Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Utorok 24. 5. 2022 meniny má Ela

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Kultúra - Umenie

Slovenský umelec Asot Haas: NFT môžu prežiť tisíce rokov, ten materiál nezostarne ako klasický obraz (Rozhovor)

Pre Refresher porozprával o procese tvorby aj o novom projekte Epoch.

Martin Adam Pavlík
9. máj 2022, 9:30 Čas čítania: 8:58
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Slovenský umelec Asot Haas: NFT môžu prežiť tisíce rokov, ten materiál nezostarne ako klasický obraz (Rozhovor)
Zdroj: Refresher/Paulína Ščepková
Kultúra - Umenie
4
Martin Adam Pavlík
9. máj 2022, 9:30
Čas čítania: 8:58

Slovenský umelec Asot Haas: NFT môžu prežiť tisíce rokov, ten materiál nezostarne ako klasický obraz (Rozhovor)

Pre Refresher porozprával o procese tvorby aj o novom projekte Epoch.

Martin Adam Pavlík
9. máj 2022, 9:30
Čas čítania: 8:58
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Slovenský umelec Asot Haas: NFT môžu prežiť tisíce rokov, ten materiál nezostarne ako klasický obraz (Rozhovor)
Zdroj: Refresher/Paulína Ščepková
Odoberať newsletter REFRESHERu
10 najlepších člankov Refresheru, raz za týždeň. Ak ťa emaily prestanú baviť, tak ich kedykoľvek zrušíš. Zadaním emailu súhlasíš s podmienkami portálu.

Asot Haas (1981) je slovenský vizuálny umelec. Pri práci využíva nové technológie, vytvára optické ilúzie a neustále sa snaží posúvať hranice umenia. Ako sám vraví, je zástancom totálnej čistoty a pravdy v umení. Snaží sa, aby v jeho dielach nebolo nič zbytočné. Nedávno predstavil unikátny projekt Epoch vo svete NFT. K umeniu sa dostal cez rodinu, jeho pradedo bol významný sochár, prababka architektka, otec šperkár.

Haas najskôr študoval na strednej škole úžitkového výtvarníctva, v rokoch 2000 až 2007 pokračoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, kde prešiel viacerými ateliérmi. Po skončení vysokej školy sa zúčastnil na mnohých výstavách doma i v zahraničí. Svoje diela predstavil napríklad na Kube, vo Francúzsku, v Anglicku či v Ázii alebo USA.

S Asotom Haasom sme sa stretli v jeho bratislavskom ateliéri. Priblížil nám proces tvorby a prezradil, čo je preňho najťažšie a zároveň najdôležitejšie, ale aj to, v ktorej krajine sa počas výstavy svojich diel bál reakcií divákov. V Refresheri ti pravidelne prinášame rozhovory s inšpiratívnymi ľuďmi, tvorcami a umelcami. Ak chceš podporiť naše úsilie a získať neobmedzený prístup k článkom, pridaj sa do klubu Refresher+.

 

Umelec Asot Haas.
Umelec Asot Haas. Zdroj: Refresher/Paulína Ščepková

 

Pamätáte si na svoj prvý dotyk s umením?

Bolo to ešte v detstve. Keďže pochádzam z rodiny výtvarníkov, prakticky som vyrastal v ateliéroch. Bol som v komunite umelcov už od mala a mal som teda k umeniu odjakživa blízko.

 

Upútalo vás teda najmä výtvarné umenie?

Áno, ale začínal som ako môj pradedo s kameňosochárstvom ešte na strednej škole. Pokračoval som v tom aj na VŠVU. Tam som však študoval štyri ateliéry – Transport dizajn, Priemyselný dizajn, Sklo a končil som Socha, objekt, inštalácia. Na strednej škole som sa naučil remeslo, na vysokej škole som sa už tomu všetkému snažil dodať nejaký koncept, myšlienku, rukopis.

Diela Asota Haasa.
Diela Asota Haasa. Zdroj: archív Asota Haasa

 

Vašu tvorbu podľa mňa charakterizujú najviac slová precíznosť a presnosť. Ste perfekcionista?

Keď som končil vysokú školu, začal som si uvedomovať, že keď odídem ďalej do sveta, budem potrebovať vlastný rukopis. Vedel som, že sa niečím musím odlíšiť. Rozhodol som sa vrátiť, začať hľadať od počiatku, teda k základným geometrickým tvarom, ako sú kruh či štvorec, a zároveň hľadať komunikáciu medzi nimi.

