7. augusta 2018, 18:58
Sona O.

Galaxiou sa túla nezvyčajná osamelá planéta so žiarivou aurou

ZAUJÍMAVOSTI VESMÍR

Mliečna cesta je plná prekvapení. Dôkazom je aj novo objavená planéta SIMP J01365663+0933473.

Vo vesmíre sme objavili už superzeme, vodu aj temnú hmotu. Stála nás však neprestáva prekvapovať množstvom fascinujúcich miest a objektov.

V roku 2016 astronómovia spozorovali na oblohe objekt SIMP J01365663+0933473, o ktorom predpokladali, že je hnedý trpaslík. Hnedé trpaslíky sú zakrpatené neúplné hviezdy, ktoré nemajú dostatočnú hmotnosť na produkciu jadrových reakcií ako hviezdy, no sú príliš veľké na to, aby boli planétami.

Objekt spozorovali spolu s piatimi ďalšími hnedými trpaslíkmi. Po dlhšom skúmaní však vyšlo najavo, že SIMP J01365663+0933473 je oveľa mladší ako ostatné a má len 200 miliónov rokov. Kvôli jeho veku, je teda nepravdepodobné, žeby naozaj šlo o hnedého trpaslíka.

Galaxiou sa túla nezvyčajná osamelá planéta so žiarivou aurou
Zdroj: Caltech/Chuck Carter; NRAO/AUI/NSF

Astronómovia objekt označili ako osamotenú planétu. Väčšinou sa planéty nachádzajú v systéme ostatných planét a iba veľmi zriedka sa stáva, že ich nájdeme vo vesmíre potuľovať sa samé. Ešte zvláštnejšie je, že SIMP J01365663+0933473 neobieha okolo nijakej hviezdy. Skrátka si voľne lieta vesmírom.

Planéta sa nachádza 20 svetelných rokov od zeme a je 12-krát väčšia ako Jupiter. Jej priemerná teplota sa pohybuje okolo 825°C.

"Tento objekt je presne na hranici medzi planétou a hnedým trpaslíkom," povedal astronóm Dr Melodie Kao pre britský Dailymail, "vďaka nemu budeme možno schopní lepšie pochopiť magnetickým procesom vo hviezdach aj planétach."

Ak si milovník vesmíru, v Brne je miesto pre teba. Pozri si, ako vyzerá štúdium kozmických technológií a kde sa môžeš uplatniť Ak si milovník vesmíru, v Brne je miesto pre teba. Pozri si, ako vyzerá štúdium kozmických technológií a kde sa môžeš uplatniť 11. januára 2024, 9:00

Plynného obra a hnedého trpaslíka rozlišujú astronómovia podľa hmotnosti objektu, keď sa deutérium (izotop vodíka) prestane štiepiť v jeho jadre. Nazýva sa tiež štiepny limit deutéria a vzniká v objektoch 13-krát väčších ako Jupiter.

Objekt sa teda nachádza tesne pod štiepnym limitom a navyše má vôkol seba veľmi silné magnetické pole. Je možné, že práve to spôsobuje nezvyčajnú auru, ktorá akoby korunovala celú planétu.