Očakávaný ostrý variant odvodený od štýlovej Q8-čky je realitou.
Môžeme povedať, že Audi s naftovým modelom SQ7 trafilo do čierneho, keďže vo veľkých SUV-čkách majú dieselové motory význam a výkonné osemvalcové TDI vie zaručiť až pozoruhodný kompromis medzi dynamikou a spotrebou. Bolo teda len otázkou času, kedy Audi so zhodnou motorizáciou predstaví aj dizajnovo príťažlivejší variant SQ8. Stalo sa tak práve teraz.
Na jednu stranu v porovnaní s dobre známou SQ7-čkou nič revolučné nečakaj. Na druhú stranu, po nedávnom zásadnom downsizingu modelov S6 a S7 môžeme byť radi, že tu ostalo všetko, ako sa očakávalo.
Podstatou variantu SQ8 je teda 4-litrová V8-čka TDI s výkonom 320 kW/435 koní a brutálnym krútiacim momentom 900 Nm. Aj tu pritom platí, že agregát dopujú dve turbodúchadlá a jeden elektrický kompresor, respektíve elektricky poháňané dúchadlo EAV, ktoré sa o slovo hlási najmä v nízkych otáčkach. Štandardom je 8-stupňová prevodovka tiptronic a pohon quattro, ktorý rozdeľuje silu v pomere 40:60 v prospech zadnej nápravy, kde za príplatok už nemôže chýbať ani športový diferenciál.
Takmer 2 a pol tonové SUV tak dokáže akcelerovať na stovku len za 4,8 sekundy, pričom jeho maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na tradičných 250 km/h. Samozrejme, nechýba 48 V hlavná sieť a mild-hybridná technológia, ktorá umožňuje za ideálnych podmienok počas jazdy úplne vypnúť motor, čo má za výsledok ďalšiu úsporu paliva o približne pol litra na sto kilometrov.
Rovnako, ako v prípade modelu SQ7 aj s SQ8-čkou, sa dá predpokladať, že s veľkým prehľadom nebude problém jazdiť so spotrebou hlboko pod 10 litrov, čo je na tak výkonné SUV daných rozmerov naozaj pozoruhodné. Niet divu, prečo sa i na našom trhu mimoriadne darí verzii SQ7.
Po vzore SQ7-čky bude veľkou prednosťou novinky aj systém aktívnej stabilizácie – na oboch nápravách sa totiž nachádza elektromotor, ktorého úlohou je minimalizovať pohyby karosérie na nespevnenom povrchu a v zákrutách. SQ8-čka tak určite prekvapí tým, ako dokáže aj napriek svojim rozmerom a váhe eliminovať bočné náklony karosérie.
Po dizajnovej stránke sú zmeny naozaj len v detailoch. Obrovská predná maska dostala výraznejšie vertikálne lamely, zatiaľ čo dozadu sa nasťahovali 4 koncovky výfuku. Už v základe stojí novinka na 21" kolesách (pneumatiky 285/45), za príplatok je možné siahnuť po 22" obutí (285/40). Optických zmien oproti klasickej verzii je teda minimum, iste nám ale dáš za pravdu, že samotnej Q8-čke po dizajnovej stránke nič nechýba, práve naopak, už v základe vyzerá viac než agresívne.
V interiéri je štandardom zospodu zrezaný športový volant, pribudlo pár vyzývavejších a športovejších dekórov či farieb kože. Cenu zatiaľ nepoznáme, k prvým majiteľom sa ale nová SQ8-čka dostane už koncom leta. Otázkou zostáva, či sa skôr či neskôr dočkáme aj benzínovej top verzie RS Q8. Špionážne fotky naznačujú, že áno.