Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Utorok 22. 9. 2020 meniny má Móric

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Zdravie - Strava
16
Simon K.
20. august 2016, 23:28
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Pečivo vo fitness svete nadobudlo zlú povesť. Pochádza z pekárne diabla, priberá sa z neho a mali by sme ho vyradiť z jedálnička?

Niektorí tvrdia, že pekári sú diabli a pečivo je smrť. Priberá sa z neho? Mali by sme chlebíky a rožky vyhodiť nadobro z jedálnička?

Simon K.
20. august 2016, 23:28
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
16
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Koľkokrát ste už počuli, že pečivo v jedálničku nemá čo hľadať? A že sa z neho priberá? Boli to všetko pravdivé slová alebo zbytočné strašenie?

 

Pečivo vo fitness svete nadobudlo zlú povesť. Pochádza z pekárne diabla, priberá sa z neho a mali by sme ho vyradiť z jedálnička?

 

Toto je Natália. My v prvom rade hovoríme, aby si Natália našla nového trénera, pretože tento potrebuje trénera. Dobre, a teraz k veci. Poďme si viac povedať o pečive, nech už je to chlieb alebo rožok, biely či celozrnný. Táto tradičná a mnohými obľúbená potravina si vo fitness svete našla mnoho nepriateľov. Ako to s tým pečivom v skutočnosti je? Má vôbec nejaké výhody, alebo naozaj je jedným z faktorov, prečo Natália nechudne?

 

Pečivo vo fitness svete nadobudlo zlú povesť. Pochádza z pekárne diabla, priberá sa z neho a mali by sme ho vyradiť z jedálnička?

 

Skúsme ísť na to najprv sedliackym rozumom. Krajec chleba (≈ 50g) má v priemere približne 130 kalórií, 4g bielkovín, 25g sacharidov a 1,6g tukov. Natália bola zvyknutá jesť denne aspoň dva krajce - či už k vajíčkam, alebo s nejakou nátierkou do práce, resp. školy. Za jeden deň tak z chleba prijala 260 kalórií, a zároveň 50g sacharidov. Budeme sa pozerať hlavne na sacharidy, keďže sú v chlebe zastúpené v najväčšom množstve v porovnaní s ostatnými makroživinami. V rámci týždňa to máme 1820 kalórií a zároveň 350g sacharidov.

 

1820 kalórií, ktoré zrazu Natália prestane prijímať. 1820 kalórií, ktoré Natáliu teoreticky môžu dostať do kalorického deficitu, čiže bude chudnúť. Aj na základe tohto príbehu sa začali šíriť informácie, že na chudnutie je potrebné vyhodiť pečivo zo stravy. Že z chleba sa priberá. Že chlieb je zlý a v diéte nemá v kuchyni čo robiť. Že keď ho z jedálnička vyhodíme, budeme chudnúť. Čo by sa však stalo, kebyže Natália pečivo v jedálničku ponechá a týchto potenciálnych 1820 kalórií zo zlého, diabolského chleba prestane prijímať napríklad z božských zdravých zemiakov? Nič. Povedzme, že Natália je zdravá aktívna žena, ktorá sa snaží schudnúť. Jej obľúbené pečivo (1820 kalórií za týždeň) v jedálničku ponechá, no na obed si prestane dávať porciu zemiakov (340g, 260 kalórií). Opäť. Čo sa stane? Z jedálnička odstráni rovnaké množstvo kalórií. Množstvo, ktoré ju môže potenciálne dostať opäť do toho istého kalorického deficitu, ako ju dostalo odstránenie kalórií v podobe chleba. Ak v tom máš stále chaos, čítaj tento odsek znova a pomaly.

 

Priberá sa teda z pečiva? Áno aj nie! Priberá sa totiž z čohokoľvek, čo nás dovedie do kalorického nadbytku, teda do konzumácie väčšieho množstva kalórií, ako je pre nás a náš životný štýl (cvičenie, vek, výška, váha, práca, posilňovňa, šport, metabolizmus, atď...) potrebné. Ak niekto pravidelne konzumuje 5 rožkov denne a zrazu úplne vyhodí pečivo zo stravy, automaticky vyhodí zo stravy veľkú dávku kalórií, resp. sacharidov. Bude teda chudnúť? Je to dosť pravdepodobné, ale pečivo nemôže za to, že je človek tučný. Za to môže on sám, pretože konzumuje veľa jedla.

