Cryformercy sa za rok dostali nielen do mnohých slovenských šatníkov, ale podarilo sa im expandovať aj do okolitých štátov ako je napríklad Česko a Maďarsko.
Slovenský street fashion sa v posledných rokoch rozvíja čoraz zreteľnejšie. Každý týždeň si v explore na Instagrame môžeš všimnúť nové brandy. Nikdy však o nich dlho nepočuť. Potom sú tu značky, ktorým sa podarí vydržať a vybudovať si meno na našej módnej scéne.
Jedným z týchto brandov je aj Cryformercy, ktorí sa od svojho založenia v roku 2018 dostali z Košíc do mnohých slovenských šatníkov, ale podarilo sa im expandovať aj do okolitých štátov ako je napríklad Česko a Maďarsko.
Cryformercy dnes spolupracuje s mladými dizajnérmi z celej Európy. Reprezentuje originalitu, autentickosť, štýl a experimenty s novými nápadmi. Patrik a Michal založili svoju značku ešte počas strednej školy. Bez predošlých skúseností a obmedzenými prostriedkami sa rozhodli, že čo budú po ceste potrebovať sa naučia robiť sami, aby namiesto zamestnávania cudzích ľudí mohli dať prácu svojim kamarátom.
Dnes je pre nich móda nielen záľuba, ale aj práca na plný úväzok. Okrem seba zamestnávajú aj ďalších piatich ľudí, ktorí pomáhajú s výrobou a celkovým chodom firmy. Dnes nám prezradili o svojom brande v rozhovore čosi viac.
Ako ste sa dostali k šitiu a k móde?
Patrik: Móda je pre nás lifestyle. Ja osobne som mal k nej vždy blízko. Chodil sme brigádovať do táborov, kde sme strávili celé leto. Všetky peniaze sme potom minuli na handry. To sme mali asi 15 rokov. Proste sa cítim dobre, keď vyzerám dobre. Čo sa týka šitia, tak prvýkrát to bolo z donútenia pri rozbiehaní brandu. Vedeli sme, že ak chceme vytŕčať z radu budeme musieť byť výnimoční a jediná cesta k tomu vtedy bola sadnúť si za stroj a začať šiť. Long story short - hneď potom ma to nejak chytilo a aj keď poslednú dobu už menej, rád niečo pošijem ak je treba.
Michal: Je to len ďalší spôsob ako komunikovať ľuďom nejaký message. Hľadali sme spôsob, ako žiť “rockstar life”, ale chceli sme sa k nemu dostať nejakým netradičným spôsobom. Brandže ako napríklad hudba, alebo vlogovanie sú presýtené a je dosť ťažké prísť s niečím novým, zvlášť, ak človek nemá budget a skúsenosti. Móda je u nás stále v plienkach, takže na zaujímavé projekty je tu kopa miesta.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Aké boli začiatky podnikania?
Patrik: Mercy vzniklo z posledných 150 eur čo sme mali na účte. Nepoznali sme nikoho. Mali sme jeden ručný šijací stroj a starý plesnivý office, ktorý bol predtým pivnica a som presvedčený že sa tam určite odohrala vražda.
Prvú polovicu roka 2019 sme si odopierali všetko pekné, pretože sme sa chceli čím skôr dostať na level, kedy si reálne môžeme užívať. Pamätám si, že sme tankovali po päťkách, aby sme mali budget na reklamy. Najťažšie bolo vydržať toto obdobie a neubrať z plynu, aj keď každý deň bol fakt hrozný. Trvalo to asi od decembra 2018 po koniec leta 2019. Náš najikonickejší je dizajn Butterfly Effect. Nebyť jeho, nemáme sa dnes z čoho tešiť. Bol a aj stále je to, podľa čoho nás ľudia poznajú. Postupne tak značka prerástla do niečoho veľkého.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Ako to myslíš, že prerástla “do niečoho veľkého”?
Michal: Za rok sme predbehli všetky slovenské independent street fashion brandy aj napriek tomu, že sa nepoznali s nikým zo zákulisia, nemali sme ani budget na obrovský marketing a influencerov a aj tak bolo nášho motýľa vidieť na chrbtoch na každom slovenskom koncerte. Či už na stejdži alebo pod ním. Podiel na trhu sa veľmi vypočítať nedá, keďže nikto nevie aký veľký je slovenský streetfashion naozaj, ale máme nejaké inside info a vieme, že sme na tom dobre.
