Očkovacia lotéria je divadlo za desiatky miliónov, z ktorého budú mať radosť exekútori.
Plošné testovanie, nákup neregistrovanej vakcíny z Ruska aj očkovacia lotéria majú veľa spoločného.
Po prvé, sú drahé, aj keď je pravdou, že v porovnaní s nákladmi na lockdown či preplnené nemocnice skoro vôbec. Vždy preto cez Richarda Sulíka aj Veroniku Remišovú Matovičove šialené nápady prejdú aj s týmto argumentom, teda že sa to oplatí.
Po druhé, sú nepremyslené a z procesného hľadiska aj chybné. Vieme, čo ideme spraviť o týždeň, ale netušíme, aký to bude mať efekt a ako na to budeme reagovať.
Po tretie, polarizujú spoločnosť tým najhorším možným spôsobom, podkopávajú dôveru v odbornosť politikov aj ministerstiev (v týchto prípadoch zdravotníctva a financií) a v konečnom dôsledku komplikujú boj s pandémiou, ktorý zatiaľ prehrávame na všetkých frontoch.
Po štvrté, vždy prichádzajú s „wow efektom“, ktorý sa do pár dní vytratí, a prichádzajú aj mnohé problémy súvisiace práve s procesnou nepripravenosťou.
Po piate, po šieste, po siedme... Pokojne doplňte.
Koronavírusová pandémia sa stala pandémiou nezaočkovaných. Technicky si môže každý z nás, ktorí máme dve dávky, povedať, že nás to už nemusí zaujímať a môžeme sa vrátiť k bežnému životu. Keď nás odborníci, ktorým veríme, zavolajú na dupľu v podobe tretej dávky, prídeme a život pôjde ďalej. Pribúdajúce obete nás síce, prirodzene, budú trápiť, ako aj pri iných chorobách, ale bolo niekedy jednoduchšie vyhnúť sa chorobe, o ktorej toho už vieme relatívne veľa?
No a potom prichádza na scénu Igor Matovič so svojimi nápadmi, ktoré rozhadzuje ako záchranné kolesá bez toho, aby sa pozrel, či dopadajú aspoň blízko k topiacim sa. Jeho zatiaľ posledný veľkolepý nápad s očkovacou lotériou totiž nasadil kyslíkovú bombu tým, ktorí vedia plávať a voda im je len po pás.
Samozrejme, finančná stimulácia občanov ako nástroj na vyvolanie prirodzenej zmeny správania neznie vôbec zle, znie dokonca logicky a zo zahraničia vieme, že funguje. Hlavne u občanov, ktorí síce nevyužili možnosť dať sa zaočkovať z vlastnej iniciatívy, ale keďže prirodzene radi „riskujú“ s cieľom získať nejakú výhodu (v tomto prípade peniaze) a zároveň sa neboja, že po vakcíne budú priťahovať železné predmety, jednoducho sa prihlásia.
Títo ľudia nie sú nevzdelaní, často len vo vakcíne nevidia nielen nevýhody, ale ani benefity. Keď si vedľa seba postavia plusy a mínusy, finančná odmena jednoducho prechýli jazýček na váhach. Toto všetko by bolo pekné a predpokladám, že presne takto rozmýšľali na ministerstve financií, keď do projektu išli, a rovnako aj duchaprítomná časť vlády, ktorá nápad poslala do parlamentu.
Nebol by to však Igor Matovič, keby z toho nespravil svoju šou a nezmaril na prvý pohľad celkom efektívny nástroj na to, aby sme sa pokúsili zvrátiť tretiu vlnu. Podľa odborníkov môže udrieť veľmi silno, pretože pri delte by sme potrebovali kolektívnu imunitu na úrovni 85 percent zaočkovanej (alebo premorenej) populácie. Dnes sme na asi 40 percentách.
Ten istý Igor Matovič mal dokonca včera tú drzosť a vypočítal, že pri súčasnom tempe očkovania nám bude trvať nadobudnutie dostatočnej kolektívnej imunity ešte asi 800 dní. A vraj si máme držať klobúky.
