Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
20. novembra 2021, 14:30
Čas čítania 5:13
Eduard Starkbauer

Nie každý zelený produkt v obchode je aj ekologický. Čo znamená trojica známych log z obchodov?

Nie každý zelený produkt v obchode je aj ekologický. Čo znamená trojica známych log z obchodov?
Zdroj: Pexels.com
ZDRAVIE EKOLÓGIA KLIMATICKÁ ZMENA ZDRAVÉ STRAVOVANIE
Uložiť Uložené

Ak chceš nakupovať zodpovedne k planéte aj ľuďom, daj si medzi regálmi pozor na greenwashing.

Nakupovať ekologicky aj spoločensky zodpovedne nebolo nikdy jednoduchšie. Výrobcovia potravín, kozmetiky i oblečenia sa oháňajú množstvom certifikátov, labelov a vizuálov. Označeniami ako „prírodné“, „bio“, „zelené“, „udržateľné“ alebo „fér“ sa to v obchodoch len tak hemží. Ako sa vyznať v často mätúcich označeniach a dizajnoch na obaloch výrobkov?

Zmapovali sme, ako sa pri nákupe zorientovať tak, aby si si priplácal za skutočnú hodnotu a nielen za dobrý pocit. Pozri sa s nami na mätúce taktiky výrobcov a trojicu dôležitých log.

Udržateľný životný štýl predáva

60 % zákazníkov z USA a Veľkej Británie je ochotných platiť za ekologické výrobky vyššiu cenu, pričom 50 % respondentov sa v celosvetovom prieskume WWF z roku 2019 priznalo, že v súlade so svojimi hodnotami a postojmi mení aj svoje spotrebiteľské návyky.

Za hlavnú motiváciu pritom označujú práve ochranu životného prostredia. Európska spotrebná organizácia BEUC si v prieskume trhu v 11 krajinách EÚ vrátane Slovenska všíma, že až dve tretiny ľudí prejavujú záujem stravovať sa udržateľne. Tomu prispôsobujú aj svoje nákupné správanie.

Vozík. s ovocím
Vozík. s ovocím Zdroj: Pxhere/CC0/na voľné použitie

Obľúbenou zavádzajúcou metódou niektorých výrobcov je cielené balenie produktov do „ekodizajnu“, hoci udržateľné ani eko často vôbec nie sú. Používanie zelenej farby, piktogramov planéty, obrázkov listov či kvetiniek nie je, samozrejme, právne regulované, a teda ani obmedzené.

Odporúčané
Týždeň som bola frutariánkou: Po rokoch som mala nonstop ploché brucho. Zmohla ma však frustrácia a neustály hlad Týždeň som bola frutariánkou: Po rokoch som mala nonstop ploché brucho. Zmohla ma však frustrácia a neustály hlad 20. marca 2024, 9:30

Obaly majú často krásny „zelený“ alebo kartónový nádych a hlásajú snahu o udržateľnosť. A tak môžeš na pultoch predajní nájsť vajíčka z podstielkového chovu zabalené v zelenom obale či konvenčne spracovaný džús s obrovskou zelenou planétou a lístočkom na etikete.

Vyskúšaj predplatné
a čítaj všetko bez obmedzení
Pridaj sa k predplatiteľom
alebo Odomkni článok cez SMS
Pošli SMS na 8877 s textom CLANOK 105775 a dočítaj tento článok.
Cena SMS za otvorenie článku je 3,50 € s DPH. Ako to funguje?
Dočítaj článok do konca za SMS v hodnote 3,50€. Ako to funguje?
POSLAŤ SMS
Čítaj články bez obmedzení celý mesiac - predplatné len za 1,50€ navyše v porovnaní s jedným článkom. Ako to funguje?
POSLAŤ SMS
Čítaj bez obmedzení celý mesiac. Stačí poslať SMS (za 5€). Ako to funguje?
POSLAŤ SMS

Čo sa dozvieš po odomknutí?

  • Ako nenaletieť šikovnému „zelenému“ marketingu.
  • Aké záväzky musia splniť produkty s logami Bio, Ecolabel a Fairtrade.
  • Či sú slovenskí spotrebitelia ekologicky naladení.
  • Aký postoj má k problematike Ministerstvo hospodárstva SR či nadácia Ekopolis.
Domov
Zdieľať
Diskusia