Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
31. októbra 2016, 16:19
Čas čítania 0:00
Martin Mičuda

BMW 425d Coupé vs. 430i Gran Coupé xDrive: Porovnali sme nesmrteľnú klasiku a fenomén dnešnej doby (Test)

TECH BMW
Uložiť Uložené

Diesel verzus benzín, Coupé verzus Gran Coupé či zadný pohon verzus xDrive. Aj o tom je porovnanie dvoch 4-kových bavorákov strednej triedy.

Možno by ste to ani nepovedali, no súčasnú generáciu modelov strednej triedy od BMW sme spoznali ešte v závere roku 2011, kedy na svet prišiel najdôležitejší mníchovský variant tohto segmentu, teda klasický rad 3 generácie F30. Už v tom čase sme sa ale dozvedeli aj to, že v Mníchove sa chystá rozšírenie portfólia, a tak kvoli snahe o zavedenie väčšieho poriadku prišiel na rad relatívne dramatický krok - odčlenenie športovo strihnutých karosárskych verzií od tých "štandardných", čo malo za následok v roku 2013 príchod úplne nového radu 4. Samozrejme, o nič prevratné nešlo, keďže vo veci bolo "len" premenovanie verzií kupé a kabriolet, čo v konečnom dôsledku znamenalo to, že z ikonického M3 sa vlastne stalo M4, a to trochu zarezonovalo rodokmeňom značky. Pointu tohto aktu premenovania a akéhosi upratania modelov segmentu odhalil v plnej miere až príchod vyhotovenia 3 Gran Turismo, ktoré sa zaradilo k radu 3 sedan a kombi, zatiaľ čo 4-kový rad počítajúcim s kupé a kabrioletom v roku 2014 rozšírilo vyhotovenie 4 Gran Coupé. BMW sa tak pýši vôbec najširšou paletou modelov strednej triedy s naozaj veľkou rozmanitosťou. Nám sa na test odstupom času pritrafili hneď dve z vyššie spomínaných karosárských verzií, a preto by bolo hriechom ich navzájom neporovnať, najmä ak ide o parametrami relatívne odlišné vozidlá - 425d Coupé a 430i xDrive Gran Coupé. Nasledujúce riadky vám tak naznačia, ako odlišný môže byť jeden a ten istý rad danej triedy, a to či už ide o úplne iný motor, pohon, karosériu či prvky výbavy.

Exteriér

To, že BMW robí naďalej vozidlá s citeľne športovým charakterom sa nedá uprieť ani v tomto prípade, a to aj napriek tomu, že oba kúsky nerátajú s familiárnym M paketom. Exteriéry kupéčok teda disponujú klasickým, nazvime to elegantným kabátom, no i tak najmä pri pohľade na predné partie dávajú jasne najavo svoj športový až dravý charakter. Pri pohľade spredu pritom nemáte absolútne šancu zistiť, o koľko-dverové kupé ide. Predné "ne-M-kové" nárazníky s horizontálne tiahnúcimi sa nasávacími otvormi sú síce zo spodnej časti decentne odlišné, môže za to skutočnosť, že dvojdverák dostal do výbavy balík Sport Line, ten je ale dostupný pre akúkoľvek 3/4-ku. Zvyšok, vrátane dvojice ľadviniek a na ne napojených svetiel prísneho tvaru je totožný. Nepochybne, nechýbajú angel eyes, ktoré medzičasom dostávajú čoraz viac hrán a v rámci príplatkových výbav aj vysokovýkonnú full-LED technológiu. Predná časť je pritom už na pohľad naozaj nízko, o čom nasvedčuje aj samotná kapota, ktorá sa už po pár centimetroch od čelnej masky značne zvyšuje.

