Len tak ďalej, Kristen.
Vždy som považoval Kristen Stewart za talentovanú herečku. Bez ohľadu na kraviny typu Twilight. Zaujala ma už vo Fincherovom Úkryte a odvtedy som si s ňou užil takmer každý film. Ohľadom jej hereckých schopností síce so mnou môžete horlivo nesúhlasiť, ja vás zase môžem odkázať na tento článok, nech sa trochu edukujete. Na Personal Shopper som sa teda pomerne tešil. Nielen kvôli Kristen, ktorá za svoj výkon zožala potlesk kritikov, ale aj preto, že na režisérskej stoličke sedel Olivier Assayas. Ten sa okrem iného podpísal aj pod výbornú konverzačnú artovku Clouds of Sils Maria (tiež s Kristen Stewart). Z Cannes si tentokrát dokonca odniesol cenu za najlepšiu réžiu. Dorazil k nám teda skutočne kvalitný zážitok? Predvídateľnou pravdou je, že mainstreamoví diváci Assayasovmu dielu proste na chuť neprídu. Ale to ani nebolo cieľom.
Hlavnou hrdinkou príbehu je mladá Maureen (Kristen Stewart), ktorá pracuje v Paríži ako takzvaný „personal shopper“ - nakupuje šaty a šperky pre bohatú a rozmaznanú celebritu Kyru (Nora von Waldstätten), ktorej na podobné aktivity neostáva čas. Maureen svoju prácu neznáša, ale v Paríži ju drží aj niečo iné. Veľa času totiž trávi v starom dome, kde zomrel jej brat Lewis. Práve tu sa s ním Maureen snaží nadviazať kontakt. Je však niečo také vôbec možné? A ak áno, prečo je to pre Maureen také dôležité?
Personal Shopper je žánrovo veľmi ťažko zaraditeľný. Ide o mysterióznu drámu s thrillerovými a sem-tam hororovými prvkami (ale veľmi, veľmi jemnými). Pokiaľ si pred pozretím uvedomíte, že ide o európsku festivalovú produkciu, bude vám jasné, že asi nemáte očakávať bledých poltergeistov, vyskakujúcich z temných zákutí prekliateho domu. Čo ale neznamená, že by Assayasova snímka nebola napínavá. Režisér zručne (a takmer nebadane) stupňuje neistotu a tajomno. Často pri tom nemusí padnúť ani slovo dialógu (viď. dlhá a výborná SMS-kovacia scéna).
Niektorí diváci sa určite budú sťažovať na žánrovú neujasnenosť. Nevnímam to však ako mínus. Duchárska línia je pôsobivo skĺbená s moderným príbehom s rytmom pulzujúceho veľkomesta a vôbec nepôsobí nepatrične. Čo sa týka audiovizuálnej stránky, nemožno snímke nič vyčítať. Samotnému deju zase nechýba pôsobivá záhadnosť a nedopovedané otázky, hoci si nemyslím, že by bol Personal Shopper nejako extra náročný či nečitateľný. Aspoň v porovnaní s niektorými konkurenčnými artovkami.
Herecký výkon Kristen Stewart je alfou a omegou celého filmu. Vystupuje snáď v každej scéne a všetka pozornosť je upretá takmer a výhradne na postavu Maureen, resp. jej emocionálne prežívanie. Kristen tu s konečnou platnosťou dokazuje, že naozaj je schopná herečka a bez problémov dokáže svojou charizmou utiahnuť celý film. Pravdepodobne ide zatiaľ o jej životnú úlohu. Dúfam teda, že aj v budúcnosti sa bude objavovať v podobne ambicióznych dielach.
Assayas opäť – akoby len tak mimochodom – nahryzne hneď niekoľko zaujímavých tém. Personal Shopper môžete vnímať ako svojský mysteriózny príbeh alebo ako zaujímavý psychologický portrét nespokojnej mladej ženy poznamenanej nedávnou tragédiou. Ako túžbu uniknúť zo svojich doterajších životov, byť niekým iným (žeby sami sebou?) tvárou v tvár našej smrteľnosti. Alebo ako zúfalú snahu o potvrdenie toho, že po smrti nič nekončí – aj keby toto „potvrdenie“ bol len náš vlastný sebaklam.
Personal Shopper nebude uchvacovať davy, ale pečať kvalitného filmu mu nikto nevezme. Možno nie je takou obrazovou exhibíciou ako napríklad The Neon Demon od Nicolasa Windinga Refna (miestami mi ho Personal Shopper veľmi vzdialene pripomenul), ale je hlbší a myšlienkovo bohatší. Perfektne vystihuje pocity súčasnej mladej „stratenej“ generácie, jej osamelosť, ako aj chlad okolitého sveta. Vo výsledku teda ide o veľmi silný a pomerne smutný príbeh. Ešte (minimálne) jedna projekcia je však asi v mojom prípade nevyhnutná. 8/10