Poštárom rastie konkurent, ktorý vsadil na technológie.
„Začínal som pred štyrmi rokmi so mzdou 1 000 eur a ojazdenou Škoda Combi z roku 1998, ktorú sme si striedali so skladníkmi.“ Alexander však neľutuje, pretože stál pri zrode možno malej revolúcie v segmente, ktorý si ani nevšímaš. Až kým nepríde pandémia a zrazu nakupovanie z e-shopov ostáva jedinou možnosťou.
Niečo niekomu poslať alebo naopak od niekoho obdržať má dlhé desaťročia zaužívaný systém. Balík musíš ísť odniesť na poštu a ak niečo očakávaš, tak striehneš na poštárku so žltým lístočkom. Prípadne, firmy používali hlavne na predaj tovaru kuriérske služby. Isto si každý zažil telefonovanie s kuriérom, ktorý mal prísť poobede a ráno už zvonil pred dverami prázdneho bytu.
- Aký bol jeho nástupný plat
- Prečo je Zásielkovňa odlišná od iných kuriérskych služieb
- Ako vie ich služba zatraktívniť každý e-shop
- Aké nevšedné zásielky už doručovali
- Ako vníma Slovenskú poštu
Celý tento systém sa od roku 2010 snažil najprv v Česku a postupne už aj na Slovensku rozbiť nenápadný start-up Zásielkovňa v podstate úplne jednoduchým fígľom.
Porozprávali sme sa s jeho šéfom Alexandrom Jančom, ako sa dá zmeniť systém, ktorý poznali už naše prababky, prečo môže zmeniť celkovú filozofiu posielania a prijímania zásielok a čo na to celé vraví Slovenská pošta.
Už aj pred koronakrízou sa na Slovensku úspešne rozbiehal projekt Zásielkovňa. Lenže až posledné mesiace si človek zrazu uvedomil, že je to ozaj nevšedný projekt.
Ako by ste v troch vetách opísali Zásielkovňu?
Je to inovatívna technologicko - logistická platforma, ktorá chce meniť trh s doručovaním zásielok. Vznikli sme v roku 2010 v Českej republike na tom, že sme ponúkli lacnejší, rýchlejší a jednoduchší spôsob odoslania tovaru z e-shopov k ich zákazníkom v Česku a na Slovensku. Teraz túto možnosť chceme dať všetkým na svete.
V čom je iná než ostatné kuriérske služby?
Rozdielov je viacero. Tou najvýznamnejšou je, že celé naše podnikanie funguje na jednotnej technologickej platforme pre všetkých našich e-commerce zákazníkov na Slovensku ako aj v zahraničí. Prostredníctvom jedného systému doručujeme do 33 krajín. Súčasne máme najväčšiu sieť výdajných miest. Aktuálne ich máme viac ako 1 100 a ďalšie stále pribúdajú. Rovnako kladieme zvýšený dôraz na jednoduchosť aplikácie, aby poslanie a vyzdvihnutie zásielky dokázal úplne každý bez akýchkoľvek ťažkostí.
Posledné mesiace som potreboval posielať viacero zásielok a uvedomil som si, že je vlastne super nápad, že to môžem vybaviť v neďalekých potravinách, ktoré majú stále rovnakú otváraciu dobu.
Áno, presne tak. Zakladáme si na jednoduchosti. Snažíme sa, aby sme boli po ruke a súčasne sami rozhodujete, kedy si zásielku vyzdvihnete. Nemusíte čakať na telefonát od kuriéra.
Okolo sviatkov mi zas chodili darčeky, ktoré som objednával, samozrejme, z e-shopov. Skoro všetky už ponúkali doručenie na vaše výdajné miesto. Len som si šiel kúpiť pečivo a mlieko a zároveň mi odovzdali balík.
Cez Zásielkovňu si môžete nechať doručiť vašu objednávku z viac ako 30 000 najrôznejších e-shopov. Rovnako rastie aj počet výdajných miest.
Začínal som pred štyrmi rokmi so mzdou 1 000 eur a ojazdenou Škoda Combi z roku 1998, ktorú sme si striedali so skladníkmi.
Kedy ste začali pracovať pre túto firmu a čo tomu predchádzalo?
V Zásielkovni pracujem od roku 2017. V tej dobe to bol rozbiehajúci sa start-up, ktorý veľa ľudí nepoznalo. Vlastne som ich pred pohovorom nepoznal ani ja. Samozrejme, naštudoval som si všetko o firme a prekvapilo ma, že Zásielkovňu riadi vtedy 25-ročný riaditeľ. Celá firma bola vtedy veľmi mladá. Dovolím si povedať, že prvotné nadšenie vtedajších zamestnancov niekedy prevyšovalo ich praktické skúsenosti. To však vôbec nevadilo.
Prečo práve táto spoločnosť? Pozíciu obchodno-ekonomického manažéra, na ktorú ste ašpirovali, isto ponúkalo a ponúka veľa ďalších firiem. Alebo ste mali skúsenosti v tomto segmente?
Od prvého momentu sa mi páčilo, že Zásielkovňa robí veci inak v porovnaní s ostatnými logistickými firmami. Okrem toho dáva príležitosť mladým a šikovným ľuďom, ktorí chcú niečo dokázať. A nie, v logistike som bol nový. Predtým som pôsobil vo firme s ročným obratom 160 miliónov eur, ktorá ponúkala služby v oblasti IT technológií.
Do rozbiehajúcej Zásielkovne som neprišiel kvôli platu či firemným benefitom. Začínal som pred štyrmi rokmi so mzdou 1 000 eur a ojazdenou Škoda Combi z roku 1998, ktorú sme si striedali so skladníkmi.
S ňou som, samozrejme, chodil na obchodné stretnutia či konferencie. Úvodné podmienky tak nekorešpondovali s mojimi predstavami ideálnej práce. Cítil som však, že je to šanca niečo dokázať, spolupodieľať sa na budovaní niečoho nového a veľkého so širokou možnosťou rozhodovania. Mám totiž rád business development, veľkú mieru slobody v rozhodovaní a, samozrejme, rozhodujúca bola aj moja veľká túžba riadiť úspešnú firmu.
Ako sa firme posledné roky darilo? A hlavne ako sa darí od vypuknutia pandémie?
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Koľko zásielok doručila Zásielkovňa minulý rok
- Akú budúcnosť poštových služieb očakávajú
- Čo odkazuje poštárkam