Najlepšie westerny, dobrodružné filmy, komédie a animáky 90. rokov.
Naša rubrika You must Watch pokračuje vo výbere z 90. rokov. Z tejto dekády sme si už predstavili tie najzaujímavejšie sci-fi, horory, akčné filmy, drámy, kriminálky a thrillery. Tentoraz sa budeme zaoberať westernami, dobrodružnými snímkami, komédiami a animovanými počinmi.
Tanec s vlkmi (Dances with Wolves, réžia: Kevin Costner, 1990)
Kevin Costner začal svoju režijnú kariéru skutočne veľkolepo. Jeho ambiciózny projekt slávil ohromný kritický aj divácky úspech a postaral sa o krátke vzkriesenie westernov. Trojhodinová dĺžka mnoho z vás určite odradí, no prídete tak o jeden z najlepších počinov dekády.
Sám doma (Home Alone, réžia:Chris Columbus, 1990)
Fenomén. Osobne nepoznám človeka, ktorý by tento vianočný hit (a jeho pokračovanie) nevidel aspoň trikrát. Jednoduchý, no stopercentne funkčný nápad je vyťažený na maximum a posledný akt je smršťou gagov, pripomínajúcich to najlepšie z klasických amerických grotesiek.
Pretty Woman (réžia: Gary Marshall, 1990)
Prekvapivý megaúspech a referencia pre väčšinu žánrovej tvorby 90. rokov. Pôvodne síce malo ísť o drsný príbeh s tragickým koncom, no producenti správne uvážili, že variácia na Popolušku má väčší komerčný potenciál. Z Julie Roberts sa okamžite stala prvoligová hviezda.
Adamsova rodina (Adams Family, réžia: Barry Sonnenfeld, 1990)
Najskôr komiks, potom seriál a nakoniec film. Morbídna rodinka bodovala všade. Bývalý kameraman bratov Coenovcov hneď svojou prvotinou dokázal naservírovať fantastickú čiernu komédiu, ktorá patrí k vrcholom svojho žánru. Viac o tejto klasike sa môžete dozvedieť v našich kultovinách.
Obecná škola (réžia: Jan Svěrák, 1991)
Debut Jana Svěráka okamžite ukázal, že talentovaný režisér bez problémov vystúpi z tieňa svojho slávneho otca. Hladivá, dojímavá, vtipná ukážka toho, že česká porevolučná kinematografia má čo ponúknuť.
Nadšené ohlasy sa však tentoraz neozývali iba v našich končinách, ale aj na medzinárodných fórach. Vrátane Grand Prix Europa a najmä Oscarov.
Robin Hood - Kráľ zbojníkov (Robin Hood: Prince of Thieves, réžia: Kevin Reynolds, 1991)
Najslávnejšia z novodobých verzií legendy o anglickom Jánošíkovi. Costnerovi síce úloha stopercentne nesedí, ale to vynahrádza zvyšok osadenstva (na čele s fantastickým Alanom Rickmanom). Skvelá akcia, príjemný humor, dojímavá romantika a rýchle tempo.
Noc na zemi (Night on Earth, réžia: Jim Jarmush, 1991)
Päť poviedok odohrávajúcich sa v jednu noc po celom svete. Jarmush tu nahliada na príbehy taxikárov, ktoré sú vtipné, rovnako ako smutné. Ako je však pri podobných tituloch bežné, kvalita jednotlivých segmentov nie je vyrovnaná. Aj napriek tomu si milovníci festivaloviek túto snímku užijú.
Horúce strely 1+2 (Hot shots!, réžia: Jim Abrahams, 1991/1993)
Táto dvojica filmov predstavuje pravdepodobne najlepšie paródie všetkých čias. Charlie Sheen sa pre túto rolu narodil. Tvorcovia zosmiešňujú jednu hollywoodsku klasiku za druhou. A robia to v úžasnom tempe. Ak sa zasmejete iba každému štvrtému gagu, stále je to minimálne jeden výbuch smiechu za 30 sekúnd. Neuveriteľná záležitosť.
