Privítaj formulu 1 na bežné cesty s päticou motorov.
Keď Mercedes-AMG v roku 2017 predstavil Project ONE, išlo o obrovskú senzáciu. Nemecký výrobca totiž doslova postavil automobil s pohonom formuly 1 na bežné cestné komunikácie. V čase odhalenia sa vravelo, že ešte nejde o úplne sériovú verziu, pretože tá mala prísť na trh približne rok nato.
To sa však nestalo, ba čo viac, za posledné roky nastalo okolo počinu Project ONE ticho. Na povrch sa tak začali dostávať špekulácie, či AMG úchvatný hyperšport (pre spoľahlivosť F1 techniky v sériovom aute a emisie) nezastavilo. V kontexte dnešnej doby by to asi ani neprekvapilo.
Lenže pred pár mesiacmi sa objavili náznaky toho, že Mercedes-AMG svoj ambiciózny projekt už čoskoro dotiahne do finále. Potvrdil to nedávno aj sám šéf značky Ola Källenius, ktorý úprimne vyhlásil, že museli byť opití, keď tento projekt schvaľovali, no predsa len sa ukáže v produkčnej podobe pod prostým názvom ONE.
Stalo sa tak dnes, presne 1. júna na 55. výročie založenia značky AMG, no a čuduj sa svete, my naozaj spoznávame vozidlo s bežnou cestnou homologizáciou a zároveň s motorom z F1.
Z vizuálnej stránky sú v porovnaní s pôvodným prototypom zmeny naozaj len v drobnostiach. Sme tak svedkami nových aerodynamických krytov diskov a hŕstky pozmenených detailov, ktoré súvisia najmä s aktívnou aerodynamikou a chladením pohonnej sústavy. Tá pochádza priamo od kráľovnej motošportu – srdcom je 1,6-litrový šesťvalec s výkonom 422 kW/574 koní, ktorý dokáže točiť až 11 000 ot./min. (!) a ktorému sekunduje štvorica elektromotorov:
- MGU-FL – na prednom ľavom kolese, 120 kW/163 koní
- MGU-FR – na prednom pravom kolese, 120 kW/163 koní
- MGU-K – pripojený na kľukový hriadeľ, 120 kW/163 koní
- MGU-H – integrovaný v turbodúchadle, 90 kW/120 koní
Výsledný výkon celej sústavy je až 782 kW/1 063 koní. Z pokoja na rýchlosť 100 km/h vystrelí ONE len za 2,9 s, rýchlosť 200 km/h sa na tachometri objaví len za 7 sekúnd a magickú hranicu 300 km/h prekoná za 15,6 s. Maximálna rýchlosť je 352 km/h.
1 695-kilogramový hyperšport je napokon vybavený 8,4 kWh akumulátorom, ktorý umožňuje čisto elektrickú jazdu na vzdialenosť približne 18 kilometrov. Aj vďaka hybridnej technológii, dvom katalizátorom a rovnako dvom filtrom pevných častíc dokáže ONE spĺňať prísne emisné normy. Pohonné ústrojenstvo umožňuje vektorovanie krútiaceho momentu, o samotné sprevodovanie sa pritom stará automatizovaná 7-stupňová manuálna prevodovka.
Extrémne unikátna pohonná jednotka si zároveň vyžaduje špeciálny postup štartovania – sprvoti sa o pohon starajú výlučne predné elektromotory. Po uvedení katalyzátorov do optimálnej teploty sa naštartuje benzínový šesťvalec, ktorý okrem pohonu v závislosti od režimu slúži aj na priebežné dobíjanie batérie.
Podľa režimov sa upravuje aj svetlá výška podvozka, príslušné motorové módy a nástup karbón-keramickej brzdnej sústavy – vpredu kotúče s rozmermi 398 × 38 mm, vzadu 380 × 34 mm. Hyperšport stojí na 19" diskoch vpredu a 20" vzadu, o obutie sa starajú pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2R M01 (285/35, resp. 335/30).
AMG garantuje výdrž pohonnej sústavy na minimálne 50-tisíc kilometrov, niet pochýb, že okolo hyperšportu sa bude krútiť tím mechanikov kvôli priebežným kontrolám či prípadným repasom.
Už v roku 2017 bol Mercedes-AMG ONE de facto beznádejné vypredaný, pričom podľa našich informácií jeden exemplár poputuje aj na Slovensko. To je rozhodne veľmi zaujímavá správa, najmä ak bude vyrobených len 275 kusov. Každý z nich pritom stál minimálne 2,25 milióna eur (bez DPH).