Kontext je dôležitý a zároveň veľmi jednoduchý. Status o pomalom očkovaní napísal ten istý Igor Matovič, ktorý ako minister financií nedal ministrovi zdravotníctva peniaze na očkovaciu kampaň. Bodka. Vysvetlenie, prečo nižšie jednotky miliónov eur na spoty a propagačné materiály neposlať, je rovnako bizarné, ale dnes nie je dôležité. Peniaze nakoniec na ministerstvo zdravotníctva poputujú – len o 8 mesiacov neskôr, ako mohli.
Čo sa týka samotnej lotérie, kameňom úrazu je najmä teatrálnosť pri odovzdávaní cien a v konečnom dôsledku aj neprehľadnosť. Ministerstvo ponúka možnosť (nepovinne) zaškrtnúť možnosť, že občan súhlasí s tým, aby ho v prípade záujmu kontaktovala RTVS kvôli pozvaniu do vysielania alebo dokrútke.
Po rozkliknutí sa čitateľ dozvie, že súhlasí aj so zverejňovaním osobných údajov „odhaľujúcich úplnú identitu výhercov vo vysielaní RTVS“. Slováci sú zvyknutí posielať esemesky za jedno euro, dúfajúc, že im zavolajú z telky alebo rádia, a nikdy nemusel zvyšok Slovenska vedieť, kto vyhral. A nebodaj na čo peniaze použije. Vytráca sa tak nielen pocit súkromia, ale aj bezpečia.
Môže to spôsobiť rozbroje v rodine, medzi susedmi, v práci, možno prídete o kamoša. Závisť je naozaj nepekná vlastnosť a môže sa prejaviť mnohými spôsobmi. Matovičovo divadlo v RTVS si určite užijú aj exekútori.
Matovič navyše chce, aby ľudia poznali heslo, ktoré bude odprezentované v rámci živého prenosu, a dvihli telefón do 20 sekúnd. Potom pôjdete naživo. Zomri sa už teraz nevie dočkať tej nevyčerpateľnej studnice obsahu.
Demotivačných faktorov je viac. Tí, ktorí by sa dali zaočkovať tak či tak, sa do lotérie prihlásia, lebo za pár klikov môžu vyhrať pár tisíc, ak sa rozhodnú, že nebudú dvíhať telefón Vere Wisterovej.
Ale to sú peniaze, ktoré nepadli na úrodnú pôdu, sú to len očakávané „straty“. Tí, ktorých mala očkovacia kampaň presvedčiť, musia zvážiť, či zo seba chcú urobiť celonárodných šašov alebo riskovať niečo z vyššie spomenutých problémov.
Kameňom úrazu nie je len samotný formát súťaže a spôsob odovzdávania výhier. Z komunikačného hľadiska spravil Igor Matovič niekoľko chýb, ktoré ponúkli priestor všetkému, čo z neho spravilo človeka s dôveryhodnosťou ako Robert Fico a Marian Kotleba. Chaos, pomalosť, neochota delegovať a pocit dôležitosti jeho vlastnej osoby prispejú k tomu, že nerozhodnutí radšej ďalej zostanú nezaočkovaní.
Musíme sa však pripraviť na to, čo poznáme z plošného testovania a zo Sputnika V. Igor Matovič si po neúspechu spoločensky dôležitých projektov, ktoré si zoberie na zodpovednosť, vždy nájde vinníka zo svojho blízkeho okolia. Svoje o tom vedia médiá, Richard Sulík, Vladimír Lengvarský aj Zuzana Baťová.
Lotéria zatiaľ nemá komunikačnú podporu ani u ďalších členov vlády, ktorí pravdepodobne vyhodnotili, že bude lepšie nestarať sa do tejto „one man show“. Médiá, ak chcú informovať objektívne a zároveň aspoň trochu pôsobiť motivačne, musia nájsť malú štrbinku, ako opísať chyby a zároveň výhody.
Tak teraz čakajme, počúvajme heslá a tipujme, kto si nakoniec odnesie neúspech verejným pranierovaním.