Annu Boleynovú stvárni černoška a my si myslíme, že je to zbytočné. Černošský George Washington však má dôvod na existenciu.
Britskú historickú osobnosť stvárni v novej minisérii Anne Boleyn herečka černošského pôvodu. Superman bude v novom filme černoch a divadelné predstavenie Hamilton z Broadwaya zbiera aj naďalej chválu z celého sveta. Hra pritom znázorňuje americkú históriu spôsobom, keď významné historické osobnosti belošského pôvodu hrajú výhradne herci z etnických menšín.
- V akých prípadoch má logiku, keď hrá historickú postavu bielej pleti černoch.
- Prečo je obsadzovanie bielych hercov do rol, ktoré majú inú farbu pleti, veľmi nešťastné (whitewashing).
- Aký je rozdiel medzi zmenou farby pleti postáv v Zaklínačovi a v historických snímkach.
Na druhej strane tu máme bielych hercov, ktorí stvárňujú egyptských bohov, či biele herečky v ázijských rolách (whitewashing). Konkrétne je reč o Scarlett Johansson, ktorá hrala japonskú postavu, či o filme Gods of Egypt. Viac sa o týchto dvoch príkladoch dočítaš v našom článku tu. Každý z týchto príkladov je odlišný a na každý máme iný názor.
Dnes sa skúsime pozrieť na to, prečo je hranie pôvodne bielych postáv (pozor, postáv, nie skutočných osobností) hercami s inou farbou pleti za istých podmienok úplne v poriadku, avšak trochu komplikovanejšia situácia nastáva pri historických osobnostiach. Aj v tomto prípade sa dajú nájsť výnimky, keď niečo také uvítame.
Černoška anglickou kráľovnou zo 16. storočia
Aktuálne horúcou a veľmi diskutovanou témou je obsadenie Jodie Turner-Smith do hlavnej roly v seráli o Anne Boleynovej. Anna bola druhou manželkou anglického kráľa Henricha VIII. Tudora a je nepriestrelným faktom, že mala bielu farbu pleti. Jodie Turner-Smith je však Afroameričanka, a aj keď nám už v dráme Queer & Slim dokázala, že hrať ozaj vie, v tomto prípade to nestačí – a jej talent ani nie je kameňom úrazu.
Autor tohto článku sa s týmto obsadením nestotožňuje, a to z jednoduchého dôvodu: Anna žila na anglickom dvore a svoj život prežila v kultúre belochov z vyššej vrstvy. Vyrastala v Európe a bola ovplyvňovaná európskou kultúrou 16. storočia.
Historické zmýšľanie a psychologický stav osobnosti sa v súčasnosti dokonale nepodarí zachytiť asi nikomu, avšak herečka z európskeho kultúrneho prostredia sa bude vedieť lepšie dostať do kože takejto osobnosti. Platí to rovnako aj v opačnom prípade, na čo sme upozorňovali v tomto článku.
Rovnako ako beloch nedokáže stvárniť autentickú a maximálne uveriteľnú černošskú postavu z černošskej komunity, nemôže ani afroamerická herečka z USA naplno a autenticky preniesť potenciálne zážitky a skúsenosti anglickej kráľovnej cez svoj herecký prejav.
Ak bolo zámerom tvorcov obsadiť černošku preto, aby sa tejto minoritnej etnicite doprialo viac hereckých príležitostí, je to veľká chyba. Áno, Afroameričania potrebujú a aj si zaslúžia viac príležitostí v celom Hollywoode, ale meniť farbu pleti historickým osobnostiam, aby ich mohli stvárniť, skutočne nie je cesta.
Avšak je tu možnosť, keď by to dávalo zmysel – a dokonca by sme to podporovali. Tu veľmi pomôže, ak si videl muzikál Hamilton od tvorcu Lina-Manuela Mirandu. Tento americký herec, dramatik a skladateľ pôvodom z Portorika vytvoril nezabudnuteľné dielo, ktoré chvália všade po svete. Miranda doň obsadil výhradne iných ako bielych hercov so zámerom vyrozprávať americkú históriu očami súčasného obyvateľstva USA.
Georgea Washingtona tu preto hrá černoch a tvorcovia sa na historické udalosti USA pozerajú očami rôznych skupín ľudí s rozličnou farbou pleti, čo dodáva príbehu a histórii nový nádych a pohľad na to, ako sa veci mohli udiať inak. Tvorcovia sa nesnažia prepísať históriu ani nič podobné. Chceli sa na ňu iba pozrieť z iného uhla pohľadu a etnicky zmiešané obsadenie bolo pre ich cieľ kľúčové.
Muzikál mal obrovský dosah a rozprúdil množstvo dôležitých diskusií. V prvom rade však šlo o kvalitné a zábavné dielo. V budúcnosti sa pravdepodobne dočkáme ďalších podobných experimentov a my sa na ne tešíme. Obsadiť hercov inej farby pleti do historických postáv bielej pleti má v takýchto prípadoch význam.
Stvárnenie Anny Boleynovej Afroameričankou Jodie Turner-Smith však nepovažujeme za nejaký kreatívny experiment. Máme dojem, že na rozdiel od Hamiltona tvorcovia minisérie o manželke Henricha VIII. Tudora necielia na obohatenie histórie. Nie sme si celkom istí, či toho môže Jodie Turner-Smith ako černoška ponúknuť viac než biela herečka, ktorá by aspoň umocnila autentický dojem historického materiálu.
Nikto z nás by nemal ukázať prstom a rozhodne povedať, prečo do roly obsadili černošskú herečku, no po prvom traileri nemáme dojem, že by afroamerický pôvod hlavnej herečky role a príbehu pridával niečo, čo zásadne potrebuje.
Strach o stratu histórie?
To však nie je jediný dôvod, prečo ľuďom toto obsadenie prekáža. Dá sa na to pozerať aj z iného hľadiska. Nejde o naše pocity, a tak sa ich interpretácia môže od skutočnosti jemne odlišovať, ale z komentárov a diskusií na sociálnych sieťach či na rôznych weboch sa dá vycítiť strach ľudí bielej pleti. Strach z toho, že môžu prísť o svoje historické postavy a hrdinov preto, aby Afroameričania a príslušníci inej farby pleti dostali viac hereckých možností.