Táto myšlienka ožila na nedávnom poľsko-slovenskom stretnutí v našich veľhorách.
Preťažené tatranské diaľnice, dopravné zápchy, a to hlavne počas lyžiarskej sezóny, niekoľkonásobné prestupy medzi dopravnými prostriedkami a čakanie, to všetko by sa malo stať minulosťou. Iba pred nedávnom sa totiž v Tatrách zišli zástupcovia Slovenska a Poľska, aby riešili dôležitú otázku cestnej prepravy v oblasti.
Myšlienka postaviť pod horami tunel pochádza ešte z druhej polovice 19. storočia. „Viac ako storočná vízia cestného alebo železničného tunela popod Tatry by mala prispieť k rozvoju slovenských a poľských Tatier, čím by sa zvýšila životná úroveň a zamestnanosť v týchto lokalitách,“ citoval Hrobáka Tatranský dvojtýždenník.
Túto ideu na svojom rokovaní spomínali už aj slovenský prezident Andrej Kiska a poľský prezident Andrzej Duda začiatkom roka vo februári. Bola aj predmetom konferencie Podzemné mosty v Novej Lesnej.
Takéto železničné spojenie by bolo najkratšie medzi Štrbským Plesom a Zakopaným a malo by iba okolo 10 až 15 kilometrov. Pre porovnanie v súčasnosti má cesta medzi týmito dvoma mestami 77,9 kilometra a zaberie približne hodinu aj 45 minút. Je to preto, lebo obchádzka vedie takmer cez celé Tatry a železničné spojenie tu zatiaľ vôbec neexistuje.
Možno sa tunel pod našimi najvyššími horami zdá nereálny, no takéto projekty už boli úspešné napríklad aj vo švajčiarskych Alpách. Gotthardský železničný tunel tu vybudovali za 17 rokov a ide o najdlhší železničný tunel na svete. „Niekedy v minulosti to bolo nereálne, dnes je to realita. Je to veľká vízia, ktorá dnes možno znie málo pravdepodobne a málo realisticky, ale aj iné veci nám pred 20 až 30 rokmi zneli nereálne a dnes už sú realitou,“ uviedol pre SITA Štefan Bieľak.
Finálne rozhodnutie zatiaľ nepadlo a podľa Bieľaka bude predmetom ešte mnohých diskusií, no téma je na mieste a v prípade schválenia projektu je realizácia uskotočniteľná.