BMW 425d Coupé vs. 430i Gran Coupé xDrive: Porovnali sme nesmrteľnú klasiku a fenomén dnešnej doby (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
BMW 425d Coupé vs. 430i Gran Coupé xDrive: Porovnali sme nesmrteľnú klasiku a fenomén dnešnej doby (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
BMW 425d Coupé vs. 430i Gran Coupé xDrive: Porovnali sme nesmrteľnú klasiku a fenomén dnešnej doby (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

Pri pohľade z profilu je jasné, že minimálne po A-stĺpik sú oba karosárske varianty prakticky úplne zhodné. Ba čo viac, oni si dokonca zachovávajú aj svoju charakteristickú líniu strechy, čo si môžeme všimnúť najmä v zadnej časti, teda od C-stĺpika. Čudovať sa tomu ale nemôžeme a vysvetlenie je jednoduché - obe vozidlá majú prakticky identické rozmery a dokonca aj rovnako dlhý rázvor (2810 milimetrov), čo iste väčšinu z vás prekvapí. Pravdou totiž je, že dizajnéri "len" zmenšili predný pár dverí, doložili druhý a následne celú strechu posunuli viac dozadu. K tomuto kroku mohli pristúpiť aj kvôli tomu, že už samotná verzia Coupé dostala s príchodom novej generácie citeľne inak navrhnutú strechu, a teda pri lepšom skúmaní vidieť, že strecha sa smerom vzad znižuje o čosi pomalšie a zároveň plynulejšie ako kedysi. Tým pádom je zadné okno väčšie (interiér priestrannejší) a podobnosť s dlhším Gran Coupé veľmi značná. Rovnako ako tomu bolo vpredu, ani zozadu nie je postrehnuteľný náznak toho, že by sa dali tieto vyhotovenia dizajnovo odlíšiť. Žial, v porovnaní s čelnými partiami mi tie zadné prídu trochu fádne, bez nápadu, čo by ale iste zmenil ten M-kový nárazník.

Paradoxom pritom je, že aj napriek prítomnosti príplatkových, a teda najvyšších svetiel, koncové svetlá síce tvoria efektné trubicové ledky, brzdové svetlo i smerovky rozsvecuje klasická žiarovka, čo je odlišnosť od trojkového sedanu/kombi. Koniec koncov, či už sa pozeráme na kupéčko či gran kupéčko, prakticky žiadny dizajnový rozdiel nečakajte, zmena je len v počte dverí, ktoré sú mimochodom, v duchu zvykov, bezrámové. Avšak podotknúť treba, že Gran Coupé je vlastne liftback, teda 5-dverák, nakoľko veko kufra sa otvára s oknom. Zatiaľ čo jeho exteriér sa pýši mainstreamovým bielym metalickým lakom Mineralweiss, jeho klasický derivát s dvojicou dverí zaujme vskutku netradičnou metalízou Midnight Blue s jemne perleťovým efektom. Pôvabné línie následne dotvárajú kolesá, ktoré v oboch prípadoch rátajú s 18" diskami. Tie navyše svojim dizajnom doslova korešpondujú s karosériami, keďže zatiaľ čo kupé stojí na športových 5-lúčových diskoch, dlhšia štýlovka dostala mnoholúčové, teda značne elegantnejšie disky.

BMW 425d Coupé vs. 430i Gran Coupé xDrive: Porovnali sme nesmrteľnú klasiku a fenomén dnešnej doby (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
BMW 425d Coupé vs. 430i Gran Coupé xDrive: Porovnali sme nesmrteľnú klasiku a fenomén dnešnej doby (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
BMW 425d Coupé vs. 430i Gran Coupé xDrive: Porovnali sme nesmrteľnú klasiku a fenomén dnešnej doby (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
BMW 425d Coupé vs. 430i Gran Coupé xDrive: Porovnali sme nesmrteľnú klasiku a fenomén dnešnej doby (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

Interiér

Vnútri aj naďalej platí, že palubná doska je orientovaná prioritne na vodiča, a rovnako sme svedkami aj toho, že hoci išla kvalita spracovania medzigeneračne značne hore, lacne pôsobiacich plastových prvkov je tu naďalej viac než dosť. Najmä keď napíšem, že stredový panel klímy pochádza praktický cely z o triedu menšieho radu 2, trochu to zamrzí. Schválne, predstavte si A4-ku so stredovým panelom A3-ky, či C-čko z panelom z malého A-čka. Palubovka si naďalej zachováva svoj tradičný, veľmi jednoduchý look s výbornou ergonómiou. Centrom je 8,8" obrazovka multimediálneho systému iDrive so špičkovým rozhraním a zobrazovaním, zatiaľ čo pred vodičom nájdeme bavorácku klasičku, dva hlavné budíky, ktorým po bokoch sekundujú dva malé s oranžovo/červeným podsvietením. Grafikou nejde o nič extra, skôr naopak, pochváliť ale treba výbornú prehľadnosť a teda čitateľnosť, ako aj malý interaktívny displej v spodnej časti kruhov. V každom prípade, dizajnový návrh a rozloženie jednotlivých prvkov v interiéri oboch modelov je do detailu zhodný, odlišná je pochopiteľne len farebná konfigurácia.

