Podarilo sa Kanyemu naplniť nedokončeným albumom T.L.O.P. a kolekciou Season 3 vysoké očakávania? (Recenzia)

HUDBA KANYE WEST YEEZY

Yeezy vypredal Madison Square Garden a premiéru jeho novej dosky s kolekciou Season 3 tak streamovali po celom svete. Tu je zhrnutie všetkého, čo sa v New Yorku odohralo.

"I feel like Pablo when I'm workin' on my shoes
I feel like Pablo when I see me on the news
I feel like Pablo when I'm workin' on my house"

Riadky vyššie pochádzajú zo skladby No More Parties in L.A. a odkazujú na istého známeho Pabla. Po Pablovi nakoniec pomenoval Kanye West aj svoj siedmy sólový štúdiový album, ktorý sa tak oficiálne volá The Life of Pablo. Ešte na chvíľu pri názve ostanem. S najväčšou pravdepodobnosťou ním totiž Kanye neodkazuje len na jedného Pabla, ale na oboch najznámejších - Escobara a Picassa. Zároveň pod menom Pablo myslí aj samého seba, keďže doska, ktorá sa predtým volala So Help Me God, Swish a Waves, je výhradne o jeho živote. Projekt, ktorý obsahuje 10 skladieb včera spoločne s kolekciou Season 3 naživo odpremiéroval v newyorskej Madison Square Garden, no stream si mohol pozerať v divadlách po celom svete, čo využila dokonca aj hŕstka Slovákov.

Dva covery TLOP - vpravo je alternatívny. Tie dal dokopy Peter De Potter (známy najmä vďaka spolupráci s Rafom Simonsom) a oba reprezentujú najmä hlavnú tému albumu - rodinu.

Po vyše pol hodinovom meškaní sa Kanye West konečne dostavil v sprievode Lamara Odoma na pódium Madison Square Garden, aby mohol ošéfovať celý priebeh svojej premiéry rovno spoza bední. Využil na to svoj legendárny čierny Macbook, ktorý zo začiatku klasicky neposlúchal, no všetko bolo pritom súčasťou plánu. Na jeden z najväčších momentov vo svojom živote totiž prišiel Kanye v teplákoch, mikine "I Feel Like Pablo" (merch zo spolupráce s Cali Thornhill DeWitt) a Yeezus dad cap aby ešte viac zmiatol všetkých divákov a navodil tak atmosféru undergroundového koncertu. Jeho nástup totiž vyzeral ako improvizácia, počas predstavenia neváhal dolaďovať detaily so zvukármi, prerušiť song kvôli legendárnym rantom alebo "len tak" pripájať smartphony svojich kamošov s novými skladbami, čím útočí najmä na aktuálnu dobu a fakt, že dnes už dokážeš odohrať koncert v MSG pred očami 18-tisíc divákov aj z iPhonu. I'm the ghetto Oprah, You know what that mean?

Cieľom totiž bola najmä G.O.O.D. atmosféra, a tak na začiatku predstavenia vyzval všetkých prítomných, aby neváhali tancovať alebo spievať. V publiku nesmela chýbať celá rozsiahla rodina Kardashianovcov/Jennerovcov, pre ktorú si pripravil Olivier Rousteing zopár exkluzívnych Balmain kúskov a za chrbtom mal Kanye všetkých "real friends" od Pushu T, Virgila, Don C, A$AP Mob, Vica Mensu, Kid Cudiho a mnoho ďalších.

Kanye a všetci jeho blízki si svetovú premiéru albumu očividne užívali.

The whole fam is lit

Cudi's hat though... (https://vine.co/v/inOmaVTgqO6)

Posted by Complex on Thursday, February 11, 2016

Zatiaľ čo Ian a Thugger si chillovali na stejdži.

Dosku otvorila skladba o Bohu, Ultra Light Beam, ktorá má naozaj charakteristické prvky gospelu, a to nielen vďaka featu Kirka Franklina. Okrem neho na skladbe totiž hosťuje aj The-Dream, Kelly Price a v neposlednom rade Chance the Rapper s naozaj výbornou slohou. Ďalej nasledovala dvojdielna Father Stretch My Hands, v ktorej Ye rapuje o svojom otcovi do Metro Boomin beatu so samplami od Pastora T.L. Barretta a najnovšieho člena G.O.O.D. Music, len 18-ročného Desiignera. Ako hosť sa objavuje aj Kid Cudi a chémia, podobne ako na Guilt Tripe, zafungovala opäť bravúrne! Tretím na albume je Freestyle 4 o úspechu, celý v Yeezusovej réžii. Ten sa nazýva géniom, zmesou Stevea Jobsa, Steva Austina a v závere prišlo na rad i slovné spojenie "ghetto Oprah". Projekt pokračoval skladbou Famous s Rihannou a Swizz Beatzom, kde 'Ye rapuje: "I feel like me and Taylor might still have sex / Why? I made that bitch famous." Popri týchto riadkoch však skladba obsahuje najmä krásne sample zapracované do inštrumentálu bravúrnym spôsobom.

O kontroverzných riadkoch údajne informoval Kanye Taylor Swift ešte pred samotným predstavením a ona to správne pochopila ako vtip. Jej brat má však na vec asi iný názor.

Getting a head start on some spring cleaning. Here we go again.