Zároveň som si uvedomil, že som veľmi netrpezlivý človek. Preto som začal zapájať do procesu tvorby nové technológie, ktoré sa využívajú skôr v priemyselnej výrobe. Zároveň i moja diplomová práca sa zaoberala vývojom technológií a vplyvom na výtvarné umenie.

 

Všetky technológie, ktoré využívam, mám k dispozícii u seba. Je to preto, aby som mohol na celý proces dohliadať a kontrolovať kvalitu či mutovať samotné dielo do iných podôb. Je to teda aj oveľa interaktívnejšie a zároveň rýchlejšie. Kopec strojov je takých, že ide len o jeden kus na svete. Ja sám som niektoré stroje navrhol aj zrealizoval.

 

Ako by ste opísali váš proces tvorby?

Som zástancom totálnej čistoty a pravdy v umení. V konečnom diele by nemalo byť nič zbytočné. Som jeden z mála výtvarníkov, ktorí majú namiesto skicára počítač. Znamená to, že každé jedno moje dielo najskôr vzniká v PC, teda v istom softvéri. Tam ho navrhnem. Pre mňa práve ten softvér znázorňuje čistú pravdu.

Keď chcem vytvoriť nejaké simulácie častíc v priestore, nedokážem to spraviť tak, že si ich budem ručne kresliť ceruzkou do skicára. Používam teda rôzne skenery a softvéry, cez ktoré spomínané objekty mutujem, zrkadlím a tak ďalej. Často si dané softvéry navrhujem, týka sa to i hardvérov.

S Asotom Haasom sme sa stretli v jeho bratislavskom ateliéri.
S Asotom Haasom sme sa stretli v jeho bratislavskom ateliéri. Zdroj: Refresher/Paulína Ščepková

 

Čo všetko umelec potrebuje k tvorbe takýchto diel? 

Potrebuje k tomu špecifické technológie, prípadne ich potrebuje vlastniť. Ja som sa rozhodol ísť vlastnou cestou, preto všetky technológie, ktoré využívam, mám k dispozícii u seba. Je to preto, aby som mohol na celý proces dohliadať a kontrolovať kvalitu či mutovať samotné dielo do iných podôb. Je to teda aj oveľa interaktívnejšie a zároveň rýchlejšie. Kopec strojov je takých, že ide len o jeden kus na svete. Ja sám som niektoré stroje navrhol aj zrealizoval. Niektoré z tých strojov sa dokonca neskôr stali sochami.

NAČÍTAŤ ČLÁNOK BEZPLATNE
Predplať si REFRESHER+ a získaj ďalšie výhody

Tento článok dočítaš bezplatne, no s predplatným REFRESHER+ získaš prístup ku viac ako 3501 zamknutým článkom a dostaneš ďalšie benefity.

VIAC O PREDPLATNOM
Kedykoľvek ho jednoducho zrušíš
Už od 2.99 € mesačne
S REFRESHER+ môžeš čitať aj tieto články
Branislav Gröhling: Odchodmi z funkcií túto krízu v koalícii nevyriešime (Rozhovor) Branislav Gröhling: Odchodmi z funkcií túto krízu v koalícii nevyriešime (Rozhovor)
„Partner na mňa napľul počas intímností. Čo si o tom myslíte?“ Instagram Modrý komik zverejňuje bizarnosti z mamičkovského portálu„Partner na mňa napľul počas intímností. Čo si o tom myslíte?“ Instagram Modrý komik zverejňuje bizarnosti z mamičkovského portálu
Lou Ferrigno: život legendy, ktorej závidel aj Arnold SchwarzeneggerLou Ferrigno: život legendy, ktorej závidel aj Arnold Schwarzenegger
VIAC

 

Myslíte to tak, že ste ich pretransformovali na umelecké dielo ako také?

Dá sa to tak povedať, respektíve niekedy sa stane to, že samotné dielo sa stane nástrojom na realizáciu ďalších diel. Ako napríklad projekt Resonance of Sound.

 

Aké techniky využívate pri tvorbe?

Kedysi, ešte v moderne, sa umenie delilo na maľbu, sochu, grafiku, avšak v dnešnej dobe sú tie hranice úplne zotreté. Ja nemám rád hranice či ohraničenia. Snažím sa ich búrať a skôr posúvať ďalej. Som vizuálny interaktívny umelec. Označenie maliar alebo sochár je už zastarané.

