Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
22. októbra 2017, 12:59
Čas čítania 0:00
Matúš Moravčík

Oliver má iba 19 rokov, no už stihol vytvoriť aplikácie pre viaceré známe osobnosti vrátane Rytmusa (Rozhovor)

TECH
Uložiť Uložené

Založil firmu a v druhej šéfuje. Ambície mladému Slovákovi rozhodne nechýbajú.

Drvivá väčšina z nás v jeho veku ešte len premýšľala, na akú univerzitu dá prihlášku a kde zoženie brigádu. On sa však rozhodol, že vyššie školské vzdelanie vymení za vlastný biznis či seba-realizáciu. Po skončení gymnázia začal s podnikaním a dnes môže bez obáv povedať, že si už stihol potykať s úspechom. Aplikácie, za ktorými stojí, boli určené pre viaceré známe mená, a to vrátane takého Rytmusa alebo Škrtela.

Ani tu však jeho ciele nekončia, práve naopak.

Oliver Straka v rozhovore pre REFRESHER prezradil, že to, čo doteraz stihol, je len začiatok niečoho veľkého. Práci venuje takmer všetok svoj čas a má averziu voči každému, kto nikdy tvrdo nepracoval, no na sociálnych sieťach neustále predvádza majetky, ktoré mu nepatria.

Ak ťa teda zaujíma viac, tak určite čítaj ďalej. Človeka, ako je tento mladý a nadaný Slovák, v krčme rozhodne nestretneš.

Čau Oliver, môžeš sa nám v krátkosti predstaviť? Kto si, čo robíš a za čím všetkým stojíš? 

Ahoj, volám sa Oliver Straka, mám 19 rokov a som zo Žiliny. Momentálne žijem v Bratislave. Viac než rok dozadu som začal podnikať v IT oblasti a som CEO spoločnosti AR Visual a spolu-zakladateľom spoločnosti Emoji Media
 
Oliver má iba 19 rokov, no už stihol vytvoriť aplikácie pre viaceré známe osobnosti vrátane Rytmusa (Rozhovor)
Zdroj: Oliver Straka
Nemáš ani 20 rokov, no už si stihol postaviť na nohy dve spoločnosti a zároveň vytvoriť niekoľko aplikácií pre viaceré známe mená. Aká je tvoja vízia či dlhodobý osobný cieľ?
Áno, robíme appky so známymi ľuďmi, ale stále si myslím, že sme na začiatku a veľa vecí či výziev máme ešte len pred sebou. Mojím dlhodobým cieľom je podieľať sa na vytvorení veľkých, profitujúcich firiem, pôsobiacich vo viacerých krajinách. Chcel by som časom inšpirovať a motivovať ľudí, ktorí chcú niečo v živote dosiahnuť, pomáhať im a taktiež sa chcem v budúcnosti venovať dobročinným aktivitám.
 
Koľko hodín z dňa a koľko dní z týždňa venuješ práci?
Som si vedomý toho, že dosiahnuť to, čo chcem nebude jednoduché a preto pracujem častokrát viac než 14 hodín denne, prevažne aj cez víkendy. Deň sa mi začína skoro ráno, do večera pracujem alebo mám meetingy, potom idem na tréning a večer si ešte vybavujem e-maily.
 
Nepáči sa mi, že veľa mladých ľudí z môjho okolia pridávajú denne na Instagram fotky s drahými hodinkami, šampanským alebo sa fotia v cudzích luxusných autách, hoci v realite nikdy tvrdo nepracovali. A ak si aj niečo zarobia, tak to minú v piatok v klube. Ja si skôr myslím, že ten reálny úspech príde až po určitom čase, treba byť trpezlivý, pokorný, no zároveň na sebe makať a snažiť sa každým dňom posunúť bližšie k svojmu cieľu. 
 
