Autobusom, autom či na bicykli?
Hlavné mesto Bratislava je skutočne rozmanité a cestovať po ňom nie je pre cudzinca v žiadnom prípade jednoduché. Aj napriek tomu, že ide o jedno z najmenších európskych hlavných miest, žije v ňom bezmála pol milióna obyvateľov a ďalších bezmála stopäťdesiat tisíc každý deň dochádza. Hlavné mesto ponúka širokú škálu spôsobov, ako sa po ňom prepravovať. Hromadná doprava je schopná i populárna, no ak cestuješ často alebo na väčšie vzdialenosti, oplatí sa zvážiť auto?
Oplatí sa vlastné auto?
Najväčším problémom auta v Bratislave je parkovanie. Pokiaľ žiješ v okrajových častiach, zaparkovať na ulici nie je také náročné a možno k tvojmu domu či bytu parkovacie miesto aj patrí, no v centre Bratislavy je situácia omnoho tvrdšia. Centrum hlavného mesta je zaobalené do veľkej zóny, kde je potrebná parkovacia karta. Tá len rezidentov vyjde na 60 € za rok, rok pre bežného nerezidenta stojí vražedných 1 080 €. Jednorázovo je to jedna polhodina, šesťdesiat centov.
Parkovanie v centre Bratislavy je obrovským problémom, mnoho ľudí tak necháva auto na predmestí a do centra sa dopraví pešo či hromadnou dopravou. V strede Bratislavy sa síce nachádzajú platené parkoviská, ich ceny však nie sú priaznivé a už za prvé minúty zaplatíš aj dve eurá. Spoľahnúť sa však nedá ani na obchodné centrá, až na víkendy zvyknú parkovanie zdarma limitovať na dve alebo tri hodiny.
Ak by si musel na ceste z domu do práce viackrát prestupovať, auto sa určite oplatí. Ak cestuješ aj mimo špičky alebo počas víkendov či nebodaj dochádzaš z priľahlej dediny, niet nad čím rozmýšľať, plus k tomu treba prirátať faktor určitej prestíže plynúcej z vlastníctva automobilu. Ak však v centre bývaš, v centre pracuješ a nechodievaš často mimo mesta, auto je pre teba najpravdepodobnejšie zbytočné, s MHD sa dá vydržať.
Benzín je drahý takmer všade rovnako; všetko závisí na tom, kde bývaš, no cesta z alebo do okrajových častí ako Dúbravka, Rača alebo Vrakuňa by v rannej alebo popoludňajšej špičke nemala trvať viac ako polhodinu.
Hromadná doprava
Ak si študent, mladý človek, školák a tak ďalej, mestská hromadná doprava je dobrou a posledné roky aj pomerne spoľahlivou voľbou. MHD v Bratislave sa za posledné roky zlepšilo výrazným spôsobom, do vozidiel pribúdajú wi-fi, miesta, kde si vieš nabiť smartfón a ďalšie vychytávky. Pokrytie po celom meste je veľmi dobré a v prípadoch mestských častí ako Rača, Ružinov, Nové Mesto alebo Karlova Ves vieš byť vďaka električkám v centre rýchlejšie, než keby si musel byť odkázaný na večné vystávanie v zápchách.
Aj v autobusoch a trolejbusoch je raz za čas možné zažiť pocit satisfakcie, keď sa vozidlo preradí do špeciálneho pruhu a predbehne stovky metrov zápch, no bohužiaľ, v Bratislave ich je veľmi málo a získaný čas sa tak či tak stratí na zastávkach.
Cena MHD v Bratislave je na slovenské pomery vysoko, na tie európske však prijateľná – s Prahou sme na tom napríklad takmer úplne rovnako. Ak však cestuješ aspoň pätnásťkrát do mesiaca tam a naspäť aspoň polhodinu, kašli na jednorazové lístky a rovno utekaj za pani v predajni, aby ti poriešila električenku (predplatný cestovný lístok). Pokiaľ tak spravíš na autobusovej stanici, spravia ti zadarmo aj fotku.
Navyše, v Bratislave (rovnako ako vo väčšine európskych miest) vládne integrovaný dopravný systém. Na jeden lístok tak vieš využiť väčšinu miestnych autobusových (aj po regióne) a všetkých vlakových dopravcov. Karta, na ktorú dostaneš električenku, sa dá dobíjať a pokiaľ cestuješ mimo predplatených zón, kredit sa ti bude strhávať, pričom je uplatnená výrazná zľava. Trojmesačná električenka pre mesto Bratislava stojí 72,30 € (základné) alebo 36,15 (zľavnené).
Na bicykli
Cyklistický systém v našom milovanom hlavnom meste je ešte v plienkach, a to aj napriek tomu, že je rok 2018 a iné mestá už obyčajné autá z ich území vyháňajú. Bohužiaľ, v Bratislave je problém dostať sa na bicykli z jednej strany mesta na druhú a v mnohých prípadoch považujú kompetentní za postačujúce, ak sa časť asfaltky vyznačí zelenou farbou.
Mnoho cyklotrás v Bratislave je len časťou obyčajnej rušnej cesty pre autá. Inými slovami, je to nebezpečné. Bratislava sa však vie pochváliť aj ukážkovými úsekmi, ako napríklad cyklocesta na petržalskej strane Dunaja, ďalšia popri Chorvátskom ramene alebo iná popri Malom Dunaji. Hlavné mesto nie je práve veľké a pri bežnej rýchlosti sa vieš do dvadsiatich minút dostať z takmer akejkoľvek časti do centra.
Akurát tu existuje veľmi veľká šanca, že pri tvojom dome žiadna cesta pre cyklistov neexistuje. Zákon ti však povoľuje vydať sa po obyčajných asfaltkách a veľa ľudí to tak robí. Ak však máš záujem o rekreačnú cyklistiku, v meste existuje viacero požičovní a dokonca aj zopár bikesharing systémov od súkromných spoločností. Ten mestský by mal vzniknúť v roku 2019.
S vlastným vodičom
Uber, HOPIN, Taxify a Liftago v Bratislave pôsobia a všetky za prijateľné ceny. Spolu s taxislužbou VB Taxi ponúkajú šikovnú aplikáciu a racionálne ceny, ktoré si väčšinou určujú samotní vodiči. Ak sa nechceš pariť v hromadnej doprave, vážiš si svoj čas a nevadí ti kde tu minúť eurko navyše, podobné aplikácie rozhodne odporúčame.
A samozrejme, ich najväčšia výhoda je v noci. Pokiaľ nemáš odvoz, čakať na nočáky jazdiace každú hodinu nemusí byť v žiadnom prípade nič lákavé. Navyše, svoj časový program si určuješ ty a nemusíš sa prispôsobovať autobusu, v ktorom by si následne musel dvadsať minút zvádzať boj o to, aby si neprespal svoju zastávku. Ich cena zvykne závisieť od samotných vodičov, no po Bratislave je to za pár eur. Do blízkej dediny z centra do pätnásť.
V žiadnom prípade neodporúčame bežných taxikárov. Aj keď sa medzi nimi nachádza plno poctivých výnimiek, mnoho z nich ťa túži okradnúť. Najväčší experti sa nachádzajú na vlakovej alebo autobusovej stanici či na Námestí SNP, prípadne vždy v okolí nejakej veľkej akcie v Inchebe alebo v Refinery Gallery.