Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Týmto kvízom ti chceme pripomenúť, že zavádzanie zákazníkov je neprípustné.
Trápne, oklamane či nepríjemne sa cíti človek, ktorého niekto nečestne nachytal. Ak sa ti to už niekedy stalo, určite ten pocit poznáš. Prečo teda mnohí z nás podobné správanie tolerujú nejednej populárnej značke či firme? Ich tričká sú „sustainable“, kozmetika je „organic“, čokolády zase z „fairtrade“ kakaa a pomoc pralesom vždy od srdca. Je to ale vždy tak?
Vieš odhaliť zavádzajúce praktiky?
V našom kvíze si môžeš otestovať, či si náchylný naletieť zavádzajúcim praktikám obchodníkov, alebo naopak, či u teba greenwashing a iné klamlivé metódy nemajú šancu. Chceme ti totiž pripomenúť, že zavádzanie spotrebiteľov je neprípustné. Vedel si napríklad, že za greenwashing môžu firmy dostať pokutu až do výšky 66-tisíc eur? Za opakované porušenie počas roka to dokonca môže byť až 166-tisíc eur. Práve preto by sme na takéto praktiky mali upozorňovať. Najprv ich však musíme vedieť odhaliť.
Tento problém rieši aj Európska komisia, ktorá počas roka predstavila nové pravidlá na ochranu spotrebiteľa s cieľom predísť zavádzajúcim tvrdeniam o udržateľnosti výrobkov a zlepšiť informovanosť o ich trvanlivosti. Komisia sa snaží prichádzať s novými riešeniami tohto problému, aby sme ho vedeli riešiť čoraz efektívnejšie.
Buď informovaný
Ak ťa táto téma zaujíma, viac si o nej môžeš prečítať na portáli EURACTIV Slovensko, napríklad tu alebo tu. EURACTIV Slovensko je totiž najväčší slovenský informačný portál o dianí v Európskej únii. Nájdeš tam informácie nielen o tom, na čo všetko máš ako spotrebiteľ právo, ale aj o mnohých ďalších témach či problémoch, ktoré ťa trápia. Možno budeš prekvapený, keď zistíš, čo všetko sa na európskej úrovni politiky rieši.
Kvíz
KVÍZ: Dokážeš odhaliť greenwashing?
Zdroj:
Fairtrade International e. V.
110
Dávaš v supermarkete prednosť potravinám, na ktorých vidíš slová ako BIO, EKO, Fair Trade, Organic?
Snažím sa skôr zameriavať na lokálne alebo udržateľné značky, nielen na konkrétne produkty, ktoré majú na sebe populárne eko slovíčka.
Samozrejme, vždy dávam prednosť produktom, ktoré predstavujú menšiu záťaž pre našu planétu.
Pri overených značkách dávam takýmto produktom prednosť, ale vždy si prebehnem aj zloženie alebo sa snažím zistiť viac o pôvode ingrediencií.
Zdroj:
Unsplash/Rio Lecatompessy
210
Prestal si už podporovať nejakú značku, pretože si zistil, že využíva metódy greenwashingu?
Áno, už sa mi to stalo pri viacerých značkách.
Neviem, či išlo o greenwashing, ale keď som mal pocit, že nejaká spoločnosť komunikuje zavádzajúcim spôsobom, už som ich produkty alebo služby nevyhľadával a dal som prednosť konkurencii.
Ešte sa mi to nestalo.
Zdroj:
Pixabay/Erbs55
310
Máš z nákupu oblečenia vo fast fashion reťazci lepší pocit, ak je na visačke produktu uvedené, že na jeho výrobu bola použitá organická bavlna?
Nie je to pre mňa rozhodujúce, ale ak na takýto produkt natrafím, teším sa, že som našiel alternatívu, ktorá je šetrnejšia k prírode.
Áno. Je predsa pekné, že sa značky snažia postupne zlepšovať ekologický dosah svojich produktov. Aj keď sú to iba maličké kroky.
Nie, jedna udržateľná kolekcia nevymaže neekologické správanie danej spoločnosti a navyše množstvo značiek nevie svoje tvrdenia o pôvode a spôsobe pestovania bavlny nijako dokázať.
Zdroj:
Unsplash/Brian Yurasits
410
McDonald's v roku 2019 začal nahrádzať plastové slamky hrubšími papierovými. Myslíš, že tento krok bol greenwashing?
Áno.
Nie.
Nie som si istý.
Zdroj:
Getty Images/Sean Gallup
510
„Zákazníci OMV môžu vďaka akcii Kúp si svoj strom vrátiť prírode kúsok lesa.“ Je podľa teba toto tvrdenie greenwashing? Môže podpora zeleného projektu kompenzovať, že spoločnosť sa venuje spracovaniu ropy a výrobe palív?
Jednoznačne nie.
Do istej miery áno. Pohonné látky predsa potrebujeme, tak je dobré, že sa spoločnosť začína uberať ekologickejšou cestou.
Je to síce trochu protichodné, ale snaha sa cení.
Zdroj:
Unsplash/Brando Makes Branding
610
Ak si do supermarketu neprinesieš vlastnú tašku, vezmeš si pri pokladni plastovú alebo radšej o čosi drahšiu papierovú?
Vezmem si papierovú.
Vezmem si plastovú.
Zistím, na ktorej z nich je uvedené, že je recyklovateľná.
Zdroj:
Unsplash/Mukuko Studio
710
Čo si myslíš o kolekciách: C&A Wear the change, Zara Join life či H&M Conscious?
Uvedomujem si, že sú to fast fashion značky, ale páči sa mi, že ponúkajú štýlovú alternatívu pre tých, ktorí myslia ekologickejšie.
Je to čistý greenwashing.
Predtým ako si niečo z podobných kolekcií kúpim, vždy si o nich niečo načítam na internete.
Zdroj:
Unsplash/Gabrielle Henderson
810
Konkrétnymi prípadmi greenwashingu sa na Slovensku zaoberá Slovenská obchodná inšpekcia.
Pravda.
Výmysel.
Zdroj:
Refresher/Eduard Starkbauer
910
Môže byť nový obal produktu alebo zmena loga, mena či sloganu značky greenwashingom?
Áno.
Nie.
Neviem.
Zdroj:
Pexels/Karolina Grabowska
1010
Ktorý certifikát je zárukou toho, že ide o prírodnú a organickú kozmetiku?