Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
28. októbra 2022, 9:30
Čas čítania 7:20
Denisa Šútorová

13 zaujímavostí o džínsoch, ktoré si zrejme netušil. Ktoré sú najpredávanejšie a ktoré značky šetria prírodu?

13 zaujímavostí o džínsoch, ktoré si zrejme netušil. Ktoré sú najpredávanejšie a ktoré značky šetria prírodu?
Zdroj: Unsplash/Waldemar Brandt
MÓDA MÓDA
Uložiť Uložené

Sú trendy, no zároveň nadčasové, v dnešné dni zažiariš s ich širokým strihom a vybrať si môžeš z viacerých slávnych značiek. Prečítaj si, prečo ich kedysi zakázali v školách a prečo nie sú šetrné k životnému prostrediu.

Ikonické modré džínsy si v posledných dvoch storočiach osvojili baníci, kovboji, hollywoodske legendy, rebeli z kontrakultúry, rockové hviezdy ako Rolling Stones či Elvis Presley a dizajnéri high fashion. Taký dokonalý vynález – azda najznámejšie nohavice sveta zmenili aj prepísali históriu a dnes si bez nich nevieš predstaviť šatník. Slávny návrhár Yves Saint Laurent o nich povedal: „Často som hovoril, že by som si prial, aby som vynašiel modré džínsy práve ja. Majú výraz, skromnosť, sexappeal, jednoduchosť – všetko, v čo dúfam ja vo svojom oblečení.“

Štatisticky každý Američan vlastní v priemere sedem kusov modrých džínsov. V Spojených štátoch sa okrem toho ročne predá približne 450 miliónov párov džínsov.

Džínsy patria k najikonickejším modelom nohavíc. Kedysi vznikli ako odev pre robotníkov, dnes sú neodmysliteľnou súčasťou moderného šatníka.
Džínsy patria k najikonickejším modelom nohavíc. Kedysi vznikli ako odev pre robotníkov, dnes sú neodmysliteľnou súčasťou moderného šatníka. Zdroj: Getty Images/NCP/Star Max

Zďaleka to s nimi však nie je až také ružové, ako sa zdá. Alebo v tomto prípade, indigovomodré. Prečítaj si, prečo ich kedysi zakázali v školách a prečo nie sú šetrné k životnému prostrediu. 

V Refresheri ti radi prinášame zaujímavé príbehy o histórii značiek a zaujímavosti z módneho a umeleckého priemyslu.
Viac podobných článkov nájdeš v tejto sekcii.
Ak sa chceš dostať k neobmedzenému obsahu, staň sa členom klubu REFRESHER+.

1. Montérky do pása

Zrod najslávnejšieho typu nohavíc, modrých džínsov, sa pripisuje nemeckému obchodníkovi Levimu Straussovi a krajčírovi Jacobovi Davisovi, ktorí si ich spoločne v roku 1873 dali patentovať v San Franciscu.

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by LEVI'S VINTAGE CLOTHING (@levis.vintage.clothing)


Strauss sa tam presťahoval počas zlatej horúčky za víziou splniť si americký sen a otvoril západnú pobočku rodinného obchodu s textilom. Jedným z jeho zákazníkov údajne bol práve Davis, krajčír z Nevady, ktorý sa sústredil na výrobu funkčných predmetov ako stany, prikrývky pre kone a plachty na vozy.

Celý príbeh sa začal, keď si uňho jedného dňa zákazník objednal pracovné nohavice, ktoré mali byť odolné voči podmienkam v práci. Najstarší model levisiek vyzdražili na nedávnej aukcii, ktorú organizoval lovec vintage denimových odevov Brit Eaton, a to takmer za 76 000 dolárov.

Davis ich vyrobil práve z džínsoviny, ktorú kúpil u Straussa, a spevnil ich umiestnením medených nitov na vrecká a spodnú časť zapínania nohavíc. Keďže Davis nemal na podnikanie peniaze, oslovil práve Straussa, ktorý sa s nadšením stal jeho partnerom a poskytol finančné prostriedky. Spoločne si tak dali patentovať džínsy, ktoré štruktúrou a dizajnom poznáme dnes. V tom čase však boli známe pod menom „montérky do pása“. 

2. Rifľovina sa vyrábala už 15. storočí

Rifľovina sa však už predtým, ako ju zdokonalil Strauss, vyrábala na francúzsko-talianskom území, a to ešte v 15. storočí. Stavitelia a obchodníci v talianskom Janove používali materiál, ktorý sa podobá dnešnej rifľovine vyrábanej z pevnej bavlnenej látky.