Nezmieriteľní (Unforgiven, réžia: Clint Eastwood, 1992)
Majstrovské dielo hereckej a režisérskej legendy ničí romantický pohľad na divoký západ a ukazuje, aký bol v skutočnosti. Pištoľníci si svoje činy nezakladali na žiadnych hrdinstvách ani poézii. Bolo to iba množstvo alkoholikov strieľajúcich svojich protivníkov odzadu. Temný, pomalý a strhujúci film, ozdobený skvelými hereckými výkonmi.
Hráč (The Player, réžia: Robert Altman, 1992)
Parádna satira na Hollywood, popretkávaná množstvom odkazov na slávne diela a filmárske postupy ponúka takisto výbornú možnosť na nahliadnutie do kuchyne fungovania filmových štúdií. Husársky kúsok sa Altmanovi podaril takisto pri castingu. Vyše 60 hviezd strieborného plátna si tu strihlo cameo bez nároku na honorár.
Posledný mohykán (The Last of the Mohycans, réžia: Michael Mann, 1992)
Adaptácia slávneho románu J. F. Coopera nemá s predlohou mnoho spoločného. Všetky zmeny však boli k prospechu veci a vznikol strhujúci dobrodružný počin s nezabudnuteľným soundtrackom. Aj napriek svojim kvalitám, ale nemá v histórii také postavenie, aké by si zaslúžil.
Neuveriteľný deň (Groundhog Day, réžia:Harold Ramis, 1993)
Originálny námet podporený talentom Billa Murraya sú hlavnou devízou tejto klasiky. Kadencia gagov možno nie je taká guľometová, ako by ste predpokladali, no tento handicap tvorcovia využívajú vo svoj prospech. Vybudovali totiž čarovnú atmosféru, pripomínajúcu klasiky Franka Capru.
Dědictví aneb Kurvahošigutntag (réžia: Věra Chytilová, 1993)
Milovaná aj nenávidená komédia je divácky najpoplulárnejším zárezom Věry Chytilovej. Problematickejšie aspekty drží nad vodou fantastický Bolek Polívka a diváci dostali nahláškovanú ľudovú komédiu, ktorá je v jadre smutným zrkadlom svojej doby.
Ace ventura - Zvierací detektív (Ace Ventura, réžia: Tom Shadyac, 1993)
Do komediálneho žánru sa vrútil uragán Jim Carrey. Z jeho počinov si kritici trhali vlasy a diváci sa kráľovsky bavili. Tento sled skečov je bizarnou jazdou, pri ktorej sa buď budete váľať od smiechu alebo ju po titulkovej sekvencii vypnete.
Maska (The Mask, réžia: Chuck Russell, 1994)
Jim Carrey po druhýkrát. Adaptácia pôvodne temného komiksu bola na plátno prevedená v komediálnom podaní. A jeho hviezda sa na ňom dosýta vyblbla. Dokonca aj skvelé efekty a nádherná Cameron Diaz ostali v tieni eskapád talentovaného herca.
Legenda o vášni (Legends of the Fall, réžia: Edward Zwick, 1994)
Fantasticky nasnímaná rodinná kronika s jednou z najlepších kompozícií Jamesa Hornera sa doceňovala až postupom času. Príbeh troch bratov milujúcich jednu ženu dostal definitívne do prvej ligy Brada Pitta a ponúkol ďalšiu skvelú príležitosť Anthonymu Hopkinsovi.
Štyri svadby a jeden pohreb (Four Weddings and Funeral, réžia: Mike Newell, 1994)
Hugh Grant našiel svoju ideálnu hereckú polohu a bol z toho nečakaný triumf. Svižný romcom časom síce zapadol, no nie je na škodu si ho občas zopakovať. Britský pohľad na žáner priniesol osvieženie a okrem hlavnej hviezdy upozornil aj na scenáristu Richarda Curtisa. Neskoršieho autora Lásky nebeskej.
Maverick (réžia: Richard Donner, 1994)
Mel Gibson opäť spojil sily s režisérom Smrtonosných zbraní, do týmu si privzali Jodie Foster a vystrieľali parádny komediálny western. Možno už trochu pozabudnutý, no absolútne nestarnúci kúsok je remakom rovnomenného seriálu. Hlavnú úlohu v ňom stvárnil James Garner, ktorý doplnil herecké trio aj v celovečernej verzii.
