Rebríček, ktorý nepotrebuje žiadne aktualizácie, pretože sa už nikdy nezmení.
Nedávno sme vám priniesli rebríček najúspešnejších filmov v USA po započítaní inflácie. Nebolo by však fér sa nepozrieť aj do našich končín. Po krvopotnom (a neúspešnom) zháňaní údajov na internete nakoniec pomohlo staré dobré listovanie staršími časopismi a encyklopédiami.
Po objavení periodika z roku 1995 nás čakali 2 šoky. Jeden z filmov, ktoré sa v rebríčku nachádzali a druhý z počtu návštevníkov.
Aj napriek starobe údajov je totiž jasné, že táto desiatka sa už nikdy nebude aktualizovať. A to z viacerých dôvodov. Prvým je, že po rozpade Československa v roku 1993 sa trh rozdelil. Druhý faktor spočíva v tom, že podmienky sa zmenili a do kina sa už zďaleka nechodí v takom množstve ako kedysi.
Aj po spočítavaní divákov po rozdelení republiky sa ani tie najúspešnejšie tituly k týmto číslam zďaleka nepriblížili.
Na aké tituly sa teda v Česko-Slovensku chodilo najviac?
10. Winnetou - Posledný výstrel (réžia: Harald Reinl, 1965)
Uvedenie v našej distribúcii - 1967
Návštevnosť - 6 976 160 divákov
Desiate miesto patrí náčelníkovi Apačov s jeho pokrvným bratom. A v rebríčku sa s nimi nestretávame poslednýkrát. Teraz už ťažko povedať, čo spôsobilo úbytok divákov. Možno tragický koniec príbehu, dvojročná pauza alebo príliv chvíľkového pocitu slobody.
V každom prípade ide aj tu o neuveriteľné čísla. Fenomén sa (zdanlivo) ukončil a fanúšikovia chceli byť pri tom. To však netušili, že ich hrdinovia sa vrátia ešte v trinástich ďalších adaptáciách Karla Maya. V našich kinách sa však už neobjavili všetky.
9. Angelika, markíza anjelov (réžia: Bernard Borderie, 1961)
Uvedenie v našej distribúcii - 1968
Návštevnosť - 7 308 454 divákov
Určite ste sa počuli fámy o tom, že keď sa pripravovali protirežimové demonštrácie, komunistická strana nakázala pustiť do televízie Angeliku. Účasť na pochodoch sa tak zmenšila, pretože ľudia pozerali radšej na vnady Michèle Mercier.
Kinopremiéra v novembri 1968, t.j. štvrťroka po ukončení Pražskej jari (a sedem rokov od svetovej premiéry) tak naberá na desivom rozmere.
To však nič nemení na tom, že sa diváčky do kín hrnuli ako pomätené a spravili z tejto červenej knižnice obrovský kult a zabezpečili markíze anjelov 9. miesto.
8. Popoluška (réžia: Nadezhda Kosheverova, Mikhail Shapiro, 1947)
Uvedenie v našej distribúcii - 1947
Návštevnosť - 7 749 486 divákov
Popolušku určite poznáte. Ale, Pozor! Nejedná sa o Vorlíčkove Tri oriešky, klasický animák a už vôbec nie o Branaghov nedávny hit.
Ide totiž o sovietsku verziu. Tú málokto pozná a ani v našich televíziách nekoluje tak často, ako by sa na základe jej úspechu dalo predpokladať.
Poetikou sa pochopiteľne viac približuje Mrázikovi než Disneymu, takže ani zďaleka nie je taká nadčasová ako jej omnoho populárnejšie verzie. No ešte predtým, než si sovieti podmanili východnú Európu, podarilo sa im dobyť naše kiná.
7. Byl jednou jeden král...(réžia: Bořivoj Zeman, 1955)
Uvedenie v našej distribúcii - 1955
Návštevnosť - 7 763 681 divákov
V rovnakom žánri ostávame aj naďalej. Tentoraz však v domácej produkcii. Rozprávky boli (aj sú) v ČSSR mimoriadne populárne a Bořivoj Zeman ich dokázal preniesť na plátno znamenite. Určite aj preto mu patria oba české zárezy v exkluzívnej desiatke.
Navyše dvojica Werich - Burian lákala návštevníkov aj samostatne, no ich spojenie prinieslo megahit. Zásluhu na tom má však samozrejme aj príbeh. Pod týmto názvom sa totiž skrýva adaptácia klasiky Soľ nad zlato.
Mimochodom, najnavštevovanejším slovenským filmom sú Vlčie diery s 4 023 900 divákmi. Čo sa so spomínanými českými kúskami nedá porovnávať.
6. Sedem statočných (réžia: John Sturges, 1960)
Uvedenie v našej distribúcii - 1964
Návštevnosť - 9 445 106 divákov
Aspoň raz sa prenesieme za oceán. Česť hollywoodskej kinematografie háji remake Kurosawovej klasiky. Ten predviedol našim divákom, ako vyzerá pravý americký western. A tí sa do kín hrnuli vo veľkom.
Perfektné tempo, charizma hlavných hrdinov a geniálny hlavný motív z pera Elmera Bernsteina boli, spolu s absenciou konkurenčných žánroviek, hlavnými dôvodmi úspechu.
Postavenie tejto klasiky je v našich končinách omnoho silnejšie než v krajine vzniku. Keby tomu tak nebolo, určite by nedošlo na nedávny remake od Antoina Fuquu. Ten je totiž považovaný našou staršou generáciou za svätokrádež. A už asi viete prečo.
