17. septembra 2019, 14:47
Matej Krajčovič

Do Jupitera naozaj narazil asteroid. Mal vážiť 450 ton

ZAUJÍMAVOSTI VESMÍR

Výbuch sa podarilo náhodne zachytiť amatérskemu astronómovi.

Do atmosféry Jupitera narazilo 7. augusta neznáme teleso. Teoreticky to mal byť bežný asteroid, keďže podobné kolízie sú vo vesmíre pomerne bežné, no  šokujúca bola intenzita výbuchu, ktorý sa podľa prvých odhadov rovnal veľkosti celej Zeme.

Do Jupitera narazil neznámy objekt, spôsobil výbuch o rozmeroch Zeme Do Jupitera narazil neznámy objekt, spôsobil výbuch o rozmeroch Zeme 9. augusta 2019, 20:45

Explóziu zachytil amatérsky astronóm Ethan Chappel a moment následne zverejnil na svojom Twitteri.

Ak sa ti zdá záblesk malý, treba pripomenúť, že Jupiter je najväčšia planéta našej slnečnej sústavy s priemerom 142 984 kilometrov, teda takmer 122-krát väčšia než Zem.

Web Science Alert teraz potvrdil, že skutočne išlo teleso tvorené zhluhom kameňov a železa, ktoré explodovalo vo vrchnej časti plynnej atmosféry Jupitera, približne 80 kilometrov nad jeho búrkovými mrakmi.

Výbuch však uvoľnil energiu rovnajúcu sa "len" približne 240 kilotonám TNT. Podľa astronómov ide o približne polovičné hodnoty oproti známemu čeľabinskému meteoritu, ktorý v roku 2013 zachytili desiatky Rusov na svoje palubné kamery snímajúce miestnych priveľmi akčných vodičov.

Podobné výbuchy sú na Jupiteri bežné, hoci vzhľadom na jeho rozmery a vzdialenosť ich je obvykle veľmi ťažké pozorovať.

Ošiaľ okolo tejto explózie bol teda skôr dielom náhody a toho, že Ethan Chappel sa pozeral v správnom čase na správne miesto. Science Alert píše, že tento meteorit mal podľa analýzy na Floridskom technologickom inštitúte priemer približne 12 až 16 metrov a hmotnosť 450 ton

Astronómom má v študovaní Jupitera pomáhať aj špeciány softvér, ktorý dokáže podobné výbuchy automaticky nájsť na videozázname z teleskopov. Jeden z tvorcov takéhoto nástroja fyzik Ricardo Hueso odhaduje, že do Jupitera vrazí 20 až 60 podobných objektov ročne.