Podvodníci z New Jersey (Clerks, rážia: Kevin Smith, 1994)
Ultralacný, megazábavný a čiernobiely debut Kevina Smitha. Instantný kult sa pýši jedným pochybným rekordom. Ide o najkradnutejšiu videokazetu z požičovní. Akú lepšiu publicitu si nejaký nízkorozpočťák môže ešte želať? Pokračovanie sa takisto veľmi podarilo a my dúfame, že sa dočkáme ďalšej časti.
Tombstone (USA, George P. Cosmatos, 1994)
Zabudnutá pecka, ktorú terajšia generácia tridsiatnikov pravidelne rotovala vo svojich videoprehrávačoch. Vďaka úžasnému hereckému obsadeniu a nepoľavujúcemu tempu vznikla výborná žánrovka, radiaca sa k tomu najlepšiemu z novej éry westernu.
Ed Wood (réžia: Tim Burton, 1995)
Pocta béčkovej legende, ktorá si vyslúžila titul „najhorší režisér všetkých čias" je najlepším dielom Tima Burtona. A paradoxne aj najmenej úspešným. Čiernobiela trefa do čiern... do čierneho poteší srdce každého filmového fanúšika.
Rozum a cit (Sense and Sensibility, réžia: Ang Lee, 1995)
Spolu s Pýchou a predsudkom Joa Wrighta najoceňovanejšia adaptácia Jane Austenovej. Emma Thompson debutovala ako scenáristka a za svoju prvotinu si hneď odniesla domov sošku Oscara. Silný kasting, klasický príbeh, príjemný humor a čarovná atmosféra.
Trainspotting (réžia: Danny Boyle, 1996)
Dielo, ktoré v 90. rokoch definovalo pojem generačný film. Banda feťákov z Edinburghu prežíva svoju každodennú existenciu a vy musíte byť pri tom. V jadre ide o nesmierne smutný kúsok, no nadhľad a úžasná formálna stránka dokážu zabaviť aj emočne zdrviť.
Kolja (réžia: Jan Svěrák, 1996)
Honza jede! Neuveriteľný úspech medzi domácim publikom, obdiv v zahraničí a Oscar za najlepší zahraničný film. Kolja je proste fenomén. V jadre nejde o komédiu, ale kvôli množstvu skvelých humorných pasáží sme rozhodli tento úžasný kúsok zaradiť do tohoto výberu. Domáca legenda pre všetky generácie.
Lepšie to už nebude (As Good as it Gets, réžia: James L. Brooks, 1997)
Herecký koncert tria Nicholson/Helen Hunt/Greg Kinnear. Milá romantická komédia dokonale mieša žánrové klišé a dokáže zaujať aj náročnejšieho diváka. A aj napriek mierne prepálenej dĺžke nestíha ani chvíľku nudiť. Tento titul môžete nájsť aj pod názvom Tak dobre ako sa len dá.
Princezná Mononoke (Mononoke Hime, réžia: Hajajo Mijazaki, 1997)
Mágia od mocného filmárskeho čarodejníka Haja Mijazakiho patrí už dávno ku kultom. Vizuálne nádherný animák však rozhodne nie je pre deti. Občasná drsnosť by mohla nejedného špunta rozhodiť. Pre ostatných povinnosť a dôkaz, že kvalitné animáky nenesú iba značku Disney.
Pes lump (Wag the Dog, réžia: Barry Levinson, 1997)
Za dva týždne natočená bokovka tvorcu Rain Mana a Spáčov bola očividne reakcia na sexuálne hrátky Billa Clintona s Monikou Lewinskou a následnú vojnu v Iraku. Neuveriteľne vtipný a zároveň mrazivý počin ukazujúci, ako je verejnosť vo svojich názoroch, nielen na politiku, manipulovateľná.
Truman Show (réžia: Peter Weir, 1998)
Ďalšia skvelá satira. Tentoraz pojednávajúca o fenoméne reality show. Jim Carrey sa po sérii komediálnych megahitov rozhodol pre trochu sofistikovanejšiu zábavu. Gumenému komikovi sa kariérna výhybka vydarila na výbornú a Trumanov životný príbeh je čím ďalej, tým viac aktuálnejší.
