Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Pozri si naše tipy na darčeky, ktoré by sme si kúpili aj my 🤩
28. októbra 2022 o 9:30
Čas čítania 7:20
Denisa Šútorová

13 zaujímavostí o džínsoch, ktoré si zrejme netušil. Ktoré sú najpredávanejšie a ktoré značky šetria prírodu?

13 zaujímavostí o džínsoch, ktoré si zrejme netušil. Ktoré sú najpredávanejšie a ktoré značky šetria prírodu?
Zdroj: Unsplash/Waldemar Brandt
MÓDA MÓDA
Uložiť Uložené

Sú trendy, no zároveň nadčasové, v dnešné dni zažiariš s ich širokým strihom a vybrať si môžeš z viacerých slávnych značiek. Prečítaj si, prečo ich kedysi zakázali v školách a prečo nie sú šetrné k životnému prostrediu.

Ikonické modré džínsy si v posledných dvoch storočiach osvojili baníci, kovboji, hollywoodske legendy, rebeli z kontrakultúry, rockové hviezdy ako Rolling Stones či Elvis Presley a dizajnéri high fashion. Taký dokonalý vynález – azda najznámejšie nohavice sveta zmenili aj prepísali históriu a dnes si bez nich nevieš predstaviť šatník. Slávny návrhár Yves Saint Laurent o nich povedal: „Často som hovoril, že by som si prial, aby som vynašiel modré džínsy práve ja. Majú výraz, skromnosť, sexappeal, jednoduchosť – všetko, v čo dúfam ja vo svojom oblečení.“

Štatisticky každý Američan vlastní v priemere sedem kusov modrých džínsov. V Spojených štátoch sa okrem toho ročne predá približne 450 miliónov párov džínsov.

Džínsy patria k najikonickejším modelom nohavíc. Kedysi vznikli ako odev pre robotníkov, dnes sú neodmysliteľnou súčasťou moderného šatníka.
Džínsy patria k najikonickejším modelom nohavíc. Kedysi vznikli ako odev pre robotníkov, dnes sú neodmysliteľnou súčasťou moderného šatníka. Zdroj: Getty Images/NCP/Star Max

Zďaleka to s nimi však nie je až také ružové, ako sa zdá. Alebo v tomto prípade, indigovomodré. Prečítaj si, prečo ich kedysi zakázali v školách a prečo nie sú šetrné k životnému prostrediu. 

V Refresheri ti radi prinášame zaujímavé príbehy o histórii značiek a zaujímavosti z módneho a umeleckého priemyslu.
Viac podobných článkov nájdeš v tejto sekcii.
Ak sa chceš dostať k neobmedzenému obsahu, staň sa členom klubu REFRESHER+.

1. Montérky do pása

Zrod najslávnejšieho typu nohavíc, modrých džínsov, sa pripisuje nemeckému obchodníkovi Levimu Straussovi a krajčírovi Jacobovi Davisovi, ktorí si ich spoločne v roku 1873 dali patentovať v San Franciscu.

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by LEVI'S VINTAGE CLOTHING (@levis.vintage.clothing)


Strauss sa tam presťahoval počas zlatej horúčky za víziou splniť si americký sen a otvoril západnú pobočku rodinného obchodu s textilom. Jedným z jeho zákazníkov údajne bol práve Davis, krajčír z Nevady, ktorý sa sústredil na výrobu funkčných predmetov ako stany, prikrývky pre kone a plachty na vozy.

Odporúčané
Parfumy Off-White™, PIGMENTARIUM alebo Kintsugi sú ako tekuté zlato. Spoznaj tieto originálne vône Parfumy Off-White™, PIGMENTARIUM alebo Kintsugi sú ako tekuté zlato. Spoznaj tieto originálne vône 11. decembra 2024 o 9:00

Celý príbeh sa začal, keď si uňho jedného dňa zákazník objednal pracovné nohavice, ktoré mali byť odolné voči podmienkam v práci. Najstarší model levisiek vyzdražili na nedávnej aukcii, ktorú organizoval lovec vintage denimových odevov Brit Eaton, a to takmer za 76 000 dolárov.

Davis ich vyrobil práve z džínsoviny, ktorú kúpil u Straussa, a spevnil ich umiestnením medených nitov na vrecká a spodnú časť zapínania nohavíc. Keďže Davis nemal na podnikanie peniaze, oslovil práve Straussa, ktorý sa s nadšením stal jeho partnerom a poskytol finančné prostriedky. Spoločne si tak dali patentovať džínsy, ktoré štruktúrou a dizajnom poznáme dnes. V tom čase však boli známe pod menom „montérky do pása“. 

2. Rifľovina sa vyrábala už 15. storočí

Rifľovina sa však už predtým, ako ju zdokonalil Strauss, vyrábala na francúzsko-talianskom území, a to ešte v 15. storočí. Stavitelia a obchodníci v talianskom Janove používali materiál, ktorý sa podobá dnešnej rifľovine vyrábanej z pevnej bavlnenej látky.

