Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Štvrtok 20. 6. 2019 meniny má Valéria

hľadaj na refresheri

Odteraz si môžeš článok
uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Odporúčame zapnúť browser notifikácie, ak budeš prihlásený na Refresher s týmto zariadením.
Zaujímavosti - Ľudia
6
František Kulhánek
27. október 2016, 16:07

Prečo sa nám niekedy zdajú horoskopy a astrológia tak presné? Za všetkým stojí psychologický jav zvaný Forerov efekt

Psychologický fenomén, ktorý využívajú veštci, jasnovidci, liečitelia a podobné pozemské indivíduá.

František Kulhánek
27. október 2016, 16:07
Prečo sa nám niekedy zdajú horoskopy a astrológia tak presné? Za všetkým stojí psychologický jav zvaný Forerov efekt
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
6
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Určite si niekedy každý jeden z vás prečítal horoskop, či už zo zvedavosti alebo v očakávaní čo vám daný deň, prípadne týždeň prinesie. A sem-tam sa naozaj stane, že nám horoskop dokonale odzrkadľuje momentálne prežívané starosti a radosti. Alebo si to aspoň myslíme. Aj keď je väčšina ľudí presvedčená o ich nezmyselnosti, stále sa nájdu aj takí, ktorí jasnovideckým tvrdeniam veria a riadia sa nimi. Za týmto problémom je akceptovanie a privlastňovanie si všeobecných a vágnych textov a popisov na našu osobu, pri ktorých veríme, že sú nám ušité priamo na mieru. Psychologický fenomén operujúci s manipuláciu ľudí dostal názov Forerov efekt (niekedy tiež Barnumov efekt). Pomenované boli podľa psychológa Bertrama R. Forera, ktorý ho ako prvý odborne popísal, respektíve P. T. Barnuma, cirkusanta a priekopníka v psychologickej manipulácii. Psychologický efekt sa využíva najmä v astrológii, jasnovidectve a podobných pseudovedách. Jeho účelom je manipulácia, keďže sú texty písane pre široké masy a každý si z nich zoberie len to, čo sa mu v daný moment hodí.

 

Prečo sa nám niekedy zdajú horoskopy a astrológia tak presné? Za všetkým stojí psychologický jav zvaný Forerov efekt 

V roku 1948 uskutočnil Bertram Forer test s Forerovým efektom na svojich študentoch. Päťdesiatim z nich dal do rúk test osobnosti, ktorý mali vyplniť a na jeho základe mal neskôr pre každého pripraviť unikátny osobnostný profil. Ten mali hodnotiť na stupnici 0 až 5 (5 pre najpresnejší). Realita bola však mierne odlišná. Po niekoľkých dňoch dostal každý študent rovnaký „psychologický posudok“, ktorého vety boli povyťahované z rôznych horoskopov. Svet čuduj sa, študenti vnímali testy ako veľmi presné a dokonale vystihujúce ich osobu a myšlienkové pochody. Priemerné hodnotenie sa zastavilo na čísle 4,26. Aby sa dodalo na hodnovernosti pokusu, test bol opakovaný desiatky ráz s priemerným hodnotením 4,2.

 

Úryvok z textu:

Máte mnoho nevyužitých schopností, ktoré ste doposiaľ nevyužili k svojmu prospechu. Zatiaľ čo disponujete osobnostnými slabinami, spravidla ste schopní ich kompenzovať. Vaše sexuálne nastavenie vám prináša problémy. Disciplinovaní a sebakontrolujúci na povrchu, máte tendenciu byť vnútri znepokojení a neistí. Občas sa dostavia vážne pochybnosti, či ste určili správne rozhodnutie, správnu vec.

 

Prečo sa nám niekedy zdajú horoskopy a astrológia tak presné? Za všetkým stojí psychologický jav zvaný Forerov efekt 

Vysvetliť princíp Forerovho efektu sa pokúsil americký spisovateľ a akademik Robert Carroll. Ten pripisuje manipulačné účinky k nádeji, želaniam a tendencii prepájať skutočnosť s fantazijnými predstavami. Podstatnú rolu tiež hrá sebaklam, selektívne myslenie a podvedomé psychické reakcie. Efekt sa pričiňuje na úspechu a „presnosti“ astrológov, grafológov a liečiteľov, ktorí svoju diagnostiku vždy stavajú do svetla všeobecnosti a neurčitosti. Niekoľko negatívnych vlastností doplnia o zopár pozitívnych, ktoré sa hodia na väčšinu ľudí a dôvera medzi liečiteľom a klientom je na svete. Podľa viacerých štúdií sa zistilo, že posudky a profily, ktoré sú testovaným osobám predom označené za unikátne a šité priamo pre nich, sú vnímané ešte presnejšie. Tendenciu privlastňovania máme vo väčšej miere k pozitívnym ako k negatívnym vlastnostiam. Zaujímavé napríklad je, že osoby s vyšším spoločenským statusom majú menší problém akceptovať negatívne hodnotenia. Najväčšie stotožnenie s popismi však zažívajú ľudia nevyrovnaní, neistí, v krízových životných situáciách, kedy podobné vyjadrenie skutočnosti znamená nádej. Takže ak si budete nabudúce čítať horoskop, ktorý vám hovorí o rozchode či blížiacej sa nemoci, spomeňte si, že je to len tak skutočné, ako si sami pripustíte.

Ohodnoť článok
111
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov tento mesiac. Prihlás sa pre neobmedzený prístup. Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov za mesiac. PRIHLÁSIŤ / REGISTROVAŤ PRIHLÁSIŤ
Najčítanejšie
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.