Kto z klientov Emoji Media stojí za spomenutie a aký mobilný softvér si pre nich robil, respektíve momentálne robíš? Koľko ľudí máš v tíme?
Z tej domácej scény spolupracujeme s Rytmusom, futbalistami Škrtelom či Kuckom, pričom existuje pár mien, ktoré zatiaľ nemôžem prezradiť. Čo sa týka zahraničia, tam pripravujeme appku pre amerického DJ-a Clintona Sparksa, ktorý produkoval hudbu Eminemovi, Snoop Doggovi, Pitbullovi alebo spolupracoval s Willom Smithom. Ak všetko vyjde tak ako má, v dohľadnej dobe pribudnú do nášho portfólia ďalšie zahraničné celebrity. Taktiež pripravujeme jeden výnimočný projekt - aplikáciu pre UNICEF, ktorá pomôže dobrej veci.
 
Oliver má iba 19 rokov, no už stihol vytvoriť aplikácie pre viaceré známe osobnosti vrátane Rytmusa (Rozhovor)
Zdroj: Oliver Straka
 
Našim klientom v Emoji Media vytvárame emoji aplikácie, v preklade - ich vlastné smajlíky, ktoré si ľudia môžu posielať v chatovacích aplikáciach. Okrem emoji aplikácie, ktorá obsahuje viacero ďalších, zaujímavých funkcií pripravíme aj kompletnú kampaň, aby naši klienti zaujali svoju cieľovú skupinu na sociálnych sieťach. Najnovšie sme sa rozhodli tento produkt vyvíjať aj pre firmy, nakoľko na americkom trhu je oň veľký záujem a my sme chceli tento trend priniesť do Európy.
 
Oliver má iba 19 rokov, no už stihol vytvoriť aplikácie pre viaceré známe osobnosti vrátane Rytmusa (Rozhovor)
Zdroj: emojimedia.eu
 
V Emoji Media a v druhej spoločnosti AR Visual máme dokopy asi 13 ľudí, ale s väčšinou z nich spolupracujeme na externej báze. 
 
Ako už bolo spomenuté, medzi tvoje spoločnosti patrí aj AR Visual. Na čo konkrétne je zameraná a čo je jej produktom? Má sa čím pochváliť? Detailami rozhodne nešetri.
AR visual je náš projekt, v ktorom sa venujeme rozšírenej realite. Ide o úplnú novinku, konkrétne vyvíjame špecializované mobilné aplikácie (každému klientovi na mieru) v oblasti  interiérového a exteriérového designu, nábytkárstva a pre developerské spoločnosti - prinášame im riešenie, ako si ich zákazníci môžu vyskúšať ich produkty cez mobilný telefón alebo tablet u seba doma ešte predtým, než si konkrétny produkt reálne zakúpia. Povedzme, že si chceš kúpiť napríklad posteľ, ale nevieš si úplne predstaviť, či sa ti do tvojej izby hodí a zároveň, či sa ti tam zmestí.
 
Otvoríš si aplikáciu, vyberieš si posteľ, ktorá sa ti páči a následne sa ti zobrazí v kamere a vďaka našim naprogramovaným senzorom uvidíš na obrazovke, ako vyzerá v reálnom prostredí a tiež zistíš, či sa ti tam skutočne zmestí, nakoľko je zobrazená v reálnej veľkosti. Navyše ju môžeš ľubovolne po miestnosti posúvať, otáčať alebo meniť jej farbu, či materiál. Ak sa ti posteľ páči, cez našu aplikáciu si ju môžeš aj objednať.
 
Našou víziou je zjednodušiť a zrýchliť spôsob, akým ľudia nakupujú a zároveň našim klientom týmto spôsobom podporiť predaj a priniesť im spokojnejších zákazníkov. Dokonca si vieme predstaviť, že raz budú ľudia všetko nakupovať len prostredníctvom rozšírenej reality. 
 
Oliver má iba 19 rokov, no už stihol vytvoriť aplikácie pre viaceré známe osobnosti vrátane Rytmusa (Rozhovor)
Zdroj: Oliver Straka
Momentálne dokončujeme prvé aplikácie pre klientov na Slovensku a začiatkom nasledujúceho roka plánujeme expandovať do viacerých štátov Európy. Aktuálne máme rozrobené spolupráce v Dánsku, Česku, Fínsku a Taliansku. Okrem spomínaných segmentov sa neskôr chceme sústrediť aj na fashion priemysel, industry 4.0 či vojenský priemysel. Napríklad tak, že pomocou aplikácie si ľudia vyskúšajú, či im sedia hodinky alebo okuliare a jedným kliknutím si ich aj objednajú. 
 
