Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Pozri si naše tipy na darčeky, ktoré by sme si kúpili aj my 🤩
16. októbra 2018 o 13:24
Čas čítania 0:00
Sona O.

Spomínaš si na kampaň My sme les? Štátna firma prišla s protireklamou

ZAUJÍMAVOSTI
Uložiť Uložené

Lesy patria nikomu a všetkým, na prírodu si možno nárokujeme až príliš.

Občianska iniciatíva My sme les vznikla ako nezisková organizácia, ktorá chcela zastaviť ťažbu dreva a chrániť slovenskú prírodu. Zapojilo sa do nej množstvo aktivistov, dobrovoľníkov a ochranárov hľadajúcich cestu, ako uchovať naše lesy. Aj vďaka ich práci rastie percento lesov pokrývajúcich Slovensko a medzi rokmi 2010 a 2016 sa plocha zvýšila o 2 %.

Do kampane sa taktiež zapojili marketéri a kreatívci, ktorí pomohli nakrútiť spot, vymyslieť logo a vďaka nim sa iniciatíva rýchlo rozšírila po sociálnych médiách. Za nič z toho neočakávali honorár. 

Hoci Lesy SR tvrdia, že ich PR nie je antikampaňou, až nápadne ju pripomína. Nesie názov Lesy sme my a pozrieť si ju môžeš ako na Youtube, tak aj v televízii JOJ či na RTVS.

„Názov vyšiel z toho, ako sme mali vysúťaženú kreatívnu časť kampane. Nevylučujem, že to tak môže pôsobiť, ale nemyslím si, že primárne vznikla ako antikampaň na My sme les,“ vyjadril sa pre Denník N hovorca štátnej firmy Pavel Machava.

Lesy SR majú, zdá sa, pocit, že ľudia dobre nechápu ich činnosť a prostredníctvom novej reklamy chcú ukázať svoje zásluhy na budovaní a ochrane slovenskej prírody. Tvrdia, že nikto nepozná lesy lepšie než tí, ktorí v nich skutočne žijú, teda lesníci. O stromy sa starajú tvrdou prácou a nie silnými rečami. 

Je teda ťažké uveriť tomu, že skutočne nejde o akýsi útok na iniciatívu My sme les, hlavne po slovách lesníkov v ich manifeste: „Lesy sa nechránia na kávičke ani s mobilom v ruke. Lesom musíte venovať svoj život, nielen pár riadkov v statuse.“

Treba si priznať to, že páčikom na stránke alebo zmenou profilovej fotky s logom iniciatívy asi naozaj lesy nezachrániš, no My sme les robí oveľa viac než len to. Vytvorili kampaň, v ktorej žiadali jasné podmienky na zlepšenie situácie v lesníctve, no veľa sa nezmenilo, a preto chystajú protest.

Lesy SR nepatria medzi najbohatšie štátne firmy a preto je z hľadiska ochrany prírody celkom prekvapujúce, že peniaze na kampaň radšej neinvestovali do práce lesníkov. 

„Sú to neefektívne vynaložené peniaze na kampaň, ktorá pre štátny podnik nemá žiaden význam, nezvyšuje jeho ekonomiku ani konkurencieschopnosť. Nepočul som o tom, že by si nejaký štátny podnik zadával reklamu a PR články na to, aby odôvodnil svoju podstatu,“ hovorí jeden z iniciátorov kampane My sme les Rastislav Mičaník z nadácie Aevis, ktorá sa venuje ochrane divokej prírody.

PR Lesy sme my vyšlo zatiaľ na 150-tisíc eur a plánuje sa na dva roky. Horný peňažný strop, ktorý chce do nej firma investovať predstavuje sumu 1,6 miliónov eur, čo je viac ako pätina ich minuloročného zisku. 

Navyše, Lesy SR na svojom portáli uvádzajú ako podporovateľov kampane firmy, ktoré o tom vôbec nevedeli. Prišiel na to reportér Denníka N, keď zisťoval informácie od firiem uvedených v zozname podporovateľov. Boli to podniky ako napríklad Klub slovenských turistov, PEFC – firma, ktorá certifikuje postupy práce s drevom či celosvetová certifikačná sieť FSC. 

Domov
Zdieľať
Diskusia