Bol hrubý a pevný, no zároveň lacný a chránil tovar pred poškodením. Názov jeans – džínsy – je preto odvodený od francúzskeho názvu Gênes (v preklade mesto Janov), po francúzsky sa vyslovuje „žen“, po anglicky zase „džíns“. Iný názov pre džínsy – denim – je zase odvodený od francúzskeho mesta Nîmes (čítaj nym), kde sa tento materiál vyskytoval tiež. 

3. Hlavný pracovný odev baníkov a robotníkov

V priebehu desaťročia došlo k zlepšeniam dizajnu. Strauss na džínsy pridal dvojitý oblúk prešívania, aby dosiahol ešte lepšie spevnenie, a taktiež pútka na opasok. Na niektorých modeloch nahradil zipsy gombíkmi.


Na leviskách sa v tom čase začal objavovať aj dobre známy červený štítok, ktorý je poznávacím znamením značky – našitý bol vedľa zadného vrecka. Na nohavice sa najskôr používali dve hlavné farby: hnedá a indigová modrá. Práve tento odtieň modrej sa stal bestsellerom, pretože dokonale skrýval nečistoty.

Džínsy vznikli pôvodne ako odev pre baníkov a robotníkov pracujúcich v ťažkých podmienkach. Indigová farba dokázala totiž dokonale skrývať ušpinenie a denim bol zároveň cenovo dostupný materiál.
Džínsy vznikli pôvodne ako odev pre baníkov a robotníkov pracujúcich v ťažkých podmienkach. Indigová farba dokázala totiž dokonale skrývať ušpinenie a denim bol zároveň cenovo dostupný materiál. Zdroj: Youtube/Levi's

Začiatkom 20. storočia boli levisky najpopulárnejším a najžiadanejším mužským pracovným odevom v USA. Nielenže bola rifľovina odolnejšia a pevnejšia ako ostatné látky, ktoré sa predtým využívali na výrobu pracovných odevov, bola aj lacnejším variantom, píše Vogue.

Odporúčané
Toto sú TOP módne spolupráce roku 2024. Objav hriešnu spodnú bielizeň od Rihanny pre Diesel či luxusnú kolekciu Kith x Armani Toto sú TOP módne spolupráce roku 2024. Objav hriešnu spodnú bielizeň od Rihanny pre Diesel či luxusnú kolekciu Kith x Armani 10. decembra 2024 o 11:00

Nosili ich baníci, robotníci, drevorubači, železiari či farmári. Postupne začali tento nohavicový hit reprodukovať aj iní výrobcovia pod vlastnými značkami. V roku 1895 vstúpil na trh OshKosh B’Gosh, zameraný na detské odevy, Blue Bell (dnes už poznáš pod menom Wrangler) v roku 1904 a v roku 1911 Lee Marcantile.

Pridaj sa do klubu REFRESHER+
Základné
5 €
Účtuje sa raz za 4 týždne
1,25 € / Týždeň
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Menej reklám
150 kreditov každé 4 týždne na nákup benefitov
Ročné - 17 %
60 € 50 €
Účtuje sa raz za rok
0,96 € / Týždeň
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Úplne bez reklám
2 000 kreditov ihneď na nákup benefitov
Zdieľanie článkov kamošom
Všetky možnosti predplatnéhoMám zľavový kód
Dokončením súhlasím s pravidlami a podmienkami portálu Refresher.
Pridaj sa do klubu REFRESHER+

Čo sa dozvieš po odomknutí?

  • Prečo džínsy nosili aj americkí vojaci.
  • V akom outfite spôsobili Justin Timberlake a Britney Spears šialenstvo na American Music Awards 2001.
  • Ktorý slávny návrhár ich dostal prvýkrát v histórii na mólo.
  • Ktorá značka džínsov je najlepšou na svete.
  • Kedy sa džínsy dostali na Slovensko a kde si ich mohol kúpiť.
  • Prečo boli džínsy symbolom rebelantstva a zakázali ich na stredných školách.
  • Čo na rifle hovoria ekológovia.
Dočítať článok
Máš už predplatné?
Prihlásiť sa
Dočítať článok
Poslať sms
Pošli SMS na 8877 s textom CLANOK 123042 a dočítaj tento článok.
Cena SMS za otvorenie článku je 3,50 € s DPH. Ako to funguje?
Odomknúť cez SMS
Tento článok
Poslať sms Ako to funguje?
Všetky články na mesiac
🤩 Len 1,50€ navyše
POSLAŤ SMS Ako to funguje?
Po odomknutí získaš
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Napr.: Celodenný Skipas v PARK SNOW Donovaly ZDARMA , Poukázka v hodnotě 200 korun na nákup v Furiosa alebo PPV kód na Oktagon 65
Zobraziť všetky (9)
Domov
Zdieľať
Diskusia