Bol hrubý a pevný, no zároveň lacný a chránil tovar pred poškodením. Názov jeans – džínsy – je preto odvodený od francúzskeho názvu Gênes (v preklade mesto Janov), po francúzsky sa vyslovuje „žen“, po anglicky zase „džíns“. Iný názov pre džínsy – denim – je zase odvodený od francúzskeho mesta Nîmes (čítaj nym), kde sa tento materiál vyskytoval tiež. 

3. Hlavný pracovný odev baníkov a robotníkov

V priebehu desaťročia došlo k zlepšeniam dizajnu. Strauss na džínsy pridal dvojitý oblúk prešívania, aby dosiahol ešte lepšie spevnenie, a taktiež pútka na opasok. Na niektorých modeloch nahradil zipsy gombíkmi.


Na leviskách sa v tom čase začal objavovať aj dobre známy červený štítok, ktorý je poznávacím znamením značky – našitý bol vedľa zadného vrecka. Na nohavice sa najskôr používali dve hlavné farby: hnedá a indigová modrá. Práve tento odtieň modrej sa stal bestsellerom, pretože dokonale skrýval nečistoty.

Džínsy vznikli pôvodne ako odev pre baníkov a robotníkov pracujúcich v ťažkých podmienkach. Indigová farba dokázala totiž dokonale skrývať ušpinenie a denim bol zároveň cenovo dostupný materiál.
Džínsy vznikli pôvodne ako odev pre baníkov a robotníkov pracujúcich v ťažkých podmienkach. Indigová farba dokázala totiž dokonale skrývať ušpinenie a denim bol zároveň cenovo dostupný materiál. Zdroj: Youtube/Levi's

Začiatkom 20. storočia boli levisky najpopulárnejším a najžiadanejším mužským pracovným odevom v USA. Nielenže bola rifľovina odolnejšia a pevnejšia ako ostatné látky, ktoré sa predtým využívali na výrobu pracovných odevov, bola aj lacnejším variantom, píše Vogue.

Nosili ich baníci, robotníci, drevorubači, železiari či farmári. Postupne začali tento nohavicový hit reprodukovať aj iní výrobcovia pod vlastnými značkami. V roku 1895 vstúpil na trh OshKosh B’Gosh, zameraný na detské odevy, Blue Bell (dnes už poznáš pod menom Wrangler) v roku 1904 a v roku 1911 Lee Marcantile.

4. Džínsy ako znak pôvodu

Počas prvej svetovej vojny sa okrem levisiek vyrábali aj džínsy značky Lee Union-Alls, ktoré nosili vojnoví robotníci. Počas druhej svetovej vojny sa do popredia okrem klasických montérok do pása dostali aj klasické montérky s povestnými trakmi a zakrývali tak vrchnú časť tela, vďaka čomu bol odev ešte viac chránený pred ušpinením.

Americkí vojaci, ktorí slúžili v Európe a Japonsku, často nosili džínsy, keď boli mimo služby, aby ukázali, že sú Američania. Džínsy sa totiž stali ich kultúrnym znamením

5. Preslávil ich Hollywood

Hollywood pomohol zromantizovať modré džínsy v dvadsiatych a tridsiatych rokoch 20. storočia tým, že ich obliekol na mužské idoly v kovbojských filmoch. Nosili ich John Wayne či Gary Cooper. Tento nový imidž oslovil najmä mužských zákazníkov, ktorí hľadali neformálne oblečenie na voľný čas, na víkendy či sviatky. Práve vďaka westernom sa džínsy nazývajú aj texasky.

John Wayne vo svojom kostýme pri natáčaní filmu Prepadnutie.
John Wayne vo svojom kostýme pri natáčaní filmu Prepadnutie. Zdroj: Getty Images/Bettmann


Ženské publikum na džínsy navnadili herečky Ginger Rogers či Carole Lombard, ale aj najznámejší módny časopis Vogue, ktorý ich označil v tridsiatych rokoch 20. storočia za „západný šik“. Návrhárka Claire McCardell zase predstavila model denimových šiat s názvom popover, ktoré sa tešili veľkej popularite.

6. Každý chcel byť ako James Dean 

V päťdesiatych rokoch sa džínsy spopularizovali a stali sa obrazom sexappealu vďaka vtedajším idolom ako Marlon Brando a James Dean. Aj vďaka nim sa však začali pomaly, ale isto stávať symbolom rebelujúcej mládeže. Rebelský charakter denimu pokračoval aj v šesťdesiatych a sedemdesiatych rokoch. Začal sa totiž spájať s rockandrollovými hviezdami ako Elvis Presley, Beatles, Rolling Stones, ale aj protivojnovým hnutím a feminizmom – mnohé ženy ich nosili v rámci hnutia za oslobodenie žien a presadenie rodovej rovnosti. Niektoré stredné školy odev dokonca zakázali.

