Krok, ktorý by sa dal očakávať.
Portfólio čínskeho jabĺčka nepozostáva iba z mobilných zariadení, ako sú smartfóny, tablety alebo inteligentné hodinky, ale aj z takých produktov, o ktorých by ste to zrejme nikdy nepovedali. Či už je reč o zariadení na čistenie vzduchu, elektronickom bicykle alebo variči ryže, na každom jednom nájdete dnes už populárne logo Mi. Xiaomi však využíva pomerne unikátnu obchodnú stratégiu. Miesto toho, aby si všetko vyrábali sami nadviažu bližšiu spoluprácu s inými výrobcami hardvéru, ktoré na také dobrodružstvo majú nevyhnutné kapacity. A výnimkou údajne nebude ani ďalšia veľkolepá novinka - dlhšie očakávaný elektromobil.
Na sociálnej sieti Weibo, čo je čínska obdoba nášho Facebooku, sa objavil pekne spracovaný teaser (foto dole), ktorý hovorí o oficiálnom predstavení záhadného vozidla. Popri texte v čínštine je možné vidieť i stopu po rozmernejšej pneumatike, a to vrátane loga hardvérového partnera MIJIA či spomínaného Mi, čo je vlastne univerzálne označenie celého portfólia spoločnosti Xiaomi. Na druhej strane sme ale mohli tento pre niekoho možno prekvapujúci krok s celkom veľkou pravdepodobnosťou očakávať. Ešte v roku 2012 to pripustil jeden zo spoluzakladateľov tohto úspešného výrobcu kvalitných, no lacných mobilných telefónov poháňaných operačným systémom Android. Pokiaľ sa teda niečo také predsa len stane skutočnosťou, skvelý pomer medzi cenou a výbavou zrejme neobíde ani novinku so štyrmi kolesami.
Ako píšu na oficiálnom fóre Xiaomi, CEO Lei Jun zhruba pred štyrmi rokmi počas konferencie Internet of Vehicles v Šen-čene nepriamo potvrdil práce na utajovanom vývoji vlastného elektromobilu. S projektom im navyše pomáhajú špičky z automobilového priemyslu, čo logicky znamená, že to s príchodom na pomerne lukratívny trhový segment myslia naozaj vážne. Špekulácie však hovorili o hromadnej výrobe, ktorá mala začať už v roku 2015. Dnes je koniec roka 2016 a zatiaľ neprebehlo ani predstavenie. Podľa informácií zo spomínaného teaseru čakať už ale dlho nebudeme. Stať by sa tak malo budúci pondelok, čiže 12. decembra o 10:00 doobeda miestneho času. A cena? Vraj okolo 6-tisíc amerických dolárov, takže netreba hneď očakávať rovnocenného konkurenta pre enormne výkonný Model S P100D z dielne automobilky Tesla, ale skôr dostupnejšie rodinné auto vybavené slabším elektromotorom.
Vývoj automobilov trvá výrazne dlhšie ako vývoj takých smartfónov, preto môže tým pádom nastať aj viac komplikácií, čo potom predĺži predpokladanú dobu trvania špecifického projektu. Niekedy i o celé mesiace. Treba tu brať do úvahy, že ak Xiaomi niečo prinesie do obchodov, zakaždým si dá záležať na poriadnych inováciách, ktoré sú tiež zaradené medzi očakávaniami verejnosti. A keďže sa Lei Jun pravidelnou návštevou konferencie Internet of Vehicles, kam chodia tie najväčšie elity z technologických kruhov, vôbec netají, je rovnako pravdepodobné, že vozidlo vybavia kapacitami na bezdrôtové pripojenie k takzvanému internetu vozidiel.
Internet vozidiel funguje ako nástroj poskytujúci pripojeným automobilom spoľahlivý prostriedok na realizáciu "dynamickej mobilnej komunikácie" ako s ich okolím, tak aj medzi sebou. Dal by sa teda prirovnať k čoraz viac spomínanému internetu vecí. Týmto spôsobom si napríklad vedia behom niekoľkých sekúnd vymeniť nazbierané dáta o dopravnej premávke na rôznych miestach po celom svete. Vďaka teaseru taktiež vieme, že elektromobil vybavia regeneračným brzdením umožňujúcim rekuperáciu energie. To isté pochopiteľne nájdeme aj vo vozidlách od americkej Tesly. Proces rekuperácie zabezpečuje premenu dostupnej kinetickej energie na elektrickú, ktorá na jeho konci prúdi naspäť do batérie, odkiaľ pred premenou na kinetickú vyšla. Tak vie používateľ elektromobilu čo-to ušetriť, takže mu v konečnom dôsledku mierne porastie aktuálny dojazd.