Oplatí sa pustiť si najnovšiu science-fiction na Netflixe o vraždiacich robotoch usilujúcich sa vyhubiť ľudstvo?
Prefíkaní roboti s dômyselnou taktikou a plánom, ako vyhubiť ľudstvo. Pokiaľ ich nerozsekáš nožom alebo im nestrelíš pištoľou medzi oči, nerozoznáš ich od človeka. Vedia imitovať ľudské emócie, prefíkane manipulovať, klamať a majú sily za sto chlapov. Dá sa ich vôbec poraziť?
Tým sa zaoberá najnovší, na Slovensku momentálne najsledovanejší hit Netflixu s názvom Mother/Android. Hlavnú úlohu v ňom stvárnila talentovaná 24-ročná herečka Chloë Grace Moretz (pamätať si ju môžeš napríklad ako Mindy z vydarenej komiksovky Kick-Ass, z remaku Carry alebo akčného trileru Equalizer).
Naivná snaha prísť s niečím novým
Postapokalyptických filmov o zániku sveta sa už nakrútilo habadej. Za zmienku nepochybne stoja snímky ako I Am Legend (2007), 28 Weeks Later (2007), A Quiet Place (2018), Mad Max: Fury Road (2015) či klasiky ako Stalker (1979), Twelve Monkeys (1995), Blade Runner (1982) alebo Terminátor (1984).
Práve posledné dva menované filmy patria k vôbec najkultovejším dielam rozoberajúcim to, ako by mohla vyzerať invázia strojov, robotov či replikantov snažiacich sa ovládnuť svet a nastoliť nový poriadok. Zásadné diela skúsených režisérov Ridleyho Scotta a Jamesa Camerona neprekonali neskôr ani výborné sci-fi ako I, Robot (2004), Matrix (1999) ani seriálový Westworld (2016), snažiaci sa zobrať si to najlepšie zo sedemdesiatkovej predlohy.
Čo mohlo 31-ročného režiséra Mattsona Tomlina doviesť k tomu, že práve jeho príbeh s názvom Mother/Android (sám napísal aj scenár) bude môcť aspoň sčasti vyššie spomenutým dielam konkurovať, je otázne. Pravda však je, že ide o márnu snahu prísť s niečím novým a v roku 2022 ohúriť skúseného diváka, čo už predsa len má niečo napozerané.
More pátosu a nudy
Georgia (Chloë Grace Moretz) stojí na životnej križovatke. Po tom, ako zistí, že je tehotná, sa rozhodne vydať spolu so svojím prostoduchým priateľom Samom (Algee Smith) na strastiplnú cestu naprieč divočinou, aby unikla krvilačným robotom. V ôsmom mesiaci tehotenstva sa však všetko komplikuje ešte viac a Georgia sa čoraz intenzívnejšie obáva toho, že dieťa sa narodí v tej najnevhodnejšej chvíli.
Hoci sa Sam všemožne pokúša dostať svoju budúcu rodinu do bezpečia, niečo mu neustále kazí plány. Cesty partnerov sa tak rozdelia a Georgia je odkázaná na pomoc záhadného Arthura (Raúl Castillo). Práve on má byť jej pravou záchranou na ceste do vojenských táborov so zdravotnou starostlivosťou.
Mother/Android mal skutočne potenciál stať sa skvelou science fiction. Tomlin sa však utopil vo vlastnej ambicióznosti a snahe nakrútiť hlbokú drámu plnú emócií. Vo finále je to však more pátosu a nudy. Milión zbytočných replík, akože precítených pohľadov a dlhých nič nehovoriacich záberov výsledný efekt už od samého začiatku kazí.
Chcelo by to „lepšie nožničky“
Tomlinova snímka zďaleka nie je akčnou jazdou na plný plyn (dokopy v nej uvidíme možno tak tri akčné scény, aj to relatívne krátke), ale skôr akousi meditatívnou road movie, ktorá však neskrýva esá v rukáve, tak ako napríklad podobne pomalá, špičková The Road (2009) Johna Hillcoata. Síce si tiež drží po celý čas slušnú depresívnu atmosféru, ale diváka skôr unavuje než uchvacuje, pretože v podstate nič viac neponúka.
Dve hodiny sú absolútne prepálené a vzhľadom na to, že vo filme sa dokopy nič nedeje a ani vlastne neudeje, ide zároveň o odsúdeniahodný podvod na diváka. Keby však Andrew Groves, zodpovedný za strih, „lepšie pracoval s nožničkami“ a skrátil film aspoň o 40 minút, mohlo ísť aspoň o priemernú snímku, na ktorú by sme si možno ešte niekedy aj spomenuli.
V tejto podobe, bohužiaľ, ide o vyslovene podpriemerný a vlastne úplne zbytočný film, ktorý ťa po dopozeraní pravdepodobne skôr nahnevá než ohúri. Jediným plusom a hnacím motorom tejto netflixovskej sci-fi drámy, jediným dôvodom, prečo sa oplatí ju dopozerať, je Chloë Grace Moretz. Nesklamala a predviedla skutočne skvelý výkon. Patrí rozhodne medzi najnádejnejšie budúce hviezdy svojej generácie.
Možno nabudúce
Bohužiaľ, v tomto filme to nestačí. Napriek všetkému Tomlin má na to byť raz skvelým nezávislým režisérom, ktorý točí vydarené autorské filmy. Musí však viac čerpať z klasík, aby sa priučil, ako depresívnu atmosféru dômyselne využiť na šokujúce zvraty či ako divákovi postupne dávkovať akciu aj emócie a vyvolať tak zároveň funkčné napätie. Uvidíme, možno nabudúce.
Precíznejšia dramaturgia je totiž často alfou a omegou a slúži na to, aby sa všetko nerozpadlo na márne kúsky, ktoré sa už nedajú pozliepať. Mother/Android je jedným z prvých výraznejších filmových sklamaní roka 2022 a aj preto mu dávame len štyri body z desiatich.