Asot Haas – EXPLOSION 22 (Paint/Spray & Print on Canvas Size: 150 x 150 cm Year: 2021).
Asot Haas – EXPLOSION 22 (Paint/Spray & Print on Canvas Size: 150 x 150 cm Year: 2021). Zdroj: archív Asota Haasa

 

Máte predsa len nejakú konkrétnu techniku, ktorá vám je najbližšia?

Ťažko povedať. Občas ma viac baví práca so sklom, inokedy je to kybernetika, teraz ma baví NFT. Momentálne však pracujem na viacerých projektoch, kde využívam niekoľko techník.

 

NFT môžu prežiť tisíce rokov, ten materiál nezostarne ako klasický obraz. Sú aj viac dostupné. Dokážete s tými dielami cestovať. Fundamentálny princíp pri tomto projekte Epoch je, že je to vstup do metaverza.

 

Keď už spomínate NFT, v rámci tohto sveta ste prišli s projektom Epoch. Môžete objasniť koncept?

Snažil som sa aj práve v tomto NFT svete prísť s niečím novým, pričom som chcel, aby to malo nejakú hĺbku. Vzniklo jedno veľké gifko, ktoré je rozložené na 6 400 kusov. Aby som niečo také mohol vytvoriť, museli mi zrealizovať špeciálny softvér i hardvér, ktorý dokázal vyrátať niečo takto komplikované. Je tam 21 za sebou radených mutácií perspektívy. V konečnom dôsledku malo jedno gifko – ešte nespracované – necelých 45 gigabajtov.

Diela Asota Haasa.
Diela Asota Haasa. Zdroj: archív Asota Haasa


Ako by ste opísali výhody NFT? Mark Zuckerberg nedávno povedal, že väčšina ekonomickej hodnoty, ktorá vznikne v 21. storočí, bude práve vo virtuálnom svete, nie v tom fyzickom. Keď sa bavíme o digitálnom umení, konkrétne o NFT, sú tam isté benefity oproti fyzickému umeniu. NFT môžu prežiť tisíce rokov, ten materiál nezostarne ako klasický obraz. Sú aj viac dostupné. Dokážete s tými dielami cestovať. Fundamentálny princíp pri tomto projekte Epoch je, že je to vstup do metaverza.

Vy teda zrazu niečo reálne vlastníte v digitálnom svete. Doteraz ste si mohli kúpiť nejaký predmet či postavu, ale nemohli ste si ich nikam preniesť. Nástup blockchainu a NFT umožnil, že kúpený objekt je skutočne váš a nikto vám ho nevie zobrať. Predstavuje to večný majetok, čo vlastne nadväzuje na tému môjho diela. 6 400 kusov je 80 x 80, pričom tá osmička symbolizuje večnosť, nekonečno.

Skrýva sa v tom teda hlbšia symbolika a verím v to, že tento segment bude ďalej narastať. Toto je akoby prvý pokus priniesť niečo hodnotné. Budem pracovať, samozrejme, na ďalších, nových ideách. Budem dodávať funkcionalitu už aj tomuto existujúcemu projektu Epoch a pracovať na takzvanej virtuálnej galérii, kde budete môcť prostredníctvom VR headsetu vstúpiť do virtuálnej galérie, ktorú som nadizajnoval. Budete si tam môcť pozrieť moje diela aj konkrétne vaše NFT. S tým, samozrejme, budú spojené aj rôzne benefity. 

 

Čo je pri tvorbe vašich diel najnáročnejšie?

Najnáročnejšie je vytvoriť jedinečnú, originálnu myšlienku. Niečo, čo tu ešte nebolo. Pretože darmo budete nad niečím premýšľať a následne venujete povedzme pol roka realizácii, keď nakoniec zistíte, že to isté spravilo už iks ľudí na svete. Najnáročnejšia je tá rešerš a následné vymýšľanie konceptu. 

Dielo Asota Haasa.
Dielo Asota Haasa. Zdroj: archív Asota Haasa


Veľa umelcov tvorí, len keď ich kopne múza. Dokážu nič nerobiť aj mesiace či roky, iní tvoria kontinuálne a berú to vyslovene ako prácu. Do ktorej kategórie spadáte vy?

Neberiem to tak, že ma kopne múza. Prirovnal by som to skôr k stavu, keď mám jednoducho len energiu niečo robiť. A to všetko je fajn, ale netvorím spôsobom ako kedysi napríklad Jackson Pollock, ktorý maľoval gesticky. Pre mňa je to hľadanie správnej myšlienky gro všetkého.

