Malé kupé, šesťvalec, zadný pohon a vyšperkovaný dizajn.
Žijeme v dobe, kedy si viete automobil našpecifikovať v tak širokom spektre ako nikdy predtým. Či už ide o širokú škálu motorov, viacero prevodoviek a typov pohonu, cez výbavu na palube až k optickej konfigurácii, ktorá vie neraz zmeniť jedno a to isté auto na nepoznanie. Hovoriť o tom by vedeli najmä nemecké prémiové automobilky s nekonečnými zoznamami príplatkových položiek a možnosťou si priplatiť za to, o čom ste ani len nevedeli, že existuje. Zákazník tam má možnosť svoj vysnívaný model vylepšiť opticky, či už exteriérovo alebo interiérovo, no siahnuť môže aj po lepšej technike pod onými plechmi. Špeciálnou kategóriou sú napokon do posledného detailu vyšperkované počiny, ktorých síce veľa u nás nie je, svojou prítomnosťou sú ale ozdobou ciest. Jedným z nich je napríklad BMW M240i v kompletnom balíku z divízie M Performance, no a to naznačuje veľké veci. V tomto článku vám teda ukážeme, čo znamená, keď si fajnšmeker kúpi auto!
2-kový rad je už nejaký ten piatoček dobre známa vec, i keď nemožno hovoriť o tradičnom modeli od BMW (nehovoriac o počine Active Tourer a podobne). Pokiaľ je však vo veci karosársky variant kupé, všetko je v poriadku, zvyknúť si treba len na označenie začínajúce po novom dvojkou a nie jednotkou, ako tom bolo v predošlej generácii. Prejdime však k veci. Ostrú verziu M240i štandardne zdobí športový M paket, v prípade tohto exemplára sme ale svedkami dodatočných doplnkov nielen nad rámec základnej, ale aj príplatkovej výbavy. Ono, športovým optickým balíkom si viete v súčasnosti obaliť aj najzákladnejší trojvalcový bavorák, pokiaľ ale ide o M240i-čko ovešané plaketami a štítkami M Performance, situácia sa razantne mení a zrazu je jasné, že toto je trošku iná káva. Daný exemplár totiž najprv vzišiel z výrobnej linky a následne prešiel dodatočnou úpravou, ktorá je už čisto v réžii špeciálnej divízie.
Kompozične mimoriadne vydarený exteriér dvojky je tak ovešaný početne zastupovanými karbónovými doplnkami, pribudol dodatočný splitter či spojler pre usmerňovanie obtekania karosérie vzduchom a redukovanie vztlaku na zadnej náprave. Tradičné obličky pokrýva vysokolesklý čierny lak, zatiaľ čo vzadu dominuje difúzor a karbónové koncovky výfukov s kompletne prepracovaným výfukovým potrubím - inteligentné klapky vo výfukoch a vynechanie stredného tlmiča. Celok v metalickej striebornej farbe Glaciersilver stoji na 19” diskoch Double-Spoke v dvojfarebnom vyhotovení. Exteriérové krivky následne vo finálne trefne umocňuje nielen kontrastný športový polep, ale aj aerodynamicky tvarované spätne zrkadlá s ručne vyrobenými karbónovými krytmi. Je síce pravda, že v porovnaní s vrcholnou M2-kou vystupuje M240i vzadu akosi úzko, výsledný dizajn však naživo doslova vyráža dych a dokazuje to, že v dnešnej dobe nezáleží ani tak na kráse samotného auta, ale jeho príslušnej konfigurácii a detailoch. Famóznosť! Pre úplnosť, vpredu dominujú úzke xenónové svetlá obalené do ledkových angle eyes, zatiaľ čo vzadu prevládajú najmä trubicové LED-ky.
Azda ešte väčší wow efekt predstavuje pohľad do interiéru. Treba si ale uvedomiť, že rad 2 je akýsi entry level od BMW, takže nemožno čakať luxusné drevené dekóry či hliník ako tomu je v sedmičke, inými slovami, vo veci sú zväčša plastové prvky a obloženie. Lenže, aj vnútrajšok prešiel statočnou kúrou, čiže interiér je od toho sériového relatívne na míle vzdialený. Ako prvé, vďaka výraznej farbe, zaujmú kožené sedadlá a výplne dverí v hnedom odtieni Dakota Terra. M Sport-ové sedadlá sú z kategórie športovo-elegantných, nakoľko na pohľad vyzerajú veľmi dobre, zároveň ponúkajú podstatne športovejší posed a výborné bočné vedenie ako klasické, za plnohodnotné škrupinové športové sedadlá ich ale nemožno označiť.