Rifle milovala aj slávna Marilyn Monroe. Ženy ich v tom čase nosili aj ako symbol rebelstva, rodovej rovnosti a feminizmu.
Rifle milovala aj slávna Marilyn Monroe. Ženy ich v tom čase nosili aj ako symbol rebelstva, rodovej rovnosti a feminizmu. Zdroj: Getty Images/John Swope

Aj keď Vogue dal džínsom zelenú už dávno predtým, módne značky sa o ne začali skutočne zaujímať až koncom sedemdesiatych rokov. Napríklad značka Fiorucci navrhla džínsy Buffalo 70, ktoré mali tmavú farbu, priliehavý strih a vysokú cenu. Boli exkluzívne a nedostupné pre mnohých ľudí, ktorým sa džínsy pôvodne predávali.

7. Na módnu prehliadku ich dostal až Calvin Klein

Calvin Klein sa v roku 1976 totiž stal prvým dizajnérom v histórii, ktorý ich zahrnul do svojej prehliadky a predstavil ich na móle.

V osemdesiatych rokoch sa stali zmyselným a mainstreamovým produktom najmä vďaka provokatívnej kampani Calvina Kleina s Brooke Shields a zmyselnej reklame Claudie Shiffer pre značku Guess. Do deväťdesiatych rokov vstúpili s džínsami na trh aj luxusné módne domy ako Dior, Versace a Dolce & Gabbana.


V tomto období boli moderné najmä široké strihy s nízkym sedom. Hipsteri v tom čase preferovali tmavý denim a popové hviezdy zase zvonový strih. Štýl hippie presadil na džínsoch kvetinové vzory.

8. U nás vďaka Tuzexu

Určite ti tvoji rodičia aspoň raz spomenuli, ako v Tuzexe nakupovali za bony. Tento zahraničný maloobchod, ktorý predával tovar kapitalistických krajín, priniesol na Slovensko exkluzívne modely. Nakúpiť si si mohol elektroniku či automobily, ale aj potraviny a oblečenie. Jedným z produktov boli najmä legendárne džínsy, ktoré sa u nás objavili v roku 1968, a to pod talianskou značkou Rifle. Práve tak sa im u nás hovorí dodnes. 

9. Nie každý denimový outfit bol stávkou na istotu

V deväťdesiatych rokoch, ale aj dnes ich miluje Johnny Depp či Brad Pitt, začiatkom roku 2000 sa džínsy podarilo spopularizovať najmä vďaka popovým hviezdam ako Britney Spears, Christina Aguilera, ale aj skupine Destiny’s Child, v ktorej začínala Beyoncé. Okrem zvonového strihu boli trendy aj bootcut rifle, ktoré sa pri členku mierne rozširujú, a, samozrejme, bedrové džínsy. Koncom roka svoj veľký comeback zažili aj džínsy v trojštvrtinovej dĺžke.

Justin Timberlake a Britney Spears zahviezdili v denime na American Music Awards 2021.
Justin Timberlake a Britney Spears zahviezdili v denime na American Music Awards 2021. Zdroj: Getty Images/Jeffrey Mayer

Len málo momentov na červenom koberci definovalo módu celej dekády tak ako dvojica Britney Spears a Justin Timberlake, ktorí v tom čase tvorili pár. Na odovzdávanie cien American Music Aawards 2001 prišli obaja od hlavy po päty v džínsových outfitoch. Britney si obliekla patchworkové džínsové šaty a Justin zase svetlé kanadské tuxedo a kovbojský klobúk. Ich outfit doteraz patrí medzi najhoršie v dejinách červených kobercov.

Aj diva Beyoncé sa pričinila o preslávenie denimu. V 90. rokoch aj začiatkom nového milénia hviezdila v skupine Destiny’s Child.
Aj diva Beyoncé sa pričinila o preslávenie denimu. V 90. rokoch aj začiatkom nového milénia hviezdila v skupine Destiny’s Child. Zdroj: Getty Images/Jeremy Bembaron


10. Levisky sú stále číslo jeden

Záujem o prémiovú džínsovinu vzrástol na začiatku 21. storočia, keď sa do popredia dostali aj značky 7 for all Mankind, Citizens of Humanity a Hudson Jeans. Podľa štatistík The NPD Group, ktorá hodnotí príjem z predaja v USA, boli v roku 2021 ocenené prestížnou cenou Denim Retail Performance Awards momentálne najtrendujúcejšie značky. 