BMW 425d Coupé vs. 430i Gran Coupé xDrive: Porovnali sme nesmrteľnú klasiku a fenomén dnešnej doby (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

Tie najpodstatnejšie odlišnosti sú dve. Zatiaľ, čo kupé sa hrdí športovým M-kovým volantom, ktorý považujem za jeden z najlepších volantov súčasnosti, Gran Coupé vodičovi ruky podáva základný volant s pre mňa veľmi zastaralým výzorom, najmä pri pohľade na jeho stred a ovládače. Plus, jeho pádla určené pre manuálne preraďovanie sú pomerne tvrdé a zároveň hlučnejšie pri ich použití. Druhým rozdielom je fakt, že ako i plaketa na onom volante napovedá, 5-dverové kupé dostalo do vienka interiérový balík Individuál, čím už na pohľad zaujme rozhodne viac než fádny čierny vnútrajšok 425d-čka. Jeho podstatou je, okrem iného, koža v špecifickom odtieni Gold Brown Merino s kontrastným bielym prešívaním, ktorá citeľne oživí interiér a dodá mu veľmi luxusný podtón. Okrasné lišty tvorí čierny lesklý dekór, ktorému sekundujú strieborné/hliníkové detaily a rovnako tak aj hodnotnejšie vyzerajúce kryty reproduktorov, nakoľko 430i-čko dostalo do výbavy príplatkový zvukový systém Harman Kardon. Keďže ide o bavoráky, štandardom je manuálna ručná brzda, čo je v dnešnej dobe stále ojedinelejší detail, hlavne medzi prémiovými automobilmi. Pred ňou nájdeme rovnako ďalší mníchovský prvok, a to tradičný volič automatickej prevodovky, ktorý v testovacích exemplároch zastupuje športová prevodovka s početnejšiu aplikáciou strieborných častí na jej páke.

BMW 425d Coupé vs. 430i Gran Coupé xDrive: Porovnali sme nesmrteľnú klasiku a fenomén dnešnej doby (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
BMW 425d Coupé vs. 430i Gran Coupé xDrive: Porovnali sme nesmrteľnú klasiku a fenomén dnešnej doby (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
BMW 425d Coupé vs. 430i Gran Coupé xDrive: Porovnali sme nesmrteľnú klasiku a fenomén dnešnej doby (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
BMW 425d Coupé vs. 430i Gran Coupé xDrive: Porovnali sme nesmrteľnú klasiku a fenomén dnešnej doby (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
BMW 425d Coupé vs. 430i Gran Coupé xDrive: Porovnali sme nesmrteľnú klasiku a fenomén dnešnej doby (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
BMW 425d Coupé vs. 430i Gran Coupé xDrive: Porovnali sme nesmrteľnú klasiku a fenomén dnešnej doby (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
BMW 425d Coupé vs. 430i Gran Coupé xDrive: Porovnali sme nesmrteľnú klasiku a fenomén dnešnej doby (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

Čo treba rozhodne len a len pochváliť sú predné športové sedadlá s výbornou bočnou oporou a ideálnou dĺžkou sedákov. Posed za volantom teda jasne napovedá, že sedíte v BMW, čiže v aute, ktoré je stále prioritne zamerané na jazdeckú stránku. Ako som podotkol už pri exteriéri, strecha kupéčka klesá v najnovšej generácii pod väčším uhlom, čo má za následok to, že vzadu je viac miesta nad hlavou ako u predchodcu. Nastupovanie je síce pochopiteľne komplikovanejšie, sedenie vzadu ale nie je až také nezmyselné, ako by ste povedali. Gran Coupé je na tom s miestom vzadu podstatne lepšie, pozerať sa ale na to môžeme z dvoch uhlov pohľadu. Na jednu stranu vzadu nie je taký komfort a priestor ako u klasického sedanu, na druhú stranu to nie je až také zlé a postavy menšieho vzrastu si tam sadnú možno až prekvapivo pohodlne.