Big Lebowski (réžia: Joel Coen, Ethan Coen, 1998)
Šialená pocta/paródia na filmy noir sa radí k majstovským dielam, ktoré v kinách príliš komerčnej vody nenamútili. Po uvedení na videu sa však chýri o kvalite rozkríkli a na svete bola ďalšia klasika. Životné role Jeffa Bridgesa a Johna Goodmana.
Princ Egyptský (Prince of Egypt, réžia: Brenda Chapman, Steve Hickner, Simon Wells, 1998)
Veľkolepá adaptácia biblického príbehu o Mojžišovi a prvý pokus štúdia Dreamworks o konkureniu Disneymu. Komerčne mu to síce príliš nevyšlo, no kvalitatívne sa mimoriadne vydaril. Viac o vzniku a dopadu epického animáku nájdete na tomto linku.
Zorro: Tajomná tvár (The Mask of Zorro, réžia: Martin Cambell, 1998)
Vysokorozočtová verzia legendárneho príbehu z produkčnej stajne Stevena Spielberga. V štýle dobrodružstiev Indiana Jonesa vystrúhané dobrodružstvo oplýva hravosťou, vtipom, nádhernou hudbou, výborným obsadením a špičkovými akčnými scénami. Škoda, že pokračovanie nepadlo takisto na úrodnú pôdu.
South Park - Peklo na zemi
(South Park: Bigger, Longer, Uncut, réžia: Tray Parker, Matt Stone, 1999)
Ťažkotonážna nálož politicky nekorektného humoru, satiry a geniálnych muzikálových čísel. Tvorcovia kultového seriálu v celovečernej verzii ešte viac pritvrdili. Vznikol tak nezabudnuteľný počin, v ktorom hlášky a nadávky lietajú silou bombardéra a väčšina z nich spôsobí výbuch smiechu.
Prci, prci, prcičky (American Pie, réžia: Paul Weitz, Chris Weitz, 1999)
Prekvapivý kult. Jim a jeho kamaráti zalátali (emh) dieru na trhu a poskytli dospievajúcej mládeži tonu nechutného humoru a ešte viac následovníkov. Najmä v porovnaní s nimi ide o veľmi milú komédiu o strastiach a slastiach dospievania. Scéna s koláčom je nezabudnuteľná.
Železný obor (Iron Giant, réžia: Brad Bird, 1999)
Tomuto parádnemu animáku sme sa takisto venovali v našom nostalgickom článku, takže napíšem iba toľko, že kto ho nevidel, má čo ľutovať. Debut Brada Birda totiž patrí k najlepším kúskom mimo Disneyho stajne.
V koži Johna Malcovicha (Being John Malcovich, réžia: Spike Jonze, 1999)
Originalita je Hollywoode vec nevídaná a preto si treba každý podobný projekt nadmieru ceniť. A debut bývalého videoklipára originálny rozhodne je. Film pojednáva o cestovnej kancelárii do hlavy hereckej legendy. Tá ponúka svojim zákazníkom zaujímavé zážitky a divákom prvotriedny zábavu. Aj keď občas poriadne bizarnú.
Pelíšky (réžia: Jan Hřebejk, 1999)
Videli ste to určite veľakrát, no niektoré diela sa nikdy neomrzia. Legendárne hlášky, úžasní herci, množstvo nezabudnuteľných scén a trpká príchuť komunistického pekla. Ten film je však našťastie omnoho zábavnejší ako doba, ktorú popisuje.
Bonus: Disneyovky
Kráska a zviera, Aladdin, Leví kráľ, Pocahontas, Toy Story, Tarzan. Vyberte si. Disneyho štúdio v 90. rokoch točilo jednu animovanú pecku za druhou a konkurenčným štúdiám ostávali iba oči pre plač. Nádherné rozprávky pre deti každého veku už dávno patria do zlatého fondu. A navyše sa už pod ich krídlami rozbiehal Pixar.
Oficiálnu časť tejto dekády máme za sebou, no vzhľadom na to, že sa nedostalo na všetky vydarené snímky tohto obdobia, sa k nim ešte vrátime v jednom bonusovom článku. Ten bude zameraný na kúsky, na ktoré nám neostal priestor.