5. Pyšná princezná (réžia: Bořivoj Zeman, 1952)
Uvedenie v našej distribúcii - 1952
Návštevnosť - 10 773 144 divákov
Po výlete za veľkú mláku sa vraciame domov. Žiadny Svěrák, žiadny Hřebejk a už vôbec nie Troška. Najúspešnejším českým filmom histórie je táto rozprávka, bez ktorej si málokto z nás dokáže predstaviť vianočné sviatky.
Adaptácia Boženy Němcovej je krásnym a svižným kúskom prežívajúcim desaťročia. Pôvodne mal byť omnoho čarovnejší a detskejší. Nakoniec však práve jeho prízemnosť spôsobuje, že nestarne tak ako iné kúsky.
Nenapodobiteľná chémia medzi Alenou Vránovou a Vladimírom Rážom (mimochodom dabingový hlas Old Shatterhanda) nebola hraná a po natáčaní sa vzali.
4. Traja mušketieri (réžia: Bernard Borderie, 1961)
Uvedenie v našej distribúcii - 1963
Návštevnosť - 11 653 464 divákov
Po romantických dobrodružstvách bol v našich končinách, počas tvrdého režimu evidentne veľký hlad. Pred drvivým nástupom prvej trojice rebríčku držala prvenstvo dvojdielna adaptácia románu Alexandra Dumasa.
Nejde pritom o slávnu britskú verziu Richarda Lestera, ale o francúzsko - taliansku koprodukciu. Dve časti pod názvami Kráľovnine prívesky a Pomsta Milady De Winter boli premietané ako dvojprogram.
Athos, Porthos, Aramis a d'Artagnan si podmanili aj naše obecenstvo a na tento počin môžete ešte stále naraziť aj v televíznych programoch.
3, Winnetou - Červený džentleman (réžia: Harald Reinl, 1964)
Uvedenie v našej distribúcii - 1965
Návštevnosť - 12 292 884 divákov
Ako sme avizovali na začiatku, Winnetou sa ešte vráti. A nie iba raz. Štyri mesiace po uvedení prequelu Pokladu na striebornom jazere zavítalo do našich kín aj jeho pokračovanie. A prekvapenie sa nekonalo. Plné sály, nekonečné rady na lístky a spoločenská udalosť, ktorú museli všetci absolvovať.
Pre filmových fanúšikov ukrýva tento diel dve milé kastingové prekvapenia. Jedného zo záporákov tu stvárnil Klaus Kinski, neskorší dvorný herec Wernera Herzoga. Druhé meno vám však bude znieť povedomejšie.
Ak vám je herec na fotografii povedomý a dopátrali ste sa k nič nehovoriacemu menu Mario Girotti, tak vedzte, že ide o Terrenca Hilla. Budúcu komediálnu hviezdu a polovicu tandemu s Budom Spencerom.
Tí však nemali na úspech žiadny vplyv. Všetci chceli vedieť hlavne to, ako budú pokračovať dobrodružstvá hlavnej dvojice.
2. Winnetou (réžia: Harald Reinl, 1963)
Uvedenie v našej distribúcii - 1965
Návštevnosť - 12 496 641 divákov
Po fenomenálnom prijatí prvej Mayovky (ku ktorej sa ešte dostaneme) začali v rýchlom slede vznikať ďalšie adaptácie tohto autora. A minimálne tri z nich slávili porovnateľný úspech.
Preto nie je prekvapením, že druhé miesto patrí práve prequelu obľúbeného filmu. Prvé stretnutie legendárnych pokrvných bratov si takmer nikto nenechal ujsť.
Dokonalé obsadenie na čele s Pierrom Bricom a Lexom Barkerom, chytľavá hudba Martina Böttchera, neopakovateľná atmosféra, svižná Reinlova réžia a nádherné chorvátske scenérie patria k hlavným dôvodom úspechu celej série.
1. Poklad na striebornom jazere (réžia: Harald Reinl, 1962)
Uvedenie v našej distribúcii - 1964
Návštevnosť - 13 188 871 divákov
Poprosíme fanfáry. Prvé miesto totiž patrí opäť chrabrému náčelníkovi Apačov. Navyše s návštevnosťou, ktorá proste vyrazí dych. Bola to totiž mánia, akú si už teraz nevieme predstaviť. Najmä ak si uvedomíte, že populácia v ČSSR bola v roku uvedenia niečo cez 14 miliónov obyvateľov.
Prvá sfilmovaná Mayovka zaznamenala u nás bezprecedentný úspech. Winnetou a Old Shatterhand sa stali modlami celej generácie, kiná boli preplnené a všetci tie filmy poznali naspamäť.
A podobná situácia bola v celom východnom bloku. Americké westerny sa k nám kvôli cenzúre dostávali veľmi sporadicky, následkom čoho si naši rodičia a starí rodičia museli hľadať svojich hrdinov v európskej produkcii.
Takže žiadny Titanic, Avengers, Jurský park alebo Čeľuste. V našich končinách kraľoval Winnetou. Zaujímavé takisto je, že túto desiatku si medzi sebou rozdelilo päť režisérov, o ktorých ste možno nikdy nepočuli.
P.S. Mňa osobne trochu prekvapuje absencia predvojnových komédií s Vlastom Burianom alebo Oldřichom Novým. Buď sme sa teda dopátrali až k povojnovým údajom (v zdroji sa to neuvádza) alebo pred rokom 1945 nebolo dostatočné množstvo kinosál, aby tieto tabuľky dokázali prepísať.
Čo hovoríte na tento rebríček a čo vás na ňom najviac prekvapilo?
Napíšte nám do diskusie.