Oficiálne spustenie konfigurátora nastane 1. januára 2019.
Európania sa dočkali. Na starom kontinente sa už síce odstupom času objavila hŕstka Modelov 3, žiaden z nich sa sem ale nedostal oficiálnou cestou. Automobilka Tesla však najnovšie informuje, že európskym zákazníkom začne 3-ku dodávať od februára 2019. S touto informáciou ide následne ruka v ruke aj zverejnená cenová politika.
Hneď v úvode treba podotknúť, že sprvoti bude "novinka" k dispozícii len na vybraných trhoch – v Nemecku, Francúzsku, Španielsku a pochopiteľne v Holandsku, Švédsku a Nórsku. Nie je známe, koľko percent z prvotných rezervácií (údajne ich bolo vyše 400-tisíc) prislúcha európskym zákazníkom, automobilka ich však momentálne oslovuje s informáciou, že od 1. januára bude pre nich zverejnený oficiálny online konfigurátor. A teraz k tým cenám...
Už vieme, že ani za veľkou mlákou zatiaľ nezačína Model 3 so základnou cenovkou 35-tisíc dolárov (pred zdanením a úľavami), čiže v prepočte približne 30-tisíc €, ako bolo v úvode avizované. Môže za to fakt, že doposiaľ najlacnejšia verzia (Mid Range Battery) s výhradne zadným pohonom začína na úrovni 45-tisíc dolárov. Avšak, do Európy sa zatiaľ nedostane ani tento variant, keďže na európsky kontinent prichádza Model 3 len v dvoch vyhotoveniach s dvojicou elektromotorov.
Základná európska verzia (Long Range) disponuje v zmysle WLTP papierovým dojazdom 544 kilometrov, maximálnou rýchlosťou 233 km/h a akceleráciou na stovku za 4,8 sekundy. Jej cenovka bola stanovená na úrovni od 57 900 €. Štandardom sú 18" disky (19-ky za 1 600 eur), či hardvér odporujúci autonómne riadenie. Za režim Autopilot si však musíte priplatiť ďalších 5 300 €.
Druhý, doposiaľ najsilnejší variant s dodatkom Perfomance, začína s cenovkou až od 68-tisíc €. Rovnako ide o verziu s dvojicou elektromotorov, v tomto prípade však dokáže Model 3 akcelerovať na stovku už za 3,7 sekundy, maximálna rýchlosť je pritom 250 km/h. Vzhľadom k meraciemu cyklu WLTP by tento model mal na jedno nabitie absolvovať dojazd 530 km. Štandardom sú 20" disky, účinnejšie brzdy, karbónový spojler či športové pedále.
Tajomstvom tiež nie je, že pre majiteľov Modelu 3 už nie je k dispozícii bezplatné nabíjanie v rámci siete nabíjacích staníc Supercharger. Vo výsledku sa tak absolútne naďalej nemôžeme baviť o cenovo dostupnom elektromobile pre (takmer) každého, ako to Tesla neraz ohlasovala.
Dodajme ale, že stále na trhu nie je to vôbec najlacnejšie vyhotovenie. Reč je o verzii s výhradne zadným pohonom, s výkonom okolo 261 koní a znížený dojazdom. Hovorí sa o dojazde 418 kilometrov, ten však automobilka deklaruje až pri vyhotovení Mid Range Battery, takže v skutočnosti pôjde pravdepodobne ešte o nižšie číslo. Akcelerácia na stovku by vôbec najzákladnejšej a najlacnejšej Tesle mala trvať približne 5,6 sekundy.
Takto vybavený Model 3 by mal stáť deklarovaných 35-tisíc dolárov (pred zdanením a úľavami), v Európe sa očakáva cena necelých 40-tisíc €. Otázkou však je, či k nám tento variant vôbec príde, niektoré média informujú o roku 2020. Dovtedy by sa do Európy mala dostať aj spomínaná "stredná" verzia Mid Range Battery s americkou cenou 45-tisíc dolárov.