Refresher Slovensko
X
19. decembra 2018, 12:53
Matúš Majer

ZAUJÍMAVOSTI VESMÍR

Ružová planétka Farout sa nachádza tisícky kilometrov za Plutom.

Novoobjavená planétka je tak veľmi ďaleko, po anglicky „far out“, že dostala príznačný názov Farout. Astronómom sa podarilo objaviť zatiaľ ten najvzdialenejší objekt našej slnečnej sústavy. Od Slnka sa nachádza približne 17,7 miliardy kilometrov a oficiálny názov znie 2018 VG18.

Pre porovnanie vzdialenosti, Pluto je približne na polceste medzi Slnkom a Faroutom. Práve objavený vesmírny objekt bude zrejme čoskoro klasifikovaný ako trpasličia planétka. Jej priemer je totiž len asi 480 kilometrov.

Vedci objavili najvzdialenejšiu planétku slnečnej sústavy. Je kompletne ružová

Najzaujímavejšou na Faroute je pritom atypická a okúzľujúca ružová farba, o ktorej zatiaľ nevieme takmer nič. Planétka má pritom ešte jednu zaujímavosť – ide o zatiaľ najpomalejší objekt v slnečnej sústave a keďže sa pohybuje extrémne pomaly (obeh okolo Slnka sa odhaduje na asi 1 000 rokov), bude niekoľko rokov trvať, kým sa vôbec bude dať vyrátať smer trasy.

O objav sa pritom paradoxne postaral tím astronómov, ktorý hľadal úplne inú planétu. Výpočty expertov naznačujú, že sa vo vesmíre nachádza ešte jedno teleso, takzvaná Planéta 9, ktorá gravitáciou ovplyvňuje aj nás. Farout však tento popis nespĺňa a bol objavený úplnou náhodou.