Vlajková loď značky chce vsadiť najmä na nové technológie.
Ingolstadtskú automobilku čaká v nasledujúcom období veľká modelová ofenzíva. Audi tak ide cestou postupnej medzigeneračnej výmeny, keďže modely A4, A5, ale aj Q5 a Q7 sa nových vyhotovení už dočkali. Všetká pozornosť sa teraz upriamuje na vozidlá A6, A7 a hlavne A8. Nedá sa tomu ani čudovať, nakoľko zatiaľ čo konkurenčné BMW a Mercedes-Benz vykazujú rekordné predaje, Audi sa v prvých mesiacoch tohto roku s predajom prepadá o 6,7 %. Najmä nová vlajková loď značky je už niekoľko rokov očakávaným artiklom, keďže Nemci jej príchod už neraz odložili. My však už vieme, že k oficiálnemu odhaleniu definitívne dôjde 11. júla na špeciálnej akcii Audi Summit v Barcelone, kde sa zároveň odohrá nový formát prezentácií značky. Dôležitejšie však je, že A8-čka príde s obrovskou plejádou noviniek a inovácií, ktoré naznačia budúce smerovanie modelov so štyrmi kruhmi v maske. Čo-to sme sa už medzičasom dozvedeli, k známym informáciám sa ale na povrch vynárajú stále ďalšie a ďalšie, pričom najmä tie najnovšie si zaslúžia pozornosť.
Zaujímavosťou je, že hliník v prípade karosérie je zjavne na ústupe, čo je pre Audi vcelku prekvapivá informácia, keďže práve táto automobilka vynikala v ľahkých a zároveň tuhých hliníkových karosériách. Karosériu novej A8-čky bude tvoriť hliník už "len" z 58 %, do popredia sa tak prederie ultravysokopevnostná oceľ, karbón, horčíková zliatina a plasty výstužené uhlíkovými vláknami. Samotná karoséria by mala byť teda paradoxne ťažšia o približne 50 kg než súčasný model (váha údajne poskočí z 231 na 282 kg), dá sa ale očakávať, že vozidlo ako také bude predsa len vo finále o niečo ľahšie. Nová koncepcia a materiály sú odpoveďou na príchod elektrických verzií, a teda modelov s ťažkými akumulátormi, ktorým musí byť vyladená a prispôsobená tuhosť a pevnosť karosérie.
Ako sa už povráva dlho, A8 má byť priekopníkom v autonómnej jazde. Vyzerá to tak, že štvrtá generácia luxusnej limuzíny bude prvým sériovým automobilom s treťou úrovňou automatizovaného riadenia. To znamená, že vozidlo zvládne úplne samo jazdiť najmä po diaľnici a vodič bude vyzvaný k prevzatiu riadenia len v nebezpečných a krízových situáciach. Problémom však opúť bude (nielen) Európska únia a teda známe Viedenský dohovor z roku 1968 - jasne vyžaduje, aby každé vozidlo malo svojho vodiča, ktorý ho musí ovládať. Inými slovami, Audi síce bude mať technológiu s možnosťou plne autonómneho riadenia (na diaľnici), na bežných cestách systém nebude môcť byť homologovaný a teda aktivovaný. Audi ale vie, že zákony sa budú čoskoro meniť a dokonca v domovskom Nemecku sú už na stole viaceré zmeny - horná komora parlamentu chystá zmeniť Viedenskú zmluvu, aby po nemeckých cestách mohli jazdiť vozidlá schopné tretej a poslednej, teda štvrtej úrovne automatizovaného riadenia. Išlo by tak o automobily, ktoré zvládajú samé reagovať aj na zložité jazdné situácie na cestách nielen nižších tried, ale aj v mestách.
Na takýto scenár si budeme musieť ešte nejaký ten rôčik počkať, ostatne, je to najmä o ľudoch - pri preberaní takýchto automobilov bude nutné zaškolenie a zároveň sa dá očakávať, že súčasťou vozidiel budú čierne skrinky. Tak či onak, práve nová A8-čka má byť autom, ktoré sa k tomuto scenáru priblíži najbližšie. Predbehnúť ma tak aj triedu S od Mercedesu, ktorá je aj po facelifte "len" na druhej úrovni autonómneho riadenia, keďže v Stuttgarte novšie technológie nechcú zatiaľ sami pustiť "do obehu" kvôli problémom s legislatívou čí následnými opletačkami okolo zodpovednosti.
Horúcou informáciou je skutočnosť, že po vzore modelu SQ7 bude nová A8-čka už v štandarde, teda i v tých najslabších vyhotoveniach osadená 48V sieťou. To v preklade napovedá asi toľko, že pôjde o takzvaný mild-hybrid (mHEV), ktorého súčasťou bude dodatočný akumulátor (s kapacitou približne 0,9 kWh). Lítiová batéria bude dobíjaná alternátorom, ktorý regeneruje energiu počas brzdenia. Pôjde tak o kombináciu klasických motorov v spolupráci s elektricky poháňaným kompresorom, pričom vlajková loď tak ponúkne lepšiu akceleráciu a zároveň sa zníži aj spotreba, keďže integrovaná technológia s prídavným výkonom cca 12 kW a 60 N.m môže fungovať aj ako štartér a udržiavať vozidlo v pohybe v nižších rýchlostiach. Elektrické poháňaný kompresor (EAV) bude slúžiť na preplňovanie motora, a to najmä v nízkych otáčkach, kde eliminuje turbodieru. Následne sa o slovo prihlási konvenčné turboduchadlo/á.
Bližších podrobností sa dočkáme už čoskoro, rovnako tak aj jej samotnej podoby, ktorú doteraz nepoznáme. Teda, nie je tomu tak dávno, čo sa na internete objavili autentické zábery testovaného exemplára s minimom kamufláže. Čierny exemplár tak potvrdzuje, že novinka už nebude vyzerať tak ťažkopádne, jej maska sa ponesie v 6-uholníkovom tvare, zatiaľ čo zadné svetlomety budú o čosi užšie a zároveň navzájom prepojené. Veľká pozornosť sa rovnako upriamuje aj do interiéru, ktorý má udajne byť do väčšinovej miery zhodný z konceptov veľkej Q8-čky, čo znamená, že svedkami budeme viacerých rozmerných obrazoviek a minima fyzických tlačidiel. Máme sa teda na čo tešiť.