AG vyhrala v kategórii najlepšej značky džínsov s cenou pod 100 dolárov (a niekedy sa pohybujúcej okolo 100 dolárov). Najlepšou značkou plus size dámskych džínsov bola Gloria Vanderbilt, najlepšie luxusné pánske džínsy sú Amiri a v kategórii tých dámskych získal cenu Bruno Cuccinelli. Všeobecne bola za najlepšiu značku džínsov označená práve tá, ktorá to kedysi dávno celé začala – Levi’s.

Dnes sa veľkej popularite tešia aj American Eagle (s cenami začínajúcimi od približne 25 dolárov a končiacimi približne na 75 dolároch) či Abercrombie & Fitch (s cenami okolo 50 až 100 dolárov). Zárukou kvality je aj holandská značka G-Star.

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by G-Star RAW (@gstarraw)



11. Osvetu plus size džínsom robí aj Kardashianka

Good American, módna značka džínsov, ktorú založili americká hviezda Khloé Kardashian a podnikateľka Emma Grede, zarobila podľa Business of Fashion v prvý deň svojho fungovania a pri uvedení na trh milión dolárov. Filozofiou jej značky je pozitívny prístup k svojmu telu a inklúzia. Ceny sa pohybujú približne okolo 200 až 300 dolárov, no oplatí sa počkať aj na výpredaj.

Khloé sa inšpirovala osobnými skúsenosťami a frustráciou, ktorú pre svoju konfekčnú veľkosť zažívala po celý život. Aj keď sa momentálne pýši perfektnou a vyšportovanou postavou, Good American má ženám dodávať sebavedomie bez ohľadu na veľkosť, ktorú nosia, a búra nezdravé stereotypy popkultúry. V interview pre Harpers Bazaar prezradila, že veľkostí od 0 po 24 nepovažuje za nadrozmerné, ale pre bežné ženy normálne.

Osvetu plus size veľkostiam džínsov robí aj Khloé Kardashian so svojou značkou Good American.
Osvetu plus size veľkostiam džínsov robí aj Khloé Kardashian so svojou značkou Good American. Zdroj: Instagram/Good American
 

12. Trendy, no nie eco-friendly

Tradične sa denim vyrába z bavlneného vlákna, no, žiaľ, nepatrí k štandardne udržateľným materiálom. Štúdia spoločnosti Levi Strauss & Co zistila, že výroba jedného páru modelu levisiek 501 si vyžaduje 3 781 litrov vody. Berúc do úvahy, že momentálne nemá viac ako 10 percent svetovej populácie prístup k pitnej vode, je toto číslo doslova alarmujúce. Pakistan patrí medzi najväčších pestovateľov bavlny, no roky trpí krízou dostupnosti pitnej vody.

Spotreba vody nie je jediným etickým problémom denimu. Zatiaľ čo bavlna zaberá len 2,5 percenta poľnohospodárskej pôdy, jej výroba si vyžaduje veľké množstvo insekticídov. Tie môžu byť vysoko toxické a vytvárať nebezpečné pracovné prostredie pre pestovateľov bavlny. Navyše okrem pesticídov aplikovaných pri pestovaní bavlny sa škodlivé chemikálie používajú aj v procese farbenia džínsov. Nachádzajú sa prevažne v indigovej farbe. Tá znečisťuje okolitú pôdu či vodné systémy a následne tak ohrozuje aj kvalitu pestovaných potravín a už spomínané zdravie pracovníkov.

13. Svitá na lepšie časy, no pomaly

Niektoré zodpovedné alebo o čosi zodpovednejšie značky sa posúvajú smerom k udržateľnejším materiálom, ako sú napríklad BCI bavlna, organická či recyklovaná bavlna, recyklovaný polyester či elastan alebo dokonca konope. Okrem toho sa využívajú aj umelo vytvorené celulózové vlákna ako TENCE Lyocell či TENCEL Modal. 

Anketa:
Koľko párov džínsov vlastníš ty ?
Viac ako tri páry.
Viac ako päť párov.
Menej ako tri páry.
Viac ako tri páry.
48 %
Viac ako päť párov.
38 %
Menej ako tri páry.
14 %


Džínsy z udržateľnejších materiálov sú však drahšie. Okrem toho, že sú ťažšie dostupné, ani nedokážu pokryť celosvetovú výrobu. Ak si môžeš dovoliť za džínsy zaplatiť okolo 200 eur a viac, potom ti odporúčame značky ako ÉTICA s americkou výrobou, ROZENBROEK vyrábané vo Veľkej Británii či dánsku značku Organic Basics.

Domov
Zdieľať
Diskusia