 

Pečivo vo fitness svete nadobudlo zlú povesť. Pochádza z pekárne diabla, priberá sa z neho a mali by sme ho vyradiť z jedálnička?

 

Teraz to skúsme trošku inak, nie tak úplne sedliackym rozumom. V tejto štúdii, ktorá je v rámci našej problematiky dosť významná, vykonávanej len na ženách, sa počas 16 týždňov skúmalo, či chlieb ako taký môže stáť za priberaním tuku. Porovnávali sa 2 skupiny – prvá s pravidelným príjmom chleba a tá druhá, ktorá chlieb v jedálničku nemala vôbec. Samozrejme, obe skupiny mali rovnaký príjem kalórií (1500) a tiež množstvo bielkovín, sacharidov a tukov. Toto treba podčiarknuť! Pozornosť sa upriamovala teda výhradne na chlieb. Druhá skupina kalórie z chleba nahradila zemiakmi, ryžou a ostatnými druhmi sacharidových pokrmov. Už sa tešíš na výsledok? Nezaznamenali sa žiadne reálne rozdiely, čiže z toho dokážeme povedať, že chlieb sám o sebe nie je strojcom tukových zásob. Tým ale nekončíme, pretože treba dodať i fakt, že skupina, ktorá si neodopierala chlieb, na tom bola lepšie po psychickej stránke a diéta bola pre nich udržateľnejšia a príjemnejšia.

 

Spomenúť môžeme pokojne aj tento výskum, kde bolo cieľom zistiť rozdiel v pocite sýtosti, resp. hladu u skupiny žien s nadváhou. Reč je stále o chlebe, takže sa porovnávali 2 jedlá s rovnakým počtom kalórií. Jedno jedlo obsahovalo sacharidy v podobe ryže alebo cestovín a druhé jedlo v podobe chleba. Výskumná metóda nie je najdokonalejšia, ale opäť nás záver dostáva na rovnakú koľaj, ktorá je spojená s uspokojením a pohodou. Výsledok je, že pri nízkokalorickom jedle sa ženy, ktoré mali v jedálničku chlieb, stretli s väčším pocitom sýtosti po jedle, čo je v rozpore s niektorými odporúčaniami, že chlieb je potrebné vyradiť, ak chceme schudnúť. Samozrejme, ide o individuálnu vec. Ak ťa viac zasýti ryža, v poriadku. Ak zemiaky, v poriadku. Ak chlieb, voľba je na tebe.

 

Pečivo vo fitness svete nadobudlo zlú povesť. Pochádza z pekárne diabla, priberá sa z neho a mali by sme ho vyradiť z jedálnička?

 

Teraz ešte niečo k otázkam, ktoré pravdepodobne niektorých trápia. Chlieb či rožok? Nuž, je to viac-menej jedno. Krajec chleba má približne 50g a jeden rožok približne 40g. Množstvo kalórií u oboch je zhruba rovnaké, 130. Biele či celozrnné? Tu už to nie je úplne jedno. Je pravda, že množstvo spoločností len zafarbí biely chlieb karamelom alebo čakankou, prípadne inak, posype ho zrniečkami a hrajú to na zdravý pekárenský zázrak. V skutočnosti ide len o prefarbený biely chlieb. Tie kvalitnejšie firmy vyrábajú pečivo, ktoré je lepšie v rámci zloženia (obsahuje napríklad aj celozrnnú múku, ražnú, ovos...). Kvalitnejšie zloženie nám zaručí aj prívetivejšie makroživiny. Dostaneme o trošku vyšší počet bielkovín, no hlavne dôležitej vlákniny a viac minerálov a vitamínov. Okrem toho nám môže (no nemusí) pomôcť aj s lepším trávením. A keď už som načal problematiku trávenia, mnohým možno napadol pojem glutén. To však netreba rozoberať, pretože komplexný a hlavne objektívny článok nájdete tu.

 

Pečivo si teda takúto zlú nadobudnutú reputáciu rozhodne nezaslúži. Ak niekomu skvelo zapadá do svojho jedálnička, vyhovuje mu, chutí a nemá žiadny problém s jeho konzumáciou, nemusí sa báť, že z neho bude tučný. Je to nezmysel šíriaci sa ako mor medzi neinformovanými ľuďmi a sami viete, ako ťažko zapadajú takéto dogmy prachom.

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Ohodnoť článok
0
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie
Domov
Zdielať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.