Centrom palubovky je 8,8" obrazovka s decentným natočením na vodiča, pričom ako už asi neraz odznelo, prítomný iDrive možno z globálneho hľadiska považovať za najlepší infotainment súčasnosti. Pointou tohto interiéru je ale opäť špecifický konfigurácia od M Performance, takže - pribudli elegantné prahové lišty s embosovaným nápisom, špeciálne pletené koberčeky, pedále z nehrdzavejúcej ocele, karbónový dekór s tradičnou štruktúrou a početne zastúpená Alcantara, a to aj na samotnej palubnej doske či stredovej konzole, kde s ňou kontrastuje strieborno-sivé krížikové prešívanie. Čerešničkou na torte je napokon M-kový volant v kompletne Alcantarovej úprave a karbónovou aplikáciou. Horná štvrtina venca sa navyše pýši farebnými diódami indikujúcimi nutnosť preradenia, zatiaľ čo na úplnom vrchole pribudol centrálny OLED displej s údajmi, aké si nastavíte.
To vôbec najdôležitejšie sa skrýva za prísnou maskou - nový 3-litrový radový šesťvalec TwinPower Turbo preplňovaný špecifickým twin-scroll turbodúchadlom. Narozdiel od predošlého M235i vzrástol objem z 2 979 cm³ na 2 998 cm³, pribudlo 10 kW a 50 N.m a zároveň došlo k renomovanému oceneniu za jeden z najlepších agregátov v danej veľkostnej triede. Vo výsledku tak "modernizovaná" verzia ponúka výkon 250 kW / 340 koní a 500 N.m, ani to však nemusí byť posledné slovo. Je totiž dobre známe, že súčasťou M Performance balíka dochádza k ďalším vylepšeniam a celkový výkon tak vzrastá o približne 15 koní. Power Kit optimalizuje výkon vozidla, riadiaca jednotka obsahuje novú aktualizáciu údajov pre optimálnejší výkon motora a zároveň môže v závislosti od verzie dôjsť aj k úprave priebehu krútiaceho momentu. Vďaka dvojkomorovému turbodúchadlu (do veľkej miery) zaniká turbo-diera, motor tak ťahá takmer lineárne už od nízkych otáčok. Maximálny krútiaci moment je pritom k dispozícii už od 1 250 otáčok, ako doma sa ale táto jednotka cíti najmä v spektre 2 500 – 5 000 ot./min.
Testovaný exemplár nebol vybavený pohonom všetkých kolies xDrive, čo sa v negatívnom slova zmysle odzrkadlilo na akcelerácii - z 0 na 100 km/h vystrelí táto dvojka za približne 4,6 sekundy (s xDrive za 4,4 s). Maximálna rýchlosť je obmedzená na tradičných 250 km/h. Niet pochýb, že daný trojliter je perfektný motor, chválil som ho však už pri M140-čku, teraz sa tak upriamim na iné. Ako prvé je to výborná prevodovka - 8-stupňová prevodovka radí a podraďuje neskutočne dobre, a to aj pod plným plynom, pričom nechýba povestné bavorácke športové "cuknutie". Naozaj fantázia! Slova chváli ďalej netreba šetriť ani v prípade vycibreného riadenia - auto perfektne cítite cez volant, riadenie je tuhé a nie zbytočne preposilované ako väčšina moderných (i športových) áut. Variabilné športové riadenie s posilňovačom Servotronic totiž prináša priame a agilné reakcie na povely volantom a zároveň znižuje námahu potrebnú na jeho točenie. Podľa miery natočenia volantu mení svoj prevodový pomer.
Keď som pri M140i-čku hovoril o v istej miere neistom podvozku, tu sa majú veci podstatne lepšie a M240i s M Performance nastavením sa skutočne neskutočne priblížilo k vrcholnej M2-ke. Športový podvozok je o ďalších cca 10 milimetrov nižšie, pružiny aj tlmiče sú tuhšie a inak tomu nie je ani v prípade stabilizátorov. Tuhším podvozkom sú naozaj docielené lepšie jazdné vlastnosti a najmä pri ostrej jazde viete, čo si môžete od auta dovoliť. Koniec koncov, možno si poviete, že len samé chválospevy, no auto takýchto kvalít si kritiku ani nezaslúži, respektíve ani nie je čo kritizovať. Áno, niečo by sa našlo, ale tých niekoľko lacných plastových drobností v interiéri či iné nepodstatnosti zatienia prvotriedne jazdné vlastnosti a vyšperkovaný dizajn. Za ostatné roky som totiž jazdil len minimum tak perfektne nastavených áut, no a radosť z jazdy je v aute tohto druhu prvoradá. Samozrejme, všetky tieto čačky-mačky niečo stoja - základ M240i stojí 46-tisíc €, tento kúsok z výrobnej linky vzišiel s cenovkou 61-tisíc €, v danej cene však ešte nie sú M Performance komponenty.