O zákulisí írskej spoločnosti nám porozprávala letuška Maria.
Nízkonákladová letecká spoločnosť Ryanair si podmanila Európu. Stabilne si udržiava prvú priečku v rebríčku najväčších aeroliniek na starom kontinente, lieta z Bratislavy a prostredníctvom Laudamotion začala svoju nadvládu rozširovať aj do Viedne, takže jej Slováci veľmi ľahko podľahli.
Za pár eur dnes máš možnosť vidieť kus sveta, a tak sme sa rozhodli, že vyspovedáme Slovenku, ktorá v Ryanairi pracuje. Keby si zašiel na Facebook aerolinky a prečítal si hodnotenia, zrejme by si s ňou už nikdy nechcel letieť, a nás zaujímalo, čo sa odohráva v zákulisí.
Slovenka Maria pred pár rokmi ukončila štúdium v Trnave, zamestnala sa v Ryanairi a momentálne pôsobí v írskom Dubline, kde býva a každý večer sa do mesta po prílete vracia. Čo všetko nám o práci pre gigantickú aerolinku porozprávala?
• Čo si na palube Ryanairu treba objednať
• Aká je najlepšia výhoda práce pre írsku spoločnosť
• Najnechutnejší zážitok slovenskej letušky
• Z čoho sa skladá výplata letušky
• Tajný tip pri cestovaní Ryanairom
Čo významné sa udialo v posledných mesiacoch, že nízkonákladovky začali skresávať povolenú batožinu a pýtajú si za kufre na palube peniaze navyše?
Určite nejde len o zvyšovanie komfortu pri nastupovaní. Ryanair sa tak rozhodol preto, že posádka lietadla mala vždy plné ruky práce s kuframi a ich správnym rozmiestnením v úložných priestoroch. Spomaľovalo to celý proces nastupovania do lietadla. Nikto predsa nemá rád, keď lietadlo mešká.
Vie vôbec radový zamestnanec ako letuška o tom, čo za zmeny Ryanair plánuje? Ako dlho dopredu ste vedeli o poslednej zmene v podmienkach príručnej batožiny?
V určitom predstihu vychádza memo, takže dokument na našej stránke, ktorý nás informuje o tom, čo sa chystá a ako to bude prebiehať.
Ako si sa dostala do Ryanairu? Je výberový proces jednoduchší ako do prestížnejších spoločností? Plánuješ aj ty po čase odísť za lepšími podmienkami?
Dostať sa do Ryanairu pre mňa bolo ľahšie ako pre niektorých. Záleží to však od osoby, jej znalostiach a zručnostiach. Výberový proces sa skladal z testu z anglického jazyka a osobného pohovoru. Momentálne odísť neplánujem, ale uvidím časom. Zatiaľ mi to tam vyhovuje.
Čo je podľa teba najväčšia nevýhoda alebo negatívum tvojej práce? Čo ťa po začiatku práce pre Ryanair najviac negatívne prekvapilo, o čom si dovtedy nikdy nepočula?
Najväčším negatívom je to, že po pristátí nemáme možnosť ísť si pozrieť mesto, ale musíme sa vrátiť na našu základňu, odkiaľ sme prileteli, prípadne nás čakajú ďalšie dva lety. Negatívne ma prekvapilo aj to, že nie sme platení za nadčasy ani za meškanie.
Ako vyzerá vaša výplata? Ste naozaj platení len za čas strávený vo vzduchu?
Naša výplata sa skladá z troch zložiek. Prvou je počet hodín, ktoré strávime vo vzduchu. Je to tak, sme platení za čas od vzletu až po pristátie. Nové kontrakty obsahujú aj „basic“, čiže základnú čiastku, ktorej veľkosť záleží od tvojej základne odkiaľ lietaš. Navyše dostávaš 10 % bonus za všetko, čo na palube každý mesiac predáš.
Maximálne 6 sektorov za deň, pričom 1 sektor rovná sa 1 let. Zvyčajne máme tak 4 denne. Dva dlhšie a dva kratšie. Zmeny máme rozdelené na „Earlies“ a „Lates“.