Ako vnímaš rozšírenú alebo virtuálnu realitu? To, že tu hovoríme o budúcnosti, je jasné, čo všetko však táto technologická vymoženosť môže v neďalekej budúcnosti zmeniť a ako sa to dotkne našich denno-denných životov?
Podľa môjho názoru ľudia nie sú úplne pripravení na virtuálnu realitu - možno aj preto, že ešte nie je tak cenovo dostupná. Vnímam ju ako niečo, čo príde v 5-7 rokoch, ale rozšírenú realitu beriem ako vec prítomnosti, keďže v dnešnej dobe vlastní inteligentný telefón alebo tablet drvivá väčšina ľudí. Preto sa momentálne zameriavame práve na tento trh a plánujeme v tom aj pokračovať.
 
A čo škola? Stíhaš popritom všetkom aj štúdium na vysokej alebo si sa po strednej rozhodol venovať čas iba biznisu?
Študoval som na španielskom bilingválnom gymnáziu v Žiline. Myslím si, že vzdelanie je v živote dôležité, ale nakoľko sa chcem venovať tomu, čo robím na 100 %, na školu momentálne nemám čas. 
 
Kto je tvoj najväčší vzor a prečo?
V mojom živote ma inšpiruje veľa ľudí - či už svojimi myšlienkami, postojom alebo pracovnými úspechmi. U nás na Slovensku je mnoho ľudí, ktorý dosiahli výrazný úspech v IT oblasti a mojim cieľom je zaradiť sa medzi nich. Sú to napríklad Šimon Šicko z Pixel Federation, ľudia z ESETu či Sygicu. V zahraničí je to zase jednoznačne Elon Musk a Gary Vaynerchuck.
 
Čítavaš knihy? Ak áno, prezradíš nám názov troch posledných, ktoré si dočítal?
Samozrejme, knihy mám veľmi rád. Kedysi som prečítal aj 4 - 5 titulov za mesiac, ale momentálne nemám toľko času a hlavne si myslím, že skutočná práca a aktivita je v tejto chvíli už dôležitejšia ako teoretické znalosti. Súhlasím ale s tým, že čítanie otvára človeku iný pohľad na svet a že z kníh sa môžme naučiť veľmi veľa a využiť tieto poznatky v praxi. 
 
Mám rád knihy o biznise, životopisy úspešných ľudí, o psychológii, marketingu alebo politike. Momentálne čítam Jab, jab, jab, right hook od Garyho Vaynerchucka. Predtým som čítal biografiu zakladateľa Nike a ešte predtým analýzu, ako vyhrával vojny Napoleon Bonaparte. 
 
Čomu venuješ svoj voľný čas? Aké máš koníčky?
Vo voľnom čase rád cestujem a chodím na túry - milujem pohľad z vrcholov hôr, dokonale mi to prečistí hlavu a rád si v horskom prostredí vizualizujem svoje ďalšie kroky. Okrem toho si rád zahrám na klavír alebo gitaru a venujem sa aj  boxu, ktorý mi pomáha vybiť si energiu. 
 
Vďaka tvojmu Instagramu je jednoznačné, že rád cestuješ. Kde všade si už stihol byť a kam hodláš ešte ísť?
Áno, cestovanie mi otvára úplne nové možnosti - človek tak spozná novú kultúru, ľudí a ich mentalitu. Zatiaľ som navštívil mestá ako Londýn, Paríž, Barcelona, Berlín, Miláno či Ibiza - každé z týchto miest má svoje vlastné čaro, ale najradšej sa aj tak vraciam do Barcelony.
 
