21. júna 2015, 14:43

Nudná, šokujúca, veľkolepá... Ako sme vnímali 5. sériu Game of Thrones my? (Recenzia)

FILMY A SERIÁLY GAME OF THRONES

5. séria je definitívne za nami a my sa tak nahnevaní a v smútku obraciame a rekapitulujeme jej kvalitu.

Arya, vzpriamene a sústredene hľadí na more a rozmýšľa, čo ju za ním čaká. Tak sme sa lúčili pred rokom so štvrtou, veľmi dobrou sériou Game of Thrones. Na rade bola séria piata, ktorá už ale čiastočne musela čerpať zo šiestej knihy, ktorú ale Martin ešte len dokončuje. Čitatelia kníh sa tak dočkali azda prvýkrát výraznejších spoilerov, no nám, čo sme knihy nečítali, pripadali tie epizódy normálne.

Alebo nenormálne? Úvodné časti pôsobili zdĺhavo, akoby nútene naťahajúc čas. Na výslednej kvalite najnovšej desiatky epizód sa určite podpísal aj fakt, že po prvýkrát sa Martin vôbec nepodieľal na scenári. Dočkali sme sa tak pár zbytočných scén, epizód bez vyvrcholenia a príliš zdĺhavého a postupného budovania príbehu, ktorý nakoniec epicky vyústil v tri záverečné časti. Piatej sérii by s určitosťou prospelo, keby mala menej než 10 epizód. Ja osobne som sa ale návratu do 7 kráľovstiev nevedel dočkať a nasával som každú minútku v spoločnosti našich obľúbených postáv. Až retrospektívne si uvedomujem, kde bola vlastne chyba. Jednak tu máme príliš rozvetvený dej a hlavné postavy rozhádzané po všetkých možných kútoch sveta, ktorým sa seriál musí bezvýhradne venovať, a tak až príliš často skáčeme z „kontinentu na kontinent“ - scenáristi sa nemohli posunúť veľmi vpred, a tak len krúžia dookola. S každou ďalšou sériou (v aktuálnej však príbeh komplexne nedosahuje dostatočného progresu) sa dej výrazne posúva, postavy cestujú a odčleňujú sa z hlavnej dejovej línie a keďže má Game of Thrones desiatky hlavných a vedľajších postáv, ktoré ako milujeme, tak aj nenávidíme, producentom a showrunnerom seriálu neostávalo nič iné, než urobiť z ostatnej série akýsi cestopisný dokument, ktorý si pripravuje pôdu pre sériu nasledujúca, ktorá bude podľa mňa oveľa lepšia. Teda za predpokladu, že Martin stihne včas dokončiť Winds of Winter, čo sa ale pravdepodobne nestane, a tak seriálu so scenárom opäť nepomôže. Posledná séria jednoducho nastavovala všetky dejové línie, postavy a lokácie na veľkolepé vyvrcholenie, ktoré je už veľmi blízko.

Seriál tak bezpochyby predstihne knihy, a tak nám už knižné spoilery ani veľmi nehrozia. Naopak, na pozore sa bude mať druhá strana, ktorá na nás doteraz povýšenecky hľadela z hora a uškŕňala sa pri každej našej zmienke o obľúbenej postave. Tých je v 5. sérii až premnožene veľa, no a ako som spomínal, každá je niekde úplne inde a my tak musíme skákať od zasneženého severu na juh a západ, neprestajne dúfajúc, že sa dočkáme akéhosi veľkého zvratu či smrti, na aké sme boli doteraz zvyknutí. Nič sa ale neudialo, veľa sa toho nakecalo, krvi sa veľa neprelialo a to, čo robilo z tohto seriálu takú geniálnu záležitosť, muselo prísť až na jej samotnom konci. A že bol šokujúci, perfektne zrežírovaný a zostrihaný, že? V istých bodoch sa ale seriál zlepšil. Postavy ako Sansa či Ramsey dostali viac priestoru a v prvom prípade už konečne nejde o len „tú otravnú dcéru Neda Starka“. Dokonca, aj poslabší herec, akým Kit Harington jednoznačne je, je odrazu náš veľký obľúbenec, a to najmä kvôli jeho postave - Jonovi Snowovi, ktorý v 5. sérii poriadne zatlačil na plyn. A aj keď sa neprelialo až tak veľa krvi, dosť sa toho udialo ako v King’s Landing, tak aj na severe či v Meereene, kde sa kontrola mesta Dany vymyká z rúk. Draci rastú, problémy zároveň s nimi, no v konečnom dôsledku si môžeme povedať, že sme sa dočkali mnohých hluchých miest. Iné sekvencie zase nudili či zbytočne preťahovali dej, na druhej strane sme sa ale dočkali pár skvelých momentov (prelet Drogona ponad Joraha a Tyriona je pre mňa osobne asi najväčší highlight série), v ktorých exceloval práve Peter Dinklage ako Tyrion, bez ktorého by tento seriál až ohromujúco stratil na kvalite.

Piatej sérii chýba spád, chýba tomu viac súbojov, viac šokujúcich momentov, viac odvahy a hlavne menej nudných či zdĺhavých dialógov (stavím sa, že polovicu politických rečí v Meereene si nepamätá nikto. Teda, asi všetky). Na druhej strane, séria exceluje vo svojom takmer dokonalom závere, ponúka jednu z najlepších epizód celej show, veľkolepé strety na bojisku, zaujímavé charakterové vývoje, no topí sa v stereotypných dialógoch či v epizódach budujúcich atmosféru a podklad pre veľké finále, ktoré akosi nie a nie prísť. Ja osobne som si ale ďalšiu porciu Hry o tróny užil, párkrát mi padla sánka a negatívam som až tak veľa priestoru nevenoval. HBO má ale rozhodne čo naprávať, no a my budeme znova pritom. Nebyť tých záverečných troch epizód, pravdepodobne by moje hodnotenie nepresiahlo číslovku 7, takto je to ale zaslúžených 8/10. Ak by sme totiž 5. sériu neporovnávali s úžasnou 4., nižšie číslo by napadlo len málokomu. GoT si nastavilo veľmi vysoký štandard, ktorého nenaplnenie je veľmi jednoduché.

PS: V komentároch nechceme vidieť spoilery! Už čoskoro sa budeme 5. sérii venovať aj v spoilerovom článku, kde vašu diskusiu radi privítame. Dovtedy, For the Watch.

0/10