Video uverejnené používateľom Austin Swift (@austinkingsleyswift),

Číslo 5 na trackliste patrí Highlights s The-Dreamom a Thuggerom, kde pomocou auto-tuneu Yeezy spieva o tom, ako chce žiť svoj život len pre seba, no veľkú časť venuje i náboženstvu či rodine, pričom jednu lajnu dostal i Ray J. Na ďalšej piesni, Feedback, znova rozdelenej do dvoch častí, sa najskôr dostávame na párty, kde nechýbajú dokonca ani nejaké tie drogy, aby sa neskôr Kanye posmešne vyjadril k rečiam hejterov využívajúc svoju osobu. V druhej päťke TLOP sa nachádza song Fade s Post Maloneom a Ty Dolla $ignom, ktorý hral už počas prezentácie Season 2, no oveľa väčším prekvapením je FML, ôsma skladba, s refrénom od The Weeknda a minimalistickým inštrumentálom s klávesovým podkladom. Predposledné miesto patrí Real Friends s mierne upraveným beatom (ktorý pri konci striedajú nedokončené Parties in L.A.) a album uzatvárajú Vlci bez Vica Mensu a Sii, ktorých nahradil Frank Ocean a Yeezyho nové slohy.

Thugga využil svoju príležitosť u jacku (rovnako ako Vic Mensa) na premiéru novej skladby. V zálohe má však údajne s Kanyem ešte ďalších 40 songov.

Keďže podrobnejšie hudobné charakteristiky jednotlivých skladieb by zabrali ďalšie desiatky riadkov, skúsim to zhrnúť do jednej vety. TLOP je prevažne melancholický album s množstvom svetlých i temnejších (smutných) momentov, ktorý si zakladá na zvuku dosky Yeezus či 808s & Heartbreak, no rovnako je z neho cítiť aj závan Late Registration. Samotný mix však zaujme najmä vďaka samplom a hosťovačkám. Ye tak bez pochýb dodržal slová o tom, že TLOP bude stelesňovať krásu hudby.

Od albumu sa presuňme k Season 3. Ak by si totiž dokázal naplniť MSG, (ne)dokončiť album na úrovni TLOP a zároveň dať dokopy kolekciu oblečenia pre obe pohlavia, aj o tebe by sme písali podobné rozsiahle články. Yeezy a umelkyňa Vanessa Beecroft totiž pripravili špeciálne pre tento event pódium s vyvýšenými stavbami, na ktorých stáli modelky a modeli (rozdelení podľa pohlavia) a pod nimi ďalších 1200 komparzistov, ktorých si objednal Kanye. Ešte pred začatím šou boli prikrytí veľkými plachtami, pod ktorými museli čakať niekoľko desiatok minút. Plachty predstavujú stany utečeneckých táborov a samotné rozloženie modelov a modeliek na platformách vychádza z fotky rwandskej genocídy od Paula Lowe z roku 1995, podľa ktorej stála aj Season 1/2.

Už na prvý pohľad je vidno, že nová kolekcia je oveľa farebnejšia než jej predchodcovia. Hoci základ tvoria výhradne zemité farby, ako celok pôsobia všetky outfity oveľa pestrejšie. Stále sa výrazne pracuje najmä s vrstvením, nechýba ani niekoľko oversized vecí (najmä svetrov a tričiek), ktoré sú doplnené o celkom využiteľné bundy a kabáty či rôzne typy teplákových a šuštiakových nohavíc, respektíve sukní. Pre ženy sú, samozrejme, zahrnuté legíny a takisto športové topy, ktoré ale občas využívajú trošku zvláštny mix štrikovaných materiálov a farieb. Aj keď Season 2 sa obišla bez pomoci troch pruhov, tentokrát sme na pódiu mohli vidieť viacero kúskov s logom adidas a väčšina komparzistov mala na nohách obuté klasické modely ako Superstar alebo Stan Smith. Podľa očakávaní tak Yeezy predstavil aj nové Yeezy Boost 350 s pásikom, ťahajúcim sa skrz celú tenisku, lovecké 1050 a dokonca aj novú siluetu 550. V rámci obuvi neobišli nasucho ani dámy, nakoľko dostali viacero modelov na opätku po vzore posledných kolekcií Dior v rôznych úpravách.

Inštrukcie pre modelov a modelky. Caps lock pravdepodobne znamená, že text písal samotný Yeezy.

Kanye sľúbil, že pôjde s cenami nadol, a keďže samotnú šou financoval adidas, postupne už začínajú dávať zmysel aj všetky tie jeho reči o diskriminácii v módnom priemysle a samotnom výrobnom procese. Svoje ego si napravil pri rozhovore s Annou Wintour, ktorej priznal, že jeho snom je byť kreatívnym riaditeľom Hermès, no najviac pozornosti získal až keď prišiel na rad Nike. West všetkých uistil, že proti Jordanovi nič nemá, no skladbu Facts si následne diváci doslova vypýtali skandovaním "fuck Nike!". Rovnako ako pri predošlých Seasons však stále nie je známe, čo všetko z vystúpenia vlastne patrí do kolekcie a kedy sa jednotlivé kúsky dostanú do predaja. Všetky hlavné outfity z platforiem môžeš vidieť na fotkách nižšie.

Počas skladby Freestyle 4 sa na pódium dostala aj Naomi Campbell.

Na záver si Kanye ešte raz povzbudil ego prezentáciou svojej video hry Only One: The Game, o ktorej sa hovorilo už dlhšiu dobu. "The concept is my mom traveling through the gates of heaven," which was "hard to do."

Každý z návštevníkov MSG dostal k lístku digitálnu kópiu albumu, no skutočný dátum releasu (v CDQ) nepozná ani samotný Tidal (5 songov totiž údajne stále čaká na dokončenie, no Martin Shkreli už ponúkol Kanyemu $10 miliónov). Celý záznam môžeš streamovať tu.

UPDATE 12. februára 18:30:

Anketa:
Stane sa T.L.O.P. Kanyeho najlepším albumom všetkých čias?