Dvojica zadných dverí je ale relatívne malá a celkovo menší nastupovací otvor už hneď napovedá, že vzadu je to viac-menej myslené naozaj len pre tie osoby menšieho vzrastu. Miesta na nohy máte ale pomerne dosť, sedíte však vcelku utopení, keďže kvôli nižšej streche boli sedadlá zasadené citeľne nižšie. Nuž, za život s frajerinou sa platí. Sedadlá sú delené v pomere 40:20:40, no pozoruhodný je hlavne fakt, že GC-čko má batožinový priestor o veľkosti až 480 litrov, čo je rovnaký údaj ako v prípade klasického 3-kového sedanu. Nehovoriac o tom, že vďaka veku, ktoré sa otvára spolu s oknom je manipulácia s batožinou podstatne jednoduchšia. Aj napriek tomu, že si tak kupujete štýlové kupé, jeho praktická rovina, aspoň čo sa kufra týka, je na tom paradoxne teda ešte lepšie ako u konvenčnej trojkovej verzii. Pokiaľ ide o klasický 2-dverák, ten má kufor o veľkosti 445 litrov. 

BMW 425d Coupé vs. 430i Gran Coupé xDrive: Porovnali sme nesmrteľnú klasiku a fenomén dnešnej doby (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
BMW 425d Coupé vs. 430i Gran Coupé xDrive: Porovnali sme nesmrteľnú klasiku a fenomén dnešnej doby (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
BMW 425d Coupé vs. 430i Gran Coupé xDrive: Porovnali sme nesmrteľnú klasiku a fenomén dnešnej doby (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

Motor & Jazda

V duchu označenia azda najväčší rozdiel nastáva pod kapotami, kde sa nachádzajú síce veľkostne rovnaké jednotky, každá z nich si potrpí na iný druh paliva. 425d je pritom relatívne raritná verzia, ktorá sa spolieha na 2-litrový naftový štvorvalec TwinPower Turbo v najvýkonnejšej možnej verzii - 165 kW / 224 koní a 450 N.m. V ponuke je pritom výhradne so zadným pohonom, čo je pre tento model rozhodne veľkým plusom a tradíciou zároveň. Naopak, 430i poháňa benzínový motor, bohužiaľ, ak myslíte, že ide o ten ikonický šesťvalcový 3-liter, mýlite sa. Vzhľadom na kritéria a normy EU 30i-čko prešlo downsizingom, inými slovami, výkonnostne síce je na úrovni niekedy v minulosti hodnej svojim predchodcom, teda 185 kW / 252 koní a 350 N.m, z dvojice ľadviniek ale prúdi vzduch na 2-litrový benzínový štvorvalec TwinPower Turbo, ktorý zastupuje najvýkonnejší benzínový štvorvalec v ponuke. Testovaný exemplár navyše poháňajú všetky štyri kolesá, teda známy xDrive. V oboch prípadoch sa o sprevodovanie stará špičková športová 8-stupňová prevodovka s jemnou tendenciou kopať pri športovej jazde.

BMW 425d Coupé vs. 430i Gran Coupé xDrive: Porovnali sme nesmrteľnú klasiku a fenomén dnešnej doby (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

Je jasné, že oba agregáty majú inú cieľovku, veď s tým naftovým nemáte problém absolvovať úspornú cestu za spotreby 4,5 litra, zatiaľ čo s tým benzínovým po pár hodinách na Pezinskej Babe atakujete aj 12-13 litrov. V priemere, po týždňovom jazdení v zmiešaných podmienkach sa priemerná spotreba ustálila na hodnotách 6,9 l/100 km a 8,5 l/100 km, pričom je jasné, ktorý údaj reprezentuje aký motor. 430i môžeme v istom slova zmysle označiť za sleeper - pri bežnej jazde ide o pomerne nenápadne elegantné auto, v režime Sport sa ale z neho vykľuje pekný atlét, ktorého potenciál doprevádza atraktívna zvuková kulisa (ale až vo vyššom spektre otáčok). Dynamikou sú si obe verzie celkom podobné, benzínový variant je ale pochopiteľne predsa len o čosi akčnejší, veď stovku dá len za 5,9 sekundy. Napísať ale musím, že výkonu má síce 30i dostatok, stratilo ale trochu svoj bavorácky prejav a čaro, ktoré im dodával odjakživa šesťvalec. Môže za to aj pohon všetkých štyroch kolies, vďaka ktorému je auto bezpečnejšie, respektíve rozhodne lepšie drží na ceste a môžete si tak lepšie myšičkovať na kľukatej ceste. Naopak, s naftovou zadokolkou s veľkým krútiacim momentom nie je núdza o nemalý fun factor v podobe menších či väčší driftíkov.


