye v priebehu dvoch mesiacov pohneval značky a urobil si nepriateľov medzi celebritami? A čo s ním bude ďalej?
S Kanye Westom pre jeho nenávistné a antisemitské výroky postupne ukončili spolupráce Adidas, Balenciaga či GAP. Hoci je raper svojimi kontroverznými výstupmi v priebehu svojej kariéry dobre známy, kauza posledných týždňov mu môže vážne poškodiť renomé až tak, že s ním už zrejme nikto nebude chcieť spolupracovať.
Pochopiť aktuálnu situáciu vo veci Yeho, orientovať sa v slede udalostí, nadväzností či v dosahu jeho konania a vyjadrení, môže byť pre mnohých viac než komplikované. Za posledné mesiace sa totiž toho udialo toľko, že pre množstvo ľudí sa celá situácia stala chaotická.
Refresher preto vytvoril podrobnú časovú os dôležitých udalostí o kauzách, ktoré posledné mesiace sprevádzajú chicagskeho rapera, aj o tom, aký vplyv mali jeho jednotlivé vyjadrenia a akými krokmi naňho zareagovali jednotlivé spoločnosti či svetové celebrity.
Udalosti opisujeme chronologicky od konca augusta 2022 až po súčasnosť a s dôležitým kontextom. Ako si Kanye v priebehu dvoch mesiacov pohneval značky a urobil si nepriateľov medzi celebritami? Sleduj vývoj kauzy na časovej osi.
Firmám sa oplatí s Kanyem nespolupracovať aj napriek ušlému zisku
Okrem časovej osi ti ponúkame aj pohľad na problematiku okom odborníka na komunikáciu. O kauze rapera sme sa rozprávali s Gabrielom Tóthom z PR a digitálnej agentúry Katedra Komunikácie.
Podľa Tótha robia firmy správne kroky, keď rušia spolupráce s Westom, a to aj napriek ušlému zisku (Adidas tak totiž príde o 2 miliardy dolárov ročne). „Aj keď krátkodobo prichádzajú o peniaze, z dlhodobého pohľadu by ich spolupráca s takouto kontroverznou osobou mohla poškodiť ešte viac,“ tvrdí odborník na komunikáciu.
Spoločnosti sú podľa neho dnes pod obrovským drobnohľadom verejnosti a nemôžu si dovoliť podporovať toxické názory bez toho, aby čelili potenciálnemu bojkotu zákazníkov či zamestnancov.
Aj napriek Kanyeho kontroverziám však jeho fanúšikovia paradoxne pribúdajú. Na Instagrame mu od začiatku kauzy stúpli sledovatelia dokonca takmer o dva milióny. Počet sledovateľov podľa Tótha odráža skôr záujem o jeho kontroverznosť, nie celkovú obľubu.
„Ľudia sú zvedaví, neznamená to však automaticky, že West má na nich vplyv ako influencer. Podobný príklad bol na Slovensku v podobe Plačkovej, takisto jej počet sledovateľov stúpol po zatknutí, ale na jej dôveryhodnosť to nemalo pozitívny vplyv,“ spomína expert.
Z pohľadu marketingu sa West stáva toxickým, najbližšie mesiace môže na spolupráce zabudnúť
Súčasne je otázkou, čo bude nasledovať. Kanyemu totiž reálne hrozí, že zostane „cancelnutý“, čo by mu mohlo ubrať nielen na hodnote jeho mena, ale aj na hodnote bankového účtu. Gabriel Tóth z Katedry Komunikácie tvrdí, že z pohľadu marketingu sa West stáva toxickým a najbližšie mesiace môže na spolupráce zabudnúť.
„Z veľkých značiek si neviem predstaviť, že by ho v dohľadnom čase niekto oslovil. Jeho aktuálne kroky ho vytláčajú stále viac na názorový okraj a z pohľadu marketingu sa stáva toxickým. Nie je vylúčené, že v budúcnosti vykoná nejakú formu pokánia a jeho marketingový potenciál opäť stúpne. Nemyslím si však, že je to otázka najbližších mesiacov,“ vysvetľuje odborník.
Ak si odmyslíme Westov psychologický profil (trpí totiž bipolárnou poruchou), tak to podľa Tótha skôr pripomína snahu zaujať a byť kontroverzným za každú cenu. „Jeho názory sa každú chvíľu menia a neustále prichádza s aktivitami, ktoré by ho mali udržať v centre pozornosti, ako napríklad kúpa sociálnej siete pre pravicový antisystém Parler. Cenou za túto snahu zaujať je vytlačenie na názorový okraj spoločnosti,“ uzatvára expert.