Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Pozri si naše tipy na darčeky, ktoré by sme si kúpili aj my 🤩
11. decembra 2016 o 17:13
Čas čítania 0:00
Daniel Michalík

Spoza kamier: Za oponou šialeného Mad Maxa, neľútostnej púšte a dychvyrážajúcich praktických efektov

FILMY A SERIÁLY AKO SA NATÁČAJÚ FILMY (SPOZA KAMIER) MAD MAX NATÁČANIE FILMOV A SERIÁLOV
Uložiť Uložené

Nahliadnite za oponu šialeného Mad Maxa a pozrite sa, akou cestou sa dostal až k nám do kín.

Náš seriál Spoza kamier tu už nejakú chvíľu nebol. Poslednýkrát sme sa detailne pozreli na krásy a zaujímavosti filmu Titanic od svetoznámeho režiséra Jamesa Camerona, ktorý momentálne pilne pracuje na veľkolepom pokračovaní Avatara. Ako sa potopila celá loď, akými chorobami si museli prejsť herci počas natáčania a pri akých scénach museli takmer bojovať o život a neutopiť sa - to všetko sme si rozpísali a podložili fotkami priamo z pľacu. Snímka si dodnes drží titul druhého najziskovejšieho projektu a pýšiť sa môže 11 Oscarmi a tržbami takmer 2,2 miliardy dolárov. Toto číslo sa úprimne nedá ani predstaviť. Nemusíme ani hovoriť, že sa na Cameronov ďalší počin tešíme ako malé deti.

Dnes sa opäť odkloníme iným smerom. Vrátime sa do obdobia posledných rokov, do doby, kedy technické vymoženosti dokážu sprostredkovať veľkolepý filmový zážitok a svojím vizuálnym prevedením ponechajú diváka s otvorenými ústami. Stalo sa vám to aj pri Mad Maxovi? Že áno? Sequel od Georgea Millera (podľa jeho slov o revisiting) nám vyrazil dych, čo dokazovala aj naša recenzia. Jednoducho ide o jeden z najakčnejších počinov v histórii kinematografie, a tak skoro sa mu niečo nevyrovná. Niet divu, že zahviezdil na posledných Cenách Akadémie a odniesol si rovno šesť zlatých sošiek. Tak sa teda poďme pozrieť, ako to na jeho natáčaní vyzeralo.

MAD MAX: FURY ROAD

Spoza kamier: Za oponou šialeného Mad Maxa, neľútostnej púšte a dychvyrážajúcich praktických efektov
Zdroj: Warner Bros.

Prípravy

Na projekte sa začalo pracovať ešte v roku 2001, no časom prišli ťažkosti. Spolu s tragickým 9/11 prišiel pád amerického doláru, čo pôvodný rozpočet filmu nafúklo ešte viac (napokon sa uvádza 150 miliónov). Tvorcovia mali taktiež problémy s výberom lokácie na natáčanie. Pôvodne sa uvažovalo o vyprahnutej Austrálii, avšak kvôli nečakaným dažďom sa pôda zmenila a zbujnela vegetácia. Po roku čakania sa tím radšej presunul do Afriky, konkrétne do štátu Namíbia, kde takmer nikdy neprší. V skratke, vedenie chcelo pre snímku čo najlepšie podmienky, keďže sa snažilo použiť čo najmenej CGI. A vyprahlé pláne Namíbie pôsobia skutočne post-apokalypticky.

Spoza kamier: Za oponou šialeného Mad Maxa, neľútostnej púšte a dychvyrážajúcich praktických efektov
Zdroj: Warner Bros.

Pri drvivej väčšine prípadov sa režisér riadi scénárom. V ňom má rozpísaný každý jeden záber. V tomto filme sa však uprednostnil storyboard, teda súhrn obrázkov a kresieb, podľa ktorých sa potom riadilo. George Miller sa skontaktoval s umelcom menom Brendan McCarthy. Ten zo začiatku navrhol zopár concept artov, avšak neskôr bola jeho práca až takým prínosom, že ho v titulkoch nájdete ako spoluscénáristu. Obaja spolupracovali ešte s ďalšími mužmi a z ich práce vzniklo nakoniec až 3 500 panelov. Využili sa pri natáčaní, a ak si Mad Maxa ešte dobre pamätáte, vedzte, že drvivá väščina scén pochádza práve odtiaľto.