Štvorvalce sú pritom veľmi kultivované a aj samotné odhlučnenie je na veľmi dobrej úrovni. To platí aj v prípade bezrámových okien, ktoré i vo vyšších rýchlostiach nevpúšťajú do interiéru veľkú porciu hluku. Istou slabinou tohto bezrámového riešenia je ale fakt, že pri športovej jazde v Gran Coupé neraz počuť, ako karoséria pracuje a doslova sa miestami "krúti". Na pomery BMW sme aj tu svedkami už v štandarde trochu tuhšieho podvozku, ktorý má pritom tendenciu občas jemne buchotať pri nerovnostiach. Tlmenie ako také je ale výborné a čo treba asi na každom vozidle tejto značky vyzdvihnúť je to, že v momente, keď pristúpite na jeden zo športových režimov, odozva na pedále, volant či mapa prevodovky sa skutočne výrazne zmení, a tak zďaleka nejde len o nejaké nezmyselné nastavenia v duchu trendov. Riadenie aj radenie je veľmi presné, navyše športový pocit umočnuje nižší posed. "Veľké kupé" je na ceste trochu stabilnejšie, ak však v zákrute prejdete po nerovnosti vo vyššej rýchlosti, vtedy GC-čku s posunutým ťažiskom viac dozadu decentne odskakuje zadná náprava.

BMW 425d Coupé vs. 430i Gran Coupé xDrive: Porovnali sme nesmrteľnú klasiku a fenomén dnešnej doby (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
BMW 425d Coupé vs. 430i Gran Coupé xDrive: Porovnali sme nesmrteľnú klasiku a fenomén dnešnej doby (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

Záver 

Kupé so zadným pohonom od BMW je jednoducho kapitolou samou o sebe, veď akýkoľvek automobilový zraz navštívite, trojkové/štvorkové bavoráky svojou stálou a početnou prítomnosťou dajú jasne najavo, že sú to ikony danej triedy (hlavne medzi mladými). Nový rad 4 v týchto šľapajách pokračuje a aj 425dé je toho jasným príkladom. V podstate je jedno aj to, že ma naftový motor, veď predsa to nič zlé či hanebné neznamená (teda pokiaľ tam nemáte zrovna plaketu M). Naopak, 5-dverové kupé s pohonom všetkých štyroch kolies je fenoménom tejto doby. Nový karosársky variant síce leží mnohým v žalúdku - pojem kupé a toľko dverí nejde v duchu tradícií proste dokopy, je však obrovským trendom, no a štvorkolka je predsa bezpečnejšia a nestratí sa ani v snehu, tákže... Gran Coupé je tak síce úplnou novinkou, no ide na dračku a v rámci modelov strednej triedy z Mníchova patrí momentálne medzi najobľúbenejšie. Čudovať sa tomu ale nemôžeme, lebo BMW našlo veľmi dobrý kompromis medzi štýlovým a praktickým autom - je štýlovéjšie a viac "cool" ako klasické kupé, zároveň liftbackovým riešením aj praktickejšie ako bežný sedan. Cenová politika je pritom v oboch prípadoch podobná - 4-kové kupé začína na čiastke od vyše 37-tisíc €, jeho viac-dverová možnosť od 39-tisíc € a nejaké drobné. Vo výsledku tak platí moje staré známe, že v dnešnej dobe robí autom jeho následná konfigurácia, čoho dôkazom je práve imidžové 430i-čko v Individual výbave za 73-tisíc eur. Okrem toho, tento článok jasne naznačuje aj to, že keď sú peniaze, ponuka je neskutočne veľká, záleží už len na preferenciách.

Anketa:
Ktoré BMW radu 4 by si si vybral ty?
425d Coupé
430i xDrive Gran Coupé
ich kombinácia/iná špecifikácia
425d Coupé
25 %
99 Hlasov
430i xDrive Gran Coupé
50 %
199 Hlasov
ich kombinácia/iná špecifikácia
25 %
99 Hlasov
Domov
Zdieľať
Diskusia