Čo Ryanair a fluktuácia zamestnancov? Berú to pracovníci ako odrazový mostík do prestížnejších aeroliniek?
Existujú ľudia, ktorí pre Ryanair pracujú 12 rokov, pretože ich poznám osobne, ale sú aj takí, čo odchádzajú po dvoch rokoch, možno aj po pár mesiacoch. Niektorí to berú ako odraz pre lepšiu kariéru, zatiaľ kým čakajú, či im miesto ponúknu iné aerolinky. Pre niektorých je Ryanair prvá seriózna práca po skončení strednej školy.
Aké benefity ponúka Ryanair? Čo považuješ za najlepšiu súčasť svojej práce okrem výplaty? Máš ako zamestnankyňa zľavy?
Najlepší benefit je staff travel. Môžeme si kúpiť letenky za symbolickú cenu a doplatiť daň z letiska. Výborný je aj rozvrh, podľa ktorého pracujeme. Pracujeme 5 dní a máme 3 dni voľna. Je to veľká výhoda, keď si chcem naplánovať dovolenku. Presne viem, kedy budem mať o pár mesiacov voľno. Najlepšou súčasťou mojej práce je však možnosť každý deň pracovať s niekym iným. Niekedy sú to ľudia, s ktorými si doteraz ešte nepracoval a ani ich nikdy predtým nevidel v práci.
Na internete sa objavilo video, ktoré zachytáva posádku Ryanair lietadla spiacu na podlahe, pretože im vraj aerolinka nevedela na poslednú chvíľu zohnať hotel? Stalo sa ti čosi podobné?
Zatiaľ sa mi nič nestalo, ale počula som takéto príbehy. Jeden z tých šťastnejších bol, keď kamarátka letela na Lanzarote a mala zdravotné problémy po ceste tam. Samozrejme, naspäť letieť nemohla, a tak sa musela nechať vyložiť na Lanzarote. Keď prišla do hotela, čakal na ňu penthouse a all inclusive na 3 dni, kým sa nevylieči a môže sa bezbolestne vrátiť naspäť do svojej základne.
Na druhej strane, občas ľudia volali a čakali na potvrdenie o rezervácii aj pár hodín, ale nakoniec sa do hotela dostali. Pre Ryanair pracuje okolo 10 000 členov posádky po celej Európe, takže niekedy môže byť rezervácia ubytovania komplikovanejšia a trvať dlho, keďže zodpovedných ľudí pracujúcich v tejto oblasti v Ryanairi je veľmi málo.
Ako prebieha výber hotela, kde bude posádka spať? Vždy spíte pohromade, alebo sa môžete rozdeliť do viacerých hotelov? Ako vám preplácajú dopravu z letiska do hotela a späť?
Všetko prepláca Ryanair a každý má vlastnú izbu. Závisí to od miesta a situácie. Jeden z posádky, väčšinou supervisor, komunikuje s ľuďmi, ktorí to majú na starosti.
Koľko letov môžeš absolvovať denne a koľko za týždeň? Ako máš naplánované smeny, čo by sme sa dozvedeli z tvojho kalendára? Ako vyzerá tvoj deň od vstávania po večerné líhanie do postele?
Maximálne 6 sektorov za deň, pričom 1 sektor rovná sa 1 let. Zvyčajne máme tak 4 denne. Dva dlhšie a dva kratšie. Zmeny máme rozdelené na „Earlies“ a „Lates“. Jeden týždeň preto vstávam veľmi skoro, v rozpätí od 3:30 do 5:00 a prichádzam domov raz o jednej, druhej a občas aj po piatej večer. Druhý týždeň idem do práce od 13:00 až 18:00, vždy to závisí od toho, kam letíme a koľko sektorov máme. Vždy prichádzam neskoro večer, čo je pre mňa ideálnejšie ako ranné vstávanie.