Pre lepšiu predstavu vyzerali nejak takto

Spoza kamier: Za oponou šialeného Mad Maxa, neľútostnej púšte a dychvyrážajúcich praktických efektov
Zdroj: Mark Sexton/Warner Bros.

Screeny sú robené z videa z natáčania na youtube kanáli Joblo Movie Trailer, materiál však patrí štúdiu Warner Bros. 

Spoza kamier: Za oponou šialeného Mad Maxa, neľútostnej púšte a dychvyrážajúcich praktických efektov
Zdroj: Warner Bros.

Pľac

Začali by sme faktom, že tvorcovia natočili 480 hodín záberov, čo by sa dalo vyložiť ako takmer tri týždne. Režisér Miller sa rozhodol nakrútiť snímku pomocou digitálnych kamier, aby si po jednotlivých trikových sekvenciách dokázal hneď pozrieť daný záber a prípadne pokračovať ďalej. Kamery dokázali bežať pustené po dlhý čas, čo zohrávalo celkom dôležitú úlohu. Millerovi pomáhal trikový koordinátor a pomocník s réžiou Guy Norris, ktorý jednotlivé triky naplánoval a detailne ich vyrátal pomocou počítača, aby všetko sedelo. Na konkrétne scény potreboval mať pripravené závažia na vozidlách a rovnako mu muselo pod správnym uhlom svietiť slnko. Jedenkrát dokonca potreboval cestovať až 40 kilometrov do vnútrozemia, len aby získal čo najlepšie podmienky na záber, ktorý nasledoval. Od režiséra Millera neskôr dostal pomenovanie Muž, ktorý naháňa slnko

Spoza kamier: Za oponou šialeného Mad Maxa, neľútostnej púšte a dychvyrážajúcich praktických efektov
Zdroj: Warner Bros.

Natáčanie trvalo viac než 120 dní a konalo sa v druhej polovici roka 2012

Spoza kamier: Za oponou šialeného Mad Maxa, neľútostnej púšte a dychvyrážajúcich praktických efektov
Zdroj: Warner Bros.

A čo vozidlá? Uznajte, že boli skutočne pôsobivé. A reálne. Na CGI môžete rovno zabudnúť. Autá boli nadizajnované tak, aby znázorňovali charakter jednotlivých postáv a svojou detailnou prepracovanosťou zvýraznili črty jednotlivých emócií - pocity viny, straty a pokusov navrátiť civilizáciu do jej predošlého štádia. Rovnako boli skutočné aj pasáže s gitaristom a jeho kolosom. Len si predstavte zástup 90 ručne zhotovených hrozivých áut. Nákladné auto na obrázku nižšie (War Rig) bolo nadizajnované podľa jedného vojenského československého vozidla.

Spoza kamier: Za oponou šialeného Mad Maxa, neľútostnej púšte a dychvyrážajúcich praktických efektov
Zdroj: Warner Bros.

Pozrite si aj testovanie vozidla z Bullet Farm 

Miller pred natáčaním nevedel, ako dostane kaskadérov na dlhé ohybné palice, ktoré sú jednoznačne zapamätateľným faktorom filmu. Lámal si hlavu nad tým, ako to celé vymyslieť. Rátal aj s možnosťou, že budú spolu s kaskadérmi dorobené digitálne. Norris, muž, ktorého sme si už spomenuli na začiatku, však nezlyhal ani tu. Kúsok po kúsku prišiel na riešenie a Millera parádne prekvapil. Spodky palíc boli nakoniec zaťažené motormi.

Spoza kamier: Za oponou šialeného Mad Maxa, neľútostnej púšte a dychvyrážajúcich praktických efektov
Zdroj: Warner Bros.
Spoza kamier: Za oponou šialeného Mad Maxa, neľútostnej púšte a dychvyrážajúcich praktických efektov
Zdroj: Warner Bros.

Bezpečnosť bola na pľaci prvoradá. Pri takomto náročnom projekte mohol niekto ľahko dôjsť k zraneniu či dokonca umrieť. Tvorcovia si preto zavolali tých najlepších - špičkových mechanikov z olympijských hier z Pekingu a Sydney. Azda každý vie, že na otvárací ceremoniál mali len jeden pokus, o ich kvalitách teda nepochyboval snáď nikto.

Spoza kamier: Za oponou šialeného Mad Maxa, neľútostnej púšte a dychvyrážajúcich praktických efektov
Zdroj: Warner Bros.

