Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
9. mája 2022, 9:30
Čas čítania 8:58
Martin Adam Pavlík

Slovenský umelec Asot Haas: NFT môžu prežiť tisíce rokov, ten materiál nezostarne ako klasický obraz (Rozhovor)

Slovenský umelec Asot Haas: NFT môžu prežiť tisíce rokov, ten materiál nezostarne ako klasický obraz (Rozhovor)
Zdroj: Refresher/Paulína Ščepková
KULTÚRA AŠOT HAAS UMENIE VÝTVARNÉ UMENIE
Uložiť Uložené

Pre Refresher porozprával o procese tvorby aj o novom projekte Epoch.

Asot Haas (1981) je slovenský vizuálny umelec. Pri práci využíva nové technológie, vytvára optické ilúzie a neustále sa snaží posúvať hranice umenia. Ako sám vraví, je zástancom totálnej čistoty a pravdy v umení. Snaží sa, aby v jeho dielach nebolo nič zbytočné. Nedávno predstavil unikátny projekt Epoch vo svete NFT. K umeniu sa dostal cez rodinu, jeho pradedo bol významný sochár, prababka architektka, otec šperkár.

Haas najskôr študoval na strednej škole úžitkového výtvarníctva, v rokoch 2000 až 2007 pokračoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, kde prešiel viacerými ateliérmi. Po skončení vysokej školy sa zúčastnil na mnohých výstavách doma i v zahraničí. Svoje diela predstavil napríklad na Kube, vo Francúzsku, v Anglicku či v Ázii alebo USA.

S Asotom Haasom sme sa stretli v jeho bratislavskom ateliéri. Priblížil nám proces tvorby a prezradil, čo je preňho najťažšie a zároveň najdôležitejšie, ale aj to, v ktorej krajine sa počas výstavy svojich diel bál reakcií divákov. V Refresheri ti pravidelne prinášame rozhovory s inšpiratívnymi ľuďmi, tvorcami a umelcami. Ak chceš podporiť naše úsilie a získať neobmedzený prístup k článkom, pridaj sa do klubu Refresher+.

Umelec Asot Haas.
Umelec Asot Haas. Zdroj: Refresher/Paulína Ščepková

Pamätáte si na svoj prvý dotyk s umením?

Bolo to ešte v detstve. Keďže pochádzam z rodiny výtvarníkov, prakticky som vyrastal v ateliéroch. Bol som v komunite umelcov už od mala a mal som teda k umeniu odjakživa blízko.

Upútalo vás teda najmä výtvarné umenie?

Áno, ale začínal som ako môj pradedo s kameňosochárstvom ešte na strednej škole. Pokračoval som v tom aj na VŠVU. Tam som však študoval štyri ateliéry – Transport dizajn, Priemyselný dizajn, Sklo a končil som Socha, objekt, inštalácia. Na strednej škole som sa naučil remeslo, na vysokej škole som sa už tomu všetkému snažil dodať nejaký koncept, myšlienku, rukopis.

Diela Asota Haasa.
Diela Asota Haasa. Zdroj: archív Asota Haasa

Vašu tvorbu podľa mňa charakterizujú najviac slová precíznosť a presnosť. Ste perfekcionista?

Keď som končil vysokú školu, začal som si uvedomovať, že keď odídem ďalej do sveta, budem potrebovať vlastný rukopis. Vedel som, že sa niečím musím odlíšiť. Rozhodol som sa vrátiť, začať hľadať od počiatku, teda k základným geometrickým tvarom, ako sú kruh či štvorec, a zároveň hľadať komunikáciu medzi nimi.

Zároveň som si uvedomil, že som veľmi netrpezlivý človek. Preto som začal zapájať do procesu tvorby nové technológie, ktoré sa využívajú skôr v priemyselnej výrobe. Zároveň i moja diplomová práca sa zaoberala vývojom technológií a vplyvom na výtvarné umenie.

Všetky technológie, ktoré využívam, mám k dispozícii u seba. Je to preto, aby som mohol na celý proces dohliadať a kontrolovať kvalitu či mutovať samotné dielo do iných podôb. Je to teda aj oveľa interaktívnejšie a zároveň rýchlejšie. Kopec strojov je takých, že ide len o jeden kus na svete. Ja sám som niektoré stroje navrhol aj zrealizoval.

Ako by ste opísali váš proces tvorby?

Som zástancom totálnej čistoty a pravdy v umení. V konečnom diele by nemalo byť nič zbytočné. Som jeden z mála výtvarníkov, ktorí majú namiesto skicára počítač. Znamená to, že každé jedno moje dielo najskôr vzniká v PC, teda v istom softvéri. Tam ho navrhnem. Pre mňa práve ten softvér znázorňuje čistú pravdu.

Keď chcem vytvoriť nejaké simulácie častíc v priestore, nedokážem to spraviť tak, že si ich budem ručne kresliť ceruzkou do skicára. Používam teda rôzne skenery a softvéry, cez ktoré spomínané objekty mutujem, zrkadlím a tak ďalej. Často si dané softvéry navrhujem, týka sa to i hardvérov.

S Asotom Haasom sme sa stretli v jeho bratislavskom ateliéri.
S Asotom Haasom sme sa stretli v jeho bratislavskom ateliéri. Zdroj: Refresher/Paulína Ščepková

Čo všetko umelec potrebuje k tvorbe takýchto diel? 

Potrebuje k tomu špecifické technológie, prípadne ich potrebuje vlastniť. Ja som sa rozhodol ísť vlastnou cestou, preto všetky technológie, ktoré využívam, mám k dispozícii u seba. Je to preto, aby som mohol na celý proces dohliadať a kontrolovať kvalitu či mutovať samotné dielo do iných podôb. Je to teda aj oveľa interaktívnejšie a zároveň rýchlejšie. Kopec strojov je takých, že ide len o jeden kus na svete. Ja sám som niektoré stroje navrhol aj zrealizoval. Niektoré z tých strojov sa dokonca neskôr stali sochami.

Domov
Zdieľať
Diskusia