Občas máme aj STBY (Standby). Existujú dva druhy STBY - Airport STBY a Home STBY. Airport STBY znamená, že do práce normálne prichádzaš v danom čase, podľa toho, či máš Earlies alebo Lates. Sedíš na letisku v miestnosti pre posádku, a ak niekto mešká, alebo nepríde do práce, letíš namiesto danej osoby ty. Home STBY znamená, že si na telefóne. V určitých hodinách ti môžu zavolať a musíš prísť na letisko, alebo ti ani zavolať nemusia.
Vraciaš sa vždy večer do mesta, z ktorého si ráno odletela?
Áno, vždy sa vraciam do mesta, ktoré je mojou základňou. V tomto prípade je to Dublin. Až na situáciu, ak máme Overnight, čo znamená, že sa niečo stalo s lietadlom. Väčšinou ide o technickú príčinu, ktorá sa nedá vyriešiť do pár hodín a musíme ostať v danej destinácii. Na druhý deň sa vraciame naspäť aj s tým lietadlom.
Kto a ako sa rozhoduje o tom, na ktorú linku budeš ako letuška priradená?
Všetko má na starosti In-Flight Management a zamestnanci zodpovední za Rostering. Niekedy im môžeme zavolať a povedať, že chceme letieť na konkrétne miesto, pretože niekto známy letí rovnakým letom.
Akú najnechutnejšiu situáciu na palube si zažila?
Raz sme vzlietli na štvorhodinovom lete, jeden malý chlapec šiel na toaletu, ale nestihol tam dôjsť a všetko to dal zo seba von na podlahu medzi zadnými toaletami.
Aký najotravnejší typ cestujúceho pravidelne stretávaš?
Sťažujúcich sa na meškanie, pričom v 90 percentách prípadov za to nemôžeme my.
Veľa faktorov zodpovedá za to, či let bude alebo nebude meškať, napríklad počasie, letisko, personál na letisku. Ak všetko ide podľa plánu a každý je na svojom mieste načas, nemáme dôvod meškať.
Opitých cestujúcich, ktorým vždy milo vysvetlíme, že na palube nemôžu piť vlastný alkohol. Aj tak nepočúvnu a vždy, keď ideš okolo, ten alkohol cítiť všade. Oni sa však tvária akoby nič.
Pasažierov, ktorí sa sťažujú na to, že sa nám minul napríklad čaj. Veľakrát sa stane, že máš Lates zmenu a čaj sa vypredal. Niektorí to nedokážu prežiť, že nemáme čaj a zostanú na nás nahnevaní po celý let.
Aká jedna vec ťa na Ryanairi najviac irituje a okamžite by si ju zmenila, keby si mohla?
Perspektívu myslenia vedúceho manažmentu, ale aj niektorých pasažierov. Aby sme boli braní viac ako ľudia, než len ako čašníčky a čašníci v oblakoch. Treba podotknúť, že Ryanair je lowcostová aerolinka, ale my ako zamestnanci vôbec nie sme lowcostoví. My ako posádka sme profesionálne trénovaní. Tréning je dosť intenzívny a niekedy aj vyčerpávajúci. Sme trénovaní na všetky situácie od bezpečnosti až po prvú pomoc.
Čo z palubného menu cestujúcim neodporúčaš objednávať?
Čo si práve odporúčam objednať je Ham and Cheese Croissant.
Jediný trik, ktorý používam, keď cestujem ako normálny pasažier a nie cez staff travel, tak si urobím check-in až na poslednú chvíľu.
Aj keď pracuješ ako letuška, stalo sa ti už, že si sa musela postarať o zabezpečenie činností mimo tvojho pracovného zaradenia? Musela si napríklad zháňať mechanikov?
Nie, majú to na starosti piloti, ak niečo nefunguje predtým, ako máme vzlietnuť. Jediná vec, s ktorou sa často stretávam, je očakávanie pasažierov, že im kufor vytlačíš hore do úložného priestoru. Myslia si, že aj to je náplň tvojej práce. Ak však príde na palubu niekto starší a vidím, že so svojím kufrom má problém, vtedy mu rada pomôžem.
Aký je postup, ak je na palube príliš agresívny cestujúci? Kedy sa posádka rozhodne núdzovo pristáť?