Efekty a CGI

V júli 2014 George Miller povedal, že jeho nový Mad Max je ako videohra - niečo ako western na kolesách. To sme ešte ani len netušili, akým smerom sa snímka uberie. 90 % z efektov je praktických. A čo tých zvyšných 10? Dorobenie oblohy (prípadne zmena počasia), terénu naokolo, veľkej búrky, svetelných efektov či ruky Charlize Theron. Samotný Miller je sedemdesiatnik, no jeho apetít pre obrovské explózie a vyhadzovanie vecí do vzduchu nepozná hranice. Mimochodom, na pľaci sa nachádzalo okolo 150 kaskadérov a samotný film obsahuje vyše 2 000 záberov s vizuálnymi efektmi. Niektoré z nich sa natáčali aj vo forme tisíc snímok za sekundu. George sa potom v strižni riadil podľa vlastného pravidla - keď on nestíha chápať, čo sa deje na plátne, daný záber spomalí, aby ho chápali diváci, a opačne. Preto sa vám niekedy môže zdať, že jednotlivé scény sú buď zrýchlené alebo spomalené.

Spoza kamier: Za oponou šialeného Mad Maxa, neľútostnej púšte a dychvyrážajúcich praktických efektov
Zdroj: Iloura/Warner Bros.
Spoza kamier: Za oponou šialeného Mad Maxa, neľútostnej púšte a dychvyrážajúcich praktických efektov
Zdroj: Iloura/Warner Bros.

O vizuálne efekty sa postaralo predovšetkým štúdio Iloura, ktoré pre projekt zhotovilo vyše 1 500 záberov vyžadujúcich si úpravu. Okrem vyššie spomenutých elementov bolo potrebné vytvoriť nočné scény. Tie sa natáčali cez deň a boli schválne preexponované a dofarbené. A prečo cez deň? Keď sa už tvorcovia nejakého filmu rozhodnú natáčať nočné scény pri mesiaci, pľac zvyčajne osvetlia tak, že to na ňom vyzerá ako cez deň. Preto si vo filmoch vždy dokážete všimnúť svetlo pochádzajúce z jednej strany, aj keď by na tom mieste bola pri normálnych podmienkach úplná tma. Ak nejde o found-footage materiál, pri snímkach toto pravidlo nájdete vždy. A čo teda ten Mad Max? Nočné sekvencie sú tu na noc príliš svetlé a farebné. Tvorcovia sa noc jednoducho rozhodli znázorniť takýmto štýlom, a na to potrebovali svetlo bieleho dňa. Zábery sa neskôr zladili podľa požiadaviek. 

Spoza kamier: Za oponou šialeného Mad Maxa, neľútostnej púšte a dychvyrážajúcich praktických efektov
Zdroj: Warner Bros.

A aby ste si to predsa len dokázali lepšie porovnať, pripájame aj ukážku

Spoza kamier: Za oponou šialeného Mad Maxa, neľútostnej púšte a dychvyrážajúcich praktických efektov
Zdroj: Iloura/Warner Bros.

Miller potom zamestnal svoju ženu, aby mu pomohla so strihom, a práve ona musela prejsť 480-hodinový materiál, čo jej zabralo tri mesiace. K tejto informácii dodal, že ak by film strihal chlap, dopadlo by to ako pri všetkých akčných snímkach. Tomu sa hovorí podpora.

Spoza kamier: Za oponou šialeného Mad Maxa, neľútostnej púšte a dychvyrážajúcich praktických efektov
Zdroj: Iloura/Warner Bros.

Na natáčanie sa použilo aj špeciálne upravené off-road vozidlo, ktoré malo na streche namontovaný malý mechanický gyroskopický žeriav. Tým sa dali docieliť skutočne dychvyrážajúce zábery. A ak chcete nahliadnuť na pľac a pozrieť si všetko na vlastné oči, odporúčame video nižšie.

Nesmieme zabudnúť ani na ukážku efektov. Ako to vyzeralo pred ich pridaním?

Kostýmy a masky

Charlize Theron nosila zelenú rukavicu, aby sa jej neskôr dala digitálne odstrániť ruka. Podľa kostýmovej dizajnérky Jenny Beavan, ktorá za svoju prácu získala aj cenu BAFTA, bola rukavica jediným VFX doplnkom. To znamená, že sa na jeho miesto musela dorobiť časť kostýmu digitálne - v tomto prípade ju bolo potrebné odstrániť. Inak sú všetky kostýmy autentické. Takisto treba poznamenať, že obyvatelia usadlosti túžiaci po vode boli do širokých záberov dorobení digitálne.