 
  
Čo hovoríš na slovenskú startup scénu? Existujú nejaké začínajúce projekty, ktoré ťa v nedávnej dobe nadchli? Samozrejme, môžu byť aj spoza hraníc.
Mám pocit, že slovenská startup scéna sa celkom rozbieha a máme možnosť vidieť mnoho projektov, ktoré majú veľký potenciál. Môj názor je však taký, že slovo “startup” sa, nielen tu na Slovensku, ale aj inde na svete, stalo akýmsi buzzwordom a skoro každý chce mať svoj vlastný startup - ale predsa kaviareň alebo predajňa tričiek nemôže byť startup. Taktiež sa mi nepáči, že dosť veľa stratupov sa sústreďuje len na startup súťaže, alebo aby prešli z jedného investorského kola do druhého namiesto toho, aby sa zamerali na rozvoj spoločnosti a tvorenie zisku. 
 
Zo slovenských projektov ma asi najviac zaujala Exponea, ktorej produkt je na fakt skvelej úrovni. Čo sa týka zahraničia, veľmi zaujímavý je ukrajinský Passivdom, ktorí majú v pláne za pár hodín alebo dní doslova vytlačiť dom, v ktorom sa bude dať bývať.  
 
Bratislavský 0100 Campus prilákal množstvo ambicióznych startupov či jednotlivcov so skvelými nápadmi. Navštevuješ jeho priestory aj ty?
Áno, kancelárie v 0100 sú veľmi vyhovujúce, svojím minimalistickým dizajnom mi veľmi pripomínajú kancelárske prostredia zo Sillicon Valley a odporúčam ich každému. 0100 je skvelý v tom, že sa tu nachádza vysoká koncentrácia ľudí z IT oblasti, či už developerov, grafikov, alebo všeobecne ľudí, ktorí sú ochotní pomôcť, alebo prepojiť na iných ľudí alebo poskytnúť feedback.
 
 
Elon Musk, Tesla, SpaceX, Boring Company, Hyperloop, kolonizácia Marsu... Čo si myslíš o tomto kontroverznom vizionárovi a projektoch, za ktorými priamo alebo nepriamo stojí? 
Myslím si, že Elon je, nielen myslením, ale aj činmi niekde úplne inde ako zvyšných 99% ľudskej populácie. Je fascinujúce, že napriek pochybnostiam zo všetkých strán neustále dokazuje, že spojenie tvrdej práce s láskou k tomu, čo robí, prináša skutočné ovocie. Jeho biografiu by som označil ako jednu z najlepších kníh, ktoré som prečítal. Jeho život a vízia ma motivuje a inšpiruje k tomu, aby som aj ja vytvoril niečo hodnotné, na čo budem hrdý.
 
Čo všetko spôsobí masový príchod umelej inteligencie? Aký bude mať tento fenomén digitálnej doby dopad na ľudí, ich prácu či osobný život?
Aj keď nie som odborník, AI je podľa mňa niečo, čo buď rapídne zlepší život ľudí alebo, môže naopak všetko pokaziť. Ak je AI v správnych rukách a bude sa používať na spoločnosti prospešné účely, ako napríklad v zdravotníctve, tak týmto projektom skutočne fandím. Ak ale umelá inteligencia prerastie do formy, že bude schopná sa sama vytvárať a rozvíjať, teda že sa stane super-inteligentnou (prevýši chápanie ľudského mozgu) a vymaní sa spod našej kontroly, vtedy by sme sa mali začať báť a možno sa reálne pripraviť na Matrix.  
 
Chceš čitateľom REFRESHERu niečo odkázať?
Viem, že Refresher čítajú najmä mladí ľudia ako ja, a preto by som chcel venovať poslednú časť práve im, respektíve nám - mladým. Makajme na sebe, nesústreďme sa na nepodstatné veci a robme to, čo nás v živote napĺňa a baví. Môže to znieť ako klišé, ale život je podľa mňa príliš krátky na to, aby sme ho premárnili. Niekde som čítal, že šanca, že sa narodíme ako človek, je jedna ku trom triliónom, takže by bola škoda ju zahodiť, keď sme ju už raz dostali. A ešte by som rád spomenul, že do oboch firiem AR Visual a Emoji Media hľadáme dravých, šikovných a cieľavedomých ľudí na rôzne pozície, tak nech sa neboja napísať :)
Domov
Zdieľať
Diskusia