Ak nastane podobná situácia, vždy sme zdvorilí a snažíme sa s ním rozprávať priateľsky. Hneď oboznamujeme pilotov s momentálnou situáciou. Väčšinou, keď človeku povieme, že naňho po prílete bude čakať polícia, tak si hneď začnú uvedomovať, ako sa správajú. Niekedy sú však aj situácie, keď sa polícia naozaj volá a po pristátí už na nich čaká. Ak by sa piloti a posádka rozhodli núdzovo pristáť, muselo by ísť o veľmi zložitú situáciu, pri ktorej by boli ohrození najmä pasažieri.
Aký tajný tip by si dala cestujúcim, ktorým si vedia spríjemniť pobyt na letisku či v lietadle, ale nehovorí sa o ňom?
Jediný trik, ktorý používam, keď cestujem ako normálny pasažier a nie cez staff travel, tak si urobím check-in až na poslednú chvíľu. Najlepšie sedadlá, čo majú najviac miesta na nohy, sú takzvané priority miesta, a systémom sú obsadzované ako posledné.
Ako to na palube vyzerá s čistotou? Často sa hovorí o nádobách na horúcu vodu, ktoré miesta a predmety sú v lietadle najznečistenejšie?
Každé ráno vyzerá paluba super, pretože v noci sa upratovačky postarali o to, aby bolo všetko upratané na nasledujúci deň. Na ranných letoch je lietadlo omnoho čistejšie ako na poobedných a večerných. Osobne by som si nikdy nedávala jedlo priamo na stolík, ale podložila servítkou. Nechápem tiež ľudí, ktorí vedia ísť bosí na záchod, ale tak sto ľudí, sto chutí.
Je pravda, že letušky musia na každom lete predať tovar v určitej hodnote, inak im aerolinka strháva peniaze z platu?
Vôbec nie. Síce máme stanovený určitý cieľ, ktorý by sme mali dosiahnuť, je to individuálne na každom lete. Z platu nám za nesplnenie nič nestrhávajú.
Vôbec nie, všetky procedúry sa berú zodpovedne. Maximálnu povolenú hmotnosť má na starosti vždy dispatcher s pilotmi.
Existuje spôsob, ako nenápadne prepašovať kufor určený do podpalubia na palubu tak, aby ťa letuška nezastavila a neobrátila?
Nemyslím si. Keď ľudia nastupujú, každá letuška si dáva veľký pozor na kufor označený žltou páskou. Akonáhle ju zbadáme, povieme cestujúcemu, aby nám prepáčil, ale označený kufor musí zostať v podpalubí.
Čo je podľa teba najzákernejší poplatok, ktorý si Ryanair účtuje?
Zrejme poplatok za výber konkrétneho sedadla.
Koľko času máte na to, aby ste po prílete upratali lietadlo až do momentu, kedy začína boarding nových pasažierov?
Pár minút. Pasažieri vystúpia, spravíme našu bezpečnostnú kontrolu, skontrolujeme zabudnuté predmety, pozbierame odpadky a sme pripravení na nastúpenie nových cestujúcich.
Existujú regulácie, pri ktorých sa vie prižmúriť oko? Vraj sa občas nerobí ťažká hlava z maximálnej povolenej hmotnosti lietadla a potajomky sa prekračuje?
Vôbec nie, všetky procedúry sa berú zodpovedne. Maximálnu povolenú hmotnosť má na starosti vždy dispatcher s pilotmi. Nás iba dispatcher oboznámi, koľko ľudí máme na palube, vrátane detí do 2 rokov a špeciálnych pasažierov.
Máš nejaké posledné slová, ktorými by si chcela rozhovor zakončiť?
Na záver už chcem len dodať, že každá osoba, ktorá pracuje pre Ryanair, je rozdielna. Niektorí tam pracujú roky a sú spokojní, iní odchádzajú po pár mesiacoch. Ja ako človek beriem život taký, aký si ho sama vytvorím a vždy hľadám skôr pozitíva ako negatíva.
Ak chceš byť svedkom jej dobrodružstiev na palube Ryanairu, určite Mariu sleduj na Instagrame.