Spoza kamier: Za oponou šialeného Mad Maxa, neľútostnej púšte a dychvyrážajúcich praktických efektov
Zdroj: Warner Bros.

Hudba

Soundtrack k filmu napísal dánsky skladateľ Junkie XL. Na jeho miesto sa zvažoval aj talentovaný Hans Zimmer, John Powell či Marco Beltrami. Miller ním bol zaujatý už po jeho skvelom výkone pre pokračovanie snímky 300 s titulkom Rise of an Empire. Obaja sa neskôr stretli v Sydney. Hlavná hudobná téma Mad Maxa vznikla v priebehu ďalších štyroch týždňov. A že stojí za to.

Spoza kamier: Za oponou šialeného Mad Maxa, neľútostnej púšte a dychvyrážajúcich praktických efektov
Zdroj: Iloura/Warner Bros.

Šialený gitarista je Austrálčan Sean Hape, lepšie známy pod producentským menom Iota. Podľa informácií jeho nástroj vážil takmer 60 kilogramov a bol plne funkčný, čo sa týka schopnosti vrhať plamene. 

Zaujímavosti

Nuž, Mad Max je azda tým najakčnejším projektom, aký sme kedy videli. Dve hodiny akcie obalené krásnym vizuálom, silným post-apokalyptickým nádychom a okorenené dychvyrážajúcou hudbou. Miller skrátka vie upútať a určite sa potešíme, ak sa dočkáme aj sequelov. Pripravené ma dva ďalšie príbehy. Pravdepodobne sa dočkáme pokračovania s názvom The Wasteland, no zatiaľ nemôžeme nič potvrdiť. Samotný Miller si potrebuje oddýchnuť. Taktiež tu bol menší konflikt medzi Charlize Theron a Tomom Hardym. Herci sa príliš nemusia, čo dokazovalo aj napätie na pľaci. Theron raz Hardymu dokonca lakťom zlomila nos.

Spoza kamier: Za oponou šialeného Mad Maxa, neľútostnej púšte a dychvyrážajúcich praktických efektov
Zdroj: Iloura/Warner Bros.

Charlize po skončení natáčania dostala od Hardyho darček. Bol to autopotrét Hardyho s textom na spodku: “You are an absolute nightmare, BUT you are also f—— awesome. I’ll kind of miss you. Love, Tommy.”

Gestikulácia skríženia rúk vojnových chlapcov (war boys), medzi ktorými sa nachádzal aj Nux (Nicolas Hoult), doslova znamenala uctievanie motora.  

Spoza kamier: Za oponou šialeného Mad Maxa, neľútostnej púšte a dychvyrážajúcich praktických efektov
Zdroj: Warner Bros.

  • Herec Nicolas Hoult strávil zakaždým v maskérni dve hodiny.
  • Kaskadérsky pár, ktorý v niektorých scénach nahradil Hardyho a Theron, sa do seba časom zamiloval. Neskôr sa aj zobrali.
  • Zopár divákom sa premietala R-ková verzia a ďalším verzia PG-13. R-ková zožala väčší úspech a Warneri sa rozhodli vydať práve ju.
  • Prvé práce na filme začali ešte v roku 2009.
  • Tom Hardy musel kvôli svojej role schudnúť až 10-15 kilogramov.
Spoza kamier: Za oponou šialeného Mad Maxa, neľútostnej púšte a dychvyrážajúcich praktických efektov
Zdroj: Iloura/Warner Bros.
Spoza kamier: Za oponou šialeného Mad Maxa, neľútostnej púšte a dychvyrážajúcich praktických efektov
Zdroj: Iloura/Warner Bros.
Spoza kamier: Za oponou šialeného Mad Maxa, neľútostnej púšte a dychvyrážajúcich praktických efektov
Zdroj: Iloura/Warner Bros.
Spoza kamier: Za oponou šialeného Mad Maxa, neľútostnej púšte a dychvyrážajúcich praktických efektov
Zdroj: Iloura/Warner Bros.
Spoza kamier: Za oponou šialeného Mad Maxa, neľútostnej púšte a dychvyrážajúcich praktických efektov
Zdroj: Iloura/Warner Bros.
Spoza kamier: Za oponou šialeného Mad Maxa, neľútostnej púšte a dychvyrážajúcich praktických efektov
Zdroj: Iloura/Warner Bros.
Domov
Zdieľať
Diskusia