Lekár či právnik ti nemôžu poradiť bez toho, aby niesli zodpovednosť za to, čo sa s tebou stane. A čo influencer?
Keby prišlo na lámanie chleba a niekomu by nasledovanie influencerskej rady privodilo skutočné zdravotné problémy, finančnú ujmu alebo duševné problémy, môže za to influencer znášať právne následky? Čo hrozí moderným idolom so státisícami fanúšikov a nesú nejaké bremeno aj samotné firmy ako Facebook či Tiktok?
Zisťovali sme, ako sú na tom slovenské zákony a na čo by si influenceri aj u nás mali začať dávať pozor.
Aj influenceri sú podnikatelia a musia dodržiavať zákon
Influencing je prakticky podnikanie, povedal pre Refresher právnik Tomáš Kamenec. Pokiaľ ide o aktivity, ktoré influencerom zarábajú, slovenské zákony – zákon o reklame, o ochrane spotrebiteľa alebo aj o internetovom predaji – ich definujú podľa toho, čomu presne sa venujú.
To sú normy, ktoré majú chrániť teba ako zákazníka. Kamenec upozorňuje, že ak si influencer zarába svojimi online aktivitami na život, nejde o príležitostnú činnosť. „Príležitostná činnosť je, keď napríklad predáte svoje tričko kamarátke cez Instagram. Ale influencing je podnikanie, ide o sústavnú činnosť na účely dosiahnutia zisku,“ povedal pre Refresher.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Kto nesie právnu zodpovednosť, ak si ublížiš vinou nejakej diéty alebo detoxu, o ktorých hovoria influenceri.
- Či je možné nájsť každého influencera, ktorý porušuje zákon.
- Ako môžu algoritmy zachrániť životy a zastaviť hoaxy.
- Ako nekontrolované sociálne siete môžu ovplyvniť aj politické dianie v krajine.