Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
6. januára 2018, 11:53
Čas čítania 0:00
Matúš Majer

Nemci prišli s technológiou, ktorá má takmer úplne vyriešiť zápchy. Riešenie pritom ani nestojí veľa peňazí

ZAUJÍMAVOSTI
Uložiť Uložené

Aplikovať ho však nebude vôbec jednoduché.

Ak sa teraz vydáš do ulíc hlavného mesta a opýtaš sa tamojších ľudí, čo je najväčším problémom Bratislavy, drvivá väčšina odpovedí bude narážať na katastrofálnu dopravnú situáciu a s ňou spojené zápchy, V podstate je jedno, z ktorej strany sa do centra hlavného mesta vydávaš. Ráno si pokojne postojíš aj takmer hodinu a odlišná situácia nie je ani poobede.

Bratislava však nie je jediným slovenským mestom, ktorého ľudia sú na dennej báze tyranizovaní siahodlhými zápchami. Preplnené cesty sú celosvetovým problémom a riešiť ho vôbec nie je jednoduché. Existuje však hypotéza, ako by zápchy v určitom prostredí nemuseli existovať - všetky autá by sa jednoducho pohybovali rovnakou rýchlosťou.

To sa však nedeje. Pokiaľ niekto pribrdzí na diaľnici, musia brdziť aj ľudia za ním a v podstate tak pribrdzí celý rušný pruh áut a vytvorí sa reťazová reakcia, do ktorej sú zapojené desiatky vodičov. Inú situáciu zasa vidíme na semafore. Po naskočení zelenej sa nepohnú všetky autá naraz, no postupne a prejde ich omnoho menej, než je teoreticky možné.

Skrátka a jasne - aj keď existujú teoreticky takmer dokonalé riešenia na cesty bez zápch, v niektorých prípadoch toho človek nie je ani schopný. A tu sa tak dostávame k inteligentným autám, ktoré uvažujú, rozhodujú sa a vnímajú rýchlejšie.

Nemci prišli s technológiou, ktorá má takmer úplne vyriešiť zápchy. Riešenie pritom ani nestojí veľa peňazí
Zdroj: MIT CSAIL

Vedci z MIT totiž prišli s pomerne lacným zariadením, ktoré funguje čiastočne ako tempomat (oficiálny názov je Bilateral control). Na báze senzorov aj kamier sa bude v aute diať takzvaná obojstranná kontrola. Všetky autá v pruhu by sa pohybovali rovnakou rýchlosťou a pokiaľ by muselo auto vpredu pribrzdiť, všetky autá za ním by brzdili v tom istom momente. Ak je cesta zasa voľná, naraz by zrýchlili.

Samozrejme, všetko je len v ríši snov, pretože na to, aby malo niečo podobné aj reálny dopad, by muselo podobným zariadením disponovať naozaj poriadne množstvo áut a tie by so sebou museli ideálne aj navzájom komunikovať. Navyše, stále by sme si počkali v zápchach na železničných priecestiach či uzavretých cestách alebo horských priechodoch, kde jednoducho nie je na výber, no i tak ide o zaujímavý pohľad na to, ako sa dá riešiť jeden z najfrustrujúcejších problémov moderného sveta.

Domov
Zdieľať
Diskusia