Umenie stáročia mapovalo dobu, či už sa bavíme o gotike, renesancii, alebo o dadaizme, ktorý rozprával o nezmyselnosti vojny. Alebo o poparte, ktorý zase reflektoval istú radosť zo života. Aj ja sa snažím reflektovať dobu, ktorú momentálne žijeme. Či sa mi to darí, už musia zhodnotiť ľudia. V každom prípade, umenie dnes môže byť už len to, akým spôsobom položíte na stôl mobil.

Ateliér Asota Haasa v Bratislave.
Ateliér Asota Haasa v Bratislave. Zdroj: Refresher/Paulína Ščepková

 

Čo prežívate počas tvorby? V akom psychickom rozpoložení tvoríte?

Je to určitý proces meditácie.

 

Mám veľmi rád kontrast a rád pracujem s rôznymi teóriami, ktoré sú okolo nás, ale ľudia si ich neuvedomujú. Zlatý rez, Fibonacciho postupnosť... To sú také dokonalé reálie, ktoré sú tu s nami denne. Tieto čísla sú všade a s nimi rád pracujem a komponujem ich do názvov.

 

Na vašej výstave Resonance of Light počas Bielej noci v Bratislave hrala veľkú rolu aj ambientná hudba, ktorá dotvárala jednotlivé objekty a dodávala im nové významy. Počúvate rovnakú hudbu aj počas tvorby?

Toto spojenie s hudbou som si vyskúšal po prvýkrát. Chcel som pracovať so psychikou diváka. Šlo tam však najmä o frekvenciu, ktorá vás mala dostať do stavu uvoľnenia, takzvanej predhladiny alfa. Oveľa viac vtedy začnete vnímať svetlo, zvuk a podobne, respektíve úplne iným spôsobom.

Potreboval som k tomu nájsť vhodný priestor presne s takou veľkosťou, aby samotná cesta pomedzi inštalované objekty mala zhruba 40 minút až hodinu, aby ste sa do tohto spomínaného stavu plnohodnotne dostali. Išlo o prezentáciu šiestich inštalácií na ploche 3 500 štvorcových metrov.

Chcel som docieliť to, aby človek, ktorý príde na danú výstavu, na jej konci odchádzal s úplne inými pocitmi, než s akými prišiel. Že počas tej cesty naprieč výstavou si možno v hlave ujasní niektoré veci a odpovie sám sebe na otázky, o ktorých ani nevedel, že ich vlastne má v hlave. Šlo mi o to dať divákovi niečo, čo doteraz ešte nezažil.

Asot Haas.
Asot Haas. Zdroj: Refresher/Paulína Ščepková

 

Podľa čoho pomenúvate svoje diela? Máte ich späté s nejakým zážitkom?

Mám veľmi rád kontrast a rád pracujem s rôznymi teóriami, ktoré sú okolo nás, ale ľudia si ich neuvedomujú. Zlatý rez, Fibonacciho postupnosť... To sú také dokonalé reálie, ktoré sú tu s nami denne. Tieto čísla sú všade a s nimi rád pracujem a komponujem ich do názvov.


Čiže vlastne prenášate vedu do umenia?

Neviem, či je veda to správne slovo. Fibonacciho postupnosť sa využíva napríklad aj v bankovníctve, pričom jej pôvod siaha tisíce rokov do minulosti. Je to informácia alebo kód, ktorý sa ako ľudstvo stále snažíme rozlúštiť.

Najviac som sa bál výstavy v Šanghaji, paradoxne, tam som pocítil najväčšie nadšenie ľudí. Mal som však tú výhodu, že podobné veci sa na svete nevystavujú.

 

V tvorbe využívate aj optické ilúzie, diela tohto typu ste vystavovali aj počas spomínaj Bielej noci v Bratislave. Môžete priblížiť tento koncept?

Na daný spôsob zobrazenia som prišiel ešte v roku 2005. Ide o spôsob, ako vytvoriť 3D priestor na 2D ploche. Je to vlastne úplne jednoduchý kód. Ten kód je veľmi podobný práve Fibonacciho postupnosti – nie v číslach, ale v samotnej jednoduchosti radenia číslic. Každá linka má svoje rozpätie a hrúbku.

Výstava Resonance of Light v Bratislave.
Výstava Resonance of Light v Bratislave. Zdroj: archív Asota Haasa

 

Mali ste výstavy po celom svete, v Amerike, v Ázii, na Kube, vo Francúzsku. Ako by ste porovnali odozvu divákov na Slovensku a v zahraničí?

Najviac som sa bál výstavy v Šanghaji, paradoxne, tam som pocítil najväčšie nadšenie ľudí. Mal som však tú výhodu, že podobné veci sa na svete nevystavujú. Aj keď už vidím, že pár umelcov sa pomaly snaží trocha kopírovať, čo robím. Tá odozva však záleží na viacerých faktoroch, napríklad na tom, v akom čase sa to deje, aký typ ľudí tam príde. Nemám však pocit, že by bol medzi divákmi tu a v zahraničí nejaký veľký rozdiel.

 

Doba, keď nejaký výtvarník zomrel a jeho diela sa stali drahšími, už neplatí, pretože dnes, keď nie ste na očiach, neexistujete. Ak si poviete pri nejakom diele, o ktoré máte záujem, že ho dnes nekúpite, pravdepodobnosť, že ho kúpite zajtra, sa enormne znižuje.

 

Ako inštalujete svoje diela a ako dlho taký proces trvá? Predsa len viacero vašich prác je obrovských.

Snažím sa to všetko vymyslieť tak, aby to bolo čo najjednoduchšie. Mám napríklad veľmi rád inštalácie site-specific. Znamená to, že dielo je realizované na konkrétne špecifické miesto. Ide o celkový komplexný projekt, kde prebieha komunikácia s kompletným miestom a jeho realizátormi. Konkrétne dielo sa vtedy stáva súčasťou miesta, architektúry. Dotvára a vysvetľuje samotnú funkčnosť toho miesta.

Často tvorím takéto diela a snažím sa ich zrealizovať tak, aby klient nemal problém ich následne rozobrať a vykonať prípadný servis, prípadne premiestniť či zapožičať. S tým teda pri tvorbe vopred rátam a snažím sa uľahčiť následný proces.

 

Samozrejme, tu už pracujem s nejakým tímom ľudí. V tom tíme má každý slovo a snažím sa ich do toho zapájať tak, aby z toho mali nakoniec rovnakú radosť, ako z toho mám ja. Sme zohratí. Ja prinášam nejakú myšlienku, ideu a následne v procese tvorby každý niečím prispeje.   

Socha Asota Haasa.
Socha Asota Haasa. Zdroj: archív Asota Haasa

 

Kam sa podľa vás umenie posunie v priebehu 10 alebo 20 rokov, keď už teraz sa dajú robiť také skvelé veci, ktoré ste priblížili?

Kedysi jedno obdobie trvalo tisíc rokov, potom stovky rokov, následne prišli smery, ktoré sa začali prelínať. V postmoderne začali umelci citovať viaceré smery a odkazovať na konkrétne diela či autorov. Následne prišiel internet a ten posun informácií jasne ovplyvnil aj podobu umenia.

 

Doba, keď nejaký výtvarník zomrel a jeho diela sa stali drahšími, už neplatí. Pretože dnes, keď nie ste na očiach, neexistujete. Ak si poviete pri nejakom diele, o ktoré máte záujem, že ho dnes nekúpite, pravdepodobnosť, že ho kúpite zajtra, sa enormne znižuje. Ponuka je neskutočne veľká. V každom prípade si myslím, že bude prichádzať oveľa viac virtuálna do umenia. Práve virtuálny svet vám vie ponúknuť aj to, že sa zrazu ocitnete na Marse.

Asot Haas – Eye (technika: light object/graphic on plexiglass/aluminium | dimensions: Ø 150 cm | rok 2017).
Asot Haas – Eye (technika: light object/graphic on plexiglass/aluminium | dimensions: Ø 150 cm | rok 2017). Zdroj: Archív Asota Haasa

 

Dokáže tento smer prebiť to klasické umenie?

Nemyslím si, že ho zrovna prebije. Ručná práca sa bude robiť vždy a bude tu stále prítomná. Totiž dnes sa veľa umelcov snaží vrátiť svojou tvorbou do minulosti ku klasickým dielam s istou citáciou. Netrúfam si preto predpovedať, ako to bude vyzerať. Som si však istý, že virtuálne umenie bude čoskoro bežným svetom aj u nás.

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Náhľadový obrázok: Refresher/Paulína Ščepková/Archív Asota Haasa
NAHOR
Pridaj sa k tým, ktorí nás podporili. Predplať si R+ VIAC
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie články
Teraz
24 hod
7 dní
30 dní
Viac z témy kultúra
Viac článkov
Sponzorované články
Viac článkov
Ďalšie news viac news
Mohlo by ťa zaujímať
Prejsť na úvodnú stránku
Domov
Zdieľať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Zatvoriť