Za ten krátky čas čo fungujeme sa nám podarilo dostať do troch štátov, spolupracovať na troch festivaloch, shoutout to Vibe Festival. Máme za sebou aj nejaké vlastné akcie, z ktorých dostávame väčšinou pozitívny feedback. Úplne prvý event bol s Porsche Boyom, ktorý urobil veľmi dobrú show. Ľudia tam vtedy porozbíjali všetko, čo nebolo k zemi navŕtané.
Patrik: Naše handry si mal možnosť vidieť na ľuďoch ako Exploited, Fobia Kid, Khans, Nik Tendo, Porsche Boy, Dorian, Skinny B… V Maďarsku sa nám podarilo dať dokopy napríklad s Lil G a Royal Szabi. Kopu nových spoluprác máme pripravených aj pre nový drop, ktorý v čase publikovania toho článku už asi bude von.
Čo bol podľa vás dôvod úspechu vašej značky?
Patrik: Robíme oblečenie, ktoré sami chceme nosiť ale nieje to iba o tom. Každý krok, ktorý robíme je detailne premyslený. Za rok sme dobili slovenský street fashion až do takej miery, že ľudia resellujú doplnky, ktoré dávame k objednávkam zadarmo.
Je to oveľa viac ako dať dokopy pekný dizajn a dúfať, že sa to chytí cez reklamy. Je to o zákazníckom servise o darčekoch na Vianoce pre verných fans. V prvom rade sa pozeráme na to, čo zákazník získa tým, že si od nás niečo kúpi. Chceme dať ľuďom ako sme my miesto, kam môžu patriť.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Ako by mala móda vyzerať z vášho pohľadu?
Patrik: Nie Je dôležité koľko to stálo, ale či to vieš nosiť. Aj napriek množstvu brandov, ktoré sú dnes na výber sa stále nájdu ľudia, čo si nevedia dať dokopy solídny fit. Chalani v klube na mňa pozerajú divne za to, že mám motýle na nohaviciach a myslia si, že to oni sú cool.
Ako vyzerá práca na nových kúskoch?
Patrik: Vždy, keď sme v “drop mode” a pracujeme na nových kúskoch, začíname tak, že ich najprv navrhneme a dáme dokopy. Nekladieme si hranice: Chceme niečo vyšiť? tak to vyšijeme. Chceme custom fit? Dáme custom fit. Nepozeráme sa na to, koľko jednotlivé dizajny stoja. Vyrábame oblečenie, z ktorého sme nadšení. Potom, keď je hotový drop tomu prispôsobíme všetky ostatné veci a začíname sa na to pozerať viac “biznisovo” a upravujeme budget inde, kde to sa to nedotkne ľudí.
Zmenil podľa vás Cryformercy streetwear na Slovensku?
Michal: Jasné, že áno. Každý si po nás chcel založiť brand. Ukázali sme, že sa tu dá robiť viac a že je tu priestor pre custom handry, vlastné strihy.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Kto každý je súčasťou vášho brandu?
Michal: Sme komunita, do ktorej môže patriť hocikto. Pripojiť sa k nám dá tým, že sa budeš podieľať na aktivitách na Instagrame, alebo tým, že prídeš na niektorú z našich akcií a urobíš tam bordel. Keby sme sa mali však baviť o tom, kto sa aktívne podieľa na tvorbe obsahu v CryforMercy tak je nás momentálne šesť. Okrem nás dvoch tu je Martin, ktorý sa stará o objednávky spolu s Behuňom. Katarína a Tomáš sú za šijacími strojmi a Timotej má na starosti zákaznícky servis.
Ako vyzerá obyčajný deň v Cryformercy?
Patrik: Neviem, či u nás existuje niečo ako obyčajný deň. Každý príde podľa toho, kedy skončí v škole a robí svoju robotu. Vždy sa držíme týždenného plánu, ktorý sa dáva dokopy v nedeľu. Ide to viac-menej samo. Všetci vždy vedia, čo majú robiť. Cez deň pracujeme, večer si objednáme jedlo a vibeujeme. Je tu veľmi málo stresu a zlej nálady. Ak sa predsa len na niečom pochytíme, vždy to rýchlo uhasíme.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Čo od vás môžeme očakávať tento rok? Aké plány máte s CryforMercy do budúcnosti? Patrik: Tento rok by sme chceli vychytať všetky muchy zvnútra firmy. Vieme, že máme veľké medzery napríklad v dobe doručovania. Na tom pracujeme intenzívne. Ďalej by sme chceli rozšíriť výrobu o viac dizajnérov, aby sme mohli čo najviac experimentovať s custom fitmi, ísť hore s kvalitou handier. Na to je tu veľa priestoru. Čo sa týka dlhodobých plánov, ísť viac do sveta je rozhodne jeden z hlavných cieľov. Momentálne sme v